DE-US-SAD-IZBORI-POLJOPRIVREDA-Izbori-Parlament-Trgovina-Poljoprivreda NJ 11. V. FR: KRITIKA AMERIČKE PROTEKCIONISTIČKE POLITIKE NJEMAČKAFRANKFURTER RUNDSCHAU11. V. 2002.Gospodarska politika arogancije"Gospodarska politika američkog
predsjednika Georgea W. Busha slijedi dva leitmotiva. Prvo, aktualni predsjednik ne želi poput svog oca pretrpjeti politički neuspjeh u uvjetima ekonomske recesije. Drugo, vojna sigurnost ima prednost pred ostalim temama. Natuknica proturaketne obrane u svemiru dokazuje da je to vrijedilo već prije 11. rujna 2001. g.U jesen će u SAD biti održani izbori za Kongres. Republikanci žele obraniti većinu u zastupničkom domu i ponovno je osvojiti u Senatu -i to u razdoblju obilježenom ekonomskim turbulencijama. U takvoj situaciji Bush ne sjedi prekriženih ruku. Čitava se njegova obitelj vrlo dobro sjeća kako je stariji Bush u sličnoj situaciji 1992. g. ukazao na samoljekovite snage tržišta - i potom izgubio u utrci s Billom Clintonom.Zato predsjednik 2002. g. dopušta velikodušne subvencije za poljoprivredu, izolira domaće tržište čelika, ustraje na poreznim olakšicama i drastično povećava proračunska sredstva za obranu. Takav pristup nosi obilježja politike a la John Maynard Keynes.
NJEMAČKA
FRANKFURTER RUNDSCHAU
11. V. 2002.
Gospodarska politika arogancije
"Gospodarska politika američkog predsjednika Georgea W. Busha
slijedi dva leitmotiva. Prvo, aktualni predsjednik ne želi poput
svog oca pretrpjeti politički neuspjeh u uvjetima ekonomske
recesije. Drugo, vojna sigurnost ima prednost pred ostalim temama.
Natuknica proturaketne obrane u svemiru dokazuje da je to vrijedilo
već prije 11. rujna 2001. g.
U jesen će u SAD biti održani izbori za Kongres. Republikanci žele
obraniti većinu u zastupničkom domu i ponovno je osvojiti u Senatu -
i to u razdoblju obilježenom ekonomskim turbulencijama. U takvoj
situaciji Bush ne sjedi prekriženih ruku. Čitava se njegova obitelj
vrlo dobro sjeća kako je stariji Bush u sličnoj situaciji 1992. g.
ukazao na samoljekovite snage tržišta - i potom izgubio u utrci s
Billom Clintonom.
Zato predsjednik 2002. g. dopušta velikodušne subvencije za
poljoprivredu, izolira domaće tržište čelika, ustraje na poreznim
olakšicama i drastično povećava proračunska sredstva za obranu.
Takav pristup nosi obilježja politike a la John Maynard Keynes.
Naime, taj je britanski ekonomist predložio da država u slučaju
krize - usprkos bojaznima vezanima za proračun - ubrizga novac u
nacionalnu privredu i time oživi potražnju.
Nažalost, elementi sjevernoameričke gospodarske politike ne
uklapaju se u privredno zadovoljavajući keynezijanski koncept.
Porezna politika rasterećuje u prvom redu imućne građane čija
potrošnja ne ovisi izravno o aktualnim primanjima. Siromašni koji
odmah mogu upotrijebiti svaki dodatni dolar ne dobivaju time ništa.
Izdvajanje pak velikih sredstava za obranu ne stvara vrijednosti
koje dugoročno služe privrednoj ekspanziji kao što bi bio slučaj s
infrastrukturnim i obrazovnim programima.
Stručnjacima za makroekonomiju ne bi bilo teško koncipirati
konstruktivniju konjunkturnu politku ali to nije cilj Bijele kuće.
