US-DE-FR-IT-mediji - dp-Glasila/mediji-Politika-Terorizam-Ratovi-Gospodarstvo/poslovanje/financije dnevni pregled br.168 3. rujna 2002. BRITANSKI RADIO - BBC2. IX. 2002.Koalicija SDP-a i HDZ-aMogućnost stvaranja velike koalicije
Socijaldemokratske partije i Hrvatske demokratske zajednice koju je najavio u svojem posljednjem broju zagrebački tjednik Globus, izaziva brojne reakcije u zagrebačkim političkim krugovima. Prilog Maroja Mihovilovića.Čuju se vrlo različite procjene je li takav savez glavne stranke sadašnje vladajuće koalicije u Hrvatskoj, SDP-a, s najvećom oporbenom strankom, HDZ-om, uopće moguć te što bi to značilo. Večernji list objavljuje komentar u kojemu je autor vrlo skeptičan prema toj mogućnosti, a predstavnici nekih manjih stranaka tvrde da bi takva koalicija bila vrlo opasna za demokraciju u Hrvatskoj jer bi to uništilo manje stranke.Ima u političkim krugovima i mišljenja da bi takva koalicija dovela do pobune i u SDP-u, ali i u HDZ-u, onih koji se protive takvoj političkoj suradnji donedavno potpuno suprotstavljenih stranaka s dva različita pola hrvatske političke pozornice.No istodobno iz vrhova obiju stranaka čuju se izjave da njihova suradnja više nije nemoguća, kao što je to bilo prije, posebno nakon
BRITANSKI RADIO - BBC
2. IX. 2002.
Koalicija SDP-a i HDZ-a
Mogućnost stvaranja velike koalicije Socijaldemokratske partije i
Hrvatske demokratske zajednice koju je najavio u svojem
posljednjem broju zagrebački tjednik Globus, izaziva brojne
reakcije u zagrebačkim političkim krugovima. Prilog Maroja
Mihovilovića.
Čuju se vrlo različite procjene je li takav savez glavne stranke
sadašnje vladajuće koalicije u Hrvatskoj, SDP-a, s najvećom
oporbenom strankom, HDZ-om, uopće moguć te što bi to značilo.
Večernji list objavljuje komentar u kojemu je autor vrlo skeptičan
prema toj mogućnosti, a predstavnici nekih manjih stranaka tvrde da
bi takva koalicija bila vrlo opasna za demokraciju u Hrvatskoj jer
bi to uništilo manje stranke.
Ima u političkim krugovima i mišljenja da bi takva koalicija dovela
do pobune i u SDP-u, ali i u HDZ-u, onih koji se protive takvoj
političkoj suradnji donedavno potpuno suprotstavljenih stranaka s
dva različita pola hrvatske političke pozornice.
No istodobno iz vrhova obiju stranaka čuju se izjave da njihova
suradnja više nije nemoguća, kao što je to bilo prije, posebno nakon
što je predsjednik HDZ-a Ivo Sanader obračunao s nekadašnjim moćnim
čovjekom stranke Ivićem Pašalićem.
Navodno se Sanader sprema iz stranke izbaciti još neke moćne
desničare kako bi joj dao još umjereniji izgled. Istodobno, u SDP-u
ima procjena da bi premijer Ivica Račan mogao krenuti protiv svojih
lijevih radikala, posebno onih najglasnijih iz Dalmacije.
U hrvatskim medijima tvrdi se da već ima mnogo znakova koji govore
da te dvije stranke već tajno surađuju na raznim pojedinačnim
pitanjima, posebno u saboru, gdje se ? čini se ? dosta uspješno
dogovaraju potpredsjednik sabora Mato Arlović i vođa kluba
zastupnika HDZ-a Vladimir Šeks.
Kao dokaz dogovora spominje se nedavni izbor u saboru novog suca
Ustavnog suda, pri čemu je iz suda uklonjen Jurica Malčić koji
nijednoj od tih dviju stranaka nije bio po volji, a tvrdi se da je
bilo i intenzivnog dogovaranja u vezi sa zakonom o nacionalnim
manjinama.
Ta donedavno nezamisliva dogovaranja o pojedinačnim pitanjima
mogla bi prije sljedećih izbora prerasti u širi dogovor o
stranačkoj suradnji na nacionalnoj razini.
Multinacionalne kompanije nisu globalne
Rezultati najnovijeg istraživanja u 500 vodećih multinacionalnih
kompanija ukazuju na to da samo rijetke među njima mogu zaista
govoriti o globalnoj prisutnosti dok se većina ipak usredotočuje na
prodaju u matičnim zemljama. Prilog Andrewa Walkera.
Izraz globalizacija ušao je u sve jezike svijeta i čini se da malo
tko dovodi u pitanje da se globalizacija događa, odnosno da
kompanije proizvode i trguju na svim kontinentima.
Međutim prema najnovijem istraživanju britanskog profesora Alana
Rugmana sa sveučilišta Oxford događa se upravo suprotno.
Istraživanje profesora Rugmana izazov je široko raširenom
mišljenju da se svjetsko gospodarstvo globalizira. On kaže kako
većina vodećih 500 multinacinalnih korporacija zapravo nema
globalnu strategiju.
Umjesto toga one svoje proizvode prodaju uglavnom u područjima u
kojima su smještene što za gotovo svaku od njih znači: Sjeverna
Amerika, Europska unija i Japan.
Profesor Rugman kaže da postoji nekoliko izuzetaka u kojima je
riječ o istinskim globalnim korporacijama, kao što su Nestle u
Europi, IBM u Americi i Sony u Japanu.
S druge strane, i najveće tvrtke koje se bave maloprodajom dokaz su
da globalizacija nije ni blizu zahvatila svijet onoliko koliko se
misli.
Američka tvrtka Walmart je po prihodima od maloprodaje najveća
takva kompanija na svijetu, ali ona je gotovo nepoznata izvan
Sjeverne Amerike gdje prodaje 94 posto svojih proizvoda.
Iako se istraživanje usredotočilo na prodaju, profesor Rugman kaže
da je i u proizvodnji stanje slično. Proizvođač sportske opreme
Nike dobro je poznat primjer širenja proizvodnje diljem svijeta,
ali se tvrdi da je to jedan od izuzetaka.
Tisak
Britanski tisak danas najviše pozornosti posvećuje Svjetskom
summitu o održivom razvitku, te stavovima Sjedinjenih Država i
Europske unije o mogućoj vojnoj akciji u Iraku. Summit u
Johannesburgu je glavna tema i na domaćim stranicama listova zbog
današnjeg dolaska premijera Blaira u Južnu Afriku.
The Independent piše da je od liste sa sedamdeset kompanija koje je
Svjetska banka stavila na listu i odbija suradnju zbog korupcije,
preko polovice osnovano u Britaniji. Ta činjenica podriva planove
premijera Blaira da u Johannesburgu objavi dobrovoljnu inicijativu
o suzbijanju korupcije u Britaniji. Dok neke dobrotvorne
organizacije pozdravljaju takav način borbe protiv potplaćivanja
vlada zemalja u razvitku, mnoge drže da je riječ o priči čiji je cilj
prikrivanje povijesti neuspjelog suzbijanja takve poslovne prakse
u Britaniji.
The Times također piše o novoj inicijativi britanskog premijera,
navodeći izjave dobrotvornih organizacija koje je nazivaju
apsurdnom i neukusnom. Prema planu Tonyja Blaira, kompanije bi
svojevoljno izdavale liste svih isplata novca vladama i ministrima
zemalja u razvitku. Tek ako to ne uspije London će razmatrati
mogućnost uvođenja zakona koji bi riješili probleme. Kako kažu
mnoge dobrotvorne organizacije, dobrovoljna inicijativa neće
uspjeti jer samo zakon može natjerati kompanije na promjenu
dosadašnjeg načina rada.
The Guardian upozorava da je američki predsjednik Bush sučeljen s
podijeljenom vladom zbog Iraka. Jedinstvenost koja postoji oko
promjene režima u Bagdadu samo je prividna. Osim što se sučeljava s
najvažnijom odlukom o nacionalnoj sigurnosti od hladnog rata,
George Bush mora uzeti u obzir i predsjedničke izbore 2004. godine.
Iako se predsjednik Bush naizgled priključio onima koji drže da je
Irak prijetnja Americi, ankete javnosti pokazuju da američki
građani nisu više potpuno spremni za takvu vojnu akciju. Kada se
uzme u obzir da svaka administracija želi biti ponovo izabrana,
moguće je da će Bushov politički strateg, a ne potpredsjednik ili
tajnik obrane, imati odlučujuću riječ o akciji u Iraku.
The Independent u uredničkom komentaru piše da je Bush retorikom o
napadu na Irak uništio svu potporu koju je Amerika dobivala nakon
11. rujna prošle godine. Sada su se ostvarile Sadamove želje -
Sjedinjene Države i Europa javno raspravljaju o ratu. Zbog
nedostatka dokaza da Bagdad podupire teroriste arapske će države
svaki napad gledati kao rat protiv Islama, a tvrdnje da Irak
posjeduje rakete velikog dometa koje su prijetnja Americi također
nisu dokazane. Ponašanje predsjednika Busha bi bilo komično da
posljedice ne bi mogle ispasti tragične.
(BBC)
RADIO SLOBODNA EUROPA - RFE
2. IX. 2002.
Zahtjev oporbe za Račanovom smjenom oslabit će vladu, ali i
hrvatsku pregovaračku poziciju sa Slovenijom. Prilog Ines Šaškor.
Proteklog tjedna tri su oporbena stranačka čelnika ? Ivo Sanader,
Dražen Budiša i Mate Granić ? zatražili ostavku premijera Ivice
Račana zbog parafiranog sporazuma sa slovenskim premijerom
Drnovšekom po kojemu bi Sloveniji pripalo 80 posto Piranskog
zaljeva i koridor kroz hrvatske vode do otvorenog dijela Jadrana.
Imaju li stranke čiji su predsjednici Ivo Sanader, Dražen Budiša i
Mate Granić, dakle HDZ, HSLS i DC, dovoljno ruku u Hrvatskom saboru
da smijene premijera Ivicu Račana? Nemaju. Čak i kada bi im se, što
je za očekivati, pridružili i zastupnici pravaša i demokršćana.
Je li realno očekivati da sam premijer Račan, zbog njihovog
zahtjeva, ali i pod pritiskom dijela javnosti koji nije mali,
podnese ostavku? Nije. Ni jedna vlada to ne bi učinila.
Granični spor sa Slovenijom objektivno je minoran, ali za sporazum
su potrebne dvije strane.
Svih ovih godina slovenska politika i mediji više su se ukopavali u
maksimalističkim zahtjevima. Donoseći parlamentarni zaključak u
kojemu je cijeli Piranski zaljev proglašen slovenskim, stvarao se
dojam da je to gotova stvar, pravno-politički i povijesno potpuno
neupitna. U Hrvatskoj, strasti su narasle praktički tek od
ovoljetnih incidenata s ribaricama, najavom uzvratnih samovoljnih
akcija hrvatskih ribara, uključivanjem stožera za zaštitu
digniteta Domovinskog rata, upadom građana u privatnu kuću jednog
ekscentričnog Slovenca, te potporom nekih stranaka tim nerazumnim
činovima.
Vlada je, stekao se dojam, reagirala nepripremljeno, defenzivno,
autistički podcijenjući javnost, puštajući čak ribare da pred
Banskim dvorima govore o ratu.
Rasla je konfuzija, ugled vlade u javnosti je pao.
