FR-US-GB-vojska-Obrana-Diplomacija-Vlada FRA-LE MONDE 19.4.02. ZAŠTO FRANCUSKA IZBJEGAVA RASPRU O OBRANI FRANCUSKALE MONDE19.IV.2002.Obrana, nepoželjna raspra"Valery Giscard d'Estaing u knjizi svojih sjećanja priznaje da je jedna od
najvažnijih - pa i najtežih - odluka koju je morao donijeti u svom sedmogodišnjem mandatu bilo slanje četiristo padobranaca legionara u Kolwezi, u Kongu Kinšasi, 1978. Operacija se zvala 'Ebonite'. Trebalo je izbaviti europske državljane čije su živote ugrozili pobunjenici iz Katange. Malo je francuskih građana pozvanih da izaberu predsjednika države, u času kada ubacuju listić u kutiju, svjesno da će izabrati čovjeka koji ima radikalne ovlasti, ovlasti koje, u krajnjem slučaju, ne dijeli ni sa kim: predsjednik Republike je po Ustavu zapovjednik vojske, onaj koji, prema važećim procedurama, ima zadnju riječ kada treba o odlučivati o uporabi nuklearnog oružja i slanju ekspedicijskih korupusa tamo gdje ga na to obvezuju interesi Francuske, ili njezin položaj u međunarodnoj zajednici. (...)Moglo bi se reći, ne bez pretjerivanja, da je francuski predsjednik tako, na svoj način, imao vlast nad životom i smrću svojih sugrađana. (...)
FRANCUSKA
LE MONDE
19.IV.2002.
Obrana, nepoželjna raspra
"Valery Giscard d'Estaing u knjizi svojih sjećanja priznaje da je
jedna od najvažnijih - pa i najtežih - odluka koju je morao donijeti
u svom sedmogodišnjem mandatu bilo slanje četiristo padobranaca
legionara u Kolwezi, u Kongu Kinšasi, 1978. Operacija se zvala
'Ebonite'. Trebalo je izbaviti europske državljane čije su živote
ugrozili pobunjenici iz Katange. Malo je francuskih građana
pozvanih da izaberu predsjednika države, u času kada ubacuju listić
u kutiju, svjesno da će izabrati čovjeka koji ima radikalne
ovlasti, ovlasti koje, u krajnjem slučaju, ne dijeli ni sa kim:
predsjednik Republike je po Ustavu zapovjednik vojske, onaj koji,
prema važećim procedurama, ima zadnju riječ kada treba o odlučivati
o uporabi nuklearnog oružja i slanju ekspedicijskih korupusa tamo
gdje ga na to obvezuju interesi Francuske, ili njezin položaj u
međunarodnoj zajednici. (...)
Moglo bi se reći, ne bez pretjerivanja, da je francuski predsjednik
tako, na svoj način, imao vlast nad životom i smrću svojih
sugrađana. (...)
No za sada utrka za Elizejsku palaču nije kandidate potaknula na
razmišljanje o središnjoj ulozi predsjednika u svezi s tim
pitanjem. Unutar institucije za obranu koja ima oko dva milijuna
ljudi, prevladava mišljenje da se raspra izbjegava. Možemo
pretpostaviti da će neodređenost, nejasnoća, uopćavanje i
neutralnost koji su dugo obilježavali nacionalnu doktrinu obrane
biti i dalje pravilo. Raspravljati o njezinu sadržaju izvan
specijaliziranih tijela bilo bi svetogrđe prema dogmi koja je
prihvaćena jednom zauvijek. (...)
Tko god on bio, predsjednik Republike kojeg će izabrati 5.V.
navečer, neće moći mimoići - kako sam on, tako ni većina koja će
raditi s njim - veliku raspru o novim granicama obrane. U središte
te raspre koja treba biti što otvorenija javnosti, treba staviti
pitanje može li Francuska izgraditi 'format' vjerodostojne vojske
naspram svojih saveznika koja će podupirati svoje sigurnosne
interese, s proračunom koji je u zadnjih deset godina pao za 16
posto, koji iznosi 1,8 posto bruto nacionalnog proizvoda (1980. bio
je tri posto) i kojeg je sve teže dovesti u ravnotežu kada je riječ o
svakodnevnom radu i višegodišnjem opremanju.
Trošiti manje i braniti se bolje, slogan je više računovodstvene
nego političke naravi. Provjerava se na Balkanu i u Afganistanu,
gdje je profesionalna britanska vojska - koja se najviše može
usporediti s francuskom - sačuvala svoj položaj i svojim iskustvom,
pa i značajkama opreme, izazvala zavist francuskih vojnika.
Dakle, tu je riječ o mjestu Francuske u europskoj obrani. Velika
Britanija je to shvatila. Počela je provoditi politiku
modernizacije svojih oružanih snaga nakon hladnog rata, unatoč
prevelikoj cijeni svojih programa naoružanja i nagomilanom
kašnjenju u njihovoj provedbi, na što zastupnike svake godine od
1998. upozorava državni revizorski ured. No činjenice su tu:
Ujedinjeno Kraljevstvo pokazuje ambicije vođe koje mu Francuska ne
može osporiti zbog stanja njegova vojnog sustava.
Te promjene to više potiču na razmišljanje, što će se Europa
sučeliti s težnjom Sjedinjenih Država - sada jedine sile u svijetu -
da djeluju same i da se povuku iz svih obvezujućih međunarodnih
sporazuma koji su vezali Washington u doba suparništva između
Istoka i Zapada. Kao što kažu u Pentagonu, postoji SAD i 'ROW' (rest
of the world). Takvo shvaćanje pokreće američku 'ratnu
mašineriju', napose nakon atentata 11.IX. 2001., da ničim ne bude
vezana, pa ni sporazumima i konvencijama o nadzoru nad naoružanjem
te da prihvati jednostrano tumačenje svih sporazuma i svih
međunarodnih propisa koji bi trebali urediti razoružanje. Zato smo
svjedoci 'deregulacije' sustava sigurnosti koji se prošlih
desetljeća tako teško gradio na planetu.
U prilikama porasta strateške nesigurnosti, nekontroliranog
širenja oružja i terorističkog nasilja koje slabi obavještajni
sustavi teško mogu utvrditi, europska obrana traži svoj put, a
Francuska zajedno s njom sliči na Diogena sa svjetiljkom u ruci",
piše Jacques Isnard.