ZAGREB, 19. studenoga (Hina) - Zbornik radova sa znanstvenoga skupa o filozofu Pavlu Vuk-Pavloviću, predstavljen danas u palači Hrvatske akademije znanosti i umjetnosti (HAZU), značajno će pridonijeti cjelovitomu i sadržajnomu
upoznavanju djela toga uglednog filozofa i njegovoga doprinosa hrvatskoj znanosti.
ZAGREB, 19. studenoga (Hina) - Zbornik radova sa znanstvenoga skupa
o filozofu Pavlu Vuk-Pavloviću, predstavljen danas u palači
Hrvatske akademije znanosti i umjetnosti (HAZU), značajno će
pridonijeti cjelovitomu i sadržajnomu upoznavanju djela toga
uglednog filozofa i njegovoga doprinosa hrvatskoj znanosti.#L#
U uvodnome slovu predsjednik HAZU akademik Ivo Padovan istaknuo je
da je zbornik "Pavao Vuk-Pavlović - život i djelo", objavljen u
sunakladništvu Akademije i Instituta za filozofiju, još jedan
dokaz da HAZU vodi računa i o onim hrvatskim velikanima koji su u
turbulentnim vremenima bili brisani iz njezinoga članstva.
Naime, podsjetio je, Pavao Vuk-Pavlović (1894.-1976.) bio je 1928.
izabran za dopisnoga člana tadašnje Jugoslavenske akademije
znanosti i umjetnosti (JAZU) da bi, pri formiranju "HAZU" 1941. bio
ispušten prvi put i to iz "rasnih razloga", a drugi put nakon
Drugoga svjetskog rata pri ponovnomu konstituiranju JAZU, ali tada
iz "ideoloških razloga". Te pogreške, dodao je Padovan, Akademija
je, između ostaloga, ispravila i znanstvenim skupom održanim 15. i
16. studenoga 2001. u "Preporodnoj dvorani" HAZU.
Što reći danas o Pavlu Vuk-Pavloviću koji je doživio slom više
totalitarističkih nastojanja - jugounitarističkih i
velikosrpskih, velikohrvatskih, fašističkih i nacističkih,
boljševičkih i staljinističkih te početke otvaranja svijetu kojemu
je i sam težio, pitanje je koje je postavio akademik Petar Strčić.
Jer, podsjetio je, Vuk-Pavlović je jasno osudio i srednjoeuropski i
mediteransko-europski odnos prema rasi i istočnoeuropski odnos
prema klasi, ali je u mnogočemu njegovo djelo poticajni putokaz u
neku drugu budućnost.
I dok je još 30-ih godina prošloga stoljeća pisao da je "hegemonija
vjerskoga fanatizma izmijenjena vodstvom političkoga, mjesto
vjerske nesnošljivosti slavi orgije politička" za Vuk-Pavlovića
temeljna pitanja filozofije svodila su se uvijek na tri bitne
sastavnice - čovjekovo znanje (metafiziku), na djelovanje (etiku)
te na nadu (teologiju). U tom smislu, smatra Strčić, nije li nam
ipak potreban novi "Estetički laboratorij" Pavla Vuk-Pavlovića i
sve one izvedenice koje su se razvile iz njegovoga djela.
Po riječima akademika Mislava Ježića, Zbornik osvjetljuje bogat i
zanimljiv životni i misaoni put jednoga od najoriginalnijih
hrvatskih filozofa 20. st. Kao prvak fenomenološko-
egzistencijalističke filozofske škole u Hrvatskoj, Vuk-Pavlović
je, dodao je, bio vrlo vrijedan po širini svoje naobrazbe ali i
dubini promišljanja i življenja te filozofije.
Istaknuvši da je Vuk-Pavlović bio čovjek znakovite sudbine, Ježić
je podsjetio da je prvi put bio prekinut u akademskoj karijeri u
vrijeme progona Židova. Vuk-Pavlović je naime rođen u židovskoj
vjeri, a pokršten je kao rimokatolik u šestoj godini života i u toj
je vjeri, na svoj individualan način, ostao do kraja života, rekao
je Ježić zaključivši da je, usprkos velikim poteškoćama s kojima se
suočavao i kao čovjek i kao intelektualac, Vuk-Pavlović stajao za i
trpio za najveće humanističke vrednote.
Urednik zbornika Pavo Barišić podsjetio je pak na nekoliko Vuk-
Pavlovićevih aforizama koje smatra bitnim za njegovo ukupno
djelovanje. Među njima je, dodao je, i Vuk-Pavlovićev credo -
"mudroljupca možeš ubiti razum nećeš mu pogubiti", ali i geslo -
"ako pravi život biraš slobodno filosofiraš".
(Hina) ip az
(Hina) ip az