Te i druge probleme vezane za tu vrstu poslovanja u Hrvatskoj iznijela je predsjednica Hrvatske udruge za franšize Ljiljana Kukec na danas otvorenom 3. međunarodnom sajmu franšiza i poslovnih partnerstava-FIP 2005., koji se do 12. svibnja održava u zagrebačkom hotelu Westin.
Sajam je okupio 20-ak domaćih i stranih izlagača, koji nude isto toliko franšiza, a uz Udrugu u njegovoj organizaciji sudjeluje i zagrebački Poduzetnički centar za franšize "Promaturo". Tijekom sajma bit će predstavljeni načini poslovanja i proizvoda pojedinih franšiza, a održat će se i međunarodno savjetovanje o tome kako što lakše pokrenuti franšizno poslovanje.
Kukec je izrazila zadovoljstvo ovogodišnjim odazivom izlagača, ali i općenito poduzetnika, te naglasila da su u tri godine rada i Udruga i sajam postali prepoznatljivo mjesto za sve one željne novih poslovnih izazova, ali i širenja postojećeg posla.
Ističe i da bi putem franšiznog poslovanja, u kojem se zapravo replicira već dokazan i profitabilan način vođenja određene djelatnosti po principu "ključ u ruke", osim zapošljavanja hrvatske tvrtke mogle povećati i svoju konkurentnost.
No, sve to na žalost, kaže, u Hrvatskoj, još ne funkcionira kako bi moglo, jer unatoč relativno dobrom zanimanju poduzetnika za tu vrstu poslovanja nema dovoljno interesa državnih institucija, posebno resornih ministarstava pa tako nema ni potpora. Nije bolje, kaže, ni s bankama koje u Hrvatskoj uopće ne žele kreditirati poslovanje i obrtna sredstva za franšize, nego tek možda opremu, a i to s ograničenjem.
Dodaje da za razliku od nekih drugih načina za ulazak u poduzetništvo franšizno poslovanje ima vrlo nizak postotak propalih pokušaja, jer su iskustvo, ekspertiza i "know-how" franšizodavca odlično jamstvo za uspjeh poslovanja, posebno poduzetnika-početnika.
Iznosi i podatke po kojima je prošle godine kroz franšizne lokacije u svijetu prošlo 810 milijardi američkih dolara, što znači, dodaje, da se preko njih ostvaruje oko 45 posto cjelokupne svjetske maloprodaje. U svijetu, kaže, postoji više od 4.500 davatelja franšiza, koji posluju na više od 600 tisuća lokacija.
U Hrvatskoj, kaže Kukec, po slobodnoj procjeni trenutno djeluje oko 120 franšiza, od kojih su 30-ak domaći franšizni lanci, a među njima su uspješniji Institut za mršavljenje "Body Creator" iz Zagreba te jedine dvije izvozne hrvatske franšize modne tvrtke X-Nations i Skandal.