Međutim, nije dolijevala ulje na vatru i trudila se stvari vratiti u
racionalne pregovaračke vode.
Sada upravo stranke koje su doprnijele podgrijavanju strasti i
podržale nezakonito ponašanje i s hrvatske strane, zagovaraju
ostavku vlade. A upravo one ili njihovi čelnici i sami imaju 'putra
na glavi' kada je riječ o graničnom sporu sa Slovenijom.
Zahtjev je, neovisno o tome, legitiman. Oporba u svakoj zemlji
traži ostavku vlade kada procijeni da joj to donosi korist i da
korespondira s mišljenjem dijela javnosti. Ali odgovorna oporba, a
osobito ona koja želi postati buduća vlast, čuva se olakog
povlačenja tog poteza na vanjskopolitičkim temama, osim u slučaju
teškog ugrožavanja nacionalnog suvereniteta. Radikaliziranje
međunarodnog položaja zemlje i traženje pokazivanja mišica
susjedima svojstveno je radikalnim i u pravilu marginalnim
strankama.
U ovom konkretnom slučaju čelnici stranaka koji sebe žele vidjeti u
središtu političkog života, preuzeli su veliku odgovornost. Oni bi
morali znati da traženje Račanove ostavke zbog parafa na sporazum s
Drnovšekom objektivno šteti međunarodnom položaju Hrvatske, jer
predstavlja eksplicitno priznanje teze druge strane ? da je taj
paraf ključ sadašnjeg spora.
Njihov zahtjev u Saboru neće proći, ali će vladu oslabiti, a
hrvatsku pregovaračku poziciju sa Slovenijom neće ojačati.
Kratkoročni unutarnjopolitički učinak bio im je važniji od
međunarodne štete.
Nije osobita preporuka demokratskoj legitimaciji stranaka koje
žele voditi Hrvatsku.
(RFE)
DEUTSCHE WELLE - DW
2. IX. 2002.
Tisak
Njemački tisak danas opsežno komentira neslogu koju su na sastanku
u Helsingoeru pokazali europski ministri vanjskih poslova.
Hannoverische Allgemeine Zeitung piše da ministri vanjskih poslova
unije rado sanjare o zajedničkoj vanjskoj i sigurnosnoj politici.
Ali što misliti o tome, upečatljivo su sada sami pokazali u danskom
Helsingoeru. Ministri su još jednom stvorili zaključke iz nade, a
ne da ojačaju položaj Europe u međunarodnoj zajednici. Ako se
Europa zauzima da Irak prisili da ponovno dozvoli kontrolorima
naoružanja ulazak u svoju zemlju, onda mora kazati i kako to želi
provesti. A ako ne odgovori - kao što se sada dogodilo - ne mora se ni
čuditi što joj Bagdad plješće. Sadam Husein se raduje
podijeljenosti Europljana, a svjetskoj javnosti jasne su dvije
stvari: Amerikanci se ne mogu pouzdati na najvažnije saveznike, a
Europljani - jer ne govore istim jezikom - trenutno nemaju izgleda
da utječu na pravac kojim se kreće vlada Sjedinjenih Država.
Savezništvo preko Atlantika je na kušnji i to ne samo zbog Iraka.
Ali ni u tome ministri Europe nisu jedinstveni.
Braunschweiger Zeitung piše da se samo na prvi pogled Amerikanci
mogu radovati što ih nitko neće ometati. Od posvađanih Europljana
ne mora se bojati ni jedna ozbiljna oporba. Nisu mogli naći
zajedničko stajalište ni o Iraku, a niti o posebnim željama
Amerikanaca u pogledu Međunarodnog kaznenog suda. S druge strane,
upravo ta slabost Europljana tjera jedinu preostalu svjetsku silu
da još više preuzima ulogu svjetskog policajca. Samo upozorenje da
ne odlučuje sama nije dovoljno. Istodobno treba ponuditi odgovore
na prijetnje iz Bagdada: ako se Irak zaista želi dočepati oružja za
masovno uništenje, tada okretanje glave nije nikakvo rješenje.
Badische Neueste Nachrichten ne drži lošom idejom postavljanje
ultimatuma Bagdadu. Britanski prijedlog da se Sadama sučeli s
ultimatumom ukoliko ne dozvoli ulaz u zemlju kontrolorima
naoružanja je dobar - samo tako ide put prema mogućoj vojnoj
intervenciji, ali preko Ujedinjenih naroda i islamskog svijeta,
drži list. Mora postojati neki konačan argument protiv tiranina
koji je svojom okupacijom Kuvajta i uporabom bojnih otrova protiv
vlastitog naroda pokazao kako ne poznaje nikakve skrupule.
Kleine Zeitung pod naslovom Želi piti samo Radensku opisuje
subotnji pokušaj prosvjeda pred kućom Joška Jorasa. Prosvjednici
su željeli, unatoč upozorenju policije, umjesto pred kućom održati
skup na samom graničnom prijelazu. Time su uspjeli blokirati
prilično gusti promet oko sat vremena. Na slovenskoj strani pjevali
su domoljubne pjesme i mahali zastavama. Govornici su zahtijevali
čitav Piranski zaljev i priključenje pojedinih sela Sloveniji -
medu njima i sela Mlini gdje inače stanuje Joško Joras. List
objašnjava kako je Joras u Mlinima izgradio kuću i svoje
svjetonazore ispisao i na krovu svoje zgrade. Tekst završava
informacijom o globi koju nije platio pa je morao u zatvor na 30
dana. Iako je slovenski ministar vanjskih poslova Rupel odmah
platio globu, Joras novac odbija primiti i nastavlja štrajk glađu u
Puli. Iako uzima tekućinu, njegovo zdravstveno stanje se
svakodnevno pogoršava jer odbija piti hrvatsku mineralnu vodu
Jamnicu, već želi isključivo slovensku Radensku.
(DW)
GLAS AMERIKE - VOA
2. IX. 2002.
Tisak
USA Today piše o ispitivanju javnosti uoči dolazeće prve obljetnice
terorističkih napada na New York i Washington. Zamisao o
proglašenju 11. rujna državnim blagdanom odnosno spomen-danom,
uživa potporu 44 posto Amerikanaca, ali protiv nje je njih 51 posto.
Kada je riječ o terorizmu, pokazalo se da se trećina Amerikanaca
danas osjeća manje sigurno na javnim mjestima nego prije godinu
dana, malo više od trećine drži da su putovanja sada manje sigurna
nego prije terorističkih napada, a isto toliko ih izražava
zabrinutost da će na obljetnicu napada biti izveden neki novi
teroristički napad. Čak dvije trećine ispitanika drži da su
američke obavještajne službe teško zakazale u svojoj odgovornosti
da pribave informacije o terorističkim napadima prošlog rujna.
(VOA)
NJEMAČKA
SUEDDEUTSCHE ZEITUNG
2. IX. 2002.
Bushovi europski pomagači
"Kada su države iz cijelog svijeta prije četiri godine u Rimu radile
na sporazumu o utemeljenju međunarodnog suda, nitko nije vjerovao u
skoru realizaciju tog projekta. Prognoziralo se da će proći
najmanje jedno desetljeće prije no što suci međunarodnog suda
odjenu svoje halje. Na zaprepaštenje svih taj je proces tekao puno
brže. U proljeće ove godine prikupljeno je 60 ratifikacija te je
Rimski statut mogao stupiti na snagu. U međuvremenu je navedenom
sporazumu pristupilo 78 država a pripremni tim radi u Den Haagu na
utemeljenju suda. Od ovog utorka u New Yorku će se sastajati
izaslanici država-potpisnica sporazuma kako bi donijeli odluke o
proračunu i pravilima izbora glavnog tužitelja i sudaca. Sljedećeg
ljeta trebao bi početi globalni lov na počinitelje genocida i ratne
zločince.
Dakle, proces realizacije omiljenog projekta aktivista za ljudska
prava brzo napreduje pa ipak je MKS danas u opasnosti kao rijetko
kad dosad: njegov najmoćniji protivnik - Amerika - bori se protiv
njega dosada neviđenim žarom a njegov najveći zagovornik - Europska
unija - počinje upravo u takvom stanju pokazivati znakove
slabosti.
Doduše, koordinator EU-a za vanjsku politiku Javier Solana
ustvrdio je nakon sastanka ministara vanjskih poslova članica EU u
danskom Helsingoeru sljedeće: 'Sve su članice EU-a jako naklonjene
Međunarodnom kaznenom sudu'. Šefovi diplomacija članica EU-a
smiješili su se, doduše, pri snimanju zajedničke fotografije kao da
simboliziraju jedinstvenu europsku domovinu. No, navedene riječi i
slike varaju. Iza kulisa vodi se svim diplomatskim sredstvima borba
za europski stav prema Americi i MKS-u.
Konkretno je riječ o pitanju trebaju li članice EU-a sklopiti
sporazume s Washingtonom, kojima će Amerikancima priznati imunitet
pred međunarodnim sudom. 13 članica EU - i Povjerenstvo EU - odbija
tu mogućnost, tvrdeći da takvi sporazumi predstavljaju povredu
Rimskog statuta, da stvaraju opasne presedane i potkopavaju
vjerodostojnost suda. No, dvije su zemlje signalizirale da su
spremne popustiti američkom salijetanju: riječ je o Velikoj
Britaniji i Italiji. Pravni stručnjak jedne velike organizacije
angažirane u borbi za ljudska prva gorko je komentirao tu
činjenicu: 'Tony Blair i Silvio Berlusconi svađaju se oko toga tko
smije sjediti na Bushovu krilu'.
Je li ta predodžba zločesta? 'Trebali bismo nastojati što više
izići u susret željama naših saveznika', izjavio je u Helsingoeru
britanski ministar vanjskih poslova Jack Straw. Njegovi diplomati
govore u pozadini jasnijim jezikom. U nastupu pred danskim EU-
predsjedateljstvom jasno su i glasno dali do znanja da London neće
poduprijeti politiku koja nije u skladu s američkim planovima.
Blairova vlada jasno nastupa i prema ostalim europskim partnerima:
sporazumi koje Washington priželjkuje sukladni su slovu i duhu
Rimskog statuta, ističu oni jezgrovito. Doduše, nije optimalno što
je jedna kategorija ljudi izuzeta iz nadležnosti suda ali u
interesu transatlantskih odnosa i sudjelovanja Amerike u
međunarodnim mirovnim misijama treba izići u susret Sjedinjenim
Državama, napominju Britanci.
Oni sada predlažu da krug Amerikanaca koji bi ubuduće trebali biti
zaštićeni od dosega MKS-a bude nešto uži no što Washington
priželjkuje te da bude ograničen na vojnike i predstavnike vlade.
No, većina u Europskoj uniji smatra da je takav 'kompromis'
neetičan. 'Velika Britanija nastoji potaknuti partnere u EU-u na
kršenje sporazuma u korist Sjedinjenih Država', ističe se u
krugovima europskih diplomata. 'Sasvim je očito da London igra igru
u dosluhu s Washingtonom', napominju diplomati.
