FR-E-integracije-Diplomacija-Vlada-Trgovina franc-liberation od 6.11.02. o politizaciji europske unije FRANCUSKALIBERATION6.XI.2002.Politizirajmo gospodarsku Europu"Prema jako raširenom mišljenju, svaki novi korak u izgradnji Europe
omogućuje da se učvrsti prethodni. Tako je euro nužno dotjerao veliko europsko tržište po načelu 'jedinstveno tržište, jedinstvena valuta'. Po istoj logici, nakon izgradnje gospodarske Europe, vrijeme je da joj se doda politička Europa kao što se nadograđuje kat u kući. Ali nije tako. To bi značilo zaboraviti da su tržište i politika raznorodni pojmovi, budući da racionalni ustroj prvog može zahtijevati da se obvezujućim pravilima suzi prostor ove druge. (...)Drugim riječima, morat ćemo politizirati gospodarsku Europu. Ta ambicija više nije program, već povijesna nužnost. O tomu najviše svjedoči sadašnja kriza pakta za stabilnost i rast. Iza onog što neki prikazuju kao običnu odgodu ciljeva ili kao konjunkturnu popustljivost, skriva se pravi zaokret u razmišljanju: snažan povratak svjesnog političkog odlučivanja naspram konsenzusne nagodbe o odveć obvezujućim pravilima. Treba li u tomu vidjeti slabljenje zajedničke građevine u korist nacionalne sebičnosti,
FRANCUSKA
LIBERATION
6.XI.2002.
Politizirajmo gospodarsku Europu
"Prema jako raširenom mišljenju, svaki novi korak u izgradnji
Europe omogućuje da se učvrsti prethodni. Tako je euro nužno
dotjerao veliko europsko tržište po načelu 'jedinstveno tržište,
jedinstvena valuta'. Po istoj logici, nakon izgradnje gospodarske
Europe, vrijeme je da joj se doda politička Europa kao što se
nadograđuje kat u kući. Ali nije tako. To bi značilo zaboraviti da
su tržište i politika raznorodni pojmovi, budući da racionalni
ustroj prvog može zahtijevati da se obvezujućim pravilima suzi
prostor ove druge. (...)
Drugim riječima, morat ćemo politizirati gospodarsku Europu. Ta
ambicija više nije program, već povijesna nužnost. O tomu najviše
svjedoči sadašnja kriza pakta za stabilnost i rast. Iza onog što
neki prikazuju kao običnu odgodu ciljeva ili kao konjunkturnu
popustljivost, skriva se pravi zaokret u razmišljanju: snažan
povratak svjesnog političkog odlučivanja naspram konsenzusne
nagodbe o odveć obvezujućim pravilima. Treba li u tomu vidjeti
slabljenje zajedničke građevine u korist nacionalne sebičnosti,
ili pak spasonosnu krizu, prigodu da se nadoknadi ono što se obično,
vjerujem s razlogom, zove europski demokratski manjak? Teško je
reći. No jedno je sigurno: nećemo ići ususret novoj Europi ako se
ograničimo samo kritikom spomenute sebičnosti. Jer ona ponajprije
otkriva pretjeranu krutost i nedostatak demokratske
'osjetljivosti' na propise pakta o stabilnosti. Ona otkriva da je
iscrpljena integracijska logika koja, da ne bi povrijedila
zajednicu nacija, nikada nije stvorila europski prostor
zajedničkog suvereniteta, već je, naprotiv, da bi konkretizirala i
ovjekovječila upravljanje zajedničkim interesima, od država
dobivala stalne ustupke i donosila sve stroža pravila koja su sve
manje kadra da se prilagode posebnim okolnostima i konjunkturnim
promjenama. Sutrašnjoj Europi treba racionalna i jedinstvena
gospodarska vlada koja će istodobno biti čvrsto vezana uz
zajedničke odluke europskih naroda.
Kriza pakta o stabilnosti tek je jedan primjer. Sutra će za njom
zacijelo doći kriza Europske središnje banke (napose što se tiče
utvrđivanja njezinih ciljeva), zajedničke poljodjelske politike,
itd. Tek smo na početku procesa politizacije Europe koji sa sobom
nosi ozbiljnu pogibelj zajedničkog nazatka kako u jednom, tako i u
drugom pravcu: odricanja od suvereniteta nerado prihvaćajući sve
kruće odredbe; odricanja od zajedničkog nadzora nad budućnošću,
uništavajući ono što imamo a ne nalazeći mu zamjene. Upravo zato
uvjereni Europljani ne trebaju sumnjičavcima prepustiti brigu oko
kritike i poboljšanja gospodarske Europe. Treba prekinuti uzaludan
sukob između onih koji su 'bezuvjetno za' i onih koji su 'bezuvjetno
protiv' sadašnjeg načina europske integracije. Postojeća kriza EU-
a označava kraj stanovitog procesa zajedničke izgradnje - pomoću
strogih pravila koji postupno sužavaju manevarski prostor
zajedničkih povlastica - ali, ako to želimo, može biti i početak
novog ciklusa - zahvaljujući promišljenim odlukama koje će
proizlaziti iz razumnog spoja nacionalnih suvereniteta i europskog
suvereniteta koji je u sadašnjim okolnostima očito nedostatan.
Ipak, izgledi za proširenje ne daju nam mogućnost izbora. Ako je
povijesni poziv Europe preuzeti geopolitičku odgovornost i širiti
sigurnost i stabilnost i izvan svojih granica, a ne samo
uspostaviti mir na kontinentu i tu trajno učvrstiti obrazac
razvoja, onda zemljama srednje i istočne Europe ne možemo ponuditi
da uđu u zajednicu koja će se ograničiti na stvaranje taloga
liberalnih propisa i nepovezanih neovisnih ustanova, ili na
upravitelja dobara suvlasnika koji nema drugog cilja doli da sačuva
njihovu baštinu. Europu moramo učiniti političkom i njezinu
gospodarsku vladu prilagoditi demokratskim načelima", piše Jean-
Paul Fitoussi, predsjednik OFCE-a (Francuski opservatorij za
gospodarske konjunkture).