ZAGREB, 2. siječnja (Hina) - Sa 1. siječnja na snagu stupa novi Zakon o javnoj nabavi, kojim se reformira sustav javne nabave, popunjavaju nedostatci ranijeg Zakona o nabavi roba, usluga i ustupanju radova, koji se primjenjuje od
ožujka 1998.
ZAGREB, 2. siječnja (Hina) - Sa 1. siječnja na snagu stupa novi
Zakon o javnoj nabavi, kojim se reformira sustav javne nabave,
popunjavaju nedostatci ranijeg Zakona o nabavi roba, usluga i
ustupanju radova, koji se primjenjuje od ožujka 1998.#L#
Stari Zakon i njegova primjena, tumače u Ministarstvu financija,
postali su upitni u novonastalim međunarodnim okolnostima i
uvjetima, ali i zbog stalnih poteškoća uvjetovanih mnoštvom
primjedbi i traženjem tumačenja. Prema tom zakonu, cenzus za javnu
nabavu bile su robe i usluge iznad 400.000 kuna, a sve ispod toga
obavljano je bez javnog nadmetanja.
Novim zakonom je uvedeno cjelovito rješenje javnog nadmetanja za
sve nabave istovrsne robe, radova i usluga veće od 200.000 kuna, a
za manje vrijednosti postupak bi se propisao posebnom uredbom
Vlade. Propisano je da se zakon primjenjuje za sve korisnike
proračuna i pravne osobe na koje se primjenjuje Zakon o državnoj
reviziji i koje obavljaju djelatnost od javnog interesa.
Uvodi se, dakle, primjena Zakona na potpuno novo područje - pravne
osobe koje obavljaju subjekti djelatnosti javnog sektora,
vodoopskrbe, energetike, prijevoza i telekomunikacije.
Zakon daje i jasne kriterije za odabir najpovoljnijih ponuditelja
te zaštitu prava sudionika nadmetanja, kao i decentralizaciju
nabave. Sve je to vezano i uz hrvatsko opredjeljenje pridruživanju
Europskoj uniji i članstvu u međunarodnim institucijama, zbog čega
je bilo potrebno i područje javnih nabava urediti na svijetu
prepoznatljiv način i u skladu sa smjernicama EU.
Novost je da se nabava ne ograničava samo na postupak odabira
najpovoljnije ponude već se odnosi na cjelokupan tijek nabave:
planiranje, nadmetanje, odabir, ugovoranje i izvršenje ugovora.
Tako se, među ostalim, navodi da se ugovori o nabavi moraju sklapati
sukladno pravilima koja se odnose na obavijesti o nadmetanjima, uz
dovoljno duge rokove za podnošenje ponuda, uporabu europskih
standarda za definiranje tehničkih specifikacija, izbor postupaka
koji osiguravaju najšire moguće nadmetanje i izbor kriterija za
odabir najpovoljnijeg ponuditelja. Pritom je odabir načina nabave
pravo naručitelja, ali je i njegova odgovornost potpuna i razmjerna
danim pravima. Stoga je i odgovornost proširena i za prekršaje u
postupku nabave prije sklapanja ugovora, a proširen je i opis
prekršaja kako pravnih osoba tako i odgovornih osoba u pravnim
osobama zbog postupanja ili nepostupanja sukladno Zakonu.
Provedbeni propisi sačinjeni su prema modelima zapadnoeuropskoga
zakonodavstva, a odnose se na tipske obrace dokumentacije za
nadmetanje i provedbene propise za specifične uvjete nabave roba i
usluga te ustupanje radove.
Navode se jasne odredbe u vezi naručitelja, ali i podisporučitelja
te se onemogućava preprodaja poslova.
Zakonom se uvodi obveza izrade godišnjega plana nabave za sve
subjekte iz Zakona, povezanost nabave s riznicom i proračunom
odnosno financijskim planom te potrošnja u okvirima osiguranih i
planiranih sredstava. Uvodi se i javno objavljivanje nadmetanja i
sklapanja ugovora u Narodnim novinama i u Službenom listu Europske
zajednice, kada se za to stektnu uvjeti, te objavljivanje svih
podataka o nabavi u posebnom prilogu i (besplatno) na Internet
stranici Narodnih novina i Uprave za javnu nabavu.
Oglasne stranice javne nabave, kao poseban prilog Narodnih novina,
tiskat će se jednom tjedno i bit će dostupne neovisno od pretplate
na Narodne novine, pojašnjavaju iz Ministarstva financija. Doznaje
se kako je uz zakon pripremljen paket provedbenih propisa, koji se
odnose na predmete nabave, posebno za robe, posebno za usluge,
posebno za radove, te posebne Uredbe hrvatske Vlade za nabave manje
vrijednosti od 200.000 kuna kao i Uredba o metodologiji za
pripremu, ocjenu i izvedbu investicijskih projekata, koja je
izravno povezana sa pripremom i izradom proračuna.
(Hina) db ds
(Hina) db ds