U tom kontekstu usuglašavanje zajedničkog europskog stava čini se
gotovo nemogućim. U Bruxellesu se već napominje da Britanci trebaju
sami paktirati s Amerikancima ako to bezuvjetno žele. No, London to
vjerojatno neće učiniti budući da ne želi posredovati dojam da
napušta načelo solidarnosti u okviru EU-a. Zato Blairova vlada
traži istomišljenike - a mogla bi ih naći u Rimu. Doduše, po
informacijama kojima raspolaže ovaj list, talijansko ministarstvo
pravosuđa i pravni odjel u ministarstvu vanjskih poslova dijele
MKS-u naklonjenu temeljnu poziciju EU-a. No, čini se da talijanski
ministar vanjskih poslova, premijer, multimilijarder i medijski
knez Silvio Berlusconi zastupa drukčije mišljenje. U Helsingoeru
je očitovao sklonost sklapanju sporazuma s Washingtonom i izjavio:
'Ne moramo donijeti odluku na razini EU'. Doduše, Berlusconi je
kasnije osjetno razvodnio te izjave ali i dalje je prisutna velika
skepsa prema njegovu stavu u sporu.
Aktualni spor vjerojatno će potrajati tijekom cijelog rujna - s
jedne strane u Bruxellesu, gdje će se u srijedu sastati pravni
stručnjaci članica EU; s druge pak strane u New Yorku na
konferenciji država koje su potpisale Rimski statut. Doduše, iz New
Yorka dopiru glasine da Britanci podvrgavaju pritisku vodstvo
konferencije da izostavi s dnevnog reda temu sporazuma o imunitetu.
No, Kanada, Južna Afrika, Švicarska i Novi Zeland ipak će zatražiti
izvanrednu raspravu kako bi spriječile taj naum. Neke članice EU-a
vjerojatno će se pridružiti njihovu zahtjevu jer ne žele ustuknuti
pred američko-britanskim pritiskom", prenosi Stefan Ulrich na
kraju članka.
DIE TAGESZEITUNG
2. IX. 2002.
Balansiranje između Washingtona i Bruxellesa
"Političke vijesti iz Rima uglavnom ne donose ništa dobro.
Primjerice, povijesno opterećeni odnosi Italije i Slovenije odavno
su narušeni. No, od ovog vikenda iz Rima prvi puta stižu signali
koji privlače pozornost Slovenaca. Na sastanku ministara vanjskih
poslova članica EU talijanski premijer Silvio Berlusconi izjavio
je da se spor europske zajednice i SAD oko uloge novog Međunarodnog
kaznenog suda ne smije prelamati preko leđa kandidata za pristup EU
i NATO-u. Zato Europljani moraju izići u susret Sjedinjenim
Državama, izjavio je Berlusconi.
Što je potaknulo upravo desnog populista Berlusconija da preuzme
ulogu novog posrednika između Bruxellesa, Washingtona i zemalja
istočnog dijela srednje Europe? Vuku li u pozadini te inicijative
konce Amerikanci kako bi razbili frontu članica EU u temama rata
protiv Iraka i MKS-a?
Činjenica je da je američki kabinet početkom kolovoza salijetao sve
vlade na potezu od Baltika do Balkana da sa SAD sklope bilateralne
sporazume koji bi spriječili izručenje američkih građana
Međunarodnom kaznenom sudu. Sadržaj 'diplomatskog upita' bio je
sljedeći: kada bi Sjedinjene Države morale strahovati od
mogućnosti podizanja politički motiviranih optužnica protiv
američkih vojnika, ne bi više mogle nastaviti svoj angažman u
Europi - bila je to jasna opomena SAD-a da će povući svoje postrojbe
s Balkana i blokirati proširenje NATO-a na istok.
Nakon te prijetnje većina država istočnog dijela srednje Europe
našla se po vlastitoj ocjeni u ozbiljnom sigurnosnom procjepu
budući da američki vojnici osiguravaju mir u okviru UN-ovih
mirovnih misija u Bosni, na Kosovu i u Makedoniji a brinu za red i
mir i u Albaniji. U Bugarskoj i Rumunjskoj borave veće 'skupine
stručnjaka' u okviru oružanih snaga kako bi logistički i tehnički
maksimalno osuvremenile vojne postrojbe tih zemalja. U Poljskoj,
Češkoj i Slovačkoj američki vojni dužnosnici službeno nastupaju u
ulozi savjetnika vojnog vodstva. U baltičkim državama događa se
ista stvar - samo manje transparentno kako se ne bi izazvalo
osjetljive Ruse.
Poljaci, Česi i Mađari, prve novopridošlice u članstvu NATO-a nakon
završetka Hladnog rata, bili su suzdržani. Ni mediji ni političari
nisu komentirali odnos između SAD i Europljana. Namjeravaju
pričekati i vidjeti kakav će kompromis biti rezultat aktualnih
napora EU.
Rumunji koji su već u vrijeme Varšavskog pakta nastupali u ulozi
vanjskopolitičkih čudaka, jedini su potpisali željeni sporazum
koji štiti američke vojnike na rumunjskom teritoriju od kaznenoga
progona MKS-a. Time je upućen signal za dobre odnose s 'vrlo važnom
članicom NATO-a', izjavila je rumunjska vlada. Kritika Bruxellesa
nije uznemirila političare u Bukureštu jer znaju da ionako neće
biti uključeni u prvi krug širenja EU na istok. Ne budu li ponizno
stali na stranu Amerike, bitno će oslabiti i njihovi izgledi za
članstvo u NATO-u.
Bugarska je na američko salijetanje reagirala balkanskim prkosom.
Iako se ta siromašna zemlja suočava s istom dvojbom kao i Rumunjska,
bugarska vlada uzdaje se u Bruxelles. 'Mi smo europska zemlja i to
ćemo i dokazati Europskoj uniji', izjavio je bugarski ministar
vanjskih poslova Petko Draganov. Vrhovni ustavni sud trebao bi
ispitati je li izdvojena inicijativa SAD-a uopće u skladu sa
statutima Međunarodnog kaznenog suda, dodao je Draganov. Slične je
korake inicirao i hrvatski predsjednik Stipe Mesić, ne susprežući
kritiku na račun izdvojene američke inicijative. Hrvatski je
predsjednik za američke medije izjavio sljedeće: 'Dvostruka
mjerila potkopavaju svaki pravosudni sustav'. Ako sve zemlje
moraju izručiti moguće ratne zločince sudu, 'tada to, molim lijepo,
mora učiniti i Amerika', kazao je predsjednik Mesić.
Reakcija susjedne Slovenije bila je obilježena južnjačkim
pragmatizmom. Budući da je Slovenija kandidat za pristup EU i NATO-
u te da je istodobno i suosnivač UN-ova suda, treba iscrpno
analizirati sve implikacije tog 'složenog pitanja', izjavila je
slovenska vlada, izbjegavajući izravan odgovor. Prije no što bude
donesena odluka, Slovenija po riječima Ljubljane namjerava
'iscrpiti sve diplomatske mogućnosti' - kod Europljana,
Amerikanaca i neposrednih susjeda poput Italije", prenosi na kraju
izvješća Roland Hofwiler.
DPA *
2. IX. 2002.
Kritičari predbacuju mirovnoj postrojbi SFOR da njezine uhidbene
akcije funkcioniraju samo kao predstava za javnost
"'Karadžić će biti uhvaćen', uvjeravao je nakon najnovije u nizu
hajki glasnogovornik mirovne postrojbe SFOR bojnik Scott Lundy.
Dok su NATO-vi vojnici pročešljavali brda na istoku Bosne, omča oko
nekadašnjeg srpskog vođe, optuženog za ratne zločine, navodno se
još više stegla. No, pola godine nakon promjene mandata mirovne
postrojbe u aktivnu potragu za bivšim srpskim vođom Radovanom
Karadžićem, na meti kritike našao se i sam SFOR.
Organizacije za zaštitu ljudskih prava poput Amnesty
International-a i glavna tužiteljica suda za ratne zločince Carla
del Ponte predbacuju vojnim dužnosnicima da njihove operacije
funkcioniraju samo kao predstava za javnost. 'Nakon godine dana
vježbi u sferi odnosa s javnošću vrijeme je za pravu operaciju',
zahtijeva Amnesty International u svom priopćenju. Prethodno je
već gospođa del Ponte neuobičajeno jasno predbacila SFOR-u da
svojim operacijama želi postići samo odgovarajući učinak u
javnosti.
Ta je kritika u suprotnosti s vijestima o uspjesima koje objavljuje
SFOR. Nakon neuspjeha krajem veljače ove godine, kada velika akcija
kod mjesta Čelebići na jugu Bosne nije urodila uhićenjem, aktualna
je po tumačenju mirovne postrojbe strategija postupnog
napredovanja. Ona obuhvaća razbijanje mreže Karadžićevih jataka i
otkrivanje njegovih ilegalnih financijskih izvora. Cilj je
progresivno sužavanje prostora za kretanje tražene osobe. 'SFOR je
jako zadovoljan tijekom operacije', istaknuto je 16. kolovoza.
U potrazi za Karadžićem i njegovim vojskovođom Ratkom Mladićem
američko je ministarstvo vanjskih poslova pokrenulo kampanju u
bosanskoj javnosti. U siječnju su i u godinama opsjedanom središtu
Sarajeva, gdje žive žrtve Karadžićeve politike, izlijepljeni
plakati koji najavljuju nagradu za informacije o mjestu njegova
boravka. Takve pak informacije valja - eventualno - očekivati samo
na područjima pod srpskom kontrolom.
U međuvremenu je uhićen i haaškom sudu UN izručen čitav niz
optuženika iz redova bosanskih Srba, ističu u SFOR-u. Sami su
vojnici proglasili svojim ciljevima ozbiljnost u operacijama i
dosljednost u djelovanju. Zato SFOR interno ne trpi kritiku a javno
ističe profesionalnu besprijekornost.
'SFOR cijeni što Amnesty International dijeli zabrinutost za važno
pitanje uhićenja ratnih zločinaca - posebno kada je riječ o
Radovanu Karadžiću', izjavio je u ponedjeljak u Sarajevu
glasnogovornik SFOR-a Lundy. Operacija je nastavljena i ni u jednom
trenutku nije prekinuta, napomenuo je on. I nastavio: 'Budite
sigurni da SFOR poduzima sve potrebne aktivnosti kako bi ratne
zločince izveo pred sud'.
Pritom valja napomenuti da bi uhićenje Radovana Karadžića moglo
pasti u nezgodnom trenutku bude li provedeno prije parlamentarnih
izbora, zakazanih u listopadu ove godine, kao što je ovog
ponedjeljka napisao komentator sarajevskog dnevnog lista
Oslobođenje. Naime, u republici bosanskih Srba vlada politička
klima nalik onoj prije početka rata u Bosni, upozorio je on. 80
posto Srba protivi se Karadžićevu uhićenju, tumači komentator.
'Zato molimo gospodu u međunarodnoj zajednici - nemojte ga sada
uhititi. I ne spominjite ga sve do nakon 5. listopada', piše taj
list" na kraju priloga Carstena Hoffmanna.
DPA *
2. IX. 2002.
Strategijsko značenje srednje Azije povećalo se poslije 11. rujna
"Regija srednje Azije postupkom protuterorističkoga saveza u
Afganistanu dobila je na značenju poslije napada 11. rujna. Bivše
sovjetske republike Tadžikistan, Kirgizija, Kazahstan i
Uzbekistan nadaju se zbog suradnje gospodarskoj pomoći od SAD-a,
Njemačke i drugih zapadnih država. No Zapad se s tim ne žuri.
'Prvo reforma, onda novac', govore zapadni diplomati u uzbečkom
glavnom gradu Taškentu. Prije 11. rujna susjedi Afganistana
privlačili su međunarodnu pozornost uglavnom kao krijumčarska ruta
za droge u smjeru Zapada.
