RU-US-E-RAZORUŽANJE-Diplomacija-Obrana NJ 25. V. SZ: SPORAZUM OKRENUT PREMA EUROPI? NJEMAČKASUEDDEUTSCHE ZEITUNG25. V. 2002.Putin ante portas"Rijetko je koji leš bio tako koristan kao onaj Hladnog rata. Otkada su se prije dobrih 15
godina američki predsjednik Ronald Reagan i posljednji šef sovjetske države i partije Mihail Gorbačov sastali u Reykjaviku, govori se o 'završetku', 'pokapanju', 'odlasku u povijest zajedno s nasljeđem' sukoba SAD i SSSR-a, koji je svojedobno ugrožavao svijet. Fraze su pljuštale i prije potpisivanja novog ugovora između SAD i Rusije o razoružanju. Bile su neprimjerene kao i uvijek: naime, Hladni je rat odavno završen. Pobolijevao je već 1986. g., kada su Reagan i Gorbačov pružili jedan drugome ruku. Već tada SSSR više nije imao snage za skup trajni sukob sa Sjedinjenim Državama.No, retorika Hladnog rata skriva činjenicu da više od desetak godina SAD i Rusija nastoje izgraditi novi odnos. Ta potraga za novim odnosom teška je između ostalog i zato što Rusija nije istinski konkurent Americi kao vodećoj snazi na vojnom, gospodarskom i tehnološkom tržištu iako ta Rusija logikom svog strateškog položaja, veličine i regionalnih utjecaja igra izuzetno
NJEMAČKA
SUEDDEUTSCHE ZEITUNG
25. V. 2002.
Putin ante portas
"Rijetko je koji leš bio tako koristan kao onaj Hladnog rata. Otkada
su se prije dobrih 15 godina američki predsjednik Ronald Reagan i
posljednji šef sovjetske države i partije Mihail Gorbačov sastali u
Reykjaviku, govori se o 'završetku', 'pokapanju', 'odlasku u
povijest zajedno s nasljeđem' sukoba SAD i SSSR-a, koji je
svojedobno ugrožavao svijet. Fraze su pljuštale i prije
potpisivanja novog ugovora između SAD i Rusije o razoružanju. Bile
su neprimjerene kao i uvijek: naime, Hladni je rat odavno završen.
Pobolijevao je već 1986. g., kada su Reagan i Gorbačov pružili jedan
drugome ruku. Već tada SSSR više nije imao snage za skup trajni
sukob sa Sjedinjenim Državama.
No, retorika Hladnog rata skriva činjenicu da više od desetak
godina SAD i Rusija nastoje izgraditi novi odnos. Ta potraga za
novim odnosom teška je između ostalog i zato što Rusija nije
istinski konkurent Americi kao vodećoj snazi na vojnom,
gospodarskom i tehnološkom tržištu iako ta Rusija logikom svog
strateškog položaja, veličine i regionalnih utjecaja igra izuzetno
važnu ulogu.
Najnoviji sporazum o razoružanju potvrđuje taj nesrazmjer u odnosu
snaga. Moskva si ni danas ne može priuštiti konkurenciju u odnosu na
SAD. Stoga predsjednik Vladimir Putin pokreće inicijativu za
drastično smanjenje atomskih arsenala na obje strane - doduše, po
uvjetima koje diktiraju SAD: dvije trećine svih bojnih glava bit će
demontirane s raketa, bombi i teledirigiranih projektila ali neće
nužno biti i uništene kao što je željela ruska strana. Nuklearne
bojne glave mogu po želji biti i uskladištene, čime su prihvaćene
zamisli Washingtona. Za Moskvu je - dugoročno gledano - uništavanje
oružja posebno korisno. Naime, održavanje eksplozivnih prestižnih
objekata previše je skupo a s 1500 atomskih bojnih glava Rusija još
uvijek zadržava status druge po redu atomske sile.
Prema van ugovor o razoružanju čuva privid ravnopravnosti baš kao
što sporazum prividno štiti stvarne interese obje sile. Interesi
Moskve: štednja, ograničenje ambicija, maksimalno korištenje
vlastitih mogućnosti. Puko prebrojavanje raketa, politički fetiš
davnih godina, gubi na značenju. Hegemonijalna sumo-borba kao
dominantna konstanta u odnosima Moskve i Washingtona otišla je u
povijest. Pitanje je sada kakav je karakter novog odnosa? Što
karakterizira rusko-američke odnose ako ne strateška ravnoteža?
