ZAGREB, 6. studenoga (Hina) - Iako je devedesetih godina 20. stoljeća postignut malen, ali bitan napredak, djevojčice se i dalje u većini zemalja u razvoju "suočavaju sa snažnom diskriminacijom u svome školovanju" - navodi se u
globalnom izvješću o jednakosti spolova u obrazovanju koji je objavljen u četvrtak u New Delhiju.
ZAGREB, 6. studenoga (Hina) - Iako je devedesetih godina 20.
stoljeća postignut malen, ali bitan napredak, djevojčice se i dalje
u većini zemalja u razvoju "suočavaju sa snažnom diskriminacijom u
svome školovanju" - navodi se u globalnom izvješću o jednakosti
spolova u obrazovanju koji je objavljen u četvrtak u New Delhiju.
#L#
Jednakost spolova u obrazovanju i dalje se ne poštuje u 54 zemlje,
uključujući 16 zemalja subsaharske Afrike, te u Pakistanu i Indiji,
stoji u Izvješću o obrazovanju, inače najopširnijem istraživanju
trendova obrazovanja u svijetu.
"Iako ne predstavljaju potpuno iznenađenje, ovi rezultati razlog
su za našu duboku zabrinutost", rekao je glavni direktor UNESCO-a
Koichiro Matsuura.
Jednakost spolova u obrazovanju jedan je od šest ciljeva programa
"obrazovanje za sve", koje su na Svjetskom forumu o obrazovanju
održanom 2000. godine u Dakaru prihvatile vlade 164 zemlje svijeta.
Kao prvi korak u ostvarivanju programa istaknuta je potreba da se do
2005. godine u svijetu ostvari jednakost spolova u obrazovanju.
Najmanji pomak u jednakosti spolova u obrazovanju postigle su
sljedeće zemlje: Čad, Jemen, Gvineja Bisau, Benin, Niger,
Etiopija, Burkina Faso, Gvineja, Mali, Liberija i Pakistan. U tim
zemiljama samo četvrtinu učenika čine djevojčice.
Potreba za poboljšanjem kućnog budžeta jedan je od glavnih razloga
zbog kojeg djeca ne pohađaju školu, stoji u izvještaju. Prema
nedavnim procjenama, "18 posto djece u dobi od 5 do 14 godina,
prisiljeno je na rad. Radi se o oko 211 milijuna djece, a polovina su
djevojčice".
Drugi veliki problem u obrazovanju djece predstavljaju troškovi
školovanja - i to ili u obliku školarina, ili troškova za knjige,
školske odore i slično.
Ostale prepreke za školovanje, posebice djevojčicama,
predstavljaju i rana udaja, HIV/AIDS, sukobi i nasilje u školama. U
Nepalu, na primjer, 40 posto djevojčica udaje se prije nego što
napuni 15 godina. U Južnoj Africi i na Karibima veliki je broj
djevojčica zaražen HIV/AIDS-om što pokazuje "praksu seksualnog
zlostavljanja i diskriminacije".
Procjenjuje se da je tijekom devedesetih godina prošloga stoljeća
100.000 djevojčica izravno sudjelovalo u ratnim zbivanjima u
najmanje 30 zemalja. Djevojčice su se u tim sukobima borile, ili
kuhale, špijunirale, bile sluškinje ili seksualno roblje. Na
svijetu ima 25 milijuna raseljenih osoba, a među njima veliku
većinu čine žene i djeca.
U velikom broju zemlja i vrlo nizak postotak učiteljica, koje bi
djevojčicama poslužile kao uzor, također predstavlja značajan
problem. U Indiji, primjerice, "gotovo 90 posto učitelja su
muškarci", navodi se u izvješću što ga je pripremila međunarodna
nezavisna skupina stručnjaka uz pomoć UNESCO-a.
(Hina) nab dj
(Hina) nab dj