Do danas je južna uzbečka vojna zračna luka Termes u graničnom
području prema Afganistanu jedan od najvažnijihg mostova za
opskrbu jedinica u Kabulu. Snagom od 200 ljudi Bundeswehr je od
početka godine u Termesu. Svršetak nije na vidiku. Bundeswehr želi
ostati u Uzbekistanu sve dok je poželjan u Afganistanu, glasila je
prognoza ministra obrane Petera Strucka za njegova posjeta Termesu
krajem srpnja.
Namirnice i oprema sa Zapada pretovaruju se u Termesu i odvoze dobro
štićenim Transall transportnim zrakoplovima Bundeswehra u oko 400
kilometara udaljeni Kabul. U Tadžikistanu koji također graniči s
Afganistanom, francuski i američki vojnici slijeću u vojne
zrakoplovne luke. Isto se događa i u bivšoj sovjetskoj republici
Kirgiziji.
Ruski prozapadni predsjednik Vladimir Putin na iznenađenje svojih
časnika i tajnih služba, odobrio je razmještanje jedinica NATO-
ovih država u području tradicionalnog utjecaja Moskve. Nastojanje
nacionalnih snaga da SAD što je moguće prije napusti nekadašnje
sovjetske republike na jugu, popustilo je. Jer i u Moskvi se zbog
suradnje sa Zapadom nadaju ponajprije gospodarskim koristima.
Državni poglavari u politički uglavnom nemirnim republikama
srednje Azije nadaju se stabilizaciji svoje vlasti zahvaljujući
nazočnosti američkih vojnika. No kritičari se i dalje žale zbog
ograničenih ljudskih prava. Tako je u Uzbekistanu autoritarni
predsjednik Islam Karimov još pojačao pritisak na islamističke
organizacije u zemlji.
'Kad policajac ubije građanina, državna vlast uvijek može tvrditi
da je ubijeni bio terorist ili čak pristaša Osame bin Ladena',
napisao je političar Muhammad Solih koji živi u progonstvu, u
komentaru za New York Times. Karimov je kao i većina
srednjoazijskih šefova država, u sovjetsko doba bio šef
komunističke partije u svojoj domovini.
Kazhstanski je predsjednik Nursultan Nasarbajev prošloga mjeseca
dvojicu svojih vodećih političkih protivnika smjestio iza
rešetaka. A u Krigiziji su policajci u ožujku na skupu za uhićenog
oporbenog političara ustrijelili petero ljudi.
Naprotiv je peta srednjoazijska republika Turkmenija na smjeru
izolacije pod predsjednikom Saparmuradom Nijazovim. Doživotno
imenovani državni poglavar pokušava od svoje zemlje, bogate plinom
i naftnim bogatstvima, držati podalje ruske i islamističke
utjecaja. U Turkmeniji oporba nije postojala ni prije 11. rujna
2001.", izvješćuje Stefan Voss.
FRANCUSKA
LIBERATION
2. IX. 2002.
Podjele među petnaestoricom
"Europska unija je na neslužbenom susretu ministara vanjskih
poslova petnaestorice održanom ovog vikenda u danskom gradiću
Helsingoru potvrdila da joj je teško postaviti se prema mogućem
američkom ratu s Irakom. Teško je pomiriti stajališta Velike
Britanije, Italije i Španjolske koje su bliske tvrdoj liniji
Sjedinjenih Država i Njemačke koja se protivi svakoj jednostranoj
američkoj ofenzivi protiv Sadama Huseina. 'Nitko nije objavio rat.
Dakle, nema razloga da se očitujemo o ratu koji nije siguran',
snašao se u subotu šef danske diplomacije Per Stig Moeller.
'Kao i uvijek, prevladao je najmanji zajednički nazivnik', rekao je
jedan diplomat. Petnaestorica su zaoštrila ton protiv iračkog
predsjednika koji je prisiljen da 'odmah' ponovno otvori vrata
inspektorima Ujedinjenih naroda. Šef britanske diplomacije Jack
Strow podsjeća: 'Svi priznaju da bi se potreba za vojnom akcijom
smanjila kada bi inspektori svoj posao mogli obaviti u cijelosti'.
Nekoliko tjedana prije izbora, njemačka je vlada prihvatila vrlo
miroljubivo stajalište, prijeteći čak povlačenjem svojih vojnih
stručnjaka za nuklearni, biološki i kemijski rat iz Kuvajta. U
Helsingoru je ministar vanjskih poslova Joschka Fischer odbacio
zamisao o postavljanju 'ultimatuma' Bagdadu, jer 'ne poslušaju li
Iračani, bit ćemo prisiljeni na rat'.
EU želi 'punu potporu' UN-a. Francuski ministar vanjskih poslova
Dominique de Villepin misli da 'Vijeće sigurnosti mora proučiti sve
mogućnosti, pa i vojne'.
Povrh toga, EU se obvezala da će za mjesec dana pronaći rješenje za
prijepor između SAD-a i Međunarodnog kaznenoga suda (MKS), inače će
europski odgovor na američke pritiske biti nejedinstven", piše
list.
LE FIGARO
2.IX.2002.
Irak: petnaestorica pružaju ruku Sjedinjenim Državama
"Naspram američke nepopustljivosti, Europa se ističe sklonošću
nagodbi. U vezi s Irakom, kao i s Međunarodnim kaznenim sudom (MKS),
petnaestorica su ovog vikenda pružila ruku Bushovoj upravi,
nadajući se da će se ova odreći unilateralizma koji šteti njezinim
saveznicima. Uvjereni da će Bijela kuća na koncu djelovati protiv
režima Sadama Huseina i svjesni 'vrlo žestoke unutarnje raspre'
koja ju dijeli, europski ministri vanjskih poslova, okupljeni na
'neslužbenom' skupu u Helsingoru, na sjeveru Kopenhagena, počeli
su manevar koji bi uglavnom trebao umanjiti štetu: Washington treba
vratiti u okrilje UN-a, mameći ga mogućim ozakonjenjem primjene
sile.
'Irak mora odmah dopustiti povratak UN-ovih inspektora, istaknuo
je Per Stig Moeller, šef danske diplomacije čija zemlja u ovom
polugodištu predsjeda Europskom unijom. Jako je važno znati je li
tamo oružje za masovno uništavanje ili nije. Treba ići UN-ovim
putom: potičemo Amerikance da nastave temeljite pregovore'.
Riječ 'ultimatum' u javnosti je izgovorena tiho, ali je bila u
središtu strategije o kojoj su raspravljala petnaestorica.
Britanci, zagovarači te zamisli, nisu je u ovom času htjeli
nametati, premda im se čini da 'ta mogućnost treba biti otvorena',
kaže jedan diplomat. Naprotiv, njemački ministar Joschka Fischer
usprotivio se samom načelu, držeći da je 'pogubno' utvrđivati
nadnevke, jer će se tada morati djelovati. On ne želi rat koji bi
mogao ići na ruku Iranu, a područje bi gurnuo 'u metež'.
No čini se da je Njemačka osamljena o tom pitanju. Većina Europljana
daje prednost diplomatskom realizmu, a ne geostrateškim analizama.
Zalažući se za srednje rješenje, Francuska bi svojim 'legalizmom'
mogla najaviti nagodbu. 'U ovoj fazi nije se postavljalo pitanje
ultimatuma, rekao je u subotu Dominique de Villepin. Vijeće
sigurnosti (UN-a) treba proučiti sve mogućnosti, pa i vojnu'.
Tražeći novu rezoluciju, petnaestorica ne žele odlučivati o
njezinu sadržaju. 'Bit ćemo s UN-om do kraja', obećava visoki
europski dužnosnik. Znak je jasan: učini li Bijela kuća korak prema
UN-u, mogla bi tu naći sugovornika koji će ju spremno saslušati.
Petnaestorica su pomirljiv ton prihvatila i u svezi s drugim
pitanjem: Međunarodnim kaznenim sudom, 'europskom tvorevinom'
koja je rođena u srpnju. Nezadovoljni izuzimanjem od tog suda,
Amerikanci su počeli zaključivati bilateralne sporazume sa svim
zemljama potpisnicama, kako bi svoje političke i vojne dužnosnike
zaštitili od tog suda. Povrh pritiska na kandidate za NATO koji su
Rumunjsku već potaknuli da potpiše takav sporazum, isto su izuzeće
zatražili od svih država članica EU-a.
Ta bi ofenziva mogla ugroziti europsko jedinstvo o vrlo simboličnoj
temi. London i Rim su otvoreno govorili o 'spremnosti' da ispune
američki zahtjev. Nakon pregovaranja ovog vikenda, dvije su
prijestolnice odlučile da će odgoditi odluku dok se ne utvrdi
'zajedničko stajalište' koje se očekuje 30.IX. Od 4.IX. do tog
nadnevka, u Bruxellesu će se sastajati odbor pravnih stručnjaka
kako bi utvrdio odgovaraju li bilateralni sporazumi sporazumu o
osnutku suda.
'Optimist sam kada je riječ o izgledima da se nađe rješenje',
istaknuo je g. Moeller. Jako je važno osigurati dobar početak MKS-
a', koji će u Den Haagu početi s radom početkom sljedeće godine.
'Svi smo privrženi načelima na kojima se temelji Međunarodni
kazneni sud i odlučni u nakani da ne činimo ništa što bi mu moglo
potkresati krila, dodao je Dominique de Villepin. Ipak, razumijemo
zabrinutost SAD-a i u konstruktivnom ćemo duhu raditi na traženju
pragmatičnih rješenja'.
Jedna je tvrdnja iznenadila Europljane: 'Neki američki čelnici
strahuju za sebe i to su mi rekli', kaže u povjerenju visoki izvor.
Plaše se da će ih sud progoniti zbog prijepornih političkih i vojnih
odluka. Primjerice, zbog jednostranog djelovanja protiv Iraka",
izvješćuje Philippe Gelie.
LE MONDE
1.-2.IX.2002.
WTO presudio u korist Europe, a na štetu Washingtona
"Neće to priznati, ali odluka arbitara Svjetske trgovačke
organizacije (WTO) od petka, 30.VIII. da Europskoj uniji odobre da
Sjedinjenim Državama naplati carinu od četiri milijarde dolara,
najljepši je 'dar' koji su na odlasku mogli dati svom glavnom
direktoru. 1.rujna, Novozelanđanin Mike Moore odlazi iz
ogranizacije u koju je imenovan uz protimbu mnogih, pa je tako
njegov mandat umjesto šest, trajao samo tri godine. Nasljeđuje ga
Tajlanđanin Supachai Panitchpadki.
Odredivši veliku cijenu za američku poreznu praksu, tj.
zaustavivši se na brojci od 4,043 milijarde dolara koliko su
tražili Europljani, a ne od 900 milijuna koliko je tražio
Washington, policajac za svjetsku trgovinu pokazuje što znači
prkositi mu. Najveća je to kazna koju je WTO ikad dosudio. Štete iz
prijašnjih sukoba - u aferi s bananama i s hormonskom govedinom -
iznosile su 192 i 100 milijuna dolara.
Treba reći da su Europljani posebno ustrajni, jer je trebalo
svladati sustav prikrivenih izvoznih subvencija koje su na snazi od
1984., a nanose štetu europskim proizvodima.
Europska unija uložila je žalbu početkom 1998., a ticala se
poreznog sustava Foreign Sales Corporationsa (FSC) koji je
prijeporan.
U času kada je u Toulouseu počela proizvodnja Airbusa A3XXX,
izravnog suparnika Boeinga 747, osuda Amerike stiže u pravi čas.
Ona će spriječiti SAD da sudbeno goni EU zbog subvencija Airbusu. U
izvješću Povjerenstva objavljenom 2001., izračunalo se da je
Boeing u 2000. uštedio 291 milijun dolara poreza zahvaljujući
sustavu FSC, što je oko 14 posto njegovih prihoda u toj godini.
