DE-US-S-TERORIZAM-Terorizam nj-16.X.-faz-gramatika nasilja NJEMAČKAFRANKFURTER ALLGEMEINE ZEITUNG16. X. 2002.Gramatika nasilja"Većina tumačenja najnovijih oblika islamističkog terorizma pokušavala ga je dešifrirati iz njegove
ideologije. To je dovelo do preobilne literature o islamskom fundamentalizmu čiji je doprinos preventivnoj svrsi ipak izrazito ograničen. Tu bi umjesto toga trebalo istraživati promjenu strategije terorizma. Ideologijske komponente se s tim u skladu utvrđuju samo pod aspektom njihove strateške ili taktičke koristi.Taj promijenjeni smjer gledanja pojašnjava se promjenama terorizma: naime, dok su u socijalno-revolucionarnom i etnoseparatističkom terorizmu ideologijske tvrdnje bile dominantne i iz njih je izvođena strategija skupine, u novijim se oblicima međunarodnog terorizma uglavnom osamostalila gramatika nasilja prema političko-ideologijskim tvrdnjama. To ima dalekosežnih posljedica i za organizacijsku strukturu terorističkih organizacija i za ciljeve terorističkih napada.Tijekom devedestih godina XX. stoljeća dijelovi međunarodnog terorizma proveli su fundamentalnu promjenu strategije. Iz
NJEMAČKA
FRANKFURTER ALLGEMEINE ZEITUNG
16. X. 2002.
Gramatika nasilja
"Većina tumačenja najnovijih oblika islamističkog terorizma
pokušavala ga je dešifrirati iz njegove ideologije. To je dovelo do
preobilne literature o islamskom fundamentalizmu čiji je doprinos
preventivnoj svrsi ipak izrazito ograničen. Tu bi umjesto toga
trebalo istraživati promjenu strategije terorizma. Ideologijske
komponente se s tim u skladu utvrđuju samo pod aspektom njihove
strateške ili taktičke koristi.
Taj promijenjeni smjer gledanja pojašnjava se promjenama
terorizma: naime, dok su u socijalno-revolucionarnom i
etnoseparatističkom terorizmu ideologijske tvrdnje bile
dominantne i iz njih je izvođena strategija skupine, u novijim se
oblicima međunarodnog terorizma uglavnom osamostalila gramatika
nasilja prema političko-ideologijskim tvrdnjama. To ima
dalekosežnih posljedica i za organizacijsku strukturu
terorističkih organizacija i za ciljeve terorističkih napada.
Tijekom devedestih godina XX. stoljeća dijelovi međunarodnog
terorizma proveli su fundamentalnu promjenu strategije. Iz
pretežno unutardržavne prijetnje pretvorio se u izazov
međunarodnom poretku. Posljedica je bila da se borba protiv
terorizma od uglavnom policijske zadaće pretvorila u izazov koji u
pojačanoj mjeri pogađa i tajne službe koje rade vani i vojsku. Pojam
tog razvitka je organizacija Al Kaida čije oblici aktivnosti sežu
od terorističkih napada preko gerilskih taktika do oblika
konvencionalnoga ratovanja.
Promjena u operativnoj logici terorističkih skupina može se
pokazati na liku 'kao zainteresirano podređenoga Trećeg'. U
ranijim oblicima taj je ideologijski konstruirani lik kod kojega se
moglo raditi o društveno marginaliziranom, potisnutom Trećem
svijetu kao i zanemarenim etničkim skupinama, služio kao
najvažnije opravdanje terorističkog nasilja. Istodobno je bio
središnji adresat 'poruka' širenih napadima. Iz borbe za tog Trećeg
terorističke su skupine izvlačile svoj politički legitimitet a
kroz napade je Treći i sam trebao biti motiviran na aktivni otpor
prema postojećem poretku. Od narodnika u Rusiji XIX. stoljeća do
RAF-a u Njemačkoj sedamdesetih godina, 'kao zainteresirani
podređeni Treći' bio je adresat akcija. Terorizam je najvećim
dijelom bio borba za političku potporu tog Trećeg. Neko se vrijeme
to nazivalo 'promidžbom nedjela'.
