RU-E-ČEČENIJA-Vlada-Ratovi-Terorizam-Pobune nj 11. XI. FR: rusija u čečeniji NJEMAČKAFRANKFURTER RUNDSCHAU11. XI. 2002.Primat civilne vlasti"Političare treba mjeriti kriterijem njihovih obećanja. Ako ih ne ispune, bit će smijenjeni na
izborima. To je opće demokratsko pravilo. Nepoštivanje slijedi kada je moguće ponuditi logično objašnjenje neuspjeha odnosno kada konkurencija ostavlja još manje uvjerljiv dojam. Vladimir Putin pobijedio je na predsjedničkim izborima zahvaljujući obećanju da će temeljito riješiti pitanje Čečenije. To mu nije pošlo za rukom - a neće mu uspjeti ni u 18 mjeseci, preostalih do sljedećih izbora.Sukob nije moguće riješiti vojnim sredstvima - izuzmemo li cijenu koji je jedan američki general za vrijeme rata u Vijetnamu opisao sljedećom rečenicom: 'Da bismo oslobodili selo, morali smo ga uništiti'. Što pak dulje traje ono što je službeno proglašeno 'antiterorističkim čišćenjem', to se više teroristička varijanta otpora osamostaljuje od još uvijek postojećih civilnih ili quasi-civilnih vlasti koje je čečenski narod izabrao na izborima održanim 1996. g. No, otmica u moskovskom kazalištu na Dubrovki zasada je upropastila i mogućnosti tih čečenskih vlasti da s Moskvom pokrenu
NJEMAČKA
FRANKFURTER RUNDSCHAU
11. XI. 2002.
Primat civilne vlasti
"Političare treba mjeriti kriterijem njihovih obećanja. Ako ih ne
ispune, bit će smijenjeni na izborima. To je opće demokratsko
pravilo. Nepoštivanje slijedi kada je moguće ponuditi logično
objašnjenje neuspjeha odnosno kada konkurencija ostavlja još manje
uvjerljiv dojam. Vladimir Putin pobijedio je na predsjedničkim
izborima zahvaljujući obećanju da će temeljito riješiti pitanje
Čečenije. To mu nije pošlo za rukom - a neće mu uspjeti ni u 18
mjeseci, preostalih do sljedećih izbora.
Sukob nije moguće riješiti vojnim sredstvima - izuzmemo li cijenu
koji je jedan američki general za vrijeme rata u Vijetnamu opisao
sljedećom rečenicom: 'Da bismo oslobodili selo, morali smo ga
uništiti'. Što pak dulje traje ono što je službeno proglašeno
'antiterorističkim čišćenjem', to se više teroristička varijanta
otpora osamostaljuje od još uvijek postojećih civilnih ili quasi-
civilnih vlasti koje je čečenski narod izabrao na izborima održanim
1996. g. No, otmica u moskovskom kazalištu na Dubrovki zasada je
upropastila i mogućnosti tih čečenskih vlasti da s Moskvom pokrenu
mirotvorni dijalog. Kremlj danas smatra Aslana Mashadova, Ahmeda
Zakajeva i ostale teroristima baš kao i gotovo sve druge Čečene.
Bilo je pokušaja rješavanja problema - i to ne malo. Kako ne bi
ostali bez ikakvih izgleda za uspjeh, trebalo je u još postojeće
strukture uključiti i militantne, radikalne skupine. Mashadov je
to pokušao učiniti ali nakon otmice koju je izvela teroristička
Barajevljeva banda i njezini jataci postao je njihovim taocem; zbog
oštre polarizacije, posljedice otmice, trenutno ih se ne može
riješiti.
I rusko je vodstvo - u manjoj mjeri - trenutno vezano za frakciju
radikalnih 'čistača' u generalskom zboru i ponajprije u
obavještajnoj i sigurnosnoj službi FSB, koja je dobila apsolutne
ovlasti za djelovanje na sjevernom Kavkazu. Vjerojatno je tome i
sklono. Naime, navedene su službe danas - zajedno s
novomilijarderima u ulozi temelja države - baza moći aktualnog
režima. Zato on - zasada još? - nije spreman pokušati izboriti mir
iako ne može dobiti rat i toga je svjestan.
Rat pak nameće ruskom društvu vlastite zakone. Njihov je cilj
disciplina. Protivljenje i iznošenje suprotnih informacija
podvrgavaju prijetnji kaznom. Sprečavaju reformu oružanih snaga
koju bi provele civilne vlasti; jednostavna logika po kojoj
postrojbe angažirane u oružanoj borbi nije moguće reformirati baš
kao što nije moguće mijenjati konje usred utrke iznuđuje zastoj u
reformama. Ulozi su još veći. Budući da bi otpadničku pokrajinu po
svaku cijenu trebalo prisiliti na povratak pod čizmu središnje
vlasti, nije dopušteno ni moguće tolerirati interese i ambicije
svake pojedine regije. No, oni postoje - izviru iz nepromjenjivih
gospodarskih, zemljopisnih i etničkih činjenica. Putinova vlada
jednostavno se mora uplesti u sukobe oko regionalnih odnosa snaga.
Takva je politika sasvim u skladu s predsjednikovom težnjom jačanju
'vertikale vlasti', dakle hijerarhizaciji civilnih struktura.
Tatarstan, Baškirija, sirovinama bogate sibirske regije moći će
spasiti djelić svoje parcijalne samostalnosti samo po cijenu
odricanja od dijela suvereniteta i poklona pred vratima Kremlja.
Putovi kojima se njihovi izabrani predstavnici mogu iskrasti iz
demokracije utemeljene na ukazima postaju sve tješnji i
vijugaviji.
Opisano suženje pogađa građansko društvo ali ono se mnogobrojnim
malenim koracima udaljilo od autoritarne države, krećući se brže
odlučnije od državnog aparata i stranaka, koje uglavnom ne
zaslužuju taj naziv te čiji vođe rado popuštaju iskušenjima moći.
Savez s Putinom podrazumijeva pak odustajanje od otpora ratu i od
još nekih stavova. Velika većina u Dumi nije pokazala čak ni
spremnost da odobri istragu o greškama i (medicinskim) propustima
prilikom i nakon oslobađanja talaca. Bude li takav trend
nastavljen, u dogledno vrijeme uslijedit će ispisivanje nekrologa
demokratskom procesu.
Rat u Čečeniji funkcionira kao katalizator tih procesa. Oni su pak
suprotstavljeni odlučnom zaokretu prema Zapadu i posebno prema SAD
koji Putin priželjkuje - na prigušeno nezadovoljstvo nekih svojih
generala. Ruski predsjednik morat će se izvinuti iz njihova -
trenutno tako priželjkivanog - zagrljaja želi li trajno osigurati
primat civilne vlasti, što je - radi predvidivosti svjetske
politike - istodobno i interes europskih sila. Zato bi one trebale
ustrajno surađivat u tom procesu pronalaženja političkog rješenja
za Čečeniju. Pozvane su također da jačaju rusko građansko društvo.
Dugoročno gledano, ono bi bilo najmoćniji saveznik ruske vlade koja
bi težila miru", zaključuje Karl Grobe.