RIJEKA, 27. siječnja (Hina) -
industrija-Brodogradnja
RIJEKA, 27. siječnja (Hina) - #L#
Iako je u knjizi narudžaba Brodogradilišta 3. maja sada 20 brodova,
te kapaciteti popunjeni do 2008., isporuke brodova kasne manje nego
prethodnih godina, a produktivnost poboljšana, u slučaju zadražavanja
trenda nepovoljnog tečaja dolara, odnosno daljnjeg značajnog pada
njegove vrijednosti, moguć je nastavak negativnog poslovanja tog
najvećeg hrvatskog brodogradilišta.
Poslovi u brodogradnji ugovaraju
se u dolarima, pa na konačne rezultate poslovanja svih domaćih
brodogradilišta utječu stalne promjene, odnosno smanjenje vrijednosti
te valute.#L#
Prema gruboj procjeni, uzevši u obzir razliku u vrijednosti dolara
od vremena ugovaranja posla ( prethodnih godina) do dovršetka
izgradnje i naplate u kojem je vrijednost dolara pala s više od 8 kuna
za dolar na 6 kuna za dolar ili za više od 25 posto, gubici po svakom
brodu koji je tijekom 2003. izgrađen u 3. maju po prosječnoj
ugovorenoj cijeni od oko 30 milijuna dolara mogli bi iznositi više od
4 milijuna dolara. U 2003. su u 3. maju proizvedena četiri broda, od
kojih su tri isporučena, a četvrti će biti predan u 2004.
Svi prihodi i procijenjeni gubici koji će nastati pri izgradnji
brodova ugovorenih u tekućoj godini, sve do njihove isporuke,
uračunavaju se su u poslovne rezultate te godine, pa se, primjerice,
u poslovanje u 2002. uračunavaju poslovi, odnosno brodovi koji će biti
dovršeni u 2003. i u narednim godinama. Konačnu cijenu broda dodatno
umanjuju i tzv. penali koji se obračunavaju radi prekoračenja
ugovorenih rokova gradnje.
U računu dobiti i gubitka Brodogradilišta 3. maja za 2002. koji je
izrađen sredinom prošle godine iskazan je gubitak od 330 milijuna
kuna, a najveći dio gubitka predviđen je zbog značajna pada
vrijednosti dolara. U knjizi narudžaba potkraj iste godine je bilo 9
brodova, od kojih je dio ugovoren prethodnih godina. Tri su broda
isporučena u 2003, a ostalih šest bit će predani ove i sljedeće
godine.
Predsjednik Uprave 3. maja Gvozden Rukavina u izjavi za Hinu kazao je
da bi konačni rezultati poslovanja u 2003. trebali biti pozitivni,
ali bi, nastavi li se trend pada vrijednosti dolara, rezultat mogao
biti i negativan.
Tijekom 2003. Brodogradilište 3. maj ugovorilo je gradnju 14 novih
brodova, po dva za njemačke i grčke naručitelje, te 10 za latvijskog
naručitelja. Stupanje tih ugovora na snagu predviđeno je u prvom
kvartalu ove godine. Te bi novogradnje trebale biti isporučene do
2008. , kaže Rukavina dodavši da su cijene ugovorenih novogradnja
dobre s obzirom na tržišne uvjete, te da je tijekom prošle godine
smanjen dio gubitaka koji uzrokuju kašnjenjenja isporuka brodova.
Po riječima Rukavine Brodogradilište 3. maj 'povuklo' je i koristi
sva državna jamstva za zajmove koji su mu za premoštenje dugova,
restruktiriranje i racionalizaciju poslovanja, tehničku obnovu i
tekuću proizvodnju odobreni u 2003.
Odobren je zajam od 45 milijuna dolara za premoštenje dugovanja
nastalih do 2002. te za osiguranje likvidnosti. Sljedećim zajmom od 22
milijuna dolara financira se tekuća proizvodnja. Za izgradnju dvaju
tankera za Uljanik Plovidbu odobren je zajam od oko 50 milijuna
dolara, a za restrukturiranje i racionalizaciju poslovanja koristi se
zajam od 16, 8 milijuna eura, rekao je Rukavina.
(Hina) hšup ds
(Hina) hšup ds