Aktiviranje tog Trećeg terorističkim napadima malih skupina
trebalo je dovesti ili do ustanka u gradovima, klasične predodžbe o
revoluciji, ili pak do partizanskoga rata u kojemu bi terorističke
skupine zbog sve veće potpore u stanovništvu, mogle prijeći na
taktiku gerile. Takvim je prijelazom došlo do povećane razine
primjene sile, učestalosti napada i prešlo se od simbolično
zamišljenih napada na vojne operacije koje trebaju poslužiti
razaranju policijsko-vojnog aparata. Kad su gerilske skupine
napokon dostignule određenu veličinu i borbenu snagu (Mao Tse Tung
govorio je o strateškoj ravnoteži), moglo se prijeći na oblik rata
vođen redovitim vojnim snagama. Na njihovom je kraju tada bio
ulazak pobunjenika u glavni grad.
U ratovima za oslobađanje od kolonizatora pedesetih i šezdesetih
godina taj je model višestruko uspješno primjenjivan. Osobito su
maoistička gerilska doktrina i njezini izdanci slijedili taj model
triju etapa. Terorističkim je akcijama tada pripala uloga
taktičkog elementa koji je bio povezan u opsežan strateški koncept
revolucionarnog prevrata. Tako se primjerice u fazi gerile, kad su
partizani dospjeli u vojnu nevolju, uvijek moglo posegnuti za
terorističkim oblicima akcije. Takva strategija, primjerice
tijekom alžirskog rata za neovisnost, ipak je bila izvediva samo
pod pretpostavkom strogo hijerarhijskog vodstva koje je
zapovijedalo korake i strogo nadziralo odabir ciljeva. I
ponajprije: terorizam je ipak bio taktički element unutar
strategije primjene nasilja koja je kombinirala razne oblike s
točno definiranim političkim ciljevima.
Kao početno paljenje odnosno kao 'pokretač' gerilskoga rata,
teroristički su napadi imali dvostruku funkciju: trebali su
pokazati da se postojećem režimu može uspješno pružiti otpor a s
druge su strane trebali provocirati režim na reakcije kojima bi
potkopao svoj legitimitet i izgubio sljedbeništvo i potporu među
stanovništvom. Terorističkim djelima izazvane represivne mjere
trebale su 'demaskirati' režim i pridonijeti polarizaciji
političkih lojalnosti, da bi se stvorile pretpostavke za otvaranje
partizanskoga rata: novačenje boraca, logistička potpora u
stanovništvu, skrivanje i prikrivanje po selima i gradskim
četvrtima.
Da bi to uspjelo, u napade se nije smjelo bitno uvlačiti u
supatništvo onog 'kao zainteresirano podređenog Trećeg'.
Terorističke akcije morale su biti tako planirane i izvedene, da su
njihove žrtve po mogućnosti bili samo visoki dužnosnici režima,
pripadnici policije i vojske kao i od svih prezreni profiteri
postojećeg poretka. Teror ETA-e u Španjolskoj do danas slijedi taj
model. On je isključivao oružje za masovno uništenje jednako kao
'bijesne' bombaške napade. Naprotiv: kao sastavni dio opsežne
strategije, taktika terorizma trebala je napadnuti režim izazvati
na nediferenciranu primjenu sile. Uspjeh ili neuspjeh
strategijskog ukupnog plana u velikoj mjeri ovise o selektivnosti
terorističkog nasilja i o neselektivnosti represivnih mjera.
Da bi zadovoljile te političko-strategijske uvjete, terorističke
akcije moraju biti brižno planirane i izvedene. I to utoliko više
što je teže razlikovati dužnosnike odnosno pripadnike režimske
stranke i onog 'kao zainteresirano podređenog Trećeg'. Gdje se ta
selektivnost oslanja na etničke razlike, terorističke su akcije
oduvijek bile uspješnije nego tamo gdje to nije slučaj. No u svakom
slučaju u tom obliku terorizmi, ako njihov cilj i izvedba nisu
očiti, moraju biti opremljeni pojašnjenjima i izjavama upućenima
'Trećima'. Obilje 'pisama priznanja' u kojima se obrazlaže napad i
ciljevi skupine, stoga su nenadoknadiv sastavni dio tog oblika
terorizma. Pri tomu su teroristički napadi taktički elementi
opsežne političke komunikacijske strategije koja treba 'zapaliti
revolucionarnu iskru i proširiti je u veliki požar'. Stoga je s
pravom taj oblik terorizma dešifriran kao komunikacijska
strategija.
