Premda istraživačka industrija u Hrvatskoj, sa procijenjenim prometom od 15,5 milijuna dolara u ovoj godini zauzima malih 0,07 posto u ukupnoj svjetskoj vrijednosti te industrije koja iznosi 21,5 milijardi dolara, stope rasta u Hrvatskoj veće su od onih u zemljama razvijene tržišne ekonomije, kaže direktorica Hendala Nevenka Hendrih.
Kako se u Hrvatskoj godišnje po glavi stanovnika na istraživanja tržišta izdvaja malih 3,6 dolara, potencijal rasta te industrije po njezinim riječima još nije posve iskorišten.
Po podacima Svjetskog udruženja profesionalaca u istraživanju tržišta (ESOMAR), koje je iznijela, ta izdvajanja u Europi su najveća u Velikoj Britaniji gdje iznose 40 dolara, u Francuskoj 30,5, Njemačkoj 25,3, a u SAD-u 24,9 dolara per capita.
Kao i na drugim tržištima, i u Hrvatskoj najviše, 45 posto narudžaba za provedbom istraživanja tržišta dolazi iz sektora proizvodnje, 13 posto istraživanja naručuju mediji, a 11 posto istraživački instituti.
U odnosu na druge zemlje, u Hrvatskoj su ispod prosjeka kao naručitelji tržišnih istraživanja zastupljeni b2b sektor i trgovina, a iznadprosječno propagandne agencije i mediji.
Prosječne cijene tržišnih istraživanja u Hrvatskoj, kaže, niže su od cijena na razvijenim tržištima. Tako domaće agencije istraživanja navika potrošača naplaćuju prosječno 55 posto manje od prosječne cijene od 21.800 dolara za 500 ispitanika, kojoj po ESOMAR-ovoj klasifikaciji pripada indeks 100. Istraživanja reklama jeftinija su od ESOMAR-ova prosjeka za 60 posto, a istraživanja za poslovni sektor za 68 posto.
U budućnosti, u Hrvatskoj se ipak može očekivati usporavanje stopa rasta istraživačke industrije, okrupnjavanje i specijalizacija vezana uz posebne potrebe klijenata, čulo se na skupu.
(Hina) xduk yds