DE-S-KOMENTARI-Politika-Oružani sukobi NJ 10.IV.-DIE WELT-PARTIZANI I TERORISTI PROTIV METROPOLA I CIVILIZACIJE? NJEMAČKADIE WELT10. IV. 2002.Oprost i zaborav"Novo doba bez mira je počelo. Kratko je trajala iluzija da bi moglo biti
drukčije. Stara umjetnost sklapanja mira gotovo je već izgubljena u XX. stoljeću. Na kraju epohe hladni rat ipak nije završio praskom nego uzdahom.Otad je, neočekivano, nastalo nešto poput mira. To nije došlo samo zbog uviđanja kremaljskih vladara da je njihova stvar izgubljena unutra i u ratovima na periferiji, nego i zbog nuklearne razboritosti. Kako je kasnije rekao Eduard Ševarnadze, jedan od arhitekata 'dva više četiri': '1990. nije se radilo o njemačkom jedinstvu ili njemačkoj diobi, radilo se o svjetskomu ratu da ili ne, o atomskom ratu.'Nuklearno oružje koje je u hladnom ratu bilo sredstvo političkog stvaranja strukture, na čijem je kraju nova umjetnost sklapanja mira još bila izričito tražena, čak formalno iznuđena. To se događalo među simetričnim protivnicima koji su u blijedom sjaju nuklearne vatre tijekom desetljeća naučili uzajamno se štovati kao pregovarački partneri i shvaćati strategijske odluke onih drugih.
NJEMAČKA
DIE WELT
10. IV. 2002.
Oprost i zaborav
"Novo doba bez mira je počelo. Kratko je trajala iluzija da bi moglo
biti drukčije. Stara umjetnost sklapanja mira gotovo je već
izgubljena u XX. stoljeću. Na kraju epohe hladni rat ipak nije
završio praskom nego uzdahom.
Otad je, neočekivano, nastalo nešto poput mira. To nije došlo samo
zbog uviđanja kremaljskih vladara da je njihova stvar izgubljena
unutra i u ratovima na periferiji, nego i zbog nuklearne
razboritosti. Kako je kasnije rekao Eduard Ševarnadze, jedan od
arhitekata 'dva više četiri': '1990. nije se radilo o njemačkom
jedinstvu ili njemačkoj diobi, radilo se o svjetskomu ratu da ili
ne, o atomskom ratu.'
Nuklearno oružje koje je u hladnom ratu bilo sredstvo političkog
stvaranja strukture, na čijem je kraju nova umjetnost sklapanja
mira još bila izričito tražena, čak formalno iznuđena. To se
događalo među simetričnim protivnicima koji su u blijedom sjaju
nuklearne vatre tijekom desetljeća naučili uzajamno se štovati kao
pregovarački partneri i shvaćati strategijske odluke onih drugih.
'Mir nemoguć, rat nevjerojatan', tako je stanje hladnoga rata sažeo
Raymond Aron malo prije svoje smrti 1983. Sva ta prevladavajuća
simetrija sa svojom neumoljivom disciplinom suzdržavanja pripada
prošloj epohi.
Jer ratovi novog poslijeratnog doba druge su vrste. Nuklearno je
uglavnom izgubilo svoju snagu stvaranja strukture a time je nestala
i neumoljiva disciplina sprječavanja rata koja je postojala među
svjetskim silama. Od 11. rujna znamo: partizan ustaje protiv
prevlasti metropola a terorist u asimetričnoj borbi istodobno
koristi i krši sva pravila civilizacije. Novi ratovi nemaju ni
početak ni kraj, nemaju pravdu ni granice. Zastrašivanje je
otupjelo a obrana puca u prazno. Ppropovjed da treba doći do uzroka,
gradi se da ih ne samo zna nego da i pomaže: ništa drugo doli
umirivanja u opasnom položaju. Nuklearne sile slute opasnost da bi
mogle biti uvučene u ratove novoga tipa i između Washingtona,
Moskve i Pekinga nalaze neočekivano zajedništvo.
Ako se stara umjetnost sklapanja mira ne pronađe iznova, razvitak
oružja i vjerski ratovi, ali i ranjivost i povezanost suvremenoga
svijeta pobrinut će se da XXI. stoljeće koje je od globalizacije i
informatičke tehnologije očekivalo raj, postane pakao.
Ravnoteža ili imperij: to je najbolje što je politika u svim
stoljećima znala pronaći kao sustav sprječavanja rata. Europa
poslije 1945. bila je povijesno poseban slučaj gdje je državnička
vještina Adenauera i Schumanna u Pax Americana i u unutarnjim
ravnotežama pronašla jedan način mira i učvrstila da kroz
integraciju i s još više integracije u interesima i u duševnom
životu naroda. To je dragocjeno blago koje treba očuvati po svaku
cijenu. Stanje iscrpljenosti koje su ostavili svjetski ratovi,
oduzelo je Europljanima i fizičku snagu i duševnu energiju da bi
rezultate velikog europskog građanskog rata revidirali drukčije
nego na miran način.
General de Gaulle je 1944. u londonskom progonstvu kao šef Slobodne
Francuske tada govorio o 'la guerre de trente ans de notre siecle',
'tridesetgodišnjem ratu našega stoljeća' - i mislio na epohu
svjetskih ratova. To nije bilo mišljeno tek beznadno. Povjesničar -
general znao je da poslije ubijanja i batina, što je u srednjoj
Europi stajalo života dvojice od troje ljudi, postojao Westfalski
mir koji je ustrojio njemačku ravnotežu unutar europske
ravnoteže.
Ali važnije od promjenjivih struktura ravnoteže i najprije
francuske, zatim britanske hegemonije, bilo je nešto drugo: stara
mirovna formula kojom su anno 1648. zaraćene strane uzajamno
zajamčile 'oblivio perpetua et amnestia': 'trajan oprost i
zaborav'. Nije to bio samo onaj ciničan razum koji upozorava da iza
svake krivnje u pravilu stoji protukrivnja. Bila je to i kršćanska
svijest o grijehu koja je u poniznosti opominjala da se konačna
pravda pronalazi samo u Bogu.
Mir može postojati samo tamo gdje postoji uzajamni oprost i
zaborav. To je starim kneževskim državama kojima je javno
nagovaranje bilo manje potrebno, lakše nego suvremenim
demokracijama. To je teško diktaturama čiji vođe vode zvijer bijesa
naroda i jašu da ih te zvijeri ne bi prožderale. No suvremene
vjerske borbe od World Trade Centra do Ramale - Huntingtonov 'sukob
civilizacija' - najmanje dopuštaju razuman kompromis i mudar
svjetski relativizam oprosta i zaborava. Jer partizan koji zna da
ga je unovačio Bog, ne može s vragom, koji je onaj drugi, sklopiti
posao - pa makar to bio mir", piše Michael Stuermer.