ZAGREB, 13. svibnja 2004. (Hina) - Neću reći da će Vlada reagirati sniženjem trošarina na naftne derivate, pratimo situaciju na tržištu i analiziramo sve moguće mjere koje bi se mogle povući nastavi li se trend rasta cijena nafte na
svjetskom tržištu, riječi su kojima je ministar gospodarstva, rada i poduzetništva Branko Vukelić odgovorio na pitanje hoće li Vlada možda sniženjem trošarina reagirati na rast cijena naftnih derivata.
ZAGREB, 13. svibnja 2004. (Hina) - Neću reći da će Vlada reagirati
sniženjem trošarina na naftne derivate, pratimo situaciju na tržištu i
analiziramo sve moguće mjere koje bi se mogle povući nastavi li se
trend rasta cijena nafte na svjetskom tržištu, riječi su kojima je
ministar gospodarstva, rada i poduzetništva Branko Vukelić odgovorio
na pitanje hoće li Vlada možda sniženjem trošarina reagirati na rast
cijena naftnih derivata.#L#
Naime, od početka ove godine cijene benzina u Hrvatskoj su porasle
14,1 posto, a dizela 10,5 posto, a sve su češća i upozorenja da rast
tih cijena može uzrokovati i niz drugih poskupljenja.
Na negativne efekte poskupljenja benzina upozorio je i premijer Ivo
Sanader koji je sa sjednice Vlade pozvao Upravu i Nadzorni odbor
hrvatske naftne kompanije Ina da učine sve i pronađu unutarnje rezerve
kako bi se doskočilo neugodnoj situaciji rasta cijena.
Ministar Vukelić kaže da Ministarstvo, kao i vodstvo Ine, prati
situaciju na svjetskom tržištu i da se analiziraju sve moguće mjere
koje bi se mogle povući nastavi li se trend rasta cijena nafte na
svjetskom tržištu.
Jedan od modela je, a takav ima susjedna Slovenija, i utjecaj putem
trošarina, odnosno njihova sniženja.
"Neću reći da će Vlada reagirati sniženjem trošarina", rekao je
Vukelić, ponavljajući da će se, u slučaju rasta cijena na svjetskom
tržištu, pokušati naći rješenje zajedno s upravom Ine.
U Ini procjenjuju da u ovom trenutku još nema razloga da država
intervenira sniženjem trošarina, ali njenu reakciju očekuju u slučaju
da cijena sirove nafte na svjetskom tržištu dosegne 45 do 50 dolara po
barelu.
No, ministar Vukelić ne želi izričito reći da li bi Vlada i kod te
cijene reagirala sniženjem trošarina, napominjući da Ina može
reagirati i svojim zalihama.
U Ini ponavljaju da porezi i trošarine imaju najveći udio u strukturi
maloprodajne cijene derivata - u konačnoj cijeni porezi i trošarine
imaju udio 61 posto, a Inin je udio 39 posto.
Potkrepljuju to npr. strukturom cijene Eurosupera 95 gdje je u cijeni
od 7,24 kune Inin udio 2,83 kune, dok je PDV 1,3 kuna, a trošarina 3,1
kuna.
Rast cijena benzina u Hrvatskoj uzrokovan je kretanjem na svjetskom
tržištu na kojem se bilježi značajan i brz rast cijena nafte.
Prema Ininim podatcima, od početka ove godine na svjetskom su tržištu
cijene benzina porasle za 54 posto i trenutno su stabilizirane, a
nastavlja se rast cijena sirove nafte koja je od početka godine do
sada poskupila 30,5 posto, te plinskih ulja i dizela čija je cijena
porasla za 34 posto.
Kretanje cijena nafte na svjetskom tržištu teško je procijeniti, iako
je, podsjećaju i u Vladi i u Ini, rast cijena uobičajen tijekom ljetne
sezone.
Različita mišljenja o daljnjem kretanju cijena imaju i sami
analitičari. S jedne strane, a to je procjena koju iznosi i ministar
Vukelić, ocjenjuju da su cijene dosegle svoj maksimum i da se može
očekivati njihov pad, dok s druge strane analitičari prognoziraju da
bi cijena sirove nafte mogla rasti i do 50 dolara po barelu.
(Hina) xbn/xum yds
(Hina) xbn/xum yds