LJUBLJANA,26. ožujka(Hina) - Uključivanjem u NATO savez u drugom krugu njegova širenja nakon povijesne 1997. kada su u članstvo primljene Poljska, Češka i Mađarska, Slovenija će ispuniti jedan od dva vanjskopolitička prioriteta -
članstvo u EU i NATO savezu.
LJUBLJANA,26. ožujka(Hina) - Uključivanjem u NATO savez u drugom krugu
njegova širenja nakon povijesne 1997. kada su u članstvo primljene
Poljska, Češka i Mađarska, Slovenija će ispuniti jedan od dva
vanjskopolitička prioriteta - članstvo u EU i NATO savezu.#L#
Time će se nastaviti širenje i jačanje regionalne stabilnosti, što je
i bio jedan od glavnih argumenata polititike koja je dokazivala da bi
samo članstvo u Europskoj uniji bilo "polovičan korak".
Slovenski parlament donio je izjavu o želji za priključenjem NATO
savezu 1994., a iste je godine Slovenija među prvim uključena u
Partnerstvo za mir temeljem kojega njezinih 200 vojnika sudjeluje u
mirovnim operacijama u BiH i na Kosovu.
Individualni dijalog o učlanjenju dogodio se prvi put 1996. godine,
no tadašnji premijer Janez Drnovšek nije uspio uvjeriti Billa Clintona
da je slovenski teritorij prirodni most NATO članica prema Mađarskoj,
Češkoj i Poljskoj. Ondašnji ministar vanjskih poslova Zoran Thaler,
razočaran neprimanjem Slovenije u "višegradskom" paketu prvih novih
članica, izjavio je da su razlozi izostanka bili političke prirode jer
je Francuska predložila da uz Sloveniju u NATO budu primljene
Rumunjska i Bugarska.
Tadašnja američka državna tajnica Madeleine Albright u jednoj je
zgodi replicirala da NATO nije humanitarna nego vojna organizacija.
Iste godine, parlament je donio dopunu deklaracije o nacionalnoj
sigurnosti i omogućio slanje manjeg broja slovenskih vojnika u
postdaytonsku BiH.
Time je postalo jasno da slovenski izgledi za uključenje u najjaču
vojno-političku organizaciju i prijelaz iz statusa "security spendera"
u kategoriju "security providera", kao političkom preduvjetu
učlanjenja, rastu uključivanjem u regionalna pitanja sigurnosti.
Slovenija je 1988. izradila novu strategiju za ulazak u NATO, iste
godine otvorila svoju misiju u njegovu stožeru u Bruxellesu,
organizirala više vježbi, među kojima i vježbu "Cooperative Exchange
98" u blizini granice s Hrvatskom u kojoj je sudjelovalo 6.000
NATO-ovih vojnika. Godinu dana kasnije NATO vođen SAD-om intervenirao
je na Kosovu, a Slovenija je politički podržala akciju omogućivši
prelete svog teritorija za zrakoplove iz NATO-ove talijanske baze u
Avianu.
Od washingtonskog summita 1999. godine na kojemu je prihvaćen
akcijski plan za uključenje novih država, pa do onog u Pragu krajem
2002. godine, kad je odlučeno da se u drugom krugu prime Slovenija,
tri baltičke republike, Bugarska i Rumunjska, vlada u Ljubljani
uspjela je provesti više uspješnih godišnjih akcijskih planova,
nastaviti politički i vojni dijalog s Bruxellesom i Washingtonom te
započeti opsežne vojne reforme. Među njima je i lani provedena odluka
o ukidanju novačenja i uvođenju profesionalnog sastava s obveznom
rezervom, što je nužno kako bi se slovenski vojnici ubuduće učinkovito
uključili u NATO-ove zadaće u svijetu.
Do 2010. godine Slovenija namjerava uspostaviti profesionalnu vojsku
od 8.000 pripadnika i veći broj rezervista koji bi u inozemne
operacije odlazili na osnovi sklopljenog ugovora.
Sve to omogućilo je da unatoč suprotnim prognozama na referendumu o
ulasku u NATO koji se održao prije godinu dana 66 posto Slovenaca
podrži taj korak. Doduše, to se dogodilo nakon jake kampanje od strane
vlade i javnih polemika koje je sa protivnicima "Vilniuske"
deklaracije o podršci američkom ratu u Iraku vodio ministar vanjskih
poslova Dimitrij Rupel. Javnost su konačno svojim izjavama u potrebu
ulaska u NATO ipak najviše uvjerili Milan Kučan i vojni računovođe.
Prvi priznanjem da EU nema vlastitu obrambenu strukturu, a drugi
usporedbom učlanjenja i neučlanjenja s aspekta troškova.
Najveće vojne troškove nakon izlaska iz Jugoslavije, tvrde ovi
potonji, Slovenija je imala 1992. godine kad je za obranu izdvajala
2,05 posto nacionalnog dohotka. Danas to iznosi samo oko 1,62 posto, s
obvezom da se zbog učlanjenja u NATO izdvajanje poveća na dva posto
BDP-a do 2008. godine.
Iduće godine na primjer, Slovenija će na vojsku potrošiti oko 300
milijuna eura, ali će na "godišnju članarinu" za NATO otići samo 2,5
milijuna eura. Ne zna se doduše da li će tim iznosom biti, kako neki
tvrde, pokriveni i troškovi patroliranja NATO-ovih aviona iz baza u
Italiji i Mađarskoj (Slovenija neće imati ni stacionarne baze ni
lovačke zrakoplove), ali je rješenje o kontroli zračnog prostora iz
susjednih država svakako jeftinije od nabave vlastitih zrakoplova.
Uostalom, nekoliko godine stare ideje slovenskih pacifista o statusu
"oružane neutralnosti" odbačene su nakon podatka da je Austrija za
kontrolu svog zračnog prostora morala kupiti 24 borbena aviona u
vrijednosti 1,8 milijardi eura.
A na strahove javnosti od moguće militarizacije društva zbog članstva
u NATO savezu i rizicima koje donosi sudjelovanja u mirovnim misijama
veleposlanik u sjedištu saveza Matjaž Šinkovec odgovorio je
krilaticom: "Ne idemo li u Afganistan, Afganistan će doći k nama".
Kako glase službene prosudbe slovenske vlade, i zadnje želje koje se
u više europskih prijestolnica čuju o potrebi uključivanja slovenskog
"know-howa" na Kosovu u rješenju krize, govore ipak da će slovenska
politika i vojska više od Afganistana morati biti angažirani u bližim
potencijalnim kriznim žarištima.
Službena slovenska pozicija govori da uključenjem Slovenije u EU "jača
sigurnost i stabilnost jugoistočne Europe" u kojemu Slovenija nije dio
problema nego dio rješenja. To je, smatraju u Ljubljani, politički
trošak vrijedan dobivanja kolektivne obrane u skladu s 5. člankom NATO
povelje iako je moguća regionalna nestabilnost u samom žarištu Balkana
jedini eventualni virtualni neprijatelj s kojim bi se Slovenija mogla
suočiti u nadolazećim godinama.
Luka Fiamengo, stalni dopisnik Hine iz Ljubljane
(Hina) fl dh
(Hina) fl dh