Odgovorni u Washingtonu - ne samo oni u predsjednikovu okružju -
teže gotovo po svaku cijenu pridobiti glasove birača. Najnoviji
primjer koji potvrđuje tu ocjenu jest poljoprivredna politka.
Kongres je odlučio u sljedećih deset godina povećati subvencije za
poljoprivredu za najmanje 70 posto - na 170 milijardi dolara - u
Senatu već sada polaze od većih iznosa. Bush je najavio da će dati
zeleno svjetlo toj odluci.
Doduše, gledano iz privredne perspektive, takva politika ostaje
dvojbena - i to iz više razloga. Zajamčene cijene, predviđene novim
planom za poljoprivredu, stvaraju poticaj za pojačanu proizvodnju
budući da će seljacima biti plaćeno sve što mogu proizvesti. No,
takva politika neće pomoći ublažiti neosporno tešku sudbinu malih
obiteljskih poduzeća već će koristiti u prvom redu velikim
poduzećima nalik onim industrijskima, koji imaju glavnu riječ u
odgovarajućim udrugama. Najmanje dvije trećine subvencija bit će
isplaćeno desetini farmi s najvećom proizvodnjom.
Gledano iz trgovinsko-političke perspektive, poljoprivredna
reforma - kao i prethodno politika carina vezanih za čelik -
funkcionira kao poražavajući signal budući da je suprotna duhu svih
međunarodnih sporazuma o slobodnoj trgovini. Iz toga proizlazi da
će golemo tržište SAD ostati izolirano te da će višak
poljoprivrednih namirnica iz Amerike smanjiti njihove cijene na
svjetskom tržištu i zaoštriti konkurenciju na štetu
poljoprivrednika u siromašnijim zemljama.
Istodobno se nova poljoprivredna politika odlično uklapa u vojno-
strateške ciljeve Bushove vlade. To je ionako očito u kontekstu
golemoga porasta proračunskih sredstava za obranu kao i u kontekstu
politike vezane za čelik. Tko naoružava vojne postrojbe, nastojat
će nabaviti glavne sirovine u domovini. Također vrijedi da
vojskovođe rađe gomilaju zalihe živežnih namirnica nego da
jednostavno prepuste prehranu slobodnoj igri na svjetskom tržištu.
Pri tome cilj nije samo opskrba vlastite nacije: gledano iz
strateške perspektive, izuzetno je povoljno kada druge zemlje
ovise o pošiljkama hrane koje sami kontrolirate. Sovjetski Savez
postao je velekupcem američke pšenice davno prije sloma.
Pacifistički nastrojeni Bushovi kritičari mogli bi iz te politike
iščitati veliku urotu - po kojoj Bijela kuća svim sredstvima
priprema vojne kampanje. No, takva bi ocjena bila pretjerana.
Naime, parlamentarci su formulirali opisanu poljoprivrednu
reformu - kontraproduktivnu u sferi trgovinske politike - na
temelju predizborno-taktičke a ne geostrateške računice. Američki
građani ne žude za ratom - vijetnamska trauma ostaje duboka i nakon
relativno brzih uspjeha u ratu u Zaljevu i u Afganistanu.
Inicijativa za veće subvencije za poljoprivredu ne potječe ni iz
vlade već iz Kongresa.
Činjenica je da Bush podupiranjem takve politike zapravo
zanemaruje želje u vlastitom kabinetu. Resor trgovine i resor
poljoprivrede očitovali su se protiv dodatnih subvencija. No,
opisana politika očito se uklapa u koncept ministarstva vanjskih
poslova i ministarstva obrane budući da bi pod njihovim pritiskom
predsjednik vjerojatno iskoristio svoje pravo na veto. Tko
definira sigurnost isključivo vojnim kategorijama, ne vidi gdje
zapravo leži opasnost u protekcionizmu: naime, nosilac takve
politike arogantno demonstrira moć umjesto da pridonese privredno
poštenom mirovnom poretku", upozorava na kraju komentara Hans
Dembowski.