ZAGREB, 7. listopada (Hina) - Ukupna vrijednost transakcija elektroničke trgovine (e-commerce) u Hrvatskoj lani je iznosila oko 49 milijuna američkih dolara, navodi se u studiji "Internet Economy in Croatia 2002-2007" hrvatske
podružnice IDC-a, dijela globalne analitičke kuće koja se bavi istraživanjem trendova u IT industriji.
ZAGREB, 7. listopada (Hina) - Ukupna vrijednost transakcija
elektroničke trgovine (e-commerce) u Hrvatskoj lani je iznosila
oko 49 milijuna američkih dolara, navodi se u studiji "Internet
Economy in Croatia 2002-2007" hrvatske podružnice IDC-a, dijela
globalne analitičke kuće koja se bavi istraživanjem trendova u IT
industriji.#L#
Prema 20 milijuna dolara koliko su 2001. ostvarile hrvatske tvrtke
koje u cijelosti ili djelomično posluju preko Interneta, to je
porast od 130 posto. Krešimir Alić, analitičar IDC-a Hrvatska,
naglašava da je e-trgovina u Hrvatskoj još uvijek malena i da je
tako veliki rast ostvaren zahvaljujući malenoj bazi. E-trgovina u
Hrvatskoj, po svim bi naznakama trebala rasti, a najvažniji faktor
koji bi mogao generirati njen rast je turizam, napominje Alić.
Najveći rast lani u odnosu na 2001. na području e-trgovine ostvaren
je u toj grani. Taj bi rast još mogla generirati i suradnja domaćih
sa stranim tvrtkama, kazao je, dodajući da je kod nas malo takvih
primjera domaćih tvrtki.
Važan faktor ograničenja širenja Internet poslovanja i slabe
razvijenost B2C (Business to Consumer ili tvrtka-korisniku)
segmenta u Hrvatskoj, Alić vidi u "lošoj" strukturi korisnika
Interneta u Hrvatskoj, gdje većinu čine mlađa populacija bez
vlastitih primanja koji zbog toga ne mogu stvoriti potražnju, dok
je sadašnje stanje u gospodarstvu ograničavajući faktor rasta u B2B
(Business to Business ili tvrtka-tvrtki) segmentu.
Uloga velikih domaćih kompanija u širenju poslovanja preko
Interneta zasad je nejasna, kaže Alić napominjući da je teško reći
da li se one okreću Internetu samo da bi "srezale" troškove prema
dobavljačima, poput suradnje Podravke i Agrokora.
Izuzev rijetkih primjera poput tvrtke Microline koja je cjelokupno
poslovanje zasnovala na B2B aplikacijama, B2B trgovanje između
domaćih tvrtki još uvijek nije zaživjelo. U Hrvatskoj je oko
stotinjak aktivnih e-trgovina, od toga u B2C segmentu između 80 i
85, dok ostatak čini B2B segment.
Oko 4,9 milijuna dolara od ukupne vrijednosti e-trgovačkih
transakcija ostvareno je u B2C segmentu. Veliki porast generirali
su strani državljani iz zapadne i istočne Europe zahvaljujući
desetcima tisuća prodanih aranžmana preko domaćih online
turističkih agencija koje su ostvarile 60 posto od ukupnog iznosa u
B2C segmentu i najviše su zaslužne za ogroman rast tog segmenta u
Hrvatskoj. Druge su online trgovine osobnih računala i prateće
opreme u sastavu domaćih tvrtki koje se bave sklapanjem i prodajom
računala, a treće su online knjižare, zahvaljujući velikom broju
kupaca koji žive izvan velikih gradova.
Ukupna vrijednost lanjskih elektroničkih transakcija u domaćem B2B
segmentu bila je oko 44 milijuna dolara ili dvostruko više nego
2001. Mali dio njih realiziran je u "end to use" segmentu, kada
tvrtke nabavljaju potrepštine od dobavljača preko B2B aplikacija,
dok je znatan dio ostvaren u segmentu poslovnih procesa, gdje je
predmet prodaje dio finalnog proizvoda tvrtke kupca. Po
metodologiji IDC-a riječ je o maloprodajnoj trgovini potaknutoj
Internetom, a pratili su vrijednost robe naručene preko Interneta,
s tim da ona nije trebala biti i plaćena preko Interneta.
Usporedbe radi, u srednjoj i istočnoj Europi obujam online
transakcija trebao bi ove godine doseći 4,4 milijarde američkih
dolara, od čega će se čak 90 posto realizirati u Mađarskoj, Češkoj i
Poljskoj.
(Hina) nz ds
(Hina) nz ds