CH-US-BA-YU-vojska-Organizacije/savezi-Obrana-Diplomacija ŠVICARSKA-LE TEMPS OD 11.5.02. NATO SE POVLAČI IZ BIH I S KOSOVA ŠVICARSKALE TEMPS11.V.2002.NATO se sprema na osjetno smanjenje svojih snaga u Bosni i na Kosovu"NATO je u petak
odlučio da će znatno smanjiti svoju nazočnost na Balkanu. Od 57 tisuća ljudi koji su trenutno raspoređeni u Bosni i na Kosovu, gotovo 12 tisuća će napustiti to područje, prema postupnom vremenskom rasporedu. Odluka na koju se čekalo već nekoliko dana izaziva nagađanja o povlačenju Sjevernoatlantskog saveza koji bi Europskoj uniji mogao prepustiti aktivniju ulogu u rješavanju kriza koje ne jenjavaju na njezinim granicama.Posredovanje NATO-a na Balkanu seže u 1995. Postrojbe Sjevernoatlantskog saveza u Bosni preuzele su dužnost od UN-ovih plavih kaciga, nakon potpisivanja Daytonskih sporazuma. (...)Zadaće koje su bile povjerene SFOR-u i KFOR-u nisu bile potpuno iste, budući da se međunarodno posredovanje u Bosni i na Kosovu međusobno razlikovalo. Bosna je formalno suverena država koja ima svoje oružane snage, dok je Kosovo pod upravom Ujedinjenih naroda, pa su sve zadaće obrane područja - kao i neke redarstvene dužnosti -povjerene KFOR-u. Logika Daytonskih sporazuma traži da međunarodna
ŠVICARSKA
LE TEMPS
11.V.2002.
NATO se sprema na osjetno smanjenje svojih snaga u Bosni i na
Kosovu
"NATO je u petak odlučio da će znatno smanjiti svoju nazočnost na
Balkanu. Od 57 tisuća ljudi koji su trenutno raspoređeni u Bosni i
na Kosovu, gotovo 12 tisuća će napustiti to područje, prema
postupnom vremenskom rasporedu. Odluka na koju se čekalo već
nekoliko dana izaziva nagađanja o povlačenju Sjevernoatlantskog
saveza koji bi Europskoj uniji mogao prepustiti aktivniju ulogu u
rješavanju kriza koje ne jenjavaju na njezinim granicama.
Posredovanje NATO-a na Balkanu seže u 1995. Postrojbe
Sjevernoatlantskog saveza u Bosni preuzele su dužnost od UN-ovih
plavih kaciga, nakon potpisivanja Daytonskih sporazuma. (...)
Zadaće koje su bile povjerene SFOR-u i KFOR-u nisu bile potpuno
iste, budući da se međunarodno posredovanje u Bosni i na Kosovu
međusobno razlikovalo. Bosna je formalno suverena država koja ima
svoje oružane snage, dok je Kosovo pod upravom Ujedinjenih naroda,
pa su sve zadaće obrane područja - kao i neke redarstvene dužnosti -
povjerene KFOR-u. Logika Daytonskih sporazuma traži da međunarodna
nazočnost - politička i vojna - ide u Bosni po silaznoj putanji, dok
se nitko ne odvažuje govoriti o svršetku međunarodnog protektorata
nad Kosovom.
Glavni NATO-ov tajnik Lord Robertson, nastojao je na promjeni
prilika na terenu koje zahtijevaju mijenjanje zadaća KFOR-a. Po
mišljenju zapadnog diplomata, glavni cilj tih snaga nije više da
jamče zaštitu područja od vanjske prijetnje, već da se 'bore protiv
nedopuštene trgovine oružjem i da osiguraju zaštitu manjina'. Tako
će se, da bi bile operativnije, pet međunarodnih brigada koje
djeluju na području Kosova, stopiti u samo tri brigade. (...)
Američka operativna baza Bondsteel na istoku Kosova koja se smatra
najvećom američkom bazom u Europi, napose je važna za Washington i
njezina strateška važnost nadilazi Balkan. Američke postrojbe na
Kosovu obnašaju i dužnost 'policije' koja često nadilazi ovlasti
KFOR-a. Tako su u utorak uhitile Šefketa Musliua, bivšeg čelnika
albanske gerile s juga Srbije koji je na popisu 'osoba koje mogu
ugroziti mir na Balkanu' koji je izradila američka uprava.
Redarstvene i obavještajne zadaće američkih postrojba mogu se vrlo
dobro prilagoditi smanjenom broju osoblja. (...)
Mogućnost postupnog povlačenja NATO-a postavlja pitanje smjene
koju bi možda mogla osigurati Europska unija. Rješavanje krize u
Makedoniji moglo bi biti provjera. Nakon mirovnih sporazuma iz
Ohrida, zaključenih u kolovozu 2001., NATO-ove su postrojbe
raspoređene kako bi nadzirale razoružanje albanske gerile. No
jesenas je oko tisuću ljudi iz snaga 'Renard' stavljeno pod
europsko zapovjedništvo", piše Jean-Arnault Derens.