HR-POTROŠAČI-ZAŠTITA-ZAKON-Trgovina mjesec dana OD PRIMJENE ZAKONA O ZAŠTITI POTROŠAČA Piše: Marina BujanZAGREB, 12. listopada (Hina) - Glavni državni inspektor Branko Jordanić izjavio je Hini da je izuzetno zadovoljan primjenom
Zakona o zaštiti potrošača koji je u primjeni nešto više od mjesec dana.
Piše: Marina Bujan
ZAGREB, 12. listopada (Hina) - Glavni državni inspektor Branko
Jordanić izjavio je Hini da je izuzetno zadovoljan primjenom Zakona
o zaštiti potrošača koji je u primjeni nešto više od mjesec dana.
#L#
"Izuzetno sam zadovoljan jer je uspostavljen sustav u kojem
sudjeluju sami potrošači, i sve se odvija onako kako sam i
očekivao", rekao je Jordanić.
Na samom početku primjene zakona u središtu medijske pozornosti
bili su uglavnom marginalni problem - (ne)naplata vrećica s
logotipom.
Međutim, potrošačke udruge upozorovale su na najvažniji problem -
što gradovi i općine nisu osnovali savjetodavna tijela, a javna
poduzeća "drugostupanjska povjerenstva za pritužbe građana", u
koja, među ostalima, moraju biti uključeni i predstavnici
potrošačkih udruga, a koja daju mišljenja o cijenama i kakvoći.
Sada, mjesec dana od primjene zakona, osnovana su ili se osnivaju
savjetodavna tijela po gradovima i općinama, te povjerenstva za
pritužbe građana po javnim poduzećima, ali proces ide sporo.
Inspektori Državnog inspektorata obavili su nadzor kod 178
trgovaca javnih usluga i utvrdili da je njih 17 osnovalo
povjerenstva, a da je kod 88 osnivanje u tijeku.
Državni je inspektorat protiv 73 trgovca podnio zahtjev za
pokretanjem prekršajnog postupka zbog neosnivanja povjerenstva,
istaknuo je Jordanić. Riječ je o trgovcima koji nisu osnovali, a
niti pokrenuli aktivnosti za osnivanje povjerenstva. Za taj
prekršaj propisana je kazna od 10.000 do 50.000 kuna.
Napomenuo je kako su HT i HP osnovali središnja povjerenstva, a za
pojedina distributivna područja osnivanje je u tijeku, te da je HEP
Opskrba d.o.o na distributivna područja poslala dopis.
Problem je, rekao je Jordanić, što je čitav sustav zaštite
potrošača još uvijek dosta krnji zbog neorganiziranosti udruga za
zaštitu potrošača. Kao mogućnost predložio je da se u sustav
volonterski angažira i studente završnih godina ekonomskih,
pravnih, tehnološko-prehrambenih i sličnih fakulteta.
O zahtjevu potrošačkih udruga da bi se njihovim predstavnicima koji
su članovi povjerenstava i savjetodavnih tijela trebala
isplaćivati naknada, Jordanić je rekao "da je to izvan pameti".
Predsjednica Hrvatske udruge za zaštitu potrošača Vesna Brčić
Stipčević rekla je da je problem u tome što zakon ne predviđa takve
naknade, a da su ljudi prisiljeni iz Zagreba putovati u okolna
mjesta o svom trošku.
Jordanić je na to odgovorio kako Zagreb nije centar svijeta, te da
to govori o njihovoj organiziranosti i o građanskoj hrabrosti i
želji da se upuste u problem.
I udruge zadovoljne provedbom zakona
Neovisno o tome potrošačke su udruge zadovoljne jednomjesečnom
provedbom zakona jer se u tako kratkom roku nisu niti mogle
očekivati drastične promjene, rekla je predsjednica udruge
"Potrošač" Jadranka Kolarević. Zakon je izuzetno složen i tek se
sada uspostavlja sustav zaštite potrošača u Hrvatskoj - nositelji
zaštite i prava potrošača, istaknula je. Prognozira da će trebati
oko godinu dana da se sve uhoda, ali i da će se bez osiguranja
sredstava zakon teško provoditi.
Navela je kako su se počela osnivati savjetodavna tijela pri
općinama i gradovima, da je oko 60-ak gradova i općina, od njih 500,
osnovalo ili je pri osnivanju savjetodavnog tijela. Prvi su u tome
bili - Pula, Osijek, Koprivnica i Zadar.
Hrvatskoj je potrebna mentalna tranzicija, da se sami potrošači još
više pokrenu u svoju korist, poručila je.
"U mjesec dana primjene zakona nije došlo do spektakularnih
promjena, ali to se nije niti očekivalo", rekla je predsjednica
Hrvatske udruge za zaštitu potrošača Vesna Brčić Stipčević.
Najvažnije je ipak postignuto - sve je veća zainteresiranost
građana da zaista postanu akteri, istaknula je.
Zbog neosnivanja savjetodavnih tijela i povjerenstava u "debelom
se prekršaju" našlo podosta gradova, općina i tvrtaka, navela je.
Hrvatska udruga za zaštitu potrošača nezadovoljna je tumačenjem
zakona vezano uz isticanje cijena na svakom pojedinom artiklu.
Brčić Stipčević navodi da su se počeli uvoditi info-punktovi za
skeniranje pomoću kojih se može doznati cijena te da se odstupilo od
temeljne odredbe zakona da svaki proizvod mora imati jasno označenu
cijenu.
Jordanić je na tu primjedbu odgovorio da se nije odstupilo, da ispod
svakog artikla na polici u trgovini mora biti jasno istaknuta
cijena, te da se ne može očekivati da svaki, i najmanji proizvod, na
sebi ima istaknutu cijenu.
(Hina) bma sšh
(Hina) bma sšh