Procjenjuje se da je od 1995. do 2000. ta povlastica Boeingu
donijela od jedne do dvije milijarde dolara, što je velika prednost
za američku zrakoplovnu industriju.
Odmah nakon donošenja presude, Europljani američke proizvode mogu
ocariniti sto posto. WTO-u je predan privremeni popis proizvoda od
žitarica do odjeće, preko čelika, aluminija i nuklearnih reaktora.
Primjena protumjera ovisit će o dobroj volji Amerikanaca da
promijene svoj porezni zakon, kao što su i obećali.
Nitko u SAD-u, kao ni u Europi, ne želi opet izazvati prekoatlantski
trgovački rat, dok se bilježi polagani rast. Odgovarajući na odluku
WTO-a, europski povjerenik za vanjsku trgovinu izrazio je nadu da
sankcije 'neće štetiti' prekoatlantskim vezama.
Prije nego je prepustio mjesto nasljedniku, Mike Moore je pozvao
SAD i Europu da ne destabiliziraju organizaciju i da prijepore
riješe na prijateljski i konstruktivan način, podsjećajući da su
'EU i SAD među najvažnijim članovima te organizacije i da imaju
posebnu odgovornost u očuvanju zdravlja i ravnoteže WTO-a i
međunarodnih trgovačkih veza'.
Mandat Mikea Moorea počeo je da ne može gore. Pošto je u srpnju 1999.
postavljen za direktora te ustanove, samo nekoliko mjeseci prije
ministarske konferencije u Seattleu koju su Amerikanci minirali,
nije samo morao prevladati taj poraz, već se morao sučeliti s
antiglobalizacijskim prosvjedima čija je omiljena meta bio.
Presuda od petka koja je došla uoči njegova odlaska, pljuska je
onima koji su WTO stalno optuživali da se u potpunosti pokorava SAD-
u. To je također mali uzvrat američkoj upravi koja sve češće donosi
jednostrane odluke i štiti svoje trgovačke interese, ne mareći za
propise WTO-a", piše Babette Stern.
AUSTRIJA
DIE PRESSE
2. IX. 2002.
EU - SAD: transatlantska obiteljska svađa neće ostati bez
posljedica
"Javna očitovanja o prijateljstvu čelnih europskih i američkih
političara, koja se pojavljuju u gotovo tjednom ritmu,
razotkrivaju pravo stanje stvari u američko-europskim odnosima.
Naime, ta bi očitovanja trebala zataškati dosada najtežu
obiteljsku svađu koja se proširila na brojne teme. Dok se politička
vodstva s obje strane Atlantika uzdržavaju verbalnih napada, na
razini političkih ravnatelja u ministarstvima već se tjednima vode
žestoki sporovi.
Danas su čak i najbliži saveznici SAD-a ljuti zbog drskosti Bushove
vlade u sukobima poput onog oko novog vojnog udara na Irak odnosno
oko ustoličenja Međunarodnog kaznenog suda. Nezadovoljstvo tinja
čak i u britanskoj vladi, obično najpouzdanijem europskom partneru
SAD. U nedavnom interviewu za BBC nekadašnji američki izaslanik na
Balkanu i veleposlanik pri UN Richard Holbrooke locirao je pet-šest
članova vlade i pouzdanika iz okruženja premijera Tonyja Blaira,
koji su otvoreno izrazili ljutnju što američka vlada dovoljno ne
cijeni Blairovo solidariziranje u pitanju Iraka. Naime, umjesto da
vodi računa o najbližim partnerima, vlada pod vodstvom Georgea W.
Busha sve više tretira vlastite interese kao jedino mjerilo
vlastite trgovinske i vanjske politike.
Aktualna rasprava o Iraku nije prvi primjer pokušaja Bushovih
stručnjaka za vanjsku politiku da uspješno izazovu podjelu među
Europljanima. Opetovano su uspijevali bilateralnim putem
osigurati potporu pojedinih vlada i time jačati pritisak na ostale
članice EU-a. U takvim slučajevima - kao što je bio slučaj i ovog
vikenda na sastanku europskih ministara vanjske politike - nemoćno
Povjerenstvo EU-a i ništa moćniji koordinator EU-a za vanjsku
politiku Javier Solana bezuspješno pokušavaju pridobiti sve
članice za zastupanje zajedničkog stava.
Najbolji je primjer bio trgovinski sukob oko američkih carina na
uvoz čelika, oko čijeg se stišavanja u međuvremenu angažirala i
sama Amerika. U tom je pitanju Washington uspio već uoči same odluke
privući na svoju stranu velike vlade poput njemačke ili britanske.
Time je spriječena uistinu snažna protuakcija Europljana.
EU ne uspijeva održati svoje pozicije. Sjedinjenim Državama
previše lako polazi za rukom zabiti klin među europske države.
U međuvremenu je identična igra započeta i u sporu oko ustoličenja
Međunarodnog kaznenog suda: prvo je Europska unija složno ljutito
reagirala na zahtjev Sjedinjenih Država da budu donesene posebne
odredbe za američke vojnike, pri čemu Washington nije zazirao ni od
ucjena. Tada je pozicija EU počela mekšati. Po navodima jedne
visoke američke dužnosnice neke su članice EU u međuvremenu
'neformalno' zajamčile Sjedinjenim Državama sklapanje
bilateralnih sporazuma o neizručivanju američkih državljana MKS-
u. Time je zabijen klin u zajedničku poziciju EU. Amerikanci su se
zlurado smješkali.
Apel bruxelleskih diplomata da se EU mora jedinstveno
suprotstaviti pokušaju SAD da potkopa autoritet MKS-a sve više
nalikuje vapaju u pustinji. I sastanak u danskom gradu Helsingoeru
pokazao je da ministri vanjskih poslova članica EU-a uspijevaju
prihvatiti još samo neodređene formulacije, kojima pokušavaju
prikriti vanjskopolitičku katastrofu.
U Europi su unutarpolitički interesi često suprotstavljeni
vanjskopolitičkim uspjesima.
SAD si po tvrdnjama diplomata mogu danas dopustiti gotovo sve
budući da je vanjska politika EU-a preslaba da im se suprostavi.
Bilo da je riječ o njemačkom kancelaru, kojem u jeku predizborne
kampanje odgovara da neizravno upozorava na opasnu ratobornost
Amerikanaca; ili o francuskom predsjedniku Jacquesu Chiracu koji
ponovno propagira svoje jako individualne vanjskopolitičke
zamisli: zajednička europska vanjska politika prečesto se srozava
na razinu unutarpolitičkog dječjeg igrališta.
Po mišljenju izraelskog politologa Shloma Avinerija, najveći
deficit Europljana predstavlja njihova manjkava spremnost na
vanjskopolitičku suradnju. 'Sve dok EU ne progovori jednim glasom i
ne pokaže uvjerljivu vojnopolitičku udarnu snagu, SAD je neće
shvaćati ozbiljno', izjavio je Avineri ovog tjedna na okruglom
stolu, upriličenom u okviru Europskog foruma u Alpbachu. 'Europa si
ne može priuštiti da vodi četiri, pet ili čak 15 različitih vanjskih
politika. Mora nastupati jedinstveno', naglasio je Avineri.
Iako raste ljutnja zbog besramne američke uporabe europske
nesposobnosti, odgovorni u Bruxellesu znaju da izvor gotovo svih
problema leži u samoj Europi. Visoki dužnosnici u timu Javiera
Solane frustrirani su što je njihov uspješan rad u politici prema
Balkanu zasjenili unaprijed na neuspjeh osuđeni vanjskopolitički
promašaji poput onog na Bliskom Istoku. Njihova je stvarnost
naporan rad na koordinaciji, u okviru kojeg uz interese pojedinih
država moraju voditi računa i o interesima bliskog partnera, SAD-a.
Katkad uspijevaju usprkos brojnim preprekama postići genijalne
uspjehe kao što je bio slučaj s izručenjem Slobodana Miloševića
haaškom sudu za ratne zločince.
Doduše, u većini je slučajeva usuglašavanje zajedničke
vanjskopolitičke pozicije EU-a mukotrpan posao - čak i kada su u
pitanju detalji. 'Kada molim State Department da mi prenese
službeni stav o nekom pitanju, dobivam sljedeći odgovor:
izvijestit ću Vas o tome sutra', pripovijeda koordinator Pakta za
stabilnost jugoistočne Europe Erhard Busek. 'U Bruxellesu pak
sastavljanje odgovora na upit traje tjednima a odgoori su zatim
nezadovoljavajući i obično slijede ovu shemu: pola je članica za a
pola protiv. Štogod Vi radili, mi ćemo Vas kritizirati', tumači
Busek. Iako su SAD naučile izvlačiti korist iz grešaka Europljana,
i Amerikance nervira neučinkovitost na drugoj obali Atlantika.
'Europljani su tako beznadni birokrati da gotovo i ne mogu brzo
reagirati', kritizirao je nedavno državni tajnik u američkom
ministarstvu vanjskih poslova Arthur Dewey. Upitan o suradnji u
Afganistanu, Dewey je smjesta ukazao na još jedan bitan deficit
vanjske politike EU-a - riječ je o manjkavoj spremnosti na
financijski angažman. 'Problem je kod Europljana to što nam je za tu
humanitarnu operaciju potreban pouzdani partner', kazao je Dewey.
Koliko god bila utemeljena, kritika američkih diplomata odavno je -
popraćena drskim nastupima Bushove vlade - izazvala u Europskoj
uniji i opasan efekt solidariziranja. Stručnjaci strahuju da taj
efekt neće rezultirati otklanjanjem vlastitih nedostataka već
novim antiamerikanizmom. Među europskim intelektualcima poput
Guentera Grassa već se ponovno prevladalo stajalište da je oportuno
opominjati na 'kritičkiji odnos' prema Sjedinjenim Državama.
Neobično je da se nakon 11. rujna odnos između SAD i Europe nije
poboljšao već pogoršao, analizirao je nedavno francuski list Le
Monde" a na kraju članka prenio Wolfgang Boehm.
APA *
2. IX. 2002.
Hrvatska vlada našla se u škripcu zbog graničnog spora sa
Slovenijom
"Hrvatska vlada pod vodstvom socijaldemokratskog premijera Ivice
Račana našla se u škripcu zbog graničnog spora sa Slovenijom oko
Piranskog zaljeva na Jadranu. Oporbene stranke HDZ i Demokratski
centar pod vodstvom bivšeg HDZ-ova ministra vanjskih poslova
najavile su da će na prvoj sjednici parlamenta nakon ljetne strane
zatražiti glasovanje o povjerenju vladi. Spomenute dvije stranke
pozivaju vladu da podnese ostavku. Čini se vrlo malo vjerojatnim da
će taj zahtjev u Saboru dobiti potporu većine zastupnika iako će
zahtjev za podnošenjem ostavke najvjerojatnije poduprijeti i HSLS
pod vodstvom Dražena Budiše.
Oporba predbacuje Račanu da je pregovarao sa slovenskom stranom bez
prethodnih konzultacija s koalicijskim partnerima ili
predsjednikom Stipom Mesićem. I među stanovništvom Račanov
samovoljni nastup očigledno nailazi na nerazumijevanje. U anketi
koju je proveo dnevnik Jutarnji list 47,5 posto ispitanika
očitovalo se za ostavku vlade zbog graničnih sporova dok se 46,5
posto ispitanika založilo za nastavak mandata aktualne vlade.