Suzbijanje tog oblika terorizma treba se pored sprječavanja napada
i progona i osude počinitelja, ponajprije primjenjivati na razini
političke komunikacije: ako se uspiju 'poruke' predočiti
nevjerojatnima, postoji velika mogućnost da se 'kao zainteresirano
podređenog Trećeg' drži na udaljenosti od terorističkih skupina i
njihovih ciljeva i da se terorističke organizacije razbije
policijskim sredstvima ili da se još slabe gerilce porazi vojnim
sredstvima. Dok su teroristički napadi sastavni dio opsežne,
složene strategije, otvara se niz mogućnosti za djelotvornu
protutrgovinu. Za uspjeh suzbijanja terorizma presudno je da se
napadnuta strana ne dopusti terorističkim napadima izazvati na
određene protuudare, nego da ustrajno i samouvjereno slijedi
vlastiti 'plan igre'.
Najnoviji napadi međunarodnog terorizma slijede naprotiv drukčiju
strategiju u kojoj lik 'kao zainteresirano podređenog Trećeg' ni
politički ni strategijski nije tako važan. To dakako nije toliko
posljedica opsežne političke nove orijentacije tijekom koje bi
socijalno, etnički ili kulturalno definirane odnosne skupine ili
adresate trebalo zamijeniti primjerice transcedentalnim odnosima
poput apokaliptičkih ili milenijskih predodžaba. Teror se daleko
više od taktičkog elementa u okviru složene političko-vojne
strategije pretvorio u samostalnu strategiju. Proizvodnja straha
iznenadnom i nepredvidljivom, ali napokon samo točnom primjenom
sile, izišla je iz podređenog sastavnog dijela u okviru
trostupanjskog plana (teroristički napadi - gerila - presudna
bitka) i osamostalila se kao politička strategija.
Pretpostavka za to osamostaljenje terora u samostalnu strategiju
bilo je 'otkriće' dramatično povećane ranjivosti visoko razvijenih
zemalja. Teroristički akteri oduvijek su se služili svim
mogućnostima medijskog pojačanja svojih akcija. No to je osobito
intenzivno i dalekosežno u zemljama s velikim brojem medija. Visoko
razvijena društva imaju veliku koncentraciju medija zbog čega su
terorističke strategije to djelotvornije što su napadnuta društva
razvijenija. Naprotiv, malo su djelotvorne u agrarnim društvima,
osobito u takvima u kojima je endemska stanovita razina nasilja kod
uređenja socijalnih donosa. Naprotiv, što je manja razina nasilja u
nekom društvu, to jače dolaze do izražaja učinci terorističkih
napada. Budući da su visoko razvijena društva uglavnom
postherojska društva, nadasve su i psihološki ranjiva na
terorističke strategije. Za europske promatrače povremeno
prodorne domoljubne izjave u Sjedinjenim Državama poslije 11.
rujna 2001., trebale su signalizirati da je ranjavanje doduše
bolno, ali da politička volja nije slomljena.
Teroristički su napadi danas manje upućeni nekom 'kao
zainteresirano podređenom Trećem' nego su usmjereni na 'maštu
izdavača' ili sigurnosne preferencije turista kako bi ponajprije
proizveli gospodarske učinke u napadnutim zemljama. Budući da
suvremena društva uglavnom više nisu integrirana politički (dakle
preko državnog sustava) nego preko socioekonomskog poretka,
promjena terorističkih strategija prati proces evolucije zapadnih
društava.
Neposredna materijalna šteta napada 11. rujna na daleko je
premašila sve štete do tada nanijete u terorističkim napadima. Ali
još su teže bile dugoročne posljedice napada na burzovne tečajeve i
na kretanje potrošnje u zapadnim zemljama. 11. rujan jasno je
pokazao u kojoj su ranije nezamislivoj mjeri gospodarski sustavi
kojima se upravlja preko burza i dionica, ranjivi na terorističke
napade. To otkriće koje je možda iznenadilo i same strateške
planere napada, moglo bi među terorističkim grupacijama dovesti do
'poučnog učinka'. To bi moglo dovesti do toga da svoje ciljeve
napada sve više prebace s političkih na ciljeve od gospodarskog
značenja. Nedavni napad pred jemenskom obalom na tanker Limburg
prva je posljedica te pouke: ne jako zaštićena američka
veleposlanstva nego gospodarske opskrbne rute koje se ne mogu
štititi, tu su ciljevi napada da bi se izazvalo panično gospodarsko
djelovanje koje treba dovesti do destabilizacije zapadnih
gospodarstava.
