BL-CH-US-interview-Organizacije/savezi-Financijsko-poslovne usluge-Trgovina belgija-le soir 21.10.02. ziegler: licemjerje nije samo američka osobina BELGIJALE SOIR21.X.2002.'Globalizacija - tiranija bogatih'Dominique Berns razgovarala
je s Jeanom Zieglerom, sociologom, profesorom na ženevskom sveučilištu i posebnim izvjestiteljem Ujedinjenih naroda za pravo na hranu: " - Prije petnaest dana objavili smo razgovor s Jeanom-Francoisom Revelom koji iza poziva na 'drukčiju globalizaciju' otkriva tragove arheomarksizma. Što biste rekli na to?= Govorim u ime novih snaga, u ime novog svjetskog građanskog društva. Marx je rekao: 'Revolucionar mora biti kadar da čuje kako raste trava'. Izvan lijevih stranaka, sindikata, klasičnih internacionala koje slabe budući da slabi i država, rađa se tajnovito pobratimstvo noći koje smo mogli vidjeti u Porto Alegreu, u Genovi, u Seattleu... Rađaju se društveni pokreti i globalizaciji suprotstavljaju nejedinstvene fronte otpora: Attac u Francuskoj i u Belgiji; Pokret protiv duga koji je vrlo jak među kršćanima; Pokreti bezemljaša u Brazilu, čiji će blizak suradnik, Lula postati predsjednik; Via Campesina koji ima tisuće pristaša od Bangladeša do Hondurasa. To su u potpunosti novi pokreti koje je teško
BELGIJA
LE SOIR
21.X.2002.
'Globalizacija - tiranija bogatih'
Dominique Berns razgovarala je s Jeanom Zieglerom, sociologom,
profesorom na ženevskom sveučilištu i posebnim izvjestiteljem
Ujedinjenih naroda za pravo na hranu: " - Prije petnaest dana
objavili smo razgovor s Jeanom-Francoisom Revelom koji iza poziva
na 'drukčiju globalizaciju' otkriva tragove arheomarksizma. Što
biste rekli na to?
= Govorim u ime novih snaga, u ime novog svjetskog građanskog
društva. Marx je rekao: 'Revolucionar mora biti kadar da čuje kako
raste trava'. Izvan lijevih stranaka, sindikata, klasičnih
internacionala koje slabe budući da slabi i država, rađa se
tajnovito pobratimstvo noći koje smo mogli vidjeti u Porto Alegreu,
u Genovi, u Seattleu... Rađaju se društveni pokreti i globalizaciji
suprotstavljaju nejedinstvene fronte otpora: Attac u Francuskoj i
u Belgiji; Pokret protiv duga koji je vrlo jak među kršćanima;
Pokreti bezemljaša u Brazilu, čiji će blizak suradnik, Lula postati
predsjednik; Via Campesina koji ima tisuće pristaša od Bangladeša
do Hondurasa. To su u potpunosti novi pokreti koje je teško
razumjeti jer ne sliče ničemu što poznajemo. Svi imaju tri
značajke: odbacivanje hijerarhije i unifikacijskih ustroja -
treba, kako je govorio sociolog Pierre Bourdieu, okupljati, ali ne
ujedinjavati. Odbacuju bilo kakav kruti program: put utiru dok
hodaju. Ne prihvaćaju nikakvo popuštanje ni nagodbu. U Porto
Alegreu, u siječnju, nakon šest dana i stotina održanih radnih
skupina, nije bilo završne izjave.
- Zašto?
= Zato što bi jedni ili drugi morali popustiti zbog jednog zareza,
dijela rečenice...
- Nagodba je potrebna...
= Ne. Cilj tih pokreta otpora jest 'podjela svijesti' u Sartreovu
smislu. Riječ je o podjeli iskustava; iz toga se rađa znanje, a ne iz
unprijed utvrđene dogme; nema referentnog teksta, nije riječ o
izradi programa pete internacionale.
- To navodi na mišljenje da nemaju programa ni konkretnih
prijedloga.
= Pročitajte ponovno 'Manifest Komunističke partije' iz 1848. Svih
dvanaest zahtjeva su negativni: zabranjen rad djece mlađe od osam
godina u tvornici, zabranjen rad nedjeljom popodne... Znamo što ne
želimo. Ne želimo financijsku špekulaciju; tražimo ukidanje
poreznih utočišta, MMF-a (Međunarodni monetarni fond) i WTO-a
(Svjetska trgovačka organizacija)...
- Tražite uređenu globalizaciju, a protivite se ustanovi koja je
zadužena za uređivanje međunarodne trgovine. Ne znate što hoćete!
