DE-YU-E-ANALIZE-Politika NJ-FR-13.2.-EUROPA I BALKAN NJEMAČKAFRANKFURTER RUNDSCHAU13. II. 2001.Europa na Balkanu tetura od krize do krize"Koje je ciljeve i interese slijedila balkanska politika najutjecajnijih zapadnoeruospkih država
u proteklih deset godina? Diobu Jugoslavije? Dopuštanje nastanka neodređenog broja novih država? Vođenje jednog kratkog i jednog manje kratkog zračnog rata? Pretvaranje Bosne i Hercegovine i Kosova u protektorate NATO-a? Pobrinuti se za trajnu vojnu nazočnost saveza u regiji? Oslabiti Srbiju? Proširiti utjecaj Albanije? Poljuljati unutarnju stabilnost Makedonije? Crnu Goru dovesti do ruba samostalnosti? Pokazati Rusiji njezinu slabost i tu činjenicu predočiti cijelom svijetu?Samo pristaše teorije o apsolutnom planiranju i ostvarivosti povijesti došli bi na zamisao tvrditi da je sve to pripadalo predviđenom programu ili da je čak postavljeno na pozornicu u strateškoj dalekovidnosti. No budući da su stvarni rezultati takvi kakvi jesu, postoji ozbiljan problem. U takvom slučaju preporučljivo je pomno ispitati strateške ciljeve, uporabljena sredstva, njihovu razdiobu te izbor saveznika u regiji.
NJEMAČKA
FRANKFURTER RUNDSCHAU
13. II. 2001.
Europa na Balkanu tetura od krize do krize
"Koje je ciljeve i interese slijedila balkanska politika
najutjecajnijih zapadnoeruospkih država u proteklih deset godina?
Diobu Jugoslavije? Dopuštanje nastanka neodređenog broja novih
država? Vođenje jednog kratkog i jednog manje kratkog zračnog rata?
Pretvaranje Bosne i Hercegovine i Kosova u protektorate NATO-a?
Pobrinuti se za trajnu vojnu nazočnost saveza u regiji? Oslabiti
Srbiju? Proširiti utjecaj Albanije? Poljuljati unutarnju
stabilnost Makedonije? Crnu Goru dovesti do ruba samostalnosti?
Pokazati Rusiji njezinu slabost i tu činjenicu predočiti cijelom
svijetu?
Samo pristaše teorije o apsolutnom planiranju i ostvarivosti
povijesti došli bi na zamisao tvrditi da je sve to pripadalo
predviđenom programu ili da je čak postavljeno na pozornicu u
strateškoj dalekovidnosti. No budući da su stvarni rezultati takvi
kakvi jesu, postoji ozbiljan problem. U takvom slučaju
preporučljivo je pomno ispitati strateške ciljeve, uporabljena
sredstva, njihovu razdiobu te izbor saveznika u regiji.
Na takav postupak mogu se uložiti dva važna prigovora. S jedne
strane: počelo je na pogrešnoj strani. Političko-strateški aspekti
neopravdano su bili na početku. Pogrešno odmjeravanje dalo im je
previše značenja a političko-idejnim (da ne kažemo političko-
ideolškim) stajalištima premalo. Odnosi nisu takvi nego obrnuto,
najprije dolaze vrijednosti a zatim interesi. Kad bi bilo tako,
pravo bi pitanje zapravo moralo glasiti drukčije: kojim se idealima
balkanska politika zapadnoeuropskih država osjeća obvezanom? I po
čemu se može vidjeti odgovara li politika njihovim izjavama? Tako
smo opet došli do realnih rezultata - dakle, vidi gore.
Drugi prigovor koji se često može čuti kad je na raspravi popis
negativnosti: željelo se nešto drugo, ali naišlo se na granice
izvedivoga. Zacijelo, to se ne može jednostavno ukloniti - ali i u
tom slučaju glavno pitanje u prvom redu ne bi smjelo biti usmjereno
na prepreke nego na vlastite sposobnosti za njihovo prevladavanje.
Ipak najveće zapadnoeuropske države ni 90-ih godina nisu bile
nekakvi statisti europske politike na rubu pozornice. Što više,
bile su i ostale akteri drugi po važnosti i pridonijeli su poslije
vodećih saveznika, uz njih i zajedno s njima drugi po veličini udio
u scenariju i koreografiji. Dakle nipošto nisu bili objekti
europskih događaja nego su pripadali vodećim subjektima pa u skladu
s tim treba odmjeriti njihovu odgovornost.
Nije tajna da su se savezničke snage u prvom svjetskom ratu dugo
protivile raspadu Austro-Ugarske. Nikome od njihovih predstavnika
1914. nije palo na pamet u vezi s pravima narodnosti u višenarodnoj
državi govoriti o 'samoopredjeljenju'. Tek su se u tijeku 1918.
godine predomislili, što je po njihovu mišljenju bilo nužno. No
okretanje načelu nacionalnog samoopredjeljenja nije uslijedilo iz
samoopredjeljenih motiva. Raspad je mogao postati duhovnim oružjem
u rukama boljševika koji su odmah nakon Oktobarske revolucije s tim
počeli operirati. (...) Svim silama sudionicama bilo je razumljivo
da se u prvom redu moraju prihvatiti pitanja: što će se dogoditi u
regiji ako Austro-Ugarska više neće postojati? Koje su strukture
najprikladniji jamac stabilnosti?
