E-CZ-SK-DE-IMOVINA-RAT-PROGONI-Ratovi-Kriminal/zakonodavstvo/pravosuđe-Izbjeglice/prognanici-Organizacije/savezi NJ 16. III. SZ: BENEŠOVI DEKRETI SLUŽE KAO DETEKTOR ZA ODNOS PREMA VLASTITOJ PROŠLOSTI NJEMAČKASUEDDEUTSCHE ZEITUNG16.
III. 2002.Pravo na pravni mir"Ovaj je put kandidatima za pristup EU od samog početka bilo dopušteno da sudjeluju na sastanku na vrhu u Barceloni. Doduše, za dvojicu među njima žuđeno je mjesto u blistavom krugu postalo neugodnije no što su se nadali. Naime, iako se EU još uvijek čini odlučnom u svojoj nakani da ignorira temu Benešovih dekreta kao kriterija za pristup, pitanja Česima i Slovacima zašto ne ponište sporne odredbe očituju sve manje razumijevanja za njihov stav.Neki među brojnim dekretima koji su nakon nacističke vladavine služili rekonstrukciji Čehoslovačke bili su temelj za obespravljenje i protjerivanje pripadnika njemačke i mađarske etničke zajednice. Ne budu li ukinuti kao što je devedesetih godina presudio češki ustavni sud, to će značiti da će obje etničke skupine i dalje biti izložene samovolji u slučaju ponovnog doslovnog tumačenja spomenutih dekreta.Nitko ne optužuje Čehe i Slovake ni za što. Usprkos tome, EU, čiji je parlament odredio provjeru dekreta, mora zastupati norme pravno reguliranog zajedničkog života i poštivanje ljudskih prava. Samo
ce/prognanici-Organizacije/savezi
NJEMAČKA
SUEDDEUTSCHE ZEITUNG
16. III. 2002.
Pravo na pravni mir
"Ovaj je put kandidatima za pristup EU od samog početka bilo
dopušteno da sudjeluju na sastanku na vrhu u Barceloni. Doduše, za
dvojicu među njima žuđeno je mjesto u blistavom krugu postalo
neugodnije no što su se nadali. Naime, iako se EU još uvijek čini
odlučnom u svojoj nakani da ignorira temu Benešovih dekreta kao
kriterija za pristup, pitanja Česima i Slovacima zašto ne ponište
sporne odredbe očituju sve manje razumijevanja za njihov stav.
Neki među brojnim dekretima koji su nakon nacističke vladavine
služili rekonstrukciji Čehoslovačke bili su temelj za
obespravljenje i protjerivanje pripadnika njemačke i mađarske
etničke zajednice. Ne budu li ukinuti kao što je devedesetih godina
presudio češki ustavni sud, to će značiti da će obje etničke skupine
i dalje biti izložene samovolji u slučaju ponovnog doslovnog
tumačenja spomenutih dekreta.
Nitko ne optužuje Čehe i Slovake ni za što. Usprkos tome, EU, čiji je
parlament odredio provjeru dekreta, mora zastupati norme pravno
reguliranog zajedničkog života i poštivanje ljudskih prava. Samo
austrijski FPO Joerga Haidera, nezainteresiran za pitanja
legitimiteta i legaliteta, ustraje pretežno na imovinskom aspektu
spomenutih dekreta. Čini se pak da to u dovoljnoj mjeri potvrđuje
bojazan Čeha i Slovaka da sukob oko dekreta služi isključivo
ostvarivanju prava na povrat i nadoknadu imovine. To pak skreće
pozornost s glavnog problema: naime, dva društva koja se i dalje
smatraju žrtvama povijesti, suočavaju se s teškoćama kada moraju
spoznati i prihvatiti vlastite nepravedne postupke u prošlosti.
Pritom valja napomenuti da vlasti nastupaju puno tvrđe nego javno
mnijenje dvije države-nasljednice nekadašnje Čehoslovačke.
Naime, to je javno mnijenje i te kako dobro naučilo diferencirano
raspravljati o tamnim stranama vlastite povijesti. Sklonost pak
posebno čeških političara da tabuiziraju pitanje Benešovih dekreta
istodobno je kontraproduktivna i beskorisna: naime, nakon sloma
komunizma uvedene su mjere kojima se uskraćuje povrat imovine
prognanima u skladu s općom praksom u Europi.
Svi zakoni o povratu imovine određuju vremensku granicu - u
aktualnom je slučaju riječ o 24. veljače 1948. g., danu kada su
komunisti preuzeli vlast. Imovina koja je oduzeta prije tog datuma
načelno je izuzeta iz obveze o povratu. Isto vrijedi i u novim
njemačkim saveznim zemljama. Njemački savezni ustavni sud u
Karlsruheu odlučio je u svojoj poznatoj 'presudi o junkerima'
sljedeće: slučajevi oduzimanja imovine u razdoblju između 1945. i
1949. g., kada je utemeljena DDR, predstavljaju nepravdu i nisu u
skladu sa zakonom ali su iz razloga unutrašnjeg i pravnog mira
pravno valjani. Tko bi, dakle, želio uskratiti Česima i Slovacima
unutrašnji mir, budući da ga svi smatraju neophodnim u vlastitom
dvorištu?
Takva vremenska granica postoji u svim postkomunističkim državama.
Općenito je smatraju legitimnom iako ona zapravo cementira raniju
nepravdu. Naime, ona je neizbježna kako bi se izbjegli sporovi oko
imovine koji bi mogli sezati sve do doba Karolinga. Na području
bivše Čehoslovačke ta vremenska granica, koja potvrđuje nezakonite
ali danas nepopravljive slučajeve oduzimanja imovine, postavljena
je izravno nakon završetka rata.
No, čini se da politička klasa u Češkoj i Slovačkoj još uvijek
istinski ne vjeruje u održivost vlastitih pravnih odredbi. To je
očigledno srž problema. Takav stav potiče na ustrajavanje na
dvojbenim pravnim propisima nesretnog predsjednika Eduarda
Beneša. No, parlamenti obje države neće moći zaobići obvezu
poništavanja tih propisa. Oni pak ionako više nisu potrebni budući
da vremenska granica za povrat imovine isključuje mogućnost da
ljudi kojima je ona oduzeta ponovno dođu u posjed svoje zemlje",
podsjeća na kraju komentara Michael Frank.