= Potrebna je trgovina, potrebna su pravila, ali ne pravila WTO-a
koji je ultraliberalna ratna mašinerija u rukama globaliziranih
kapitalističkih oligarhija.
- Uvijek govorite o 'transkontinenetalnim kapitalističkim
oligarhijama' koje 'vladaju svijetom'. Tko su one?
= Oni koji vladaju svjetskim špekulativnim kapitalom - s gotovo 90
posto od tisuću milijarda dolara kojima se svakog (radnog) dana
trguje na financijskim tržištima. Dvjesto najvećih
multinacionalnih kompanija koje su prošle godine vrijedile 27,8
posto svjetskog bruto proizvoda.
- Oni upravljaju WTO-om?
= WTO je tiranija bogatih koji ruše granice siromašnih zemalja,
nameću liberalizaciju i privatizaciju u gospodarstvu i
'jednostrano gospodarsko razoružanje', napose ukidanje carina i
ograničenja uvoza, što siromašne zemlje priječi da štite svoju
industriju u nastajanju.
- Odgovaraju vam da siromašne zemlje žele globalizaciju kako bi
mogle prodati svoje proizvode na sjevernim tržištima.
= Točno je, zemlje Trećeg svijeta traže liberalizaciju
poljodjelskih tržišta. No bogate zemlje koje traže liberalizaciju
južnih tržišta zatvaraju svoja poljodjelska tržišta za zemlje s
juga, među kojima 81 od 122 zemlje gotovo isključivo izvozi
poljodjelske proizvode. A sjever poljodjelcima daje velike
subvencije - 348 milijarda dolara za proizvodnju i za izvoz u
prošloj godini, u području OECD-a - potičući, nepoštenom
konkurencijom, uništavanje poljodjelskih sektora u siromašnim
zemljama. Stvara se glad. Ako to nije pogubno licemjerje, onda što
je?
- WTO treba ukinuti. Tko će ga zamijeniti?
= Skup konvencija, trgovačkih ugovora koji se zaključuju uz
usklađivanje interesa. Zemlje u razvoju izvući će se iz teškog
stanja bude li pravde, solidarnosti i uzajamnosti. Nisam protiv
slobodne trgovine ako se provodi uz poštovanje međusobnih
interesa.
- To nije moguće u WTO-u?
= WTO je nedemokratska organizacija. Teoretski, djeluje na temelju
dogovora. No kada SAD i Europa stave nešto na stol, kako se
izaslanstvo iz Malija može dignuti i reći: 'Ne slažemo se'.
Siromašne zemlje plaše se osvete: suviše im trebaju lijekovi,
pričuvni dijelovi za kamione i drugo.
- Europljani to ne vole čuti, ali licemjerje nije samo američka
osobina.
= Europa se u potpunosti povodi za Amerikom, kako u WTO-u, tako i u
MMF-u.
- Kao i obično, kritizirate MMF, a napose njegov program
privatizacije...
= To je dogma koja je nametnuta bez obzira na njezine posljedice,
pogubna dogma. Vraćam se iz Nigera, druge najsiromašnije zemlje na
svijetu. Puk preživljava zahvaljujući dvadesetak milijuna grla
stoke, zebua, deva, ovaca i koza. Nakon dekolonizacije, Državni
veterinarski ured prodavao je cjepivo, vitamine i sredstva za
uklanjanje parazita po niskoj cijeni. MMF je tražio da se Ured
privatizira, pa sada multinacionalne kompanije prodaju
veterinarske lijekove po nepristupačnim cijenama. Od veljače su
uginule stotine tisuća grla stoke, a tisuće obitelji stočara zapale
su u bijedu i morale su se preseliti u siromašne četvrti Kana,
Ibadana i Bamaka.
- Teže vas je pratiti kada Svjetsku banku čija je zadaća pomoći
siromašnim zemljama, opisujete kao 'najamnika u službi
globaliziranih kapitalističkih oligarhija'.
= Crna Afrika je srušena na tlo: 35 posto Afrikanaca iz južne Sahare
u stanju je stalne neishranjenosti; čitave se države raspadaju:
Somalija, Sijera Leone, Liberija, sutra će to biti Obala
Bjelokosti, polovica Konga, itd. To je kontinent koji je najviše
opustošen. No najveće ulaganje Svjetske banke tiče se naftovoda
kojim se, na više od tisuću kilometara, trebaju povezati naftna
ležišta u Dobi, u Čadu i na atlantskoj obali u Kamerunu, u Kribiju.
