ZAGREB, 25. listopada (Hina) - U povodu premijere mjuzikla "Priča sa zapadne strane" večeras je u foajeu Hrvatskog narodnog kazališta (HNK) u Zagrebu otvorena izložba Ede Murtića "Moje američke bilješke".
ZAGREB, 25. listopada (Hina) - U povodu premijere mjuzikla "Priča
sa zapadne strane" večeras je u foajeu Hrvatskog narodnog kazališta
(HNK) u Zagrebu otvorena izložba Ede Murtića "Moje američke
bilješke". #L#
Govoreći o toj prijelomnoj izložbi vodećega hrvatskog slikara,
likovni kritičar Tonko Maroević naglasio je da je to povijesna
izložba kojom se Edo Murtić predstavio početkom 50-tih godina 20.
stoljeća, i kojom je inaugurirao obnoviteljske tokove hrvatskoga
slikarstva, raskidajući u tadašnjem južnoslavenskom kulturnom
prostoru s ideologijom i praksom socijalističkog realizma.
"Na motivskoj razini izbor moćnih velegradskih prizora nebodera,
mostova i svjetlosnih aglomeracija, bio je u suprotnosti s
prevladavajućom pitomošću mrtvih priroda ili lažnom idiličnošću
poljskih radova. A, na razini izraza, Murtićeve američke impresije
i realizacije nosile su moćan biljeg gestualnosti i temperamenta,
kromatske silovitosti i kompozicijskog dinamizma", rekao je
Maroević.
Također je naglasio kako je Murtić, "ne odričući se još uvijek
ikoničkih, mimetičkih pretpostavki, tom izložbom učinio bitan
korak prema likovnoj autonomiji i čistom slikarskom preobražaju
motiva, tako da se je nešto kasnija umjetnikova apstraktna faza
nadovezala na asimilirane američke tekovine".
Ponovni američki Murtićev izlet 1986. rezultirao je slikama koje su
istodobno prepoznavanje i preobrazba nekadašnjih izazova.
Iz tog razdoblja uslijedila je serija pastela i gvaševa s novim
američkim vedutama koje se dojmljuju neobičnom svježinom i
jasnoćom izvedbe. Na svakom listu ove izložbe podjednako je
zamjetljiv osebujan rukopis, a svaka slika je uvjerljiv trga
umjetničke vizije i ostvarene ekspresivne jednodušnosti Ede
Murtića, rekao je, uz ostalo, Maroević.
(Hina) ta sp
(Hina) ta sp