Špijunska i kontrolna tehnologija, uskrata osobnih sloboda, novogovor i naoko beskrajan rat, sve su to argumenti koji djelo iz 1948. s lakoćom smještaju u 21. stoljeće.
Lorin Maazel, američki dirigent i skladatelj koji je 2000. počeo raditi na novoj operi, tvrdi da se ne bavi političkim teatrom.
"Prije pet godina nitko nije tako razmišljao", kaže 75-godišnji skladatelj nakon probe uoči svjetske premijere u utorak.
"Ta je tema postala veoma aktualna i sve je relevantnija... Ali to nam nije bila nakana".
Radnja je po mnogo čemu smještena u sadašnjost: zvuci helikoptera, narančasti kombinezoni za kriminalce i američki naglasak Velikoga brata. No opera 1984. uglavnom se drži fabule romana.
"Počeli smo razgovarati o tom projektu 2000. godine, dakle prije događaja od 11. rujna 2001.", kaže kanadski redatelj Robert Lepage, poznat po svojim hrabrim i vizualno inovativnim produkcijama.
"Tada nismo ni slutili da će komad tako snažno korespondirati s današnjim svijetom", dodaje.
Prema Lepageovim riječima, Orwellovo djelo nije nimalo izgubilo na aktualnosti nakon pada sovjetskoga komunizma, totalitarnoga sustava na koji je djelo najčešće podsjećalo čitatelje.
"Treba imati povjerenja u inteligenciju publike, treba vjerovati... da se ne mora naglasiti ili potcrtati ništa što ima veze sa sigurnošću ili terorizmom", kaže redatelj.