Što povezuje bikontinentalnu Rusiju i s Europom i sa SAD? Gdje leži
budućnost Rusije ako ne u ulozi velesile carističkog i sovjetskog
tipa?
Odgovora na ta pitanja zasada nema. Sigurno je samo da je Putin
shvatio da je u kontekstu gospodarske slabosti Rusije promjena
klime neizbježna. Putin zna da se Rusija mora ograditi od
pretjeranih maštanja o svojoj ulozi. Zato je za manje od dvije
godine više približio Rusiju Zapadu nego svi njegovi prethodnici u
Kremlju zajedno, počevši od prvih sovjetskih vođa. Uočavajući
dalekosežnu povijesnu važnost 11. rujna, Putin je pragmatično i bez
ograda stao na stranu Zapada. Taj je korak bio koristan za Rusiju.
Kao saveznik u 'ratu protiv terora', Putin je prihvatio nazočnost
američkih postrojbi u središnjoj Aziji i Gruziji. Nadalje, ruski je
predsjednik napravio ustupke i daleko izvan okvira partnerstva u
protuterorističkoj borbi, prihvativši istupanje SAD iz ugovora o
zabrani uspostave proturaketnih sustava. Doduše, u početku se šef
Kremlja opirao ali se potom brzo oprostio od navodnog 'potpornja
cjelokupne arhitekture razoružanja'. Kada je otpor uzaludan, ne
isplati ga se hiniti.
Raščišćavanje odnosa sa Sjedinjenim Državama jest nužno. Rat
protiv terora nudi odgovarajući povod a zajednički neprijatelj
obvezuje. Sada treba poboljšati gospodarsku suradnju, američka
ulaganja moraju poteći a Washington se mora oprostiti od
prevladanih sankcija. O Washingtonu će ovisiti hoće li preobrazba
bilateralnih odnosa koju je Putin pokrenuo usprkos znatnom otporu u
Rusiji biti trajna.
Ne treba baš svaki rezultat Rusije plaćati gotovinom. Nova je
orijentacija i te kako u interesu Moskve i ne zahtijeva dividendu.
No, SAD mora jasno pokazati da želi uistinu integrirati Rusiju a ne
je samo koristiti kao polugu za ostvarivanje vlastitih interesa.
Obje strane imaju priliku dokazati da misle ozbiljno: Rusija u
pitanju nove orijentacije prema Iraku ili Iranu; SAD u pitanju
prijema Rusije u Svjetsku trgovinsku organizaciju, gdje će biti
nužna potpora Washingtona.
No, za Putina nije na kocki samo odnos prema Sjedinjenim Državama.
Rusija se trudi oko Amerike ali se zapravo nastoji kandidirati za
poziciju u Europi. Interesi Moskve u prvom su redu europski
interesi. Želi li uspostaviti novi odnos prema Europi, Rusija mora
proći daleko dublju preobrazbu: mora odgovarati europskom modelu.
U tom modelu važnu ulogu igra prihvaćanje pravne države, bezuvjetno
priznanje ljudskih prava, sasvim načelno odnos između građana i
njegove države.
No, čak ni to neće biti dovoljno: želi li Rusija postati europskom
silom, više ili manje ravnopravnim i jednako utjecajnim sviračem u
europskom koncertu, potrebno je novo shvaćanje politike i društva,
u kojem nitko ne diktira niti se kome može diktirati: potrebna je
država poput svih ostalih europskih država. Normalna država.
Čini se da je ruski domoljub Putin u interesu nacije i usprkos svim
unutarpolitičkim deficitima reformske politike spreman za veliki
korak. Doduše, mnogi pripadnici političke elite nisu spremni
napustiti šablone mišljenja iz doba sovjetske slave. Predsjednik
se tek ograničeno može osloniti i na potporu stanovništva: u
uvjetima niskih plaća i mirovina ljudi pokazuju tek slabašan
interes za vanjsku politiku, ostajući istodobno prijemčivi za
šovističke reflekse. Dakle, predsjednik Putin ostaje zasada
prilično osamljen u svoj zaokretu prema Zapadu. I ne bi bio prvi
moskovski reformator kojem bi se na međunarodnoj pozornici
pljeskalo dok bi kod kuće vojnici već dezertirali. O tome valja
voditi računa - ne samo u interesu Rusije već i u interesu Amerike i
Europe", upozorava Thomas Avenarius.