ZAGREB, 2. travnja (Hina) - Poznati katolički intelektualac Emanuel Hoško smatra da postoje čimbenici u suvremenom hrvatskom društvu koji "ne poštuju djelovanje crkvenih elita i žele ih marginalizirati".
ZAGREB, 2. travnja (Hina) - Poznati katolički intelektualac
Emanuel Hoško smatra da postoje čimbenici u suvremenom hrvatskom
društvu koji "ne poštuju djelovanje crkvenih elita i žele ih
marginalizirati". #L#
"Na snagu i utjecaj tih čimbenika dovoljno ukazuje onemogućavanje
znanstveniku i kulturnom radniku, koji je i svećenik, da preuzme
mjesto rektora zagrebačkog sveučilišta", izjavio je fra Emanuel,
profesor crkvene povijesti na područnom KBF-u u Rijeci, upitan da
pojasni položaj crkvenih elita danas i njihovu zadaću u sklopu
europskih integracija.
Po ocjeni fra Emanuela, spomenuti događaj i ne bi bio važan da nije
znak koliko su utjecajni u našem društvu oni koji se ne zalažu za
njegovu pluralnost jer se, kako napominje, "suprotstavljaju
društvenoj dimenziji religioznosti".
"Crkvenoj eliti katoličkih intelektualaca oduzimaju pravo na
postojanje u civilnom društvu i to usprkos deklaracija da žele
graditi demokratske odnose, pluralističku orijentaciju, slobodu
svakog pojedinca i jednaka prava svih u društvu", izjavio je.
Emanuel Hoško nedavno je zajedno s Ivanom Rogićem, profesorom
sociologije na zagrebačkom Arhitektonskom fakultetu, govoreći o
elitama i nacionalnom identitetu, otvorio "Socijalnu tribinu"
Centra za socijalni nauk Crkve - HBK.
Po Rogićevoj ocjeni, i druge su "sektorske elite, koje su nositelji
različitih kompentencija i društvene kreativnosti, u hrvatskom
društvu marginalizirane".
"U osnovi imamo produženi predložak iz socijalističkoga razdoblja,
gdje su političke elite metanadzornik društva", izjavio je,
napomenuvši kako sektorske elite naprosto "ne mogu ostvariti svoje
mogućnosti".
Napominje kako se nemali broj znanstvenih, kulturnih i dobar dio
gospodarskih elita nalazi postrance, a bez elita teško se može
ostvariti ulazak u europske integracijeske procese.
Unutar europskih modernih društava postoji unutarnja sektorska
komunikacija među elitama, izjavio je, dodavši kako je u tim
društvima autonomija elita i mogućnost njihove optimalizacije
znatno veća.
U tim društvima, kako kaže, ima više neovisnih elitnih formacija,
koje stvaraju mrežu, za razliku od monopolne elite u nas, što se u
konačnici ogleda u monopolnom položaju političkog sektora.
Pojašnjavajući što su crkvene elite, Hoško kaže kako i Crkva,
budući da je društvena stvarnost, ima svoju elitu - kako onu po
položaju tako i onu po djelovanju i moralnom dostojanstvu.
"Po položaju to su biskupi i nositelji drugih crkvenih službi. U
elitu valja ubrojiti i one kojima to mjesto pripada zbog
efikasnosti djelovanja na različitim područjima crkvenog
angažiranja, a osobito one koji se ističu moralnim dostojanstvom u
ostvarenju kršćanskog programa života, tj. po svetosti", izjavio
je, dodavši kako su "elita i oni ljudi Crkve koji su upravo po svom
doprinosu izgradnji nacionalnog identiteta stekli naslov
'odličnika' i zapravo su 'cvijet', ne samo Crkve, već i narodne
zajednice".
Hoško smatra da su crkvene elite u razdoblju oblikovanja hrvatskog
naroda pružile osobit doprinos izgradnji narodnog identiteta, a
napose narodnoj kulturi.
U vremenu pak nastanka hrvatske države one su se, podsjeća,
zauzimale da demokratska država poštuje slobodu savjesti svakoga
državljanina, što konačno znači da im je stalo do svjetonazorski
pluralističkog društva.
"Danas je njihova zadaća tražiti vrijednosni konsenzus koji bi
postao zajedničko dobro. Sada, naime, kada je Hrvatska pred ulaskom
u europske integracije, crkvene elite naglašavaju da moderni
hrvatski identitet valja graditi zauzetim stvaranjem kulture koja
će poštovati društveno pamćenje i stvaralački oblikovati hrvatsku
nacionalnu osobnost", ističe Hoško.
Dodaje kako crkvene elite prvenstveno izgrađuju vjerski identitet
jer je kršćanin pozvan biti svjedokom evanđelja, međutim, one
svojom zadaćom i dalje smatraju pružanje pozitivnog doprinosa
izgradnji demokratskog i pluralnog društva, po načelu
supsidijarnosti, povezanog s temeljnim moralnim načelom
dostojanstva i slobode svakoga čovjeka kao odgovorne osobe i u
Crkvi i u društvu.
(Hina) mc mć
(Hina) mc mć