US-TERORIZAM-Vlada-Ljudska prava-Terorizam VOA 16. III. JE LI VAŽNIJA SLOBODA ILI JAVNA SIGURNOST GLAS AMERIKA - VOA16. III. 2003.Što je važnije - sloboda ili javna sigurnost? Prilog Victora Moralesa.Američki rat protiv globalnog
terorizma prati niz izazova. Jedan od njih povezan je sa zaštitom građanskih prava američkih državljana. Od 11. rujna 2001. godine ? kada su izvedeni teroristički napadi na Ameriku ? mnogi u Sjedinjenim Državama kritiziraju vladu da o zaštiti tih sloboda ne vodi dovoljno računa. Kritike, što je zanimljivo, dolaze i s lijeva i s desna - i od liberala, ali i od konzervativaca. Na kritike vlada, kao i policija te obavještajne službe, odgovaraju na sljedeći način: građanska će se prava moći zaštitit tek ako je zemlja sigurna, a to ponekad zahtijeva i neke za demokraciju neuobičajene mjere sigurnosti. O tome što je važnije - zaštita građanskih sloboda ili javna sigurnost ? raspravlja se već stoljećima. Rimski državnik Ciceron poznat je po izreci: 'U ratno doba zakoni šute'. Međutim trebaju li zakoni šutjeti u demokraciji, više od dvije tisuće godina nakon drevnog Rima? Za demokraciju zapadnog tipa važni su i sloboda i unutrašnji mir, odnosno poredak. No da li u kriznom razdoblju - poput recimo ovog u kojem se Amerika sada nalazi ? jedan od tih
GLAS AMERIKA - VOA
16. III. 2003.
Što je važnije - sloboda ili javna sigurnost? Prilog Victora
Moralesa.
Američki rat protiv globalnog terorizma prati niz izazova. Jedan od
njih povezan je sa zaštitom građanskih prava američkih državljana.
Od 11. rujna 2001. godine ? kada su izvedeni teroristički napadi na
Ameriku ? mnogi u Sjedinjenim Državama kritiziraju vladu da o
zaštiti tih sloboda ne vodi dovoljno računa.
Kritike, što je zanimljivo, dolaze i s lijeva i s desna - i od
liberala, ali i od konzervativaca. Na kritike vlada, kao i policija
te obavještajne službe, odgovaraju na sljedeći način: građanska će
se prava moći zaštitit tek ako je zemlja sigurna, a to ponekad
zahtijeva i neke za demokraciju neuobičajene mjere sigurnosti.
O tome što je važnije - zaštita građanskih sloboda ili javna
sigurnost ? raspravlja se već stoljećima. Rimski državnik Ciceron
poznat je po izreci: 'U ratno doba zakoni šute'. Međutim trebaju li
zakoni šutjeti u demokraciji, više od dvije tisuće godina nakon
drevnog Rima? Za demokraciju zapadnog tipa važni su i sloboda i
unutrašnji mir, odnosno poredak. No da li u kriznom razdoblju -
poput recimo ovog u kojem se Amerika sada nalazi ? jedan od tih
prioriteta postaje važniji? I tko o tome odlučuje ? što je važnije:
sloboda ili javna sigurnost?
Profesor pravnog fakulteta Sveučilišta George Washington Jeffrey
Rosen je zabrinut je da će se možda pri izboru između slobode i
sigurnosti ponekad i pogriješiti.
= Zbog straha, ljudi možda pogriješe. Možda se odreknu dijela
slobode, a da zauzvrat i nisu dobili toliko sigurnosti. O tome se od
rujna 2001. dosta raspravlja. Zakoni koji su nakon terorističkih
napada usvojeni ? i u Americi i u Europi ? vladi daju velike ovlasti
na području elektronskog praćenja i prisluškivanja. Te se ovlasti
ne odnose samo na terorizam, već i na klasični kriminal koji često
po samu državu i nije toliko opasan. Objekt takve kontrole čak su i
ljudi koji krše useljeničke propise. Mislim da je to preoštro.
Političari su pod pritiskom ? od njih se traži da u borbi protiv
terorizma budu proaktivni, kako bi se novi napadi učinkovito
spriječili. Jeffrreya Rosena upravo to brine. Naime tehnologija
koja se uvodi u pogledu javne sigurnosti često izmakne pozornosti,
i postaje sveprisutna što ugrožava osobna prava građana. Gospodin
Rosen navodi primjer kamera u Britaniji, koje se ? zbog
terorističke prijetnje ? koriste već više od desetljeća. Međutim,
danas te kamere služe i za kontrolu prometa, pri hvatanju vozača
koji prebrzo voze.
= Je li se tako što moglo izbjeći, pita se ovaj američki pravni
stručnjak.
