"Gorivo je neprijatelj koji će ove godine spriječiti povratak zrakoplovnih kompanija profitabilnom poslovanju", istaknuo je direktor IATA-e, Giovanni Bisignani.
Kako su cijene barela nafte ove godine premašile 40 dolara, ukupni će troškovi goriva najvećih zrakoplovnih kompanija u svijetu dosegnuti 62 milijarde dolara ili 15 milijardi više nego u 2003., pokazuju podaci toga udruženja. Rezultat toga bit će ovogodišnji gubitak u poslovanju od otprilike 4,8 milijardi dolara, i to unatoč 14-postotnom rastu putničkog prometa.
U IATA-i se nadaju da će njezine članice u idućih 12 mjeseci ponovno poslovati s dobiti, pod uvjetom da cijena nafte padne na 36 dolara po barelu. Zrakoplovne tvrtke već su uspjele ove godine uštedjeti 1,1 milijardu dolara putem pregovora s vladama, posebno u Iraku, Kini i Meksiku, o izravnijem usmjeravanju letova kako bi se skratilo vrijeme putovanja.
Kompanije članice tog svjetskog udruženja, u kojem se ne nalaze diskontne tvrtke poput Easyjeta i Ryanaira, ukupno bi trebale uštedjeti 2,7 milijardi dolara godišnje za svaku skraćenu minutu putovanja. Izravnije rute, primjerice, mogle bi smanjiti put između Hong Konga i Europe za pola sata.
Zrakoplovni prijevoznici također bi trebali bolje računati potrebne količine goriva za svako putovanje. Ako zrakoplov prevozi pet tona više goriva na putu između Frankfurta i New Yorka, potrošit će dodatnih 1,3 tone goriva, istaknuo je potpredsjednik IATA-e, Guenther Matschnigg. I još nešto, ako se zrakoplov redovito pere, smanjuje se otpor zraka, što može godišnje uštedjeti i 12 tona goriva po zrakoplovu.
Suočene sa žestokom konkurencijom diskontnih prijevoznika koji izravno prodaju karte putem Interneta, članice IATA-e trebale bi postaviti kao normu elektroničke karte, umjesto tradicionalnih papirnatih odrezaka. Trošak izdavanja elektroničke karte iznosi jedan dolar, a obične 10 dolara. Trenutno je samo 17 posto karata koje prodaju članice IATA-e elektroničko, a to industrijsko udruženje želi povećati njihov udio na 40 posto u 2005. te na 100 posto u 2007.
Time bi zrakoplovne kompanije mogle uštedjeti milijarde dolara godišnje, tvrde u IATA-i.