IT-SI-HR-promet, integracije-Promet-Politika it 14. I. il piccolo - koridor 5 ITALIJAIL PICCOLO14. I. 2003.Koridor 5: Italija spremna ulagati u Sloveniju"Koridor 5? 'Apsolutno primaran'. Uporno to ponavlja doministar proizvodnih
djelatnosti Adolfo Urso koji je u misiji u Ljubljani radi promicanja ulaganja 'tvrtke Italija' u Sloveniji. U prijestolnici u zagrljaju hladnoće (živa u termometru je u nedjelju dostigla minus 20) predstavnik talijanske vlade nastoji razbiti led slabo prikrivenog slovenskog opiranja ostvarenju paneuropske infrastrukture.'Italija' precizira ministar, 'se angažirala razgovarati sa svim zemljama zainteresiranim za prolaz te cestovne i željezničke osi od temeljne važnosti, kako bi utvrdila stanje realizacije koridora 5 i procijenila kakav bi trebao biti talijanski doprinos, i u pogledu sredstava, kako bi se ubrzalo njegovu realizaciju'. 'Vršimo pressing na te zemlje, kao i u sjedištu EU-a, kako bi se koridor 5 (Venecija-Trst-Ljubljana-Budimpešta-Kijev), ali i koridor 8 (Bari-Drač-Skoplje-Sofija-Burgas-Varna) vratili u vrh europskih prioriteta'. U doministrovom rasporedu bilježi se gruba stvarnost da se nalazimo u strašnom zakašnjenju poglavito u odnosu na os
ITALIJA
IL PICCOLO
14. I. 2003.
Koridor 5: Italija spremna ulagati u Sloveniju
"Koridor 5? 'Apsolutno primaran'. Uporno to ponavlja doministar
proizvodnih djelatnosti Adolfo Urso koji je u misiji u Ljubljani
radi promicanja ulaganja 'tvrtke Italija' u Sloveniji. U
prijestolnici u zagrljaju hladnoće (živa u termometru je u nedjelju
dostigla minus 20) predstavnik talijanske vlade nastoji razbiti
led slabo prikrivenog slovenskog opiranja ostvarenju paneuropske
infrastrukture.
'Italija' precizira ministar, 'se angažirala razgovarati sa svim
zemljama zainteresiranim za prolaz te cestovne i željezničke osi od
temeljne važnosti, kako bi utvrdila stanje realizacije koridora 5 i
procijenila kakav bi trebao biti talijanski doprinos, i u pogledu
sredstava, kako bi se ubrzalo njegovu realizaciju'. 'Vršimo
pressing na te zemlje, kao i u sjedištu EU-a, kako bi se koridor 5
(Venecija-Trst-Ljubljana-Budimpešta-Kijev), ali i koridor 8
(Bari-Drač-Skoplje-Sofija-Burgas-Varna) vratili u vrh europskih
prioriteta'. U doministrovom rasporedu bilježi se gruba stvarnost
da se nalazimo u strašnom zakašnjenju poglavito u odnosu na os
zapad-istok koja ide sjeverno od Alpa (Stuttgart-Muenchen-Linz-
Beč). 'Apsolutno moramo nadoknaditi', objašnjava Urso, 'kašnjenje
od 10 godina koje smo nakupili u odnosu na os koja ide sjeverno od
Alpa'. 'Mi smo toga svjesni', precizira, ' no toga mora biti i
svjesna i Europa koja si nakon što je doprinijela pacifikaciji
Balkana sada sigurno ne može priuštiti luksuz da ih ostavi
prepuštene samima sebi'.
No spram vatrenog sudjelovanja Ursa u problemima vezanim uz
infrastrukture stoji očita hladnoća slovenskih čelnika.
'Imenovali smo naše članove koji će sudjelovati u miješanom
talijansko-slovenskom povjerenstvu koje će trebati ocijeniti i
analizirati teme u vezi koridora 5', ograničava se lakonski kazati
ministrica gospodarstva, gospođa Tea Petrin, koja ni ne odgovara na
pitanje o financijskom angažmanu Ljubljane u realizaciji cestovne
i željezničke osi. To je preglasna šutnja koja ukazuje da slovenska
vlada nema resurse za aktiviranje potrebnih ulaganja. Osim,
međutim, stavke proračuna 2002- 2003. koja daje tolare potrebne za
dovršenje autoceste Maribor-Graz koja je očito izvan koridora 5.
'Uz to se Slovenija', izjavljuje pomalo u nelagodi
neizjašnjavanjem druge strane Urso, 'povezuje s pravcem koji se
ostvaruju (os Stuttgart-Beč-Budimpešta bit će operativna 2006.)'.
'No nemojmo zaboraviti', odmah precizira, 'da je koridor 5 potreban
i Ljubljani pošto predstavlja pristup tržištima bogatog
talijanskog sjeveroistoka'.
Italija, dakle, treba zasuči rukave, i kako tvrdi sam ministra
'dati dobar primjer. Radi toga smatram', dodaje, 'od temeljne
važnosti zakon o infrastrukturama kojega je donijela talijanska
vlada, i koji će ubrzo omogućiti gradnju obilaznice oko Mestra'.
(...)'Ostaje nedvojbeno', naglašava Urso, 'da je potrebno
napraviti sustav i u lučkom sektoru sjevernog Jadrana, s Trstom u
prvom redu obzirom na sadašnju sinergiju s lukom Koper'.
Što se pobliže tiče pitanja talijanskih ulaganja u Sloveniju
(Italija je četvrta na listi zemalja ulagača no s apsolutno
smiješnim obimom u odnosu na prve na listi na kojoj vodi Austrija)
najveću novost predstavlja dobra bankarska potpora koju talijanski
kreditni sustav počinje nuditi nakon kupnje instituta Imi-San
Paolo Banke Koper i interesa Unicredita za jednu banku koja djeluju
u mariborskoj regiji. S tom polaznom osnovom Italija je jučer
postigla prihvaćanje obveze Ljubljane za olakšavanje birokratskih
procedura za inozemna preuzimanja. Glede toga je Urso zatražio od
ministra za okoliš s mandatom za infrastrukture, Janez Kopača,
'efektivnu liberalizaciju energetskog sektora' u zamjenu za veći
talijanski uvoz struje, dok se sve više konkretizira pretpostavka
naftovoda koji krećući od Crnog Mora, i prolazeći preko Hrvatske i
Slovenije dolazi do naftnih terminala u Trstu.
Urso nema dvojbi: 'Bolje biti u ovim zemljama dok se pripremaju
pristupiti EU-u nego nakon što do priključenja dođe. Slovenija je
uz to', precizira doministar, 'u tom pogledu posljednji prozor s
pogledom na Balkan, i tu poduzetnici imaju veći 'know-how' glede
bivših jugoslavenskih tržišta'. Slovencima, međutim, nedostaje
kapital. Tako se jučer u Ljubljani počelo govoriti 'joint-venture-
u' s talijanskim poduzetništvom (30.000 tvrtki registriranih u
srednjoj i južnoj Europi) kako bi se zajedno još više istupilo na
jugoistok i postalo pionirima današnjice i protagonistima
sutrašnjice u procesu širenja EU-a koji bi ubrzo trebao uzeti u
članstvo Bugarsku i Rumunjsku, no koji namiguje i Hrvatskoj i
Srbiji', piše Mauro Manzin.