Vjerojatno su napadi u Djerbi i na Baliju daljnji rezultati tog
'procesa učenja'. Samo se neposredno nasilje na Djerbi usmjerilo
protiv tamošnje židovske sinagoge i protiv skupine njemačkih
posjetitelja a bombe na Baliju protiv australskih turista ili
plesnog bara. Pravi cilj napada bila je turistička privlačnost tih
zemalja. Gubitkom turističkih prihoda treba pogoršati stanje,
destabilizirati time postojeću vladu i na taj način dugoročno
ustrojiti islamistički režim u Tunisu ili Indoneziji. To bi za
politički razvitak cijelog Magreba kao i jugoistočne Azije imalo
dalekosežnih posljedica.
Ako je ova raščlamba točna, tada se teroristički napadi više ne
usmjeravaju apelativno na nekog Trećeg kojega bi trebalo pridobiti
za potporu terorističkim akterima. Adresat terorističke poruke su
u ovom slučaju europski turisti koje se izričito 'odvraća' od
odmora u Tunisu odnosno Indoneziji. I u ovom je slučaju teror
sastavni dio komunikacijske strategije, samo se adresiranje poruke
nasilja izmijenilo. Istodobno su se mogućnosti napadnute strane za
protudjelovanje razvidno pogoršale.
I dalje se radi o psihičkim učincima nasilja, ali dok oni ciljaju na
gospodarske čimbenike a ne na političke odluke, teroristička je
strategija bitno jednostavnija i robustnija nego pod uvjetima
njihovog upućivanja nekom Trećem kojega treba zainteresirati.
Raymond Aron još je pedesetih godina analizirao strategiju
gerilskoga rata manje kao vojno svladavanje nego kao gospodarsko
razaranje napadnutog protivnika i na toj razini promatrao
osamostaljivanje strategije: partizani pobjeđuju ako ne gube,
naprotiv, oni koje partizani napadnu gube ako ne pobijede - tako
glasi kasnije često spominjana formula.
Analogno se mogu opisati noviji oblici terorizma: terorističke
akcije trebaju izazvati visoke, po mogućnosti nepodnošljive
troškove i tako protivnika bez isključivanja njegovog represivnog
aparata prisiliti na rezignaciju njegove političke volje.
Najnoviji oblici terorizma su izrazito zaoštravanje asimetričnog
ratovanja.
Strategijsko preoblikovanje terorizma ima posljedica na
organizaciju terorističkih skupina: manje im je potrebno
hijerarhijsko vodstvo, mogu djelovati iz pojedinačnih ćelija bez
stalne koordinacije i nadzora i zbog toga se mogu mrežno
organizirati. To pak ima za posljedicu da su strategije
protutrgovine usmjerene na uobičajene oblike terorizma manje
prikladne: skupine se teže infiltriraju, 'obezglavljenje'
organizacije ima manje posljedica, a i protukomunikacija koja se
okreće prema Trećemu kojemu se obraćaju teroristi, ima manje
značenje.
Iako ne znamo mnogo a ponajprije ništa uistinu sigurnoga o
organizacijskoj strukturi Al Kaide kao ni o njezinim načinima
financiranja, ipak se pokazuju znatne razlike u usporedbi s
uobičajenim terorističkim organizacijama. Obično se sažimaju u
sliku mreže. Koliko se može razabrati, hijerarhijske strukture Al
Kaide su plošne i manje izražene, pojedinačne skupine i ćelije su
uistinu samostalne a ponajprije postoji povećana fleksibilnost u
pogledu različitih strategija nasilja koje se mogu varijabilno
primjenjivati već prema regionalnim okolnostima i političkom
stanju. Da to poentiramo: odustajanje od političkih dogma i od
utvrđivanja određene strategije koje su bile karakteristične za
obje doktrine gerile pedesetih i šezdesetih godina ali još i za
terorističke revolucionarne koncepte u Europi sedamdesetih
godina, dramatično je povećala prijetnja koja dolazi od Al Kaide.
