INDIANAPOLIS, 22. ožujka 2004. (Hina/dpa) - Bajke poput Pepeljuge i Trnoružice ostavljaju na djecu štetan dojam da se "isplati biti lijep", tvrde američki sociolozi.
INDIANAPOLIS, 22. ožujka 2004. (Hina/dpa) - Bajke poput Pepeljuge i
Trnoružice ostavljaju na djecu štetan dojam da se "isplati biti
lijep", tvrde američki sociolozi.#L#
Premda priče mogu sadržavati brojne štetne stereotipe, to ne znači da
roditelji moraju baciti te knjige. Roditelji bi, kažu sociolozi,
morali s djecom razgovarati o zapletima i likovima i razmisliti
poručuju li bajke njihovim kćerima da je ljepota bitnija od školovanja
i karijere.
Istraživači su pohvalili autore animiranog filma "Shrek" u kojemu se
ljepotica pretvori u zelenog diva i živi "sretno do kraja života".
Liz Grauerholz, profesorica sociologije na sveučilištu Purdue u
Indiani kaže da su bajke poput Pepeljuge i Snjeguljice usredotočene na
izgled, posebno na žensku ljepotu: "Od najranijeg djetinjstva
djevojčice čitaju bajke o kraljevnama koje stječu nevjerojatno
bogatstvo samo zato što se ističu svojom ljepotom. To je snažna poruka
koja može sputati djevojku kojoj se čini da nije dovoljno lijepa".
Profesorica Grauerholz i Lori Baker-Sperry sa sveučilišta Western
Illinois proučile su 168 bajki koje su u 19. stoljeću napisala braća
Grimm.
Analiza je pokazala da se izgled spominje u gotovo svima i to u
prosjeku 14 puta, a svaka peta bajka povezuje ružnoću sa zloćom.
Ipak, ne slažu se svi znanstvenici sa zaključcima analize objavljene
u časopisu Gender and Society. Robert Whelan, direktor udruge Obitelj
i briga za mlade upozorava da te bajke ne poručuju da moraš biti lijep
nego da moraš biti dobar: "Pepeljuga ti govori da možeš nositi
dronjke, ali ako si dobar, na kraju ćeš uspjeti. Mene više zabrinjava
Barbie i dojam koji stječu djevojčice: da moraju biti jako mršave i
jako našminkane."
(Hina) xdgk ydgk
(Hina) xdgk ydgk