FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

GOVOR PREDSJEDNIKA TUĐMANA U HRVATSKOM SABORU (5)

Autor:
ZAGREB, 22. prosinca (Hina) 4. O GOSPODARSKOM STANJU Gospode i gospodo saborski zastupnici, Hrvatska je danas, nakon što je pobijedila u ratu za nezavisnost i demokraciju, već dobila i važnu bitku za gospodarsku stabilizaciju, i to prije dobijanja ijednog dolara inozemnog zajma, oslonjena samo na vlastite snage, žrtve i odricanje domovinske i iseljene Hrvatske. Nalazimo se pred odgovorom na povijesni izazov o nužnosti provedbe hrvatskog gospodarskog preporoda. Zaustavili smo inflaciju, povećali hrvatske devizne pričuve, uveli i afirmirali hrvatski novac - kunu, postigli njenu unutrašnju i približili se punoj vanjskoj konvertibilnosti. Dokinuvši inflaciju vratili smo stabilnost i vjeru u hrvatski novac. To je pretpostavka štednje, koja je izvor ulaganja i sigurnosti općeg gospodarskog rasta. Pred nama sada je zadaća daljih reformi s ciljem izgradnje moderne i djelotvorne državne uprave i pokretanja gospodarskog rasta i veće zaposlenosti, radi podizanja životnog standarda za sve hrvatske građane. Obaranje inflacije omogućilo je sagledavanje svih problema hrvatskog gospodarstva. Pošto su uočeni, potrebno je da što brže i odlučnije osmislimo provedbu njihova sustavnog otklanjanja, da bismo osigurali stabilnost i potrebni gospodarski rast. Svako odlaganje i kupovanje "prividnog mira" dovelo bi u pitanje postignute uspjehe. U samostalnoj i demokratskoj hrvatskoj državi postoje svi preduvjeti za brz gospodarski razvitak. Svoje gospodarske ciljeve na svim razinama postavljamo realno ali visoko svjesni povoljnih razvojnih mogućnosti. Zato sve mjere tekuće gospodarske politike, što ih donosi Vlada, moraju biti usmjerene poticanju i oživljavanju gospodarstva i poduzetništva - osobito na području poreza i carina. Činiti sve što pridonosi gospodarskom rastu i zapošljavanju. Već u ovoj godini zaustavljeno je dugogodišnje pogoršavanje gospodarskog stanja. U idućoj (1995.) godini moramo pokrenuti gospodarski rast i tehnološku obnovu. To nam omogućuju izmijenjene okolnosti samostalne hrvatske države, slobodnog poduzetništva i međunarodni povoljni položaj naše zemlje. Hrvatski je gospodarski cilj što prije se približiti pa i sustići razvijene europske zemlje, tako da brutto domaći proizvod povećamo od današnjih oko 4-5000 dolara po stanovniku (po kupovnoj moći) na europskih 20.000! Zato hrvatska gospodarska politika mora postići i održavati dugoročno visoke stope rasta od 5 - 10 pa i više posto. Realan ali i ambiciozan dugoročni hrvatski gospodarski cilj mora biti dostizanje brutto nacionalnog proizvoda od oko 100 milijardi dolara, tj. dostići ono što danas postižu razvijene europske zemlje naše veličine. Hrvatska državna politika mora stvarati pretpostavke za brzi gospodarski rast i razvitak s programima upregnuća svih ljudskih i tvarnih i mogućnosti domovinske i iseljene Hrvatske. Kad prosuđujemo dosada postignute razultate u provedbi gospodarskog preporoda, onda se moramo podsjetiti da smo u državnu samostalnost zakoračili bez institucija i iskustva u vođenju samostalne monetarne i porezne politike, bez ustrojene porezne uprave, carine, financijske policije, državne revizije, bez cjelovite hrvatske vanjskotrgovinske, agrarne i industrijske politike i bez svih potrebnih tehničkih i statističkih instrumenata za vođenje samostalne gospodarske politike. Protekle četiri godine bile su razdoblje velikog posla na osmišljavanju puteva gospodarskog preporoda i izgradnje hrvatskog gospodarskog sustava i tržišnog gospodarstva. U kratkom smo vremenu, koristeći znanje, iskustvo i energiju svih gospodarski zainteresiranih ljudi domovinske, ali i iseljene Hrvatske, izgradili temelje za vođenje samostalne i uspješne gospodarske politike. Pri tom smo znali, također, umjesno koristiti znanje i savjete inozemnih stručnjaka. Jednako kao političku, uzeli smo i hrvatsku gospodarsku sudbinu u svoje ruke. Po prvi put u našoj dugoj povijesti, bogatstvo Hrvatske zemlje i svi plodovi fizičkog i umnog rada hrvatskih ljudi, od radnika i poduzetnika do intelektualnih stvaralaca, ostaju na raspolaganju hrvatskog naroda i njegove vlastite države. Na začuđena pitanja, političkih, vojnih i ekonomskih stratega i stručnjaka iz svijeta, kako smo uspjeli izdržati ovaj nametnuti nam okrutni i razorni rat, izgraditi državu i vojsku, te zbrinuti stotine tisuća hrvatskih prognanika, i još k tome stotine tisuća izbjeglica iz BiH, na što i danas odlazi oko 7% proračuna, a da pri tomu nije bilo nestašica i da nitko u Hrvatskoj, za sve te ratne godine, nije bio nezbrinut i gladan - jednostavni odgovor bio je i ostaje: državna samostalnost Hrvatske bila je temeljni izvor i osnova i njezine gospodarske životnosti. I u najtežoj