US-E-IL-bliski istok-Obrana-Diplomacija-Terorizam-Ratovi LAT 15. V. PRERANO ZA PALESTINSKU DRŽAVU SJEDINJENE DRŽAVETHE LOS ANGELES TIMES15. V. 2002.Prerano za palestinsku državu"Odluka Središnjeg odbora Likuda u Izraelu u nedjelju da
odbije koncept palestinske države nije iznenadio. Odluka odražava prevladavajuće raspoloženje izraelske desnice i sve veće prihvaćanje tog raspoloženja na ljevici da su Palestinci proigrali svoje pravo na državu. Zapravo, svojim načinom glasovanja, Likud se suprotstavlja osnovnom kanonu međunarodnih odnosa: automatskom pravu na samoodređenje. To čini s dobrim razlogom. Mnoge od arapskih zemalja koje su se za slobodu borile nakon Drugog svjetskog rata i tražile pravo na samoodređenje transformirale su se u zaklete neprijatelje napretka, vršeći brutalnu represiju nad svojim narodom, predstavljajući prijetnju za svoje susjede i za održavanje međunarodnog reda. Umjesto skupine zemalja koje su predane napretku svog naroda, zemlje kao što su Libija, Sirija, Sudan i Irak pretvorile su se u diktature koje nije briga za ljudska prava ili slobode pojedinaca. Ta bi se shema bez sumnje ponovila stvaranjem palestinske države.
SJEDINJENE DRŽAVE
THE LOS ANGELES TIMES
15. V. 2002.
Prerano za palestinsku državu
"Odluka Središnjeg odbora Likuda u Izraelu u nedjelju da odbije
koncept palestinske države nije iznenadio. Odluka odražava
prevladavajuće raspoloženje izraelske desnice i sve veće
prihvaćanje tog raspoloženja na ljevici da su Palestinci proigrali
svoje pravo na državu.
Zapravo, svojim načinom glasovanja, Likud se suprotstavlja
osnovnom kanonu međunarodnih odnosa: automatskom pravu na
samoodređenje. To čini s dobrim razlogom. Mnoge od arapskih zemalja
koje su se za slobodu borile nakon Drugog svjetskog rata i tražile
pravo na samoodređenje transformirale su se u zaklete neprijatelje
napretka, vršeći brutalnu represiju nad svojim narodom,
predstavljajući prijetnju za svoje susjede i za održavanje
međunarodnog reda. Umjesto skupine zemalja koje su predane
napretku svog naroda, zemlje kao što su Libija, Sirija, Sudan i Irak
pretvorile su se u diktature koje nije briga za ljudska prava ili
slobode pojedinaca.
Ta bi se shema bez sumnje ponovila stvaranjem palestinske države.
Nitko tko prati razvoj Palestinske vlasti u proteklih devet godina
i PLO-a u proteklih 40 godina nije optimističan. Umjesto slobode,
palestinski narod mogao bi očekivati samo još više represije;
umjesto mira bili bi poticani na stalnu agresiju prema susjednim
zemljama; umjesto napretka, bili bi svjedoci samo još više
korupcije i nepotizma.
Dok vršimo reviziju neuspjeha prošlog stoljeća, ne bismo li trebali
izvršiti i reviziju standarda za državnost? Umjesto da postane
automatsko pravo, državnost bi trebala biti utvrđena slijedećim
ispitom: jesu li ljudi sposobni upravljati sami sobom gradeći
čvrste institucije koje promiču slobodu, mir i napredak? Bi li
stvaranje države značilo manje opasnosti za susjedne države?
Koliko bi populaciji novostvorene države bilo bolje s vlastitom
vladom? Ako buduća nacija ne ispunjava te osnovne standarde,
državnost nije odgovor na problem.
Postoji bolje rješenje. Nakon Prvog svjetskog rata, na Pariškoj
mirovnoj konferenciji utvrđeno je kako stanovništvo određenih
regija nije spremno, zbog internih neslaganja ili nepostojanja
čelništva, na državnost. Tako je Palestina (uključujući i
Transjordaniju) postala štićenik Britanskog imperija a Libanon
Treće francuske republike.
Mandati koje su te zemlje dobile uključivali su posebne upute koje
su za cilj imale razvoj političke zrelosti tih regija. Iako ni
Britanija ni Francuska nisu uvijek djelovale odgovorno kada je u
pitanju bilo izvršavanje tih uputa, nekih obećavajućih rezultata
je bilo. Opći napredak, razvoj institucija s predstavnicima
stanovništva zemalja i institucije sekularnog prava ostavile su
trajni pečat.
Arapsko stanovništvo na Zapadnoj obali i u Gazi moglo bi imati
koristi od sličnog mandatnog sistema. Pod nadzorom SAD-a, prema
planu koji bi unaprijed bio ugovoren s Izraelom i Jordanom,
palestinski gradovi i sela mogli bi biti razvijani uz institucije s
palestinskim predstavništvom, dajući tako Palestincima pravo
glasa u vlastitoj vladi, iako ne bi imali suverenitet. Mandat SAD-a
olakšao bi razvoj obrazovnog sistema i gospodarstva koje bi bilo
usredotočeno na mirnu koegzistenciju sa susjednim državama.
Sigurnost bi bila u rukama Izraela, Jordana i SAD-a.
Nametanje takvog mandata, međutim, zahtjeva jedan ključni
preliminarni korak: palestinska teroristička infrastruktura mora
biti iskorijenjena. Palestinska vlast, kakva jest, predstavlja
najveću prijetnju miru u regiji i dobrobiti za palestinski narod.
Kada budu oslobođeni od kontrole palestinske vlasti, među
palestinskim narodom bi se pojavio trgovački sloj srednje klase i
intelektualaca koji bi cijeniti održivost države zasnovane na
principima demokracije i poštivanju ljudskih prava.
Takav koncept ne bi odmah svi prihvatili, ali dok se Bushova vlada
priprema napasti još jednu terorističku državu u istoj regiji,
svakako je prikladno vrijeme da razmislimo o alternativama", piše
Avi Davis, član Centra Freeman za strateška istraživanja.