Ustavnopravni stručnjaci u Sjedinjenim Državama o ovakvim
pitanjima raspravljaju već desetljećima. Američki je ustav kratak
i razmjerno jednostavan dokument, međutim ono što je složeno je
njegova interpretacija, odnosno prilagođavanje suvremenim
prilikama. Bivši visoki dužnosnik Ministarstva pravosuđa u
prijašnjim republikanskim administracijama odvjetnik Bruce Fein
navodi jedan primjer:
= Ustav zabranjuje policijski pretres i zapljenu pronađene imovine
? ukoliko su takve mjere 'nerazumne', odnosno neproporcionalne
mogućoj prijetnji. U uobičajenim okolnostima policija za pretres
stana i zapljenu mora imati sudski nalog koji se pak zasniva na
utemeljenoj sumnji da se možda radi o nekoj kriminalnoj aktivnosti.
E sad - tu je ključno definirati što znači izraz 'nerazumni',
odnosno 'neproporcionalni'? Odgovor na pitanje slijedi iz
autentičnosti potencijalne kriminalne prijetnje i što se u sličnim
prilikama čini ? naravno u skladu sa zakonom.
Sjedinjene su Države u nekoliko navrata prolazile kroz razdoblja
kada su građanske slobode bile ugrožene zbog zabrinutosti za
sigurnost. Za vrijeme I. svjetskog rata i neposredno nakon njega,
često su uhićivani komunisti i anarhisti. Ljudi koji su netom
doselili u Ameriku bili su protjerivani ? zbog iskazanih političkih
uvjerenja.
Neposredno nakon japanskog napada na Pearl Harbour su vlasti u
sabirne logore smjestile oko 110 tisuća Amerikanaca japanskog
podrijetla ? koji su bili držani prijetnjom javnoj sigurnosti.
Profesor pravnog fakulteta na washingtonskom Katoličkom
sveučilištu Douglas Kmiec kaže da se takvi postupci moraju
smjestiti u određeni povijesni kontekst.
= Dvadeset godina nakon njihove ratne internacije postupak prema
japanskoj zajednici s pravom je kritiziran kao preoštar.
Primjerice uvođenje policijskog sata, smještanje u sabirne logore
? a radilo se o ljudima koji su bili lojalni građani. Treba
naglasiti da danas, bez obzira na terorističku prijetnju, nitko ne
predlaže, pa čak niti ne razmišlja o takvim mjerama. Oni koji su
sada nakon terorističkih napada u pritvoru, u pritvoru su ne zbog
njihova etničkog podrijetla ili njihove rase. Oni su u pritvoru
zato što su prekršili zakon ? recimo krivotvorili su osobne
isprave, prekršili su imigracijske zakone, ili su materijalno
pomagali terorističkim organizacijama. To su optužbe koje se
temelje na čvrstim dokazima.
Stručnjaci se slažu da je zaštita osobnih prava građana u
Sjedinjenim Državama kroz povijest s vremenom postajala sve bolja i
bolja. Tome u velikoj mjeri pridonosi usavršeni mehanizam
međusobne kontrole tri grane vlasti ? izvršne, zakonodavne i
sudske. O dobrim i lošim aspektima tog sustava govori Jeffrey
Rosen.
= Kada je riječ o pozitivnim stranama, ovaj je sustav kroz povijest
zaista blokirao niz ekstremnih i nerazumnih zamisli koje su se
odnosile na kontrolu građana od strane vlasti. Izvršna vlast u
Americi, po svojoj prirodi, ima izvjesnu crtu neučinkovitosti ? baš
kao što su tvorci ustava i željeli. Vlast ne može činiti sve što joj
padne na pamet, nju kontroliraju zakonodavna tijela i sudovi koji
za odlučivanje imaju više vremena, mogu to učiniti hladnije glave.
Međutim ipak je bilo ekscesa i neumjerenih poteza i njih će
vjerojatno biti i u budućnosti. Jer činjenica jest da javno
mišljenje ? koje treba utjecati na političare ? često ne može
valjano prosuditi koliko će u nekom konkretnom slučaju biti
narušena ravnoteža slobode i javne sigurnosti.
Bruce Fein, stručnjak za ustavnopravna pitanja o ovom problemu
kaže:
= Treba tražiti ravnotežu, a to ćete ostvariti tek ako u obzir
uzmete obje strane. Jer i zastupnici širokih građanskih sloboda i
profesionalci s područja javne sigurnosti žele prevladati u ovoj
raspravi, i jedni i drugi žele da njihova opcija postane
zajednička. A prema ustavu zapravo ni jedna od strana u ovoj
raspravi ne bi trebala u konačnici potpuno prevladati. Ustav
predviđa razumnu ravnotežu u ovom pitanju, tako da su zadovoljni i
jedni i drugi, ali ipak ni jedna od dvije strane nije potpuno
zadovoljna.
Ključno je pitanje ? je li moguća suspenzija neke od građanskih
sloboda razmjerna zločinu koji se želi spriječiti? Može li se
konkretni zločin spriječiti i nekim blažim sredstvom? I koliko
izvanredne mjere trebaju trajati? Jer svrha svake demokratske
vlade jest očuvati red i zakon da bi se u potpunosti mogle
iskoristiti građanske slobode i prava koje jamče ustav i zakoni.
Kad se stvari tako postave, kažu američki pravni stručnjaci, osobna
sloboda i javna sigurnost ne bi trebale biti suprotstavljene, već
bi se trebale smatrati dijelovima istog demokratskog sustava.
(VOA)