Takav trend utvrđen je u istraživanju koje je provela konzultantska grupa Deloitte, koje ističe poteškoće s kojima se suočavaju američke kompanije, posebice u vođenju svojih proizvodnih operacija u Kini.
U posljednjih nekoliko godina američke kompanije su bile puno sklonije nego krajem devedesetih prošloga stoljeća ulagati u proizvodne operacije u Meksiku. Mnogi tu zemlju smatraju regijom niskih troškova u kojoj je jednostavnije poslovati nego u Kini jer je bliže SAD-u i uključuje manje probleme s isporukama, kaže čelnik istraživanja globalne proizvodnje pri Deloitte-u Peter Koudal.
"Near-shoring postaje uočljivijim trendom u okviru nastojanja globalnih kompanija da poboljšaju vrijednost koju izvlače iz svojih stranih ulaganja", dodao je. Ipak, Deloitte je ustanovio da se te kompanije i dalje žele širiti u Kini u dugom roku.
"Mislim da je korektno kazati da je došlo do ohlađivanja američkih korporacija prema ulaganjima u Kinu", kazao je Kevin Gromley, Deloitte-ov globalni direktor za proizvodno savjetovanje. "Većina nastavlja iskazivati zanimanje u ispitivanju mogućnosti širenja no u ovome trenutku traže druge lokacije koje su im povoljnije u pogledu investicijskih odluka".
U 2003., posljednja godina za koju se raspolaže konkretnim podacima, više od 80 posto stranih ulaganja američkih kompanija otišlo je u bogatije zemlje poput onih u zapadnoj Europi i Kanade, prema 61 posto u 2000. Uslijed toga, udio ulaganja u gospodarstva u razvoju, uključujući Kinu i Indiju, osjetno je smanjen.
Sve više kompanija u zapadnoj Europi drže atraktivnijim ulagati u proizvodnju u zemljama istočne Europe gdje su troškovi rada niski, nasuprot natezanjima s problemima dovoženja dijelova ili dovršenih proizvoda s puno većih udaljenosti iz Kine.
Po istraživanju Deloitte-a, 80 posto proizvođača koji su ulagali u velike operacije u zemljama poput Kine drže otežanim gotove proizvode i dijelove isporučivati u i iz udaljenih tvornica, što je rezultat općeg nezadovoljstva s profitabilnošću tih operacija.