DE-E-KOMENTARI-Politika nj 24.VII.-faz-populizam NJEMAČKAFRANKFURTER ALLGEMEINE ZEITUNG24. VII. 2002.Trenutak populizma"Duh kruži Europom - duh populizma. U Austriji i Francuskoj, Nizozemskoj, Norveškoj i Danskoj - po mišljenju
saveznog kancelara Schroedera i u Italiji - desnopopulističke stranke djelomično slave zapanjujuće uspjehe. Činjenica da bi se taj fenomen mogao pojaviti i u Njemačkoj, briga je jednih a nada drugih. Do sada ne izgleda da bi bilo tako. Svi pokušaji desnopopulističkih stranaka ili pokreta u Njemačkoj su prije ili kasnije nestali ili su podlegli radikalizmu i time nestali u svojoj beznačajnosti. Tako je bilo najprije kasnih osamdesetih godina s uzletom krenulim republikancem Franzom Schoenhuberom, s nikada pravo pokrenutim Savezom slobodnih građana i tako će, kako izgleda, biti i s Desnom državnom ofenzivom hamburškog senatora Schilla.Politička klasa u nas stoga se priviknula njemački desni populizam držati duhom. Doduše, rado ga prizivaju da bi preplašili djetinjaste duhove i dobili bodove protiv političkih protivnika, ali zapravo u duhove ne vjeruju. U skladu s tim ravnodušno, gotovo već zanemarujući, narodne su stranke na posljetku reagirale na
NJEMAČKA
FRANKFURTER ALLGEMEINE ZEITUNG
24. VII. 2002.
Trenutak populizma
"Duh kruži Europom - duh populizma. U Austriji i Francuskoj,
Nizozemskoj, Norveškoj i Danskoj - po mišljenju saveznog kancelara
Schroedera i u Italiji - desnopopulističke stranke djelomično
slave zapanjujuće uspjehe. Činjenica da bi se taj fenomen mogao
pojaviti i u Njemačkoj, briga je jednih a nada drugih. Do sada ne
izgleda da bi bilo tako. Svi pokušaji desnopopulističkih stranaka
ili pokreta u Njemačkoj su prije ili kasnije nestali ili su podlegli
radikalizmu i time nestali u svojoj beznačajnosti. Tako je bilo
najprije kasnih osamdesetih godina s uzletom krenulim
republikancem Franzom Schoenhuberom, s nikada pravo pokrenutim
Savezom slobodnih građana i tako će, kako izgleda, biti i s Desnom
državnom ofenzivom hamburškog senatora Schilla.
Politička klasa u nas stoga se priviknula njemački desni populizam
držati duhom. Doduše, rado ga prizivaju da bi preplašili
djetinjaste duhove i dobili bodove protiv političkih protivnika,
ali zapravo u duhove ne vjeruju. U skladu s tim ravnodušno, gotovo
već zanemarujući, narodne su stranke na posljetku reagirale na
Schillovih gotovo 20 posto glasova koje je dobio u Hamburgu.
Izborni rezultat u Saskoj-Anhaltu, gdje je Schill propao na pragu
od pet posto, činilo se da im daje za pravo. No tada su došli Le Pen i
Pim Fortuyn.
Navodna neregularnost njihovih uspjeha povezana je s bićem
populizma. To pokazuje osobito nizozemski slučaj. Barem za većinu
jednako dobronamjernih kao i loše upućenih Nijemaca, Fortuynov je
uspjeh bio začudno iznenađenje. Tako nešto u Nizozemskoj, uzornoj
zemlji socijalne eutanazije kod svakog polarizirajućeg spora?
Nigdje desni populist ne bi mogao izgledati anakronističniji,
nigdje tako isključivo kao mutikaša.
