ZAGREB, 17. ožujka 2004. (Hina) - Gospodarsko-interesno udruženje proizvođača pića Hrvatske (GIUPP) i ove će godine svoje aktivnosti usmjeriti ka razvoju te djelatnosti, zaštiti domaće proizvodnje i suzbijanju "crnog tržišta", te
usklađivanju domaće zakonske regulative s zakonodavstvom i normativima Europske unije (EU).
ZAGREB, 17. ožujka 2004. (Hina) - Gospodarsko-interesno udruženje
proizvođača pića Hrvatske (GIUPP) i ove će godine svoje aktivnosti
usmjeriti ka razvoju te djelatnosti, zaštiti domaće proizvodnje i
suzbijanju "crnog tržišta", te usklađivanju domaće zakonske regulative
s zakonodavstvom i normativima Europske unije (EU).#L#
Rečeno je to na danas održanoj Skupštini Udruženja. Što se tiče
trenutačnog stanja u toj grani izneseni podaci pokazuju kako
proizvodnja jakih alkoholnih pića (JAP) pada iz godine u godinu.
Prošle je godine tako ukupna proizvodnja JAP-a iznosila 17,7 milijuna
litara, dok je primjerice u 2002. bila 18 milijuna litara, 2000.
godine 19,8 milijuna litara, a 1998. godine 26,3 milijuna litara.
U posljednjih deset godina, kako je rečeno, plasman JAP-a
registriranih domaćih proizvođača smanjio se za polovinu. Naime, 1994.
godine na domaćem je tržištu prodano 18,4 milijuna litara jakih
alkoholnih pića, a prošle godine tek 9,9 milijuna litara. No, kako su
pojasnili u GIUPP-u, ovaj podatak ne može poslužiti kao relevantan za
donošenje zaključka kako hrvatski građani manje piju, već ukazuje na
to da se tržište "napaja" iz neregistrirane sive ekonomije i povećanog
uvoza.
Takvo bi se stanje, drže u tom udruženju, moglo poboljšati i to
smanjivanjem trošarina, uvođenjem jače tržišne kontrole,
liberalizacijom uvoza sirovina i repromaterijala te zakonskom
regulativom kojom bi se izjednačili svi sudionici na tržištu jakih
alkoholnih pića.
Podaci o izvozu JAP-a pokazuju kako je već godinama u konstantnom
padu. Tako je od 13 milijuna litara koliko je iznosio 1996. godine
smanjen na lanjskih 4,7 milijuna litara. Istodobno, uvoze je u
porastu, pa je tako prošle godine uvezeno 3,2 milijuna litara raznih
jakih alkoholnih pića, a ukidanjem carinskih stopa 2005. godine može
se očekivati daljnje povećanje uvoza.
Najstabilniji dijelovi cjelokupne proizvodnje i prometa pića, što ih
okuplja GIUPP, i dalje su proizvodnja bezalkoholnih pića (BAP) i
mineralnih voda. Promet BAP-a na domaćem tržištu porastao je 18 posto
u odnosu na 2002. godinu pri čemu je promet osvježavajućih pića
porastao 18 posto, voćnih sokova također za 18 posto te sirupa za 14
posto.
Podaci o proizvodnji i prometu mineralnih voda pokazuju da je u
posljednjih nekoliko godina došlo do izvjesne stabilizacije. Ukupni je
plasman mineralnih voda od 1994. do 2003. godine porastao od 92
milijuna litara na 258 milijuna litara, ali se u posljednje tri godine
primjećuje usporeniji rast. Izvoz se pak posljednje tri godine zadržao
na otprilike 15 milijuna litara. Podaci o proizvodnji i prodaji
mineralne vode odnose se na tri proizvođača - Jamnicu, Studenac i
Vindiju.
Što se pak tiče izvorskih voda zabilježeno je da su domaći
proizvođači lani ukupno proizveli i na tržište plasirali oko 65
milijuna litara izvorske vode, što je duplo više nego u godini
ranije.
(Hina) xtp yds
(Hina) xtp yds