ZAGREB, 16. prosinca 2003. (Hina) - Premijer Ivica Račan izrazio je danas zadovoljstvo ostvarenim u četvorogodišnjem Vladinom programu izgradnje autocesta, ocjenivši ujedno da bi vraćanje financiranja autocesta u proračun ili promjena
modela zaustavilo gradnju autocesta i stanje vratilo unazad.
ljstvo-Promet
ZAGREB, 16. prosinca 2003. (Hina) - Premijer Ivica Račan izrazio je
danas zadovoljstvo ostvarenim u četvorogodišnjem Vladinom programu
izgradnje autocesta, ocjenivši ujedno da bi vraćanje financiranja
autocesta u proračun ili promjena modela zaustavilo gradnju autocesta
i stanje vratilo unazad. #L#
Račan je to kazao na posljednjoj sjednici u sadašnjem sastavu
Povjerenstva za ubrzanu izgradnju autoceste Zagreb-Split.
Odgovarajući na pitanje o nekim najavama iz HDZ-a da će vratiti
finaciranje autocesta u proračun, Račan je kazao da je to shvatio u
smislu jačeg nadzora, a ne vraćanja u proračun. Smatra da bi vraćanjem
nastali problemi jer investicije u infrastrukturu trebaju dugoročno
planiranje, dok se proračun ne može planirati na razdoblje duže od
jedne godine, a i ostavlja se slobodan mali prostor u proračunu za
investicije.
Danas smo htjeli prikazati novi pristup građenju cesta i
infrastrukture u Hrvatskoj koji smo uveli i trenutno stanje
ambicioznog programa gradnje autocesta, a koji podrazumijeva standard
za koji vjerujem da neće biti napušten u narednom razdoblju, rekao je
Račan, ustvrđujući da bi njegovo napuštanje bilo korak unazad.
Osnivanjem povjerenstva osigurali smo da jedan važan program bude
realiziran efikasno i u skladu s planovima, kazao je Račan, dodajući
da je izgradnja cesta i autocesta bila obavljena pošteno i
transparentno u skladu sa europskim standardima, te da je prekinuta
praksa sklapanja poslova pogodbom i 'ispod stola'.
Izgradnja autocesta potakla je druge ljude da je iskoriste za
razvojne projekte i programe koji su stvorili nova radna mjesta i
podigli standard i kvalitetu života ljudi u krajevima kroz koje
prolaze, kazao je Račan.
Predsjednik uprave Hrvatskih autocesta Stanko Kovač ukratko je iznio
razloge zašto se krenulo s novim programom gradnje autocesta, koji je
doživio tri dopune, kazavši da je od 1970. do 2000. izgrađeno samo 470
kilometara autocesta ili oko 15 kilometara godišnje, a da od 1995. do
2000. hrvatska Vlada nije donijela četvorogodišnji program građenja
cesta, iako je to zakonom bilo propisano. Novi pristup građenju
autocesta omogućio je dugoročno investicijsko planiranje građenja i
održavanja javnih cesta, samostalno financiranje iz cestarina i
naknada na naftne derivate, te realno formiranje srednjoročnih
četvorogodišnjih vladinih programa građenja i održavanja cesta.
Ove je godine napravljeno oko 150 kilometara autocesta, a u idućoj
će biti izgrađeno više od 200 kilometara, kazano je.
Trećom konačnom izmjenom i dopunom, usvojenom u rujnu 2003., odlučeno
je da će se na građenje, sanaciju i održavanje autocesta u razdoblju
od 2001. do 2005. ukupno uložiti 19,4 milijarde kuna od čega 1,1
milijarda za sanaciju, a 1,2 milijarde kuna za održavanje i
upravljanje autocestama.
Kovač je kazao da su u ovoj godini ostvarili radove na autocestama
vrijedne 6,1 milijarde kuna, a da im u idućoj i 2005. godini ostaje
ostvariti radove vrijedne 5,4 milijarde kuna. Također je ugovorena
sanacija 184 kilometra autocesta, i ti su radovi, ukupno vrijedni 68
milijuna eura, u tijeku, dodao je Kovač.
Na kraju 2003. HAC je povukao kredita u vrijednosti 809 milijuna
eura, dok im je iza 2003. ostalo raspoloživo još 851 milijun eura
kreditnih zaduženja za finaciranje programa građenja autocesta. Ukupno
suma kredita HAC-a za autoceste iznosi više od 1,6 milijardi eura.
Nakon 30. lipnja 2005. HAC ostaje još za izgraditi 453 kilometara
autocesta.
Direktor tvrtke Hrvatske ceste Vladimir Bizjak kazao je da su
obnovili oko tisuću kilometara, izgradili 250 kilometara državnih
cesta, te sufinancirali sa 800 milijuna kuna županijske ceste. Bizjak
je rekao da su od 6,2 milijarde teškog programa, samo 10 posto
kreditna sredstva, a da su u 2003. izvršili 22 posto više od
planiranog, a isti je postotak prebačaja i na održavanju javnih cesta.
Ocijenio je da je 25 posto javnih cesta u dobrom, 45 posto u lošem,
dok je ostatak u prolaznom stanju.
(Hina) nz ds
(Hina) nz ds