AT-E-PROŠIRENJE-POLJOPRIVREDA-Organizacije/savezi-Poljoprivreda-Makrogospodarstvo au 10. X. DS fischler: proširenje uvjetovano poljoprivredom? AUSTRIJADER STANDARD10. X. 2002.Fischler: "Valja svladati još mnoge prepreke""Proširenje
više ne može biti upropašteno ali može biti otegnuto nametanjem paket-pristupa na sastanku na vrhu u Kopenhagenu, upozorava povjerenik EU Franz Fischler u razgovoru s Katharinom Krawagnom-Pfeifer.- Povjerenstvo EU pokrenulo je proces proširenja. Gdje bi se još mogle javiti smetnje?= Postoji, naravno, još čitav niz mogućih signala koji bi mogli usporiti proces. Jedan je od njih nesumnjivo još uvijek pitanje referenduma u Irskoj, za koje zaista nemamo rezervni plan. Ako stvari pođu po zlu, morat ćemo neposredno nakon referenduma sjesti zajedno i razviti ga a to će potrajati. Takav ishod mogao bi uzdrmati 2004. g. kao datum pristupa novih članica.Ne uspiju li članice u Bruxellesu postići dogovor o zajedničkoj proceduri u slučaju izravnih uplata doprinosa EU, suočit ćemo se sa sličnim problemom jer u tom slučaju nećemo moći pregovarati do postizanja dogovora. Treći mogući problem jest prenagljivanje u Kopenhagenu i postavljanje raznoraznih ultimativnih uvjeta za
vo
AUSTRIJA
DER STANDARD
10. X. 2002.
Fischler: "Valja svladati još mnoge prepreke"
"Proširenje više ne može biti upropašteno ali može biti otegnuto
nametanjem paket-pristupa na sastanku na vrhu u Kopenhagenu,
upozorava povjerenik EU Franz Fischler u razgovoru s Katharinom
Krawagnom-Pfeifer.
- Povjerenstvo EU pokrenulo je proces proširenja. Gdje bi se još
mogle javiti smetnje?
= Postoji, naravno, još čitav niz mogućih signala koji bi mogli
usporiti proces. Jedan je od njih nesumnjivo još uvijek pitanje
referenduma u Irskoj, za koje zaista nemamo rezervni plan. Ako
stvari pođu po zlu, morat ćemo neposredno nakon referenduma sjesti
zajedno i razviti ga a to će potrajati. Takav ishod mogao bi
uzdrmati 2004. g. kao datum pristupa novih članica.
Ne uspiju li članice u Bruxellesu postići dogovor o zajedničkoj
proceduri u slučaju izravnih uplata doprinosa EU, suočit ćemo se sa
sličnim problemom jer u tom slučaju nećemo moći pregovarati do
postizanja dogovora. Treći mogući problem jest prenagljivanje u
Kopenhagenu i postavljanje raznoraznih ultimativnih uvjeta za
prihvaćanje proširenja. Bojim se da će biti postavljeni uvjeti
glede stvari koje nemaju baš nikakve veze s proširenjem EU (mogući
su slučajevi Benešovi dekreti, atomska elektrana Temelin, odnosno
financijski zahtjevi vezani za ostala pitanja u sustavu
financiranja EU - op. a.).
Sljedeće je pitanje hoće li se građani u zemljama-kandidatima
izjasniti potvrdno na referendumu o pristupu EU te napokon hoće li
parlamenti u svim zemljama članicama ratificirati odgovarajući
sporazum. Dakle, valja svladati još jako puno prepreka.
- Mogu li te prepreke još upropastiti proširenje?
= Ne vjerujem budući da smo odavno prošli točku s koje više nema
povratka. Ne vjerujem da bi ikome još moglo poći za rukom
upropastiti proširenje.
- Jedno od krupnih otvorenih pitanja jest poljoprivreda, dakle Vaš
resor. Povjerenstvo bi trebalo usvojiti novo zajedničko
stajalište. Je li točno da namjeravate još više izići u susret
zemljama-kandidatima?
= Bit navedenog novog stajališta jest stvaranje pretpostavki na
sastanku na vrhu u Bruxellesu (24. i 26. listopada - op. a.) za
uspješno dokončanje pregovora među članicama u sferi izravnih
uplata doprinosa. U tom bi slučaju prije sastanka na vrhu u
Kopenhagenu (12. i 13. prosinca - op. a.) bilo moguće riješiti sva
tehnička pitanja, vezana za poljoprivredu.
- Gdje još škripi kada su u pitanju izravne uplate doprinosa?
Njemačka i Francuska trenutno razgovaraju o tom problemu.
= Stajališta o tome još su uvijek prilično zacementirana. Dakle,
valja pokušati razjasniti - i to je zadaća koju povjerenstvo EU ne
može riješiti umjesto članica - oko kakvog bi modela bilo moguće
postići sporazum te je li prihvatljivo da model brušenja koji smo
predložili ne bude predstavljen kao uvjet za reformu zajedničke
poljoprivredne politike. Povezivanje te dvije stvari opasno bi
ugrozilo postizanje dogovora u Kopenhagenu.
- Dakle, načelnu reformu poljoprivredne politike treba striktno
odvojiti od procesa proširenja?
= Da a neke zemlje strahuju da u trenutku proširenja nitko više neće
htjeti ni čuti za nužnu reformu poljoprivredne politike. Treba ih
umiriti. Naime, iako je donesena konačna odluka o proširenju,
suočavamo se sa čitavim nizom problema - od pregovora s WTO-m do
pregovorima o budućem sustavu financiranja, koji također moraju
biti dokončani jednoglasnom suglasnošću. Sve te stvari neće
rezultirati smanjivanjem pritiska u vezi s reformama
poljoprivrede.
Svi trebaju znati što znači kada se kaže da treba još pričekati.
Strategija je jasna: izjavljivati da se pregovara ali odbijati
određeni termin za provedbu reforme. Takvo ponašanje nazivam
odbijanjem pregovora a predstavljalo bi ogromnu štetu za europsku
poljoprivredu.