Na mjesto favorizirane strategije u velikoj je mjeri stupilo
djelovanje koje ovisi o stanju, što ima za posljedicu do sada
nepoznate razmjere nepredvidljivosti terorističkih aktera. Na
krajnjim rubovima koristi, može svatko surađivati. Glavno je da
Sjedinjenim Državama nanese što je moguće veću štetu.
Za razliku od ranijih terorističkih organizacija nije moguće iz
političko-ideoloških izjava i manifesta izvesti prijeteće konture
scenarija da bi se poduzele odgovarajuće sigurnosne mjere. Osim
toga neodređeni političko-ideološki profil organizacije za nju ima
tu prednost da su za savez sposobne različite grupacije od Maroka do
Indonezije i Filipina (a osim njih i islamistički akteri u cijelom
svijetu). Kao jedina povezanost dostaje mržnja prema Americi.
Plošne hijerarhije i nedostatak političko-ideoloških kontura,
usko su međusobno povezani. Te dvije činjenice omogućuju da se
organizacija politički definira ponajprije prozivanjem
neprijatelja a ne konturom Trećega kojega treba zainteresirati. Da
to očito nije dovoljno da bi se osigurala kompaktnost i sposobnost
djelovanja organizacije, povezano je dakako i sa specifičnim
neprijateljem Al Kaide: sa Sjedinjenim Državama čija svjetska
politička, gospodarska i kulturno-industrijska dominacija
uključuje niz inače heterogenih saveznika.
Nadalje je za Al Kaidu značajno da su organizaciji do listopada
2001., početka rata protiv talibana u Afganistanu, bile na
raspolaganju gotovo sve opcije primjene nasilja - od ratovanja uz
potporu zemlje na uobičajen način, primjerice uz potporu
talibanskih jedinica protiv Sjevernog saveza u Afganistanu ili
slanja boraca za potporu bosanskoj vojsci u ratu protiv Srba, preko
partizanskoga rata, primjerice u srednjoazijskim republikama ili u
Čečeniji, do terorističkih napada, primjerice na američka
veleposlanstva u Nairobiju i Dar es Salamu, na američki razarač
Cole, napokon napadi 11. rujna. Istodobno zamjećivanje svih opcija
nasilja omogućeno je tek rezidualnom teritorijalnošću Al Kaide.
Teroristi ne mogu lunjati samo u prostoru, nego mogu varirati i u
pogledu oblika nasilja. To je dakako povezano s raspadom država
koji se brzo širi, što terorističkoj mreži otvara mogućnosti
višestrukog puštanja korijenja. Time što Al Kaida nije vezana ni za
određeni prostor ni za određeni način borbe, u velikoj je mjeri
dobila na raspolaganje vremenski tijek ratovanja, znači, može
ubrzati ili usporiti ritam nasilja prema svojim potrebama. Kao
organizacija može tako reći nestati, kao što je u velikoj mjeri bio
slučaj poslije vojnog poraza talibana u Afganistanu, kako bi se
opet pojavila na željenim mjestima i u željeno vrijeme s napadima
ili preko televizije širenim video snimkama. Posljedica toga je da
je neuhvatljiva a kao čimbenik prijetnje ipak svenazočna.
Jedno od središnjih promatranja u Clausewitzevoj teoriji rata
govori o tomu da si protivnici u tijeku rata uzajamno propisuju
zakon djelovanja. Tu predodžbu treba u predočenom slučaju prolazno
precizirati - da se Al Kaida bori tako reći s maskirnom kapom i time
zakon djelovanja uglavnom drži u svojim rukama. Odgovor
Amerikanaca na te za njih loše borbene uvjete sastoji se u stalnom
napadanju s ciljem da se na taj način izjednače prednosti koje
protivnik izvlači iz svoje fleksibilnosti. Taj se obračun dakako
odvija pod stalnim pogledom svjetske javnosti a Sjedinjene Države
stalnim napadanjem neuhvatljivog protivnika ulaze u opasnost da
uvijek pogode nedužne i time izgube moralni kredit koji im je
poslije 11. rujna u dijelu svjetske javnosti porastao.