Doduše, inicijative oporbenih stranaka podupire samo 42 posto
građana a u Saboru one bi morale prikupiti ukupno 76 glasova kako bi
bili stvoreni uvjeti za iznuđivanje ostavke vlade. Tri velike
oporbene stranke (HDZ, HSLS I DC) imaju pak zajedno samo 58 mandata
i u najboljem slučaju mogu računati na još šest zastupničkih
glasova.
No, većinska potpora u Saboru uvjetovana je pridobivanjem
parlamentarnih zastupnika IDS-a, koji se, doduše, već prošle
godine povukao iz vladajuće koalicije ali je dosada nastavljao
podupirati Račana. Hrvatski je pak premijer početkom srpnja podnio
ostavku nakon nesuglasica s tadašnjih koalicijskim partnerom HSLS-
om da bi potom formirao novu vladu bez socijalliberala.
Nakon stjecanja nezavisnosti od Jugoslavije 1991. g., Hrvatska i
Slovenija nisu uspjele postići dogovor o tijeku granice.
Najspornije je utvrđivanje granične crte u Piranskom zaljevu.
Slovenija ustraje na pristupu međunarodnim vodama i - pozivajući se
na dosadašnju praksu - zahtijeva da joj pripadnu dvije trećine
Piranskog zaljeva.
U ljeto prošle godine dvije vlade parafirale su sporazum o
graničnoj crti između dvije bivše jugoslavenske republike. No,
sporazum nije dobio potporu većine u Hrvatskom saboru jer se
hrvatska vlada obvezala da će Sloveniji prepustiti 80 posto
Piranskog zaljeva i pristup međunarodnim vodama", podsjeća na
kraju priloga Zorislav Antun Petrović.
SJEDINJENE DRŽAVE
THE WASHINGTON POST *
2. IX. 2002.
Lažni strahovi potiču glad
"Politika u pogledu promjene klime u Americi znači ekstremne
desničare koji ignoriraju pouzdane znanstvene podatke, uz veoma
loše posljedice za čovječanstvo. Politika u pogledu biotehnologije
u Europi znači ekstremne ljevičare koji ignoriraju pouzdane
znanstvene podatke, uz jednako loše posljedice. Tu je i novi
preokret u razvoju stanja. Upravo kada summit UN-a s temom zaštite
okoliša nudi priliku da se osramoti američki ekološki vandalizam,
nesmotreno europsko ignoriranje prijeti stanovnicima Južne Afrike
glađu.
Zambija, čiji pregladnjeli stanovnici jedu granje i otrovne
bobice, odbila je prihvatiti američku pomoć u hrani iz straha od
biotehnologije kojom je hrana proizvedena. Ovo odbijanje je
apsurdno jer Amerikanci jedu hranu uzgojenu uz pomoć
biotehnologije godinama, bez ikakvih loših posljedica po njihovo
zdravlje ili okoliš. No odbijanje je lako objasniti. Europska Unija
odbija američki genetski modificirani (GM) kukuruz, navodeći tako
Afrikance da sumnjaju u njegovu neštetnost. Osim toga, stajalište
Europljana navelo je Afrikance da strahuju kako bi, ako dopuste da
modificirani geni uđu u njihove zemlje, uvoz njihovih proizvoda na
europska tržišta mogao biti zabranjen.
Europska poruka protiv biotehnologije seže još dalje od Zambije.
Nedavno su Zimbabve i Mozambik također odbili američku pomoć u
hrani, popuštajući tek nakon što su postigli sporazum prema kojem
će donirani kukuruz samljeti prije no što ga počnu dijeliti
stanovnicima, kako bi spriječili farmere da ga ponovno sade. U
mnogim siromašnim zemljama, stajalište Europe priječi korištenje
genetski modificiranog sjemenja-drugim riječima, priječi
inovaciju ključnog aspekta gospodarstva. To je kao da Europljani
SAD-u govore: 'Uvest ćemo vaše automobile ako otpustite inženjere
koji bi mogli poboljšati kvalitetu motora.' No glad u Zambiji
predstavlja novo pogoršanje. Europsko stajalište je kao da govore
Zambijcima: 'Nemojte poboljšavati proizvodnju vlastite hrane, a
nemojte jesti niti stranu hranu.'
Kada je Zambija prvi puta odbila hranu, Europljani su objavili kako
neće intervenirati u ovoj prepirci. Tada, možda shvaćajući kako bi
njihova reputacija mogla trpjeti, Europljani su sa zakašnjenjem
informirali Zambijce kako je hrana iz SAD-a prikladna za
konzumaciju. Ipak, europska djela govore više od riječi. 'Ako je
Europa odbila genetski modificiranu hranu, zbog čega bismo ju mi
prihvatili, samo zbog toga što smo siromašni?', kazao je nedavno
zambijski predsjednik.
Kao i oni Amerikanci koji odbijaju priznati kako je promjena klime
činjenica, europski kritičari biotehnologije s prijezirom se
odnose i prema znanstvenim standardima. Znaju kako nema dokaza za
to da su genetski modificirani usjevi opasni, pa se pozivaju na
nešto što se naziva 'principom predostrožnosti'; prema tom
principu, nemamo dokaza zbog kojih bismo trebali odbiti te usjeve,
ali ćemo ih iz predostrožnosti ipak odbiti. Britanski tehnofobi
naveli su vladu da provede opsežne testove teoretske štetnosti tih
usjeva. Ipak, ispitivanja su prekinuta energičnim napadima na
eksperimentalne usjeve - čini se da tehnofobi ne žele da se njihove
hipoteze ispitaju.
Kada Europa sebi uskraćuje koristi biotehnologije to je jedna
stvar; ona sebi može priuštiti da plaća veću cijenu hrane za svoje
stanovnike. Sasvim je drugo stanje uskratiti Africi priliku da se
sama nahrani. Dok opasnosti koje sa sobom nosi biotehnologija nisu
dokazane, opasnosti neishranjenosti su neporecive. Jedno od troje
djece u subsaharskoj Africi pothranjeno je i pati od posljedica
koje variraju od mentalne retardacije do sljepoće.
Osim toga, u slijedećih 30 godina broj svjetskog stanovništva
porast će sa 6 milijardi na 8 milijardi, i te će ljude trebati
nahraniti. To se može napraviti tako da se sijeku šume i sade usjevi
na tom tlu. Ili tako da se poveća urod na farmama koje već postoje,
uz pomoć nove tehnologije. U međuvremenu, biotehnologija ima još
jednu prednost koja bi se trebala jako dopasti Zelenima: usjevi
otporni na nametnike mogu smanjiti uporabu pesticida.
Naprijed se može krenuti na dva načina: Europa bi se mogla opametiti
- posebice u slučaju da nedavni uspon konzervativaca na izborima u
Francuskoj i Nizozemskoj ovog mjeseca poprati sličan rezultat i u
Njemačkoj. Dužnosnici u Europskom povjerenstvu prošle su godine
pokušali ukinuti smiješan moratorij na odobrenje novih genetski
modificiranih usjeva ali su se povukli nakon političke oluje. Ako
europski izbori urode promjenom na europskom političkom vrhu - i
ako Europljane počne peći savjest zbog Zambije koja skapava od
gladi - možda će stari kontinent smisliti neka nova politička
rješenja.
Ako to ne naprave, SAD bi trebao prisiliti Europu da se opameti.
Bushova trgovinska ekipa promišlja o izazovu europskom moratoriju
na biotehnologiju pri Svjetskoj trgovačkoj organizaciji; SAD bi
vjerojatno dobio podršku po tom pitanju jer je europska politika
trgovinska prepreka koju ne opravdavaju ni znanost niti razum.
Europljani bi, naravno, u tom slučaju vikali kako im Jenkiji guraju
Frankenstein-hranu u usta, protivno njihovoj volji. Već je i
glasina o trgovinskom izazovu navela lijevo usmjereni Guardian da u
uvodniku objavi kako 'britanska vlada mora odlučiti između
američkih korporacija, koje žele pristup europskim tržištima, i
vlastitih građana, koji se boje nove tehnologije koja se čini
nedovoljno ispitanom i prijetećom.' No istina je suprotna -
biotehnologija je ispitana u mnogo navrata i otkriveno je da nije
štetna. Ako Europljani zaista žele staviti na kocku svoju
vjerodostojnost u ovoj prepirci, to im treba i dopustiti", piše
Sebastian Mallaby.
ITALIJA
CORRIERE DELLA SERA
2. IX. 2002.
Amerika je promijenila pravila igre
"Tvrdnja koja se najviše zlorabila nakon 11. rujna ('svijet više
neće biti kao prije'), dijelom je kriva, dijelom točna. Svijet je
još uvijek isti i nastavlja vući svoju tragičnu prtljagu
neriješenih problema: opasnosti po okoliš, rasipanje dragocjenih
prirodnih resursa, jaz između bogatih i siromašnih regija. No
gledanje Amerike se promijenilo. Nije, dakle, svijet drugačiji,
već način na koji se na njega gleda iz Washingtona. A kako američka
supersila, već izvanredno sama na vrhu međunarodnog društva, može
svojim odlukama poremetiti njegove ravnoteže, 11. rujan je zapravo
skrenuo povijest svijeta na novi kolosijek. Devedesetih godina,
nakon kraja Hladnog rata, Amerika se nalazila podvojena između
svojih starih unilateralističkih iskušenja i stvaranja novog
svjetskog poretka u kojemu bi Washington, uz pomoć svojih
saveznika, igrao ulogu suca i žandara.(...)
Kada je bio izabran, George W. Bush je sa sobom u Bijelu kuću doveo
brojnu skupinu unilateralista: odlučnih ljudi, osornih, uvjerenih
da bi se Sjedinjene Države trebale osloboditi svih međunarodnih
veza kako bi svoju vlast obnašale s najvećom mogućom samostalnošću.
Amerika je imala, novac, tehnologiju, arsenale, mišiće i srce za
istodobnu borbu na dvije fronte u uvjetima gotovo potpune
neranjivosti. Zašto bi trebala dopustiti da joj UN i druge
međunarodne organizacije stavljaju uzde?
Bush je slušao unilateraliste i uvažavao ih, no kada je izbila prva
međunarodna kriza njegova predsjedničkog mandata (prisilno
slijetanje američkog špijunskog zrakoplova na kineski otok), bio
je oprezan i izbjegao je dokazivanje snage. Do 10. rujna jastrebovi
su bili snažni, no ne toliko da bi korjenito promijenili američku
vanjsku politiku.
11. rujan je označio njihovu pobjedu i izmijenio je ravnoteže
američkog političkog društva. Ako je ugrožena na vlastitom
teritoriju (tako razmišljaju unilateralisti), Amerika ima pravo
napasti odgovorne i spriječiti bilo kakav budući napad. Nije dakle
dovoljno naći i kazniti vođe Al Qaede. Potrebno je spriječiti
širenje oružja za masovno uništavanje i poslati snažan znak, kakav
bi obeshrabrio bilo koga tko bi se u budućnosti odvažio poći tim
putem. Afganistanski i irački rat su, u toj perspektivi, etape
istog procesa, dok je 'rat protiv terorizma', objavljen u tjednima
poslije napada, političko-zakonski okvir u kojemu administracija
namjerava ostvariti dva sukladna cilja do kojih najviše drži:
maksimum sigurnosti i maksimum samostalnosti. U djelovanju se
zemlja neće oslanjati na svoje saveze (obvezujuće dugoročne
ugovore), nego na prikladne koalicije u kojima je svaki pomoćnik
unovačen, nagrađen i otpušten na kraju službe. Ta je nova
strategija poput seizmičkog vala prošla cijelim planetom i
proizvela je izvanredan broj učinaka.
