BEOGRAD, 11. veljače 2004. (Hina/dpa) - Američki biznismen koji je donio Yugo u SAD u 1980-ima odustao je od pokušaja da taj automobil ponovno distribuira u Ameriku, ali kraj četvrt stoljeća duge priče o malom srpskom automobilu nalik
na kutiju još nije na vidiku.
industrija-Promet
BEOGRAD, 11. veljače 2004. (Hina/dpa) - Američki biznismen koji je
donio Yugo u SAD u 1980-ima odustao je od pokušaja da taj automobil
ponovno distribuira u Ameriku, ali kraj četvrt stoljeća duge priče o
malom srpskom automobilu nalik na kutiju još nije na vidiku.#L#
Malcolm Bricklin, koje je prije dvadesetak godina osmislio dovođenje
jeftinog jugoslavenskog automobila na američko tržište, izvijestio je
kragujevačku tvornicu autmobila "Zastavu" da zamršena vlasnička
pitanja i politička situacija u Srbiji onemogućavaju novi posao,
javljaju lokalni izvjestitelji.
Bricklinova kompanija "Newcaro" i "Zastava" ušli su u zajednički
projekt, nazvan "Zastava Motor Works" (ZMW), 2002. s ciljem ponovnog
izvoza srpskog automobila u SAD.
U pet godina prije no što je doživio neuspjeh 1989., Yugo America
prodan je u najmanje 150.000 primeraka, za oko 4.500 dolara po
automobilu. Bricklin je nedavno tvrdio da je prodano oko 190.000
"najbrže razvijenog automobila ikad izvezenog iz Europe".
Bricklin je rekao da u novom projektu neće biti samo Yugo, "Zastavin"
obiteljski auto s klasičnim motorom 1,1 i 55 konjskih snaga, već nešto
veći i moderniji model Florida s pet vrata, osmišljen 1987. te njegova
'pick-up' verzija.
No, njegova ideja da će "Newcaro" moći kontrolirati "Zastavu" s oko
175 milijuna dolara investicija kroz ZMW očito nije imala temelja.
Tako je tvornica automobila u "Zastavinoj" grupaciji, koja izrađuje i
oružje i specijalna vozila, ostala u praznini koja ju je zadesila
raspadom bivše Jugoslavije i gubitkom velikog, uvelike zaštićenog
tržišta.
Njezin oslonac, Yugo, koji je na području bivše države prodan u
stotinama tisuća komada, s najboljom prodajom 1989. (118.237 komada),
ostao je bazično nepromijenjen, osim nekoliko plastičnih poboljšanja
unutrašnjsti vozila u odnosu na prototip iz 1980.
Prije bricklina, "Zastava" je pokušala 'koketirati' s "Daewoom" i
"Hyundaijem", "Fiatom" i "Peugeotom", no pregovori su uvijek propadali
jer "Zastava", pod jakim socijalnim pritiskom, nije bila osposobljena
suočiti se s dramatičnim promjenama tržišnih uvjeta.
Bez većih promjena i investicija na vidiku, preostale opcije bile su
nastaviti kao do sada ili 'ključ u bravu'.
"Zastavini" automobili danas zadovoljavaju tek neke sigurnosne,
ekološke i komforne standarde. Yugo je prošloga tjedna na internetskoj
anketi proglašen najgorim automobilom ikad proizvedenim, značajno
potukavši Forda Pinta i više drugih automobila.
Modeli Yuga izrađeni između 1988. i 1992. bolje su kvalitete i
pouzdanosti od onih proizvedenih ranije. Novi Yugo još uvije košta oko
4.500 dolara, dok se tražena cijena za "dobro očuvani" Yugo iz 1990.
kreće oko 2.750 dolara.
(Hina) xtr ytr
(Hina) xtr ytr