FR-US-IQ-savezi-Terorizam-Diplomacija-Vlada franc-le monde od 26.10.02. o američkoj politici i o saveznicima FRANCUSKALE MONDE26.X.2002.Osamljenost američkog carstvaAlain Frachon piše o konferenciji koja je u listopadu održana u Pragu
na temu 'Trebaju li carstvu saveznici?' uz sudjelovanje Richarda Perlea, direktora središta za analizu i za istraživanje pri američkom ministarstvu obrane i darovitog nadahnitelja američke strateške doktrine te Christophera Pattena, britanskog zastupnika u Europskom povjerenstvu, proeuropskog katoličkog 'torijevca': "(...) Perle simbolizira najradikalniji dio američke strateške misli. Mogli bismo je pokušati ukratko oslikati sljedećim riječima: samo Sjedinjene Države imaju želju i mogućnosti da vode gotovo stalnu borbu protiv novog neprijatelja koji je raznorodna smjesa islamističkih terorističkih skupina i lupeških država koje razvijaju ili već posjeduju arsenal oružja za masovno uništavanje. Premda Amerika, u načelu, još uvijek radije 'djeluje zajedno sa saveznicima', koalicija nikada nije uvjet za akciju. Jer, za razliku od Europe, Amerika ne misli da je samo zajedničko djelovanje opravdano ni da je multilateralni put jedini nositelj međunarodne zakonitosti. Perle upozorava na europski
FRANCUSKA
LE MONDE
26.X.2002.
Osamljenost američkog carstva
Alain Frachon piše o konferenciji koja je u listopadu održana u
Pragu na temu 'Trebaju li carstvu saveznici?' uz sudjelovanje
Richarda Perlea, direktora središta za analizu i za istraživanje
pri američkom ministarstvu obrane i darovitog nadahnitelja
američke strateške doktrine te Christophera Pattena, britanskog
zastupnika u Europskom povjerenstvu, proeuropskog katoličkog
'torijevca': "(...) Perle simbolizira najradikalniji dio američke
strateške misli. Mogli bismo je pokušati ukratko oslikati
sljedećim riječima: samo Sjedinjene Države imaju želju i
mogućnosti da vode gotovo stalnu borbu protiv novog neprijatelja
koji je raznorodna smjesa islamističkih terorističkih skupina i
lupeških država koje razvijaju ili već posjeduju arsenal oružja za
masovno uništavanje. Premda Amerika, u načelu, još uvijek radije
'djeluje zajedno sa saveznicima', koalicija nikada nije uvjet za
akciju. Jer, za razliku od Europe, Amerika ne misli da je samo
zajedničko djelovanje opravdano ni da je multilateralni put jedini
nositelj međunarodne zakonitosti. Perle upozorava na europski
kredo da je UN jedini izvor ozakonjenja primjene sile između
država: 'Kako, pita se, udruživanje s diktaturama kojih je pun UN,
organizacija gdje se glasovi prodaju i kupuju, može povećati
zakonitost primjene sile?' (...)
Perle sumnja da je nesklonost Europe prema primjeni sile skopčana s
njezinom vojnom nemoći. U potonjoj vidi ograničenje za moguće
zajedničko djelovanje između Europe i SAD u sučeljavanju s 'novim
neprijateljem'.
Europski povjerenik za vanjsku politiku rado se slaže s tom
tvrdnjom. Christopher Patten jasno i glasno kaže da je vanjska
politika Unije loše oblikovana rečenica: puno pridjeva (ne
škrtarimo s ocjenama), ali malo glagola (nismo spremni za
djelovanje); ukratko, politika koja je 'u stalnoj pogibli od
neodlučnog moralizma', da se poslužimo lijepim izrazom Jacquesa
Julliarda. Tako će biti sve dok politički dužnosnici na Starom
kontinentu neće moći zagovarati povećanje vojnog proračuna a da ih
se ne optuži da ugrožavaju svetu kravu europskog 'socijalnog
obrasca'. Tu se završava dio puta kojim Perle i Patten idu skupa. U
ostalom, t.j. o pitanju opravdanosti preventivnog rata koji bi se,
misli Perle, morao moći povesti u bilo kojem trenutku protiv bilo
koje virtualne prijetnje, europski se povjerenik ne slaže.
Pattenovo se razmišljanje temelji na tvrdnji da postoji granica
'dekontekstualizacije' terorizma, postupka koji primjenjuju
pristaše 'Perleove škole' (dotični ne bi prihvatio taj izraz) koja
promatra terorizam kao entitet koji nije povezan ni sa kakvom
konfliktnom stvarnošću. On želi reći da načelo državnog
suvereniteta više nije nedodirljivo. Na tu staru 'mantru'
međunarodnih veza ne će se moći pozivati, da bi se zaštitile, države
koje pružaju utočište terorističkim skupinama, primjenjuju
terorizam i razvijaju oružje za masovno uništenje koje bi mogle
staviti na raspolaganje teroristima. No protiv ovih, čija se
pogubnost ne niječe, preventivna primjena sile može biti rezultat
samo zajedničke odluke, misli Patten. A UN je, unatoč svojim
slabostima, nesavršenosti i činjenici da je često okupljalište
licemjera, jedina organizacija ovlaštena da donese takvu odluku.
Patten, optimist koji ne idealizira, vjeruje u zamisao o novom
međunarodnom poretku; Perle, povijesni pesimist, veći je
sumnjičavac.
Patten zna da postoji međunarodna javnost. Ne može zanemariti
činjenicu da je ona uglavnom protiv američkog preventivnog rata u
Iraku koji se to više smatra protuzakonitim što ta zemlja nije
napala SAD. Premda se preventivno djelovanje može opravdati, o
njemu se ne može jednostrano odlučiti. Uz pogibelj da se sutra
Delhiju dopusti da napadne Islamabad, u ime virtualne prijetnje
koja je, primjerice, Pakistan za Indiju. Ukratko, carstvu trebaju
saveznici. Perle ne može zamisliti da bi, gdjekad, uloga saveznika
SAD-a bila da mu budu 'protuteža'; Patten je sklon vjerovati kako
europski saveznik i prijatelj može, primjerice, imati zadaću da
smanji napetost između SAD-a i ostatka svijeta. Nisu li to u iračkoj
stvari učinili Tony Blair i Jacques Chirac: prvi preporučivši
Georgeu W. Bushu da zatraži mišljenje UN-ova Vijeća sigurnosti, a
drugi boreći se u istom Vijeću za poštovanje nekih načela?"