HR-HRVATI-POSLOVANJE-Gospodarstvo/poslovanje/financije HRVATI SU GOSTOLJUBIVI, VOLE TITULE, A PONEKAD SU KORUMPIRANI Slavoljub Leko, stalni dopisnik Hine iz Washingtona WASHINGTON, 27. srpnja (Hina) - Hrvati su topli i gostoprimljivi
domaćini svojim poslovnim partnerima, a u poslovanju s njima valja računati da vole formalnosti i titule, ali i da ćete ponekad morati posebno nagraditi ponekog službenika da bi obavio svoj posao, piše američka autorica o poslovanju s Hrvatima.
Slavoljub Leko, stalni dopisnik Hine iz Washingtona
WASHINGTON, 27. srpnja (Hina) - Hrvati su topli i gostoprimljivi
domaćini svojim poslovnim partnerima, a u poslovanju s njima valja
računati da vole formalnosti i titule, ali i da ćete ponekad morati
posebno nagraditi ponekog službenika da bi obavio svoj posao, piše
američka autorica o poslovanju s Hrvatima.#L#
"Hrvati vole formalnosti", piše autorica Elizabeth Urech o
poslovnim običajima Hrvata u svojoj knjizi "Govoreći globalno"
(Speaking Globaly). "Hrvati su veoma osjetljivi na uporabu titula,
kao što su profesor, doktor i drugih profesionalnih stupnjeva."
"Ako pojedinac ima više od jednog akademskog stupnja, upotrijebite
važniji", savjetuje Urech američke poslovne ljude kako da pristupe
Hrvatima, ako žele napraviti posao.
Ocrtavajući psihologiju poslovnih ljudi koja se neminovno pokazuje
i kao nacionalna psihologija Urech kaže da su Hrvati "veoma topli i
gostoljubivi domaćini". Potom gledajući stvari iz svojega
američkog kuta upozorava Amerikance da se ne iznenade ako budu
pozvani doma ili u razgledanje grada, a potom nakon nekoliko pića
dobiju srdačno tapšanje po ramenu od svojih hrvatskih domaćina. "To
je njihov mediteranski temperament", kaže ona.
Znajući da je poslovanje prije svega odnos među ljudima i da
sklapanje posla ne ovisi samo o kvaliteti i cijeni robe ili usluge
nego i o tome kako pristupate poslovnom partneru kao čovjeku Urech
je napisala knjigu u kojoj Amerikancima predstavlja 48 zemalja i
njihovih poslovnih običaja i važnost takvih stvari kao što je
točnost, uporaba imena, odijevanje i ponašanje prema ženama.
Drugo izdanje njezine knjige "Govoreći globalno" izlazi u
listopadu 2003., a nastojeći pomoći čitateljima da primjere svoje
ponašanje ljudima diljem svijeta u njega je unijela prikaze
dvanaest novih zemalja, među kojima i Hrvatske. Prikaz Hrvatske je,
ljubaznošću autorice, stavljen na raspolaganje Hini prije izlaska
knjige iz tiska.
Urech je 15 godina u Švicarskoj obučavala najviše direktore i
profesionalce u tvrtkama poput Amgena, Nestlea, Dowa, Rochea i UBS-
a kako komuniciraju s autoritetom, samouvjerenošću i lakoćom. Sada
je u Chicagu otvorila ured "Speaking Unlimited, Inc." kako bi
američkim tvrtkama ponudila pomoć u stjecanju vještine poslovne
komunikacije.
Urech nudi vrlo praktične savjete američkim poslovnim ljudima kako
pristupiti hrvatskom poslovnom čovjeku, kako ga oslovljavati, kako
nazdraviti, kako se odjenuti, gdje treba biti na oprezi i što treba
svakako izbjegavati.
Odmah na početku Amerikanac treba shvatiti da vrijeme ne vidi
jednako kao Hrvat. "Mada vi trebate biti uvijek točni, Hrvati će
možda kasniti. Očekujte da ćete čekati oko 15 minuta", upozorava
ona točne Amerikance kako ne bi pomislili da od sastanka nema
ništa.
U tom i drugim slučajevima radi se samo o razlikama u kulturi
saobraćanja i različitim pristupima poslovanju kod različitih
naroda koje treba razumjeti da bi se izbjegli nesporazumi i mogući
neuspjesi.
Ako ćete slijediti hrvatske poslovne običaje valja vam svakako
imati vizit-karticu, koju u Hrvatskoj ima svatko od taksista do
direktora, a na poslovnom sastanku trebate ih međusobno
razmijeniti i "ostaviti da stoje na stolu".
Odijevanju Urech posvećuje posebnu pozornost. Strani poslovni
ljudi trebaju se odijevati formalno, savjetuje ona. Kod Hrvata,
stanje je nešto kompliciranije. Stariji i ozbiljniji poslovni
ljudi odjenut će se formalno, muškarci u odijela i kravate, a
poslovne žene nose odijela ili haljine, ali i visoke pete.
"Posebice u glavnom gradu Zagrebu, poslovni ljudi se odijevaju
veoma pomodno i kupuju skupe detalje poput satova, torbi, šalova i
nakita", piše Urech. "Vidjeti i biti viđen je važno", daje ona crtu
hrvatskog nacionalnog duha.
Ipak, formalnost otpada kod mlađe "anti-establishment" generacije
koja se na poslovnim sastancima može pojaviti odjevena ležerno, u
traperice i s neobičnim kravatama i detaljima.
Nazdravice su obavezne kod Hrvata, ako je posao zaključen, a i na
početku ručka i večere, piše Urech. Pri tome savjetuje Amerikance
da Hrvata kod kucanja u čašu gledaju ravno u oči jer je suprotno znak
nepristojnosti i neiskrenosti, a ne da, kako često čine, odvrate
pogled.
Nije nevažno ni tko gdje sjedi za stolom. Hrvatski domaćin je
osjetljiv na to tko sjedi tik do stranog poslovnog čovjeka jer je
"zadovoljstvo sjediti do njega/nje", opaža Urech objašnjavajući to
činjenicom da su Hrvati "veoma impresionirani titulama,
obrazovanjem, imenom tvrtki i vezama".
Hrvati imaju dobar smisao za humor, i pozdravit će vesele primjedbe
koje opuštaju atmosferu. Neće očekivati da govorite hrvatski, ali
će biti sretni i štovati vas ako naučite par hrvatskih riječi poput
"dobro jutro" ili "kako ste", kaže Urech.
ŠTO TREBA STROGO IZBJEGAVATI PRI SUSRETU S HRVATIMA
Autorica daje i nekoliko savjeta Amerikancima što da u komunikaciji
s Hrvatima strogo izbjegavaju kako ne bi došlo do težih
nesporazuma.
"Izbjegavajte hrvatsku politiku", je prvi savjet američkim
poslovnim ljudima. "Hrvati su krajnje tvrdoglavi glede povijesnih
i političkih aspekata nedavnog rata sa Srbijom koji je vodio
neovisnosti Hrvatske. Najbolje je ne davati nikakvo mišljenje o
tome."
I druga preporuka: "Molim da pribilježite da je njihov jezik
hrvatski, a ne srpsko-hrvatski".
Urech u svojoj knjizi na stranicama posvećenim Hrvatskoj upozorava
i na druge hrvatske običaje, simpatične i manje simpatične.
Tako kaže da poslovna žena treba u Hrvatskoj očekivati da "muškarci
otvaraju vrata, izvlače stolce za njih, a povremeno i bulje u njih
pa čak i očijukaju s njima". Lijek za to je "profesionalno i donekle
rezervirano držanje koje će odvratiti pozornost".
Urech savjetuje da se, ako se postigne sporazum to pismeno
zabilježi. "Budite sigurni da ta osoba ima ovlasti da odobri
sporazum budući su mnogi Hrvati skloni pretjeravati kako bi
ostavili dojam, i mogu ponuditi nešto što ne mogu osigurati".
Još jedan važan savjet američkim poslovnim ljudima tiče se hrvatske
korumpiranosti. Urech je vidi kao posljedicu činjenice da je
Hrvatska neovisna tek od 1991. pa se demokratski mentalitet još
razvija. "Mnogi birokrati na nižim razinama još očekuju uslugu ili
nagradu, posebice za proslijeđivanje administrativnog posla kroz
sustav, što je preostatak bivšeg komunističkog režima", kaže ona.
(Hina) sl dv
(Hina) sl dv