No to shvaćanje dio je fenomena koji treba analizirati. Ako se
jednostavno baci pogled na europski zemljovid, mora se spoznati da
za desnopopulističke stranke izborni rezultati između deset i
dobrih dvadeset posto postupno postaju pravilo. Te stranke dakle
nisu anakronistične, nego su u trendu. Nisu ni neregularne. Samo se
iskrivljuju od privida neregularnosti. Populizam upravo i živi od
toga da ga se priziva kao duha.
Često se pokušavalo pojmovno ograničiti desni populizam. Svi su
rezultati dvojbeni ako se usmjeravaju na sadržajne definicije.
Populizam u svojem današnjem pojavnom obliku ima dakako tri
primarne teme: Europu, strance, unutarnju sigurnost. U političkom
poretku koleba se između neoliberalnih i komunitarističkih vodećih
slika. Osim toga tu se u raznim naglašenim obilježjima pojavljuju
regionalističke i nesuvremene crte pri čemu granice prema
radikalizmu ostaju neoštre ili su jasno prekoračene.
No budući da aktualne teme i vodeće slike usko ovise o vremenu, iz
toga izvedene povijesne ili sustavne definicije zakazuju. U
zabludu vodi i rašireni način govora koji populizam brka s težnjom
za popularnošću, s demagogijom, s oportunističkim programima. Sve
to možda nisu lijepi ali su ipak bitni elementi demokratskog
prijepora mišljenja. Nijedan političar, nijedna stranka ne može ih
se odreći - oni koji žele biti izabrani, moraju zadobiti
popularnost. A ona se ne stječe time da se ljude povrijedi.
Upadljivo je što se vulgarna definicija populizma uvijek postavlja
protiv 'desnoga': ljevica popularne zahtjeve konzervativaca
naziva populističkima. Obrnuto se ne događa i stoga je riječ 'desni
populizam' gotovo besmislena, jer u Europi za sada lijevi populizam
ne postoji. Jednostavno pojašnjenje za to je prevlast lijevih
obrazaca u javnom razgovoru. To se ne smije brkati s izbornim
rezultatima i sklonostima strankama. Smjer strujanja samog
populizma pokazatelj je postojanja zamorne hegemonije u raspravama
koja se ponajprije potvrđuje depolitizacijom - vidi Nizozemsku.
Šezdesetih je godina populizam još bio lijevi (i napokon
pobjedonosan).
U političkom sporu u prvom se redu radi o legitimnosti. Ispred spora
o argumentima su prešutni dogovori o njihovoj dopustivosti. Taj
(socijalno konstitutivni) mehanizam isključivanja funkcionira
dobro sve dok pogađa samo male skupine ljudi koje prihvaćaju
isključivanje ili ga čak traže. Utoliko je taj mehanizam i sredstvo
da se ljude koji ne prihvaćaju takvu izolaciju, navede na
prilagođavanje ili na šutnju.
Populizam cilja na takve osobe. Postaje glasnogovornik onih koji
šute. To zvuči apsurdno, jer se teško može šutjeti glasnije od
jednog Haidera. Pojašnjenje: populistički političari preuzimaju
na sebe socijalno diskreditiranje kojemu se njihovi pristaše (još u
početku) ne usuđuju izložiti. Sa stajališta njihovih protivnika
razbijaju tabue, s vlastitog stajališta tek preziru Gesslerove
šešire.
Populizam i tabuiziranje pripadaju zajedno, njihove propasti,
njihovi uspjesi opisuju isti proces, samo iz suprotne perspektive.
Što iz toga slijedi? Tabuiziranje, dakle socijalna izolacija uz
pomoć definicija izrecivog, neizbježno je. Ali ono je ultima ratio
političkog razgovora, u stanovitoj mjeri njegova granična
postrojba. Ako se ta postrojba, da ostanemo kod slikovitog opisa,
povuče preduboko u unutrašnjost zemlje, izazvat će otpor. Tada će
kucnuti trenutak populizma", zaključuje Volker Zastrow u uvodniku
lista.