Dvadeset i pet godina poslije opet je trebalo kumovati novom
europskom poretku. Taj put je stanje u pogledu na istočnoeuropski
državni krajolik bilo jednostavnije: radilo se uglavnom o njihovoj
rekonstrukciji. Na jugoistoku je čak isključivo bila riječ o
ponovnoj uspostavi statusa quo ante. Temeljna pitanja u biti su
bila ista kao i nakon Prvog svjetskog rata, prilagođena
izmijenjenim okolnostima: što će biti poslije Hitlera? Koje su
strukture najprikladniji jamac stabilnosti?
Kad se Jugoslavija počela približavati svojoj propasti, moglo se,
čak moralo, zbog tih iskustava, od vodećih državnika u zapadnoj
Europi očekivati da će se baviti pitanjima: što će biti poslije
Jugoslavije? Koje su strukture najprikladniji jamac sigurnosti i
stabilnosti u regiji? Koji su unutarnji, koji vanjski oslonci
potrebni? No čini se da ta pitanja tijekom devedesetih godina nisu
čak ni usput nabačena, da se o njihovoj posebnoj ulozi i ne govori. I
Mitterrand, koji im je još najbliži, zastaje na pragu. U presudnim
stanjima 1991. godine stalno govori o problemu granica, upozorava
na međunarodnu uredbu i zajednički postupak zapadne Europe - ali u
strateški presudnom pitanju ostaje začudno nijem. U jesen 1991.
više je put u smjeru Jugoslavije rekao: 'Ne možemo ništa
napraviti.' Maastricht i unija imaju apsolutnu prednost, razlike s
Kohlom i Genscherom u politici prema Jugoslaviji ne smiju ugroziti
glavnu stvar. Glavni Mitterrandov motiv dolazi iz usta ministra
vanjskih poslova Rolanda Dumasa: 'Slom Jugoslavije je drama, slom
zajednice bio bi katastrofa.' Nakon toga Mitterrand je još samo
pokušavao ograničiti štetu. (...)
Drugdje je problem izazivao rječitu šutnju ili optimističnije
procjene. U Genscherovim uspomenama u kojima je 41 stranica
posvećena sukobima u Jugoslaviji, strateških pitanja jednostavno
nema. Helmut Kohl pak ozbiljno shvaća Mitterrandove strahove i jako
mu je važno da ga umiri. Ciljano francuskim sugovornicima izražava
svoje mišljenje o tomu kako je Tuđmana propisno otpravio kad je
raširio zemljovid kako bi mu razvidno predočio obrise svojega sna o
velikoj Hrvatskoj. No iako je kancelar imao razumijevanja za
zabrinutost svojeg prijateljskog susjeda - čini se da je nije
dijelio. U svakom slučaju, sukobe je tumačio drukčije i u važnim
razilaženjima s Mitterrandom o politici prema Jugoslaviji tijekom
druge polovice 1991. godine, argumentirao je s drukčijeg vidika.
Predsjednik države govori o nejasnim granicama, kancelar o
nacionalnom samoodređenju. I kad se Mitterrand upušta u posljedice
mogućega priznanja, Kohl odgovara upozoravanjem na silovit
pritisak javnosti.
Najstalnije obilježje ipak je kolebanje tijekom cijelog desetljeća
između realpolitičkih shvaćanja i misionarskih pogleda. Na kraju
se gotovo stalno luta - jedanput su to sporazumi s Beogradom zajedno
sa slanjem promatrača, jedanput prijetnje s najgorim, jedanput
oboje zajedno, zatim okret prema neovisnosti Kosova, zatim
poluokret natrag, nedugo zatim neobjavljeni rat, proglašen
neratom. Zatim najprije prema neovisnosti Kosova i Crne Gore, što
bi čak moglo poslužiti kao odskočna daska za promjene u Srbiji,
zatim opet na kočnicu i malo natrag. Jer početkom listopada 2000.
posvuda se otkriva središnje strateško značenje Srbije.
(...)
Što poslije ratnog desetljeća prati raspad Jugoslavije? Kakve se
konstelacije naslućuju, koje su strukture najprikladniji jamac
stabilnosti i sigurnosti u jugoistočnoj Europi? Koji su unutarnji,
koji su vanjski oslonci potrebni?
Novi poredak središnjeg područja bivše Jugoslavije i dalje je
uporište političko-strateške glavne zadaće - strukturiranja koje
omogućuje trajnu statiku. Pri tomu za sada u pogledu na državne
strukture, šest pitanja ima osobitu ulogu, jer će odgovor na njih,
bez obzira kakav će biti, bar za veće dijelove regije imati
značajnih posljedica. Nabrojeno od sjevera prema jugu:
Hrvatsko pitanje: u njegovu je središtu odnos Hrvatske s Hrvatima
koji žive u Bosni i Hercegovini i to osobito u Hercegovini te, s tim
u vezi, odnos prema muslimansko-hrvatskoj federaciji. Osim toga
pitanje dodiruje i Srbe preostale u Hrvatskoj, napose one u
Slavoniji kao i Srbe izbjegle odnosno prognane 1995. iz krajine.