Neke su zemlje shvatile da će Amerika trebati njihovu pomoć i
odlučile su to iskoristiti. Ustupajući Americi svoj zračni prostor
i baštinu afganistanskih iskustava koju je Rusija skupila
osamdesetih godina, Putin je privrijedio određene probitke. Može
se boriti protiv Čečena bez straha da će biti stavljen na popis
kršitelja ljudskih prava. Uvjerio je Busha da razvodni stari
Atlantski savez i pretvori NATO u organizaciju za kolektivnu
sigurnost europskog kontinenta. Može računati na američka
financiranja osuvremenjivanja ruske naftne mreže.
No koristi nose poneke nezgodne popratne okolnosti. Kako bi postao
američki prijatelj Putin je morao dopustiti da se Amerikanci
instaliraju u središnjoj Aziji i Kavkazu. Danas su američki
vojnici, više ili manje stalno, u Uzbekistanu, Gruziji i, prirodno,
u Afganistanu, odnosno u regijama koje su pripadale zoni utjecaja
velike ruske države. Putin pobjeđuje u očima Rusa koji žele
osuvremenjivanje, napredak, i sigurna, makar i umanjen,
međunarodni ugled. No gubi u očima nacional-komunista i onih koji
još žale za starom sovjetskom veličinom.(...)
Druga točka zemljovida gdje su odluke Amerike zaoštrile stari sukob
je Palestina. Kao i Putin, izraelski premijer je iskoristio prigodu
utvrditi da je i Izrael u ratu protiv terorizma i da se njegov Osama
bin Laden zove Arafat. Nekoliko tjedana, dok je još trebala
koaliciju stvorenu za osvajanje Kabula, Amerika je odbacivala
Sharonovu jednadžbu. To je činila vjerojatno stoga jer je odlučila,
ratom protiv Iraka, promijeniti politički zemljovid Bliskog i
Srednjeg istoka. Boji se da ne može računati ni na Saudijsku
Arabiju, ni na Egipat (dva najvažnija umjerena režima u regiji) i
želi biti sigurna da uza se, u pravom trenutku, ima saveznika od
povjerenja. Tu bi se dakle, na Bliskom i Srednjem istoku, trebale
ostvariti najveće promjene. Neki u Washingtonu misle da će poraženi
Irak postati američki satelit i da Sjedinjene Države, u tom
slučaju, neće više trebati Saudijsku Arabiju s kojom su se odnosi
ovih mjeseci sve više hladili. Nafta će, ako se operacija ostvari,
dolaziti iz Iraka i Rusije.
Ostaje Europa. Od rujna do listopada prošle godine svi njeni
čelnici trčali su u Washington kako bi iskazali svoju solidarnost i
Atlantsko vijeće je, pozivajući se na 5. članak ugovora, objavilo
da je Osamin rat protiv Amerike rat protiv svih. No slijedećih
mjeseci bilo je očito da su Amerikanci povjerenje imali samo u
Engleze, i nisu željeli biti, tijekom operacija, zapleteni
legalističkim i humanitarnim obzirima drugih europskih saveznika.
Od tada je zbroj razlika, starih i novih, postajao sve veći:
protokoli iz Kyota, porezne pogodnosti za američke izvoznike,
nameti na čelik i subvencije za poljoprivredu, Međunarodni kazneni
sud. No najdublje i najopasnije razlike su one koje se odnose na
Palestinu i Irak. Uz poneku unutarnju razliku, Europa se, za
razliku od Amerike, ne osjeća u ratu i nema ga volje voditi. Oni koji
su mislili da će 11. rujan učvrstiti euro-američko prijateljstvo
zaključuju iznenađeno, i pomalo zabrinuto, da ima dana kada dva
partnera izgledaju poput starih supružnika na rubu razvoda", piše
Sergio Romano.
LA STAMPA
2. IX. 2002.
Sud, pravo i sila
"Postoji važan ulog u igri, u sporu glede nadležnosti Međunarodnog
kaznenog suda, u kojemu se suprotstavljaju Europa i Sjedinjene
Države.
Važniji i od mnogih drugih pitanja koja dijele dvije obale
Atlantika, od smanjenja stakleničkih plinova do carinskih nameta,
pa sve do vojnog odgovora protiv terorizma. Pravo je posljednja
granica sukoba koji kida Zapad.(...)
Sjedinjene Države prigovaraju da je novi Sud plod sporazuma između
76 zemalja te oni koji se njemu nisu priključili ne mogu snositi
njegove posljedice. Zaboravljajući da svatko od nas može lako biti
predmetom suvereniteta druge države, osim svoje vlastite. Probajte
opljačkati neku bostonsku draguljarnicu, ako to želite iskušati.
Probajte to ispričati Silviji Baraldini.
Dakle, ne postoji niti jedna pravosudna prepreka koja zabranjuje
sudski progon u inozemstvu nekog državljana SAD-a. A uz to će sud
imati isključivo pomoćnu ulogu, i djelovat će tek nakon inercije
američkih sudaca. No očito sve to dovoljno ne umiruje Sjedinjene
Države, ako je Kongres 10. srpnja odobrio uporabu sile za
oslobađanje američkih vojnika možebitno zatvorenih u Haagu.
Naravno, to se može razumjeti. Može se opravdati. Primjerice,
opsjednutošću nacionalnom sigurnošću nakon napada na Tornjeve
blizance. Ili teretom kojega nosi posao svjetskog policajca.
No ovoga puta Europa ima u rukama dobar slučaj, i učinit će dobro
braneći ga. Uostalom, pravo nema oružja tek kada izdaje svoja
načela i gubi autoritet na kojemu se temelji", piše Michele Ainis.
"Na biralištima se neće pokazati učinak 11. rujna"
"'Amerika koja ide na birališta je podijeljena na pola i u
nadmetanju će odlučivati mali broj glasova, kao što je bilo na
Floridi kada je Gore 2000. izgubio Bijelu kuću'. To je mišljenje
E.J. Dionnea, komentatora 'Washington Posta' i politologa
Brookings Institutiona, koji isključuje 'efekt 11. rujan' na
biralištima.
- Zašto je Amerika još uvijek podijeljena na pola kao prije dvije
godine?
= Ono što se dogodilo 11. rujna, i poslije toga, nije utjecalo na
osnovna politička opredjeljenja. Zemlja je, dakle, još uvijek
podijeljena gotovo savršeno na pola. Predsjednička utrka između
Busha i Gorea završila je s 48 posto spram 48 posto, kao što je bilo i
na glasovanju za Kongres 1996., a stvari još uvijek tako stoje.
(...)
- Zašto 11. rujan nije promijenio ravnoteže?
= Jer nikada nije bio političko pitanje. Za rat u Afganistanu je
postojala velika potpora i među republikancima i među demokratima.
I u ljevijim liberalnim sektorima, koji sigurno nisu voljeli
talibane. Domoljubna reakcija 11. rujna nije imala posebnu
političku boju. (...)
- Može li višestrani sukob oko rata u Iraku imati neke utjecaje na
izbore?
= Rasprava o Iraku može pozornost s gospodarstva premjestiti na
sigurnost te stoga pomoći republikancima. Veliki dio javnog
sučeljavanja koje je u tijeku odvija se, ne slučajno, između
republikanaca. Demokrati su bili oprezni, ograničili su se dati do
znanja da će podržati predsjednika ako dođe do rata u Iraku, i
ostali su sa strane kako ne bi vanjsku politiku doveli u središte
rasprave. No i tema rata, ako se bolje promotri, može se pokazati
skliskom za republikance: ispitivanja javnog mišljenja kažu da
postoji suglasnost o svrgavanju Saddama, ali ne i o tome kako to
učiniti."
ANSA *
2. IX. 2002.
WWF-u predano 600.000 ptica zaplijenjenih u velepothvatu
"Operacija 'Balkan birds', ljudi iz istražnih timova iz Padove i
Vicenze , omogućila je zapljenu više od 600.000 primjeraka kriomice
prevezenih u Italiju u kamionima hladnjačama, livadnih cipa, zeba,
zelenki, češljugara, čubastih ševa, šumskih šljuka, patki i
bezbrojnih rijetkih primjeraka carića, vrste u ozbiljnoj opasnosti
od istrebljivanja.
Operacija je dovela do uhićenja sedam osoba, među kojima Enrica
Rampazza, već poznatog našoj policiji radi njegovih veza s mafijom
iz Brente. 'Neke lovačke agencije, uz suradnju lokalnih ljudi, za
naše su lovce', zaključuje Rocco, 'organizirale prave hajke bez
ograničenja u istočnim zemljama. Poglavito su cilj bila lovišta u
Srbiji, Bosni, Hrvatskoj, Crnoj Gori; a agencija se poslije
pobrinula da se nezakoniti plijen unese u Italiji, krivotvoreći
dokumente i sanitarne potvrde, domišljajući se svemu kako bi se
izbjegle kontrole na granici. Operacija je otkrila, za one koji još
u to sumnjaju, vezu između organiziranog kriminala i trgovine
zaštićenim vrstama."
VELIKA BRITANIJA
THE GUARDIAN
2. IX. 2002.
Bush protiv svijeta
"Od Turske do Egipta, od Pakistana do Saudijske Arabije, niti jedna
zemlja u islamskom svijetu nije uzor demokracije. Ograničavaju
raspre i kažnjavaju neposluh. Ipak, križarski rat Georgea Busha
protiv Iraka stvorio je uznemirujući paradoks. Islamski svijet
razumije da je u politici, barem u vanjskoj politici, najvažnije
biti iskren u javnosti. Riječi izgovorene u javnosti mogu biti
važan sastojak mješavine pritisaka koje političari trebaju
odvagnuti. Za razliku od ovoga, u Europi u kojoj postoji duga
tradicija demokracije, ova opće poznata istina se odbacuje.
Gerhard Schroeder jedini je čelnik koji je javno osudio planove
SAD-a za napad na Irak. Drugi kriju svoje sumnje i govore
dvosmisleno. Gotovo jednoglasno protivljenje islamskog svijeta
takvom napadu još je važnije po tome što mnogi od najžešćih
protivnika napada primaju američku pomoć ili zajmove Međunarodnog
monetarnog fonda (što se često svodi na isto). Kada se saveznici
protive Washingtonu (bez obzira na zaduženost), njihova je
hrabrost impresivna. Predsjednici Pakistana i Egipta prošlog su
tjedna jasno iznijeli svoje protivljenje. Turska je također
objavila SAD-u kako nije zadovoljna Bushovim ratnim planovima.
Bogate zemlje Zaljeva, kao Katar i Saudijska Arabija, učinile su
isto. Kuvajt i Iran, dvije zemlje koje imaju najviše razloga da se
boje Sadama Huseina jer je u prošlosti izveo invaziju na njihove
zemlje, također se protive.
