ZAGREB, 2. travnja 2004. (Hina) - Radi zaštite pluralizma medija novim Zakonom o medijima mora se ograničiti koncentracija na medijskom tržištu, slično kao i dosadašnjim zakonom, a ne po općim propisima o zaštiti od monopolističkog
položaja na tržištu, kao što predlaže Ministarstvo kulture, mišljenje je većine sudionika današnje javne rasprave o tom zakonu u Hrvatskom novinarskom društvu (HND).
ZAGREB, 2. travnja 2004. (Hina) - Radi zaštite pluralizma medija novim
Zakonom o medijima mora se ograničiti koncentracija na medijskom
tržištu, slično kao i dosadašnjim zakonom, a ne po općim propisima o
zaštiti od monopolističkog položaja na tržištu, kao što predlaže
Ministarstvo kulture, mišljenje je većine sudionika današnje javne
rasprave o tom zakonu u Hrvatskom novinarskom društvu (HND). #L#
Većina medijskih stručnjaka i novinara, te predstavnika nevladinih
udruga koje se bave zaštitom slobode medija složilo da novim zakonom
ne bi trebalo ukidati članak 33. postojećeg Zakona o medijima koji
govori o ograničenju koncetracije, već da bi taj članak trebalo
učiniti jasnim i provedivim.
Državni tajnik u Ministarstvu kulture Jadran Antolović rekao je da je
Zakon o medijima, koji je Ustavni sud ukinuo jer nije donesen
natpolovičnom većinom zastupnika, dobar i da se stoga predlaže njegovo
ponovno usvajanje uz doradu desetak članaka radi njegovog
poboljšanja.
Svi su se složili da novi zakon mora biti donesen do 30. travnja, u
roku koji je dao Ustavni sud, jer bi u suprotnom nastala pravna
praznina.
Bivši ministar kulture Antun Vujić zadovoljan je što se umjesto
ukinutog Zakona predlaže sadržajno gotovo isti jer, po njemu, on
predstavlja civilizacijski pomak u medijskom zakonodavstvu. No,
izostavljanje članaka o ograničenju koncentracije Vujić smatra korakom
unatrag. Tim se člankom, tvrdi Vujić, pokušalo uvesti objektivni
kriterij za ograničavanje koncentracije na temelju broja prodanih
primjeraka određene vrste tiska. "Bez tog ograničenja moguće je da
netko kupi sve medije", upozorio je Vujić.
Antolović je objasnio da se Ministarstvo odlučilo za prepušatanje
spračavanja monopola općim propisima i Agenciji za zaštitu od tržišnog
natjecanja zbog nejasnoće i neprovedivosti važećeg članka 33.
Potvrdila je to i Olgica Spevec, predsjednica Vijeća za zaštitu
tržišnog natjecanja, rekavši da je broji prodanih primjeraka
promjenjiva kategorija koju bi bilo teško stalno pratiti. Rekla je i
da Agencija nije tražila promjenu propisa o ograničenju koncetracije,
pa ni ukidanje praga od 40 posto, već samo jasne propise po kojima će
postupati. Upozorila je da će odredba po kojoj nakladnici moraju
prijaviti Agenciji svaku, pa i najmanju koncentraciju poduzetnika biti
znatno opterećenje za Agenciju.
"Svaka koncentracija poduzetnika ne dovodi do monopolističkog
položaja na tržištu jer za Agenciju postaju upitnim koncentracije
poduzetnika od milijuna kuna na svjetskom tržištu i od 100 miljuna
kuna na domaćem", objasnila je Spevec.
Za Gezu Stantića iz Vijeća za medije HHO-a neobjašnjivo je zašto se
ukida ograničenje koncentracije na medijskom tržištu jer ono nije
uvedeno zbog zaštite tržišta, već zbog zaštite pluralizma medija.
Smatra stoga da članak 33. ne treba ukidati, već ga jasnije
formulirati i učiniti ga provedivim. Stantić se boji da je ukidanje
ograničenja koncentracije u Zakonu o medijima uvod u ukidanje sličnih
"sasvim jasnih i provedivih odredaba u Zakonu o elektroničkim
medijima".
Predsjednica saborskog Odbora za informiranje Željka Antunović
zauzela se za izmjenu članka 33. umjesto njegova ukidanja jer smatra
da se općim propisima o zaštiti od tržišnog natjecanja ne može zaštiti
pluralizam na medijskom tržištu.
Zrinka Peruško iz Instituta za međunarodne odnose i vanjska članica
saborskog Odbora za informiranje objasnila je da je cilj ograničenja
koncentracije zaštita pluralizma medija kao društvene, a ne
gospodarske djelatnosti. Ona sumnja da Agencija koja je zadužena za
zaštitu gospodarskih interesa može istodobno štiti i društveni u
slučaju medija.
I Stjepan Malović, profesor s Fakulteta političkih znanosti smatra da
za sprečavanje monopola ne medijskom tržištu kriterij ne mogu biti
tržišni udjeli. Najvažnijom pretpostavkom za suzbijanje monopola
smatra obavezu objave podataka o udjelima u vlasništvu svakog medija,
kao i njihovu dostupnost javnosti.
Katja Kušec je u ime Sindikata novinara Hrvatske zatražila da se u
Zakon unesu izmjene kojima bi se unaprijedila zaštita novinara.
(Hina) xggrb yso
(Hina) xggrb yso