Etnički gledano, pitanje dakle neposredno dodiruje i bosanske
muslimane i Srbe, državno - Bosnu i Hercegovinu kao i Srbiju.
Bosansko pitanje: zapravo se sastoji od pitanja vlastite
državnosti Bosne i Hercegovine (stvarne a ne samo na papiru).
Bezuvjetan interes za nju nazočan je samo među bosanskim
muslimanima, dok bosanski Hrvati i bosanski Srbi žele i održavaju
posebne odnose sa svojim matičnim zemljama. Hrvati i Srbi, Hrvatska
i Srbija su dakle također izravno umiješani.
Srpsko pitanje: povijesno gledano sastoji se od toga kako državno
povezati odnosno skupiti rasuta staništa Srba. Sa srpske je strane
odgovoreno bar na jedan način koji je otkrio malo razumijevanja za
važnost drugih naroda i država i u skladu s tim izazvao njihovo
nepovjerenje i otpor. (...) Koji god oblik prevlada u srpskom
pitanju, u svakom će slučaju izravno pogađati niz naroda, država
(Hrvatska, Bosna i Hercegovina) i entiteta različitih statusa u
današnjoj Jugoslaviji (Crna Gora, Kosovo, Sandžak, Vojvodina).
Crnogorsko pitanje: razilaženja oko državne samostalnosti Crne
Gore u prvom redu pogađaju njezin odnos sa Srbima i Srbijom. (...)
Makedonsko pitanje: tu su se tijekom devedesetih također dogodile
temeljite promjene. U novijoj povijesti Makedonija je bila polje
konkurentnih zahtjeva Srbije, Bugarske i Grčke.(...) Makedonsko je
pitanje usko povezano s albanskim. Ono osim toga neposredno utječe
na konstelaciju u Srbiji i posredno dodiruje Bugarsku i Grčku.
Albansko pitanje: slično kao u slučaju Srbije, mnogo Albanaca živi
izvan granica matične države, ali s tom razlikom što njihova
naselja nisu razasuta, nego su koncentrirana u izravnom susjedstvu
nacionalne države Albanije. (...) Strukturalne činjenice kao i
prevladavajuće tendencije u međunarodnoj politici proteklog
desetljeća izazvale su znatno intenizviranje odnosa između
Albanije i Albanaca koji žive izvan njezinih granica, te njihovih
organizacija. Očito je koje će susjede daljnji razvitak izravno
pogađati: ponajprije Srbiju i Makedoniju, osim njih možda i Crnu
Goru.
Što zapravo pokazuje taj popis? Ni na jedno od velikih pitanja ne
može se odgovoriti na zadovoljstvo svih. Svako rješenje u korist
jedne strane neizbježno bi naštetilo drugim susjedima. Drugim
riječima: ne smije se raditi o rješavanju pitanja, nego o tomu da ih
se ukroti i, ako je moguće, poveže u korporativni pokušaj
regionalne suradnje. (...) Dva su ključna pitanja iznimno bitna za
statiku na prostoru bivše Jugoslavije a time i u cijeloj regiji: na
sjeveru i u središtu odnos između Srbije i Hrvatske, na jugu odnos
između Srbije i Albanije.
Koje bi strukture bile sadržajne, koji oslonci potrebni? Načelno su
na raspolaganju tri smjera:
a) rješenje orijentirano ponajprije na unutarnje snage. Njihov
najvažniji oslonac bio bi jak unutarnji savez balkanskih država s
obuhvatnim integrativnim instrumentarijem, neka vrsta balkanske
unije.
b) opcija usmjerena ponajprije na vanjske spone. Temelj bi dao EU, a
čvrstoću punovrijedna integracija cijele regije u uniju.
c) povezanost vanjskih i unutarnjih spona i oslonaca.
(...)
Najvažnija pretpostavka je politička volja - na Zapadu a osobito u
EU. Jer ona je presudna za odgovor na pitanje ima li takav pokušaj
bar najmanjih izgleda. Dosadašnja iskustva na žalost ne potiču
osobito optimistične prognoze. A na prvi pogled nameće se dojam da
prijedlog previše, puno previše očekuje od EU. (...) No jednoga će
se dana i EU morati odlučiti: želi li da udruga bogatijih i jačih
dijelova Europe postane svrhom očuvanja njezina imovnoga stanja pa
će tada u politici prema Balkanu i dalje teturati od krize do krize,
od jednog rješavanja krize do idućeg? Ili uistinu teži 'europskom
projektu'? Kratkoročno bi prva inačica mogla biti privlačna,
dugoročno će se druga isplatiti", zaključuje Magarditsch
Hatschikjan, povjesničar i germanist koji kao stručnjak za
jugoistočnu Europu radi u zakladi "Konrad Adenauer".