Treba polaziti od toga da je to diskreditiranje Amerike sastavni
dio strategijskog koncepta Al Kaide, jednako kao i gubitak ugleda
koji jedna svjetska sila uvijek neizbježno doživljava kada unatoč
silovitoj mobilizaciji ljudi i materijala ne može svladati
prividno slabijega. U tom pogledu noviji obračuni država i
terorističkih organizacija nastavljaju starije oblike terorizma:
uvijek su to borbe za ugled i priznanje od strane Trećega koji
ustraje u ulozi promatrača.
Bitno obilježje asimetričnih ratova je da su njihov sastavni dio
vijesti a osobito televizijski prizori gorućih tornjeva World
Trade Centra do civilnih žrtava američkih zračnih napada.
Prikazivanje poprišta nasilja odnosno njegovih posljedica u nizu
slučajeva i samo je postalo napad na moralne snage protivnika.
Clausewitz je klasičnu bitku definirao kao odmjeravanje moralnih i
fizičkih snaga uz pomoć ovih potonjih, a terorizam se osobito u
svojim najnovijim pojavnim oblicima može definirati kao napad na
moralne uz zaobilaženje fizičkih snaga protivnika.
Al Kaida bi mogla biti najveća opasnost kojoj su se Sjedinjene
Države izložile od Vijetnamskoga rata. Jer Al Kaida je u položaju da
stalno premješta rat i neprimjetno mijenja oblike primjene
nasilja. Tako je Vijetkong, da i dalje uspoređujemo, u svojem
operativnom području bio ograničen na Indokinu. I Vijetkong je -
što je bila bitna pretpostavka njegove izdržljivosti - proširio rat
izvan granica Vijetnama, ali je proširenje operativnog područja,
osobito premještanje opskrbnih crta u zaštitu neutralnih područja,
ostalo ipak ograničeno na veliki prostor Indokine.
Naprotiv se Al Kaida na temelju otvorenosti političkih ciljnih
predodžaba i fleksibilnosti borbenih oblika može oslanjati na bilo
koje sukobe u globalnom mjerilu i učiniti ih sastavnim dijelom
svoje borbe. Tomu nije pogodovalo samo to što Al Kaida na temelju
nedostatka kontura svojih političkih ciljeva i svoje
organizacijske strukture mrežnog oblika regionalnim političkim i
vojnim vođama ne osporava niti političke kompetencije definiranja
niti strategijske ovlasti odlučivanja. Vjerojatnost konkurencija
i raskola time je umanjena. Nedostatak političke konture i mrežna
organizacija su osim toga izvrsno prikladni da potencijalne
financijaše i podupiratelje ne zastraše i ne odbiju političkim
ciljevima koje oni ne dijele niti oštrim zahtjevima za dominacijom
vrha Al Kaide. Često tematizirani sustav financiranja Al Kaide na
dobitku je zbog nedostatka političke konture i zbog plošnih
hijerarhija organizacije, odnosno tek je preko njih postao
mogućim.
Tu je razvidna daljnja posebnost koja noviji terorizam razlikuje od
starijih oblika: uska povezanost logistike i operativnog oblika.
Dok je stariji terorizam za financiranje skupina bio upućen na
pljačku banaka i slično, kod Al Kaide su napadi sami postali izvor
financiranja: preko njih mreža svojim financijašima raspršenim po
cijelom svijetu dokazuje svoju sposobnost djelovanja i na taj način
pokreće valove donacija. Logističko osiguranje i napadačke
operacije postaju identični i iz toga izrasta značajna
djelotvornost operacija.
Više od godinu dana poslije 11. rujna morat će mo reći da je Zapad
još u potrazi za oblicima djelotvornog protudjelovanja. Za njihovo
pronalaženje pretpostavka je pomnije sagledavanje nove strategije
terorizma i njegovih posljedica na organizacijsku strukturu
skupina. Kulturalne rasprave kakve su se osobito vodile kod nas,
malo su tomu pridonijele", piše dr. Herfried Muenkler, profesor
teorije politike na Humboldtovom sveučilištu u Berlinu.