Taj će projekt vrijedan nekoliko milijarda dolara uništiti
pigmejsku uljudbu i velik dio tropske prašume, potaknut će
korupciju, pomoći da porastu računi u ženevskoj i u ciriškoj banci,
povećat će bogatstvo trgovaca oružjem i donijeti astronomsku dobit
naftnim tvrtkama koje su ga pokrenule. Međutim, neće se financirati
nijedna škola, nijedna bolnica. Zato se ne može reći da je Svjetska
banka u službi siromašnih slojeva u Africi!
- Pišete da je 'grabežljivac u središtu globaliziranih sustava'. To
je hrabra usporedba, no je li to stvarnost globalizacije?
= Nakon sloma SSSR-a, svjetski bruto proizvod više je nego
dvostruko porastao, a svjetska se trgovina više nego
utrostručila... Stvorena su golema bogatstva, ali su u rukama
pojedinaca. Svakih sedam sekunda umire dijete mlađe od deset
godina, svakodnevno od gladi umire sto tisuća osoba!
- U kakvoj je to vezi s kapitalizmom i s globalizacijom?
= Svjetski je poredak poguban i nerazuman. Prvi put u ljudskoj
povijesti, na planetu je pobijeđena neimaština, ali bijeda pogađa
stotine milijuna ljudi. To nije usud: dijete koje umire od gladi je
ubijeno, a moja knjiga želi otkriti ubojice, grabežljivce.
- Upozoravate na 'krvarinu', novac koji neke, kadšto velike tvrtke
na Zapadu zarađuju zapošljavajući djecu u Trećem svijetu, koji je
povezan s trgovinom dijamantima, itd. Nije u tome tržišno
gospodarstvo i kapitalizam; naprotiv, to je slika svijeta bez
pravila, mafijaških klanova...
= Mogu vam govoriti i o našim grabežljivcima, grabežljivcima iz
Swissaira. Natjerali su švicarsku zrakoplovnu tvrtku na provedbu
potpuno bezumne strategije širenja, stavljajući svaki put u džep
goleme provizije. Ta je strategija propala, a tvrtka je otišla u
stečaj. No Brugisser i Corti (bivši predsjednici) otišli su s
desetcima milijuna švicarskih franaka odštete koje su si
dodijelili uoči katastrofe. Mario Corti, bivši financijski
direktor Nestlea bio je član upravnog vijeća Swissaira i jako dobro
je poznavao dramatično stanje u tvrtki. Osam mjeseci prije
listopada 2001. kada su svi zrakoplovi Swissaira bili blokirani na
zemlji zbog neplaćenog goriva i lučkih pristojba, Corti je postao
predsjednik Glavne uprave tvrtke. Potpisuje petogodišnji ugovor o
osnovnoj godišnjoj plaći od preko dva milijuna švicarskih franaka.
Prvog dana isplaćuje si petogodišnju plaću - više od 12,5 milijuna
švicarskih franaka! Dioničari, najčešće skromni ljudi, sve su
izgubili: u Bruxellesu, Parizu, Zuerichu i Ženevi, tisuće ljudi
gubi posao, a države moraju posredovati jer nema socijalnog
programa. To je grabežljivac, zvijer. Gladijator je njegov
društveni obrazac.
Kant, suvremenik francuske revolucije, rekao je da je živio na
'razmeđi vremena'. I mi živimo na razmeđi vremena. Svršava se
razdoblje braće Lumieres, nacionalna se država raspada, temeljne
vrijednosti Republike - nacionalna i međunarodna solidarnost
između klasa i razdoblja..., uzajamnost, dopunjavanje, narodni
suverenitet... - nestaju. Započinje doba džungle. Uljudba, kakvu
smo poznavali, može umrijeti.
- Na nama je da se borimo za drukčije društvo. Kakvo?
= Ne znamo što ljudi, zahvaljujući slobodi, mogu zajednički
izmisliti. Bilo je besmisleno, uvečer 14.VII.1789., pred ostacima
Bastille iz kojih se još dimilo, tražiti od obrtnika iz predgrađa
Saint-Antoinea da kazuju u pero tekst novog Ustava... Prekinuli su
sa svijetom tlačenja i tiranije; zahtijevali su slobodu, jednakost
i bratstvo za sve. Na pitanje kakav će institucijski, gospodarski,
politički i ideološki oblik dobiti to novo društvo, nisu imali
odgovora. Tražimo globalizaciju demokratskih prava i prava na
život za svako ljudsko biće na Zemlji. To jest, tražimo doslovnu
primjenu 1. i 3. članka Opće deklaracije o ljudskim pravima: 'Svi se
ljudi rađaju slobodni i jednaki u dostojanstvu i u pravima.
Obdareni su razumom i savješću i moraju jedni s drugima postupati u
bratskom duhu. (...) Svaka osoba ima pravo na život, na slobodu i na
vlastitu sigurnost'. To je područje moje borbe."