Kontrast današnjeg stanja s onim iz 1991., kada je George Bush
stariji oformio vojnu koaliciju protiv Iraka, veliki je. U to
vrijeme ratni cilj SAD-a-istjerivanje Iračana iz Kuvajta koji su
bili zaposjeli-bio je jasan. Trebao je obraniti nacionalni
suverenitet države. Arapske države nisu bile oduševljene zbog toga
što je vanjska, nearapska sila intervenirala u njihovoj regiji a
postojali su i strahovi u pogledu toga koliko je daleko SAD otišao
pokušavajući pronaći rješenje prije no što se odlučio na korištenje
sile. Unatoč tome, postojao je čvrsti arapski konsenzus u pogledu
potrebe da se na iračku invaziju odgovori jednakom mjerom. Ovog
puta, cilj Busha mlađeg, 'promjena režima' u Iraku, preokreće
pitanje nacionalnog suvereniteta naglavce i stvara presedan za
buduće intervencije SAD-a protiv drugih vlada diljem svijeta. Bush
mlađi razlikuje se od svog oca i po svom pristupu Izraelu. Dok je
Bush stariji bio čvrst u odnosima s Izraelom, vršeći pritisak na
njega da se pridruži Madridskoj konferenciji za regionalni mir na
Bliskom Istoku, sadašnji je predsjednik mlak. Ismijan u crtanim
filmovima u kojima upozorava izraelskog premijera, Ariela Sharona:
'Povuci se ili neću učiniti ništa', Bush ima pristranije stajalište
u pogledu Izraela i Palestinaca od bilo kojeg američkog
predsjednika prije njega.
Zbog čega bi islamski čelnici pomagali čovjeku čiji su prioriteti
na Bliskom Istoku tako daleko od njihovih? Colin Powell jučer je
kazao kako je politika SAD-a ta da se inspektori oružja moraju
vratiti i kako se svijetu trebaju pružiti informacije nužne za
ozbiljnu raspru. Donald Rumsfeld, međutim, tvrdi kako će SAD
krenuti u rat protiv Iraka sam ako to bude bilo potrebno. Druge
zemlje, dodao je, shvatit će da je to bilo nužno nakon što napad bude
proveden. To je u jednakoj mjeri arogantno koliko i krivo. Nema
mnogo čelnika, uključujući i one arapske, kojima je stalo do
Sadama. Da sutra pogine, regija ne bi bila zavijena u crno. To ipak
ne znači da bi pozdravili stranu vojnu intervenciju koja bi za cilj
imala njegovo uklanjanje. Ignoriranje njihovih prigovora sa sobom
nosi rizik da se rat Georgea Busha pretvori u opasni 'sukob
civilizacija'. A to je još jedan razlog zbog kojeg bi se europske
vlade koje sumnjaju u Bushovu politiku trebale pridružiti svojim
islamskim kolegama u javnim kritikama", stoji u uvodniku lista.
RUSIJA
IZVESTIJA
2. IX. 2002.
Irački ministar moli zaštitu od Rusije
Ministar vanjskih poslova Iraka doputovao je u ponedjeljak u Moskvu
u kratki radni posjet, a onda nitko nije htio reći od službenih
osoba zašto se to događa u trenutku kad Saddam Husein izjavljuje
kako je spreman 'pobijediti ili umrijeti za slobodu domovine'.
Nešto jasnoće unijelo nam je samo iračko veleposlanstvo u Moskvi.
'Taj posjet je dio naših diplomatskih napora u pravcu izborenja
potpore Rusije, EU-a te muslimanskih zemalja protiv američke vojne
akcije protiv Iraka', izjavio je irački veleposlanik Abbas Halaf
Kunfud. Posjet je u izravnoj vezi s američkom akcijom budući da je
Amerika nastoji uklopiti i u raspored UN-a, a u razgovoru s ruskim
ministrom Igorom Ivanovom bit će upravo tema odnos Iraka i UN-a,
rekao je diplomat.
On je izrazio nadu da će 'Moskva dati potporu Iraku u vezi s
najavljenim napadima, jer Rusija uopće nije prekidala dijalog s
Irakom. čak i tijekom međunarodnih sankcija. Irački diplomat je
kazao kako ne pridaje važnosti vijestima da je ruska diplomacija
kontaktirala u Washingtonu s iračkom oporbom. 'Ti kontakti ni na
koji način ne znače promjenu ili korekciju našega
vanjskopolitičkoga kursa u iračkom pitanju', kazalo je ministar
Ivanov.
Osim toga, Moskva je objavila i svoje neprihvaćanje američkih
planova o napadu na Irak. 'Nadamo se da pitanje vojnih operacija
protiv Iraka neće biti postavljeno u Vijeću sigurnosti UN-a, te da
Rusiji neće trebati njezino pravo veta', izjavio je Ivanov
novinarima.
Po podatcima našega lista, Nadži Sabri neće razmatrati podrobnosti
paketa ruskoiračkih ugovora u iznosu od 40 milijardi dolara, o koji
a je bilo govora um kolovozu. 'Program još nije potpisan' izjavio
nam je izvor u iračkom veleposlanstvu.
Profesor Georgij Mirski, glavni znanstvenik suradnik Instituta za
međunarodne odnose Ruske akademije znanosti, tvrdi kako bi vojni
udari bili preuranjeni, jer Saddam može u posljednji trenutak
poslati raketu s kemijskim ili biološkim oružjem na Izrael, Izrael
će odgovoriti ograničenim atomskim udarom, čime se može srušiti sva
antiteroristička koalicija. Zato bi Bush morao uznastojati da
Saddam prihvati ono glavno - međunarodnu inspekciju. A ruski bi
predstavnici objasnili Irakom MVP-u kakve se sretne pogodnosti
otvaraju u slučaju mirnog ishoda sadašnjeg sukoba s Amerikom.
SLOVENIJA
DELO
2. IX. 2002.
Doba krajnosti
"Doba krajnosti. Tako je povjesničar Eric Hobsbawm naslovio svoju
knjigu koja govori o XX. stoljeću. U uvodu je među ostalim naveo i
glazbenika Yehudija Menuhina: 'Kad bih morao ukratko obuhvatiti
XX. stoljeće, rekao bih da je probudilo najveće nade koje je
čovječanstvo ikada začelo, te uništilo sve iluzije i ideale'.
Poslije uvoda slijedi prvi dio s naslovom Doba katastrofe. Zatim
prvo poglavlje počinje s naslovom Doba totalnoga rata.
Sada smo u XXI. stoljeću ali doba krajnosti još nije isteklo, ni u
globalnom smislu ni u svojim lokalističnim inačicama. Jedna od njih
su slovensko-hrvatski odnosi koji su počeli srdačno, probudili
najveće nade a zatim su se poništili svi ideali i iluzije. Sjećam se
prvog sastanka tek izabranog Tuđmana s Bavčarom i Janšom u Otočcu.
Tuđman si je najprije dopustio pola sata zakašnjenja a kad se
dovezao poput Tita, oba je domaćina ostavio čekati na vratima i
posvetio se gomili novinara koji su ga okružili. Već mi je tada bilo
jasno da će uskoro doći kraj svim iluzijama koje je tadašnja
slovenska politika formulirala čak u ponudu o konfederaciji, a
sadašnjoj, na čelu s ministrom Rupelom, sjećanje je očito posustalo
pa se dosjetila 'strategijskog savezništva'.
Hrvatska - za razliku od ipak dobronamjerne Rupelove strategije -
ustraje u svojem dobu krajnosti. U teritorijalnim je sporovima sa
svim svojim susjedima, osim Mađarske i Italije koju također drži
susjedom. Drži se i susjedom Austrije, Slovenija je tek kolčić
između koji smeta, a na Sloveniju se iz Zagreba gleda s visine kako
se nekada radilo iz Beograda, dok se sve skupa nije posve raspalo.
Pokojni predsjednik Tuđman prije više je godina održao gromoglasan
govor u kojemu je među ostalim masi tvrdio da je Hrvatska
gospodarski najuspješnija postsocijalistička država. Poslije
kratke šutnje rekao je: osim Slovenije. Činilo se da je duboko
progutao pelin.
Uvjerenje o vlastitoj nacionalnoj veličini u Hrvatskoj se nije
slegnulo, sada je Slovenija na udaru i to samo zbog simboličkog
komadića morske površine. Sve više sviće da ni jedna hrvatska
vlada, ni lijeva ni desna, ne će biti kadra za razuman teritorijalni
kompromis, jer će svaka biti pod pritiskom agresivnog javnog
mišljenja koje još uvijek ima pred očima svoju državu u granicama
sporazuma Cvetković - Maček. Tada su Hrvatsku banovinu 'udebljali'
kao zmiju koja je proždrla nekoliko praščića i kozlića. Zatim je
bila Pavelićeva NDH, marionetski fašistički režim s neslavnim
svršetkom, a sav je taj teritorijalni mit devedesetih preuzeo i
'znanstveno utemeljio' pokojni Tuđman.
Poslije izborne pobjede koalicije Ivice Račana, slovenska se
politika opet predala iluzijama, dakako, da ne govorimo o
naivnosti. Nitko više ne spominje Igora Bavčara koji je dao
postaviti granični prijelaz na Dragonji, zatim je dojurila neka
službenica iz Umaga, divlje vikala i Bavčar je dao preseliti
prijelaz na našu stranu Dragonje. Tamo gdje je on započeo, sada je
hrvatski prijelaz i preko njega Joško Joras mora svaki dan. To je
bila tadašnja doza naivnosti koju slovenski političari još i sada
gutaju u takvim i drugim obrocima. Predsjednik vlade Račan,
primjerice, redovit je gost Ribičičevog kazališta lutaka, da ne
govorimo o Zdravku Tomcu koji svoje tenisko (ne)znanje pokazuje na
svim slovenskim vip-turnirima.
I baš je Zdravko Tomac najgori gromoglasnik protiv graničnog
sporazuma između Slovenije i Hrvatske koji bi imao barem koliko
toliko smisla za obje strane. Baš je uzoran primjerak komunista
(marksista? - to baš ne bih rekao) kojemu se izmakne tlo pod nogama
pa u ideologijskoj podhranjenosti pribjegne najpouzdanijoj stvari
- nacionalizmu. Dakle populizmu. Osiromašeno hrvatsko
stanovništvo najlakše je pitati domoljubljem, Prevlakama,
Hrvatskim Kostajnicama, Piranskim zaljevima i td.
Bila je iluzija da će 'lijevosrednja' Račanova vlada obuzdati
hrvatski nacionalizam koji je latentan. I baš taj 'romanticizam'
Hrvatsku nemilosrdno svrstava na Balkan kao kulturološki pojam,
iako to dakako ne žele ni čuti. No bila bi jedna stvar kad bi imali
posla samo sa sustavom vrijednosti javnoga mišljenja, a posve je
druga stvar kad se u tu paučinu upletu i politika i diplomacija. Baš
to se dogodilo inače dobronamjernom Račanu od kojega sada
zahtijevaju ostavku. Hrvatski predsjednik vlade ostaje
zarobljenik političke pozornice i javnoga mišljenja, a kakvi jesu,
više je premijer na papiru.
Nema više ničega romantičnoga, iluzijama je kraj, kako bi rekao
Stendhal. Činjenicu da su zatvorili Joška Jorasa i zatim
onemogućili skup pred njegovom kućom treba shvatiti kao politički
čin, o tomu nemaju što razgovarati ministri unutarnjih poslova.
Joška Jorasa zatvorila je vlast u Zagrebu a ne neka umaška upravna
jedinica koja se igra pravne države. Nemojte me zafrkavati.
Nije li to gotovo rat? upitao je u nekom interviewu Daniel Starman.
Dakako da nije rat, hvala Bogu, ali je doba ekstrema i ekstremista
kojemu se ne vidi kraj. Lepa Brena bi za hrvatske duše mogla
zapjevati: od Prevlake do Piranskog zaljeva, od Kostajnice do
Dunava...", piše komentator lista Boris Jež.
?Napomena o copyrightu: Tekstovi označeni zvjezdicom (*) mogu se,
uz suglasnost Hine, integralno prenositi.
(Hina) mk
(Hina) mk