WASHINGTON, 2. lipnja (Hina) - Američko Savezno povjerenstvo za komunikacije (FCC) odobrilo je u ponedjeljak nove propise dopuštajući televizijskim tvrtkama da kupuju nove postaje unatoč strahovanju da će to pojačati monopolizaciju
američkih medija i smanjiti raznolikost stajališta koja stoje na raspolaganju gledateljstvu.
WASHINGTON, 2. lipnja (Hina) - Američko Savezno povjerenstvo za
komunikacije (FCC) odobrilo je u ponedjeljak nove propise
dopuštajući televizijskim tvrtkama da kupuju nove postaje unatoč
strahovanju da će to pojačati monopolizaciju američkih medija i
smanjiti raznolikost stajališta koja stoje na raspolaganju
gledateljstvu. #L#
Povjerenstvo u kojem većinu imaju republikanci glasovalo je po
stranačkoj pripadnosti s 3-2 dopuštajući televizijskim mrežama da
posjeduju televizijske postaje koje ukupno pokrivaju 45 posto
gledateljstva, što je porast u odnosu na dosadašnjih 35 posto.
Povjerenstvo je također dopustilo da tvrtke mogu posjedovati i
novine i televizijsku ili radio postaju u istom gradu, osim na
najmanjim tržištima.
Medijske tvrtke su se zalagale za ove promjene navodeći da se
medijsko tržište bitno izmijenilo uvođenjem kablovske televizije,
satelitskog radio i televizijskog emitiranja i Interneta.
Kritičari u Sjedinjenim Državama strahuju da će olabavljeni
propisi voditi u nove kupovine koje će dati nekoliko američkih
medijskih giganata još veći monopol nad onim što Amerikanci čitaju,
gledaju i slušaju nego što ga sada imaju.
Glasovanju u korist labavljenja propisa suprotstavila se široka
skupina zastupnika, potrošača i lobističkih skupina kao i običnih
građana koji su svoje protivljenje izražavali oglasima, pismima i
prosvjedima ispred televizijskih postaja koje posjeduju velike
medijske tvrtke. FCC-jev sustav bio je zagušen ovih dana kada je
dobio oko 500.000 e-mailova i dopisnica u kojemu se izražava
protivljenje promjenama propisa.
Protivnici izmijenjenih propisa kažu da će nove kupovine
televizijskih postaja i mogućnost posjedovanja istodobno novina i
televizije smanjiti mogućnost izražavanja različitih stajališta i
time ogranišiti američku demokraciju.
Američkim političari su se kao i u FCC-u podijelili prema
strankama. Demokrati traže više javne zaštite pred monopolizacijom
medijskog prostora u Sjedinjenim Državama, dok republikanci
podržavaju promjene.
Dvije velike medijske tvrtke News Corp. i Viacom Inc., izvući će
korist iz novih propisa jer su već dospjeli iznad prijašnjeg
ograničenja od 35 posto gledateljstva. Te tvrtke zajedno s NBC-jem
išle su na sud prošle godine i uspjele dobiti da sud pošalje
ograničenje FCC-ju na preispitivanje.
Konzervativni Rupert Murdoch, vlasnik News Corp., koji posjeduje
Fox News Channel, 20th Century Fox TV i filmska studija, The New
York Post i druge medije rekao je prošloga mjeseca kako ne namjerava
kupovati nove medije nakon ovih promjena, osim već najavljene
kupovine DirectTV, najveće tvrtke u Americi za satelitsku
televiziju.
Promjene dolaze u trenutku dok Amerikanci pokazuju sve više
nepovjerenja prema američkim medijima. Istraživanje javnoga
mišljenja koje proveo Gallup za CNN i USA TODAY prošloga je tjedna
pokazalo da samo 36 posto ispitanika vjeruje da mediji na pravi
način prikazuju činjenice.
"Naša akcija će unaprijediti naše ciljeve raznolikosti i
lokalnosti", rekao je predsjednik FCC-a Michael Powell. On je
ocijenio da su stara ograničenja bila previše zastarjela da bi
preživjela na sudu i da je FCC napisao nove propise "u skladu s
vremenom".
Demokrati u FCC-u su međutim prosvjedovali protiv promjena rekavši
da će novi propisi koncentrirati vlasništvo nad medijima u rukama
nekolicine, samnjiti raznolikost stajališta i prigušiti
izvješćivanje o lokalnim događajima.
"Danas FCC daje novoj američkoj medijskoj eliti neprihvatljivu
razinu utjecaja na ideje i informacije o kojima ovisi naše društvo i
naša demokracija", rekao je član Povjerenstva, demokrat, Michael
Copps.
Osnival CNN-a Ted Turner nazvao je promjene dramatičnim i rekao da
će one proširiti tržišnu dominaciju pet medijskih korporacija koje
već i onako kontroliraju najveći dio onoga što Amerikanci čitaju,
gledaju ili slušaju. Mada i sam veliki dioničar u najvećoj od tih
korporacija, AOL Time Warneru, Turner se usprotivio promjenama
rekavši da će one "prigušiti raspravu, sputati nove ideje i
isključiti male tvrtke koje nastoje konkurirati". "Da su ovi
propisi bili 1970. bilo bi mi praktički nemoguće osnovati Turner
Broadcasting ili, 10 godina kasnije pokrenuti CNN", rekao je on.
Pristalice novih propisa argumentiraju da su, sada već bivši,
propisi ostaci doba kada su Amerikanci imali pristup samo trima
najvećim televizijskim mrežama i nekolicini neovisnih ili javnih
televizijskih postaja. Danas u Sjedinjenim Državama 89 milijuna
kućanstava ima pristup desetinama televizijskih kanala preko
kablovske ili satelitke televizije, što je oko 83 posto kućanstava
koja imaju televiziju.
Najveće medijske tvrtke u Sjedinjenim Državama su Viacom, koji
posjeduje CBS i UPN, News Corp. koji posjeduje Fox, Walt Disney Co.
koji ima ABC, General Electric Co. koji drži NBC i AOL Time Warner
koji posjeduje CNN.
(Hina) sl sv
(Hina) sl sv