ZAGREB, 19. listopada (Hina) Piše: Davor Marković Istraživanje javnog mnijenja složen je metodologijski proces, a njegova valjanost najviše ovisi o planu i realizaciji uzorka, konstrukciji anketnog upitnika i primijenjenoj anketnoj
tehnici, ističe dr. Vesna Lamza Posavec, viši znanstveni suradnik Instituta za društvena istraživanja "Ivo Pilar".
ZAGREB, 19. listopada (Hina)
Piše: Davor Marković
Istraživanje javnog mnijenja složen je metodologijski proces, a
njegova valjanost najviše ovisi o planu i realizaciji uzorka,
konstrukciji anketnog upitnika i primijenjenoj anketnoj tehnici,
ističe dr. Vesna Lamza Posavec, viši znanstveni suradnik Instituta
za društvena istraživanja "Ivo Pilar".#L#
"Budući je čak i najkvalitetnije istraživanje ipak samo procjena
pravog stanja, rezultati predizbornih ispitivanja uvijek će u
nekoj mjeri odstupiti od izbornih rezultata, osobito kad se
procjenjuju rezultati za tako velik broj izbornih takmaca kao što
je u nas redovito slučaj", naglašava Lamza Posavec.
Za uzorak je najvažnije da bude reprezentativan, odnosno da prema
određenim demografski i socijalnim karakteristikama ispitanika
bude izjednačen s populacijom iz koje je izabran.
Zabluda da valjanost uzorka najviše
ovisi o broju ispitanika
Po njezinim riječima vrlo je česta zabluda da valjanost uzorka
najviše ovisi o broju obuhvaćenih ispitanika, no iako važna
veličina uzorka nije i najvažnija njegova karakteristika. O
veličini uzorka ovisi preciznost dobivenih rezultata, jer se
njegovim povećanjem smanjuje teorijska ili tzv. standardna greška
uzorka, kaže dr. Lamza Posavec.
Valjanost anketnih istraživanja, pa tako i predizbornih također
ovisi i o konstrukciji anketnog upitnika, jer se u praksi potvrdilo
da preciznost izborne prognoze može varirati i za nekoliko
postotaka ovisno o redoslijedu ili formulaciji anketnog pitanja.
Valjanost istraživanja ovisi i o primijenjenoj anketnoj tehnici. U
našim uvjetima, u predizbornim istraživanjima javnog mnijenja
pokazalo se da su najpouzdanije terenske ankete, pod uvjetom da su
pravilno provedene i iskorištene sve njihove moguće prednosti.
Telefonske ankete, iako načelno mogu dati pouzdane rezultate, u
predizbornim su istraživanjima nešto manje pouzdane zbog osjetno
veće proporcije tzv. neizjašnjenih ispitanika. Zbog njih je
potrebno pribjegavati nekim dodatnim, ali ipak manje sigurnim
procjenama, pojašnjava dr. Lamza Posavec.
Po njezinim riječima ostale anketne tehnike, kao primjerice u nas
sve popularnije automatsko telefonsko anketiranje koje se sve
učestalije koristi u elektroničkim i nekim tiskanim medijima su
zbog nedostatno ili potpuno nekontroliranog izbora ispitanika
uglavnom bezvrijedne, tvrdi dr. Lamza Posavec.
Iz rezultata istraživanja često se izvode
pogrešni zaključci
Iz rezultata istraživanja javnog mnijenja često se izvode pogrešni
zaključci, osobito u medijskoj interpretaciji. Ne računajući na
mogućnost da interpretacija može biti i politički pristrana, jedna
od najčešćih pogrešaka je pogrešno poistovjećivanje neizjašnjenih
s neodlučnim, odnosno neopredijeljenim ispitanicima te
precjenjivanje preciznosti istraživačkih rezultata, upozorava
Lamza Posavec.
"Iako je učestalo uskraćivanje odgovora na pitanje o namjeri
glasovanja u velikoj mjeri posljedica primijenjenog istraživačkog
postupka, a tek u manjem dijelu stvarne neodlučnosti glasača
(osobito kad je riječ o anketama putem telefona ili drugim oblicima
usmenog izjašnjavanja). Temeljem toga nerijetko konstruiraju
priče o 'neopredijeljenima kao najjačoj stranci' apatičnim i
razočaranim glasačima", drži dr. Lamza Posavec.
S druge strane, prilikom uspoređivanja rezultata u vremenskom
slijedu ili pak onih unutar istoga istraživanja, nerijetko se
pridaje prevelika važnost statistički beznačajnim razlikama koje
su posljedica tzv. slučajnog variranja rezultata, a ne stvarne
razlike ili promjene.
I medijski atraktivno preračunavanje istraživačkih rezultata u
saborske mandate velikim je dijelom neopravdano jer se obično
temelji na istraživanjima s velikom proporcijom neizjašnjenih
ispitanika, a ne vodi dovoljno računa o statističkom variranju
rezultata, a o kojem također u velikoj mjeri ovise takvi proračuni,
zaključuje Lamza Posavec.
Dodaje da reprezentativnost anketnog uzorka najviše ovisi o načinu
njegova izbora, teritorijalnoj raspršenosti izabranih jedinica te
stupnju i načinu njegove realizacije tijekom provedbe ankete.
U pravilu u istraživanju javnog mnijenja treba primjenjivati
uzorke izabrane na načelima matematičke vjerojatnosti što znači da
bi primjerice svi članovi populacije morali imati istu ili
matematički poznatu vjerojatnost biti izabrani kao ispitanici. Uz
to, da bi takva istraživanja vjerno odrazila razlike u stavovima i
preferencijama ispitanika u različitim dijelovima zemlje, uzorak
mora biti što je moguće raspršeniji odnosno obuhvatit što više
različitih lokacija na kojima će istraživanje biti provedeno.
Ipak, ni pravilno konstruiran uzorak ne mora osigurati valjane
rezultate, ako je tijekom ankete značajnija proporcija planom
predviđenih ispitanika odbila sudjelovanje i morala biti
zamijenjena rezervnim ispitanicima, tvrdi dr. Lamza Posavec.
U našim uvjetima anketu još i sad nešto češće odbijaju osobe koje se
na slažu s aktualnom vlašću ili su sklone jednoj od suprostavljenih
stranaka što može imati izravnog utjecaja na valjanost
predizbornih istraživanja. Dodatna je poteškoća u planiranju i
realizaciji uzorka je razlikovanje vjerojatnih glasača od onih
koji najvjerojatnije neće izaći na izbore. U uvjetima sve
izrazitije izborne apstinencije to bi mogao biti jedan o ključnih
metodologijskih problema predizbornih istraživanja, smatra dr.
Lamza Posavec.
(Hina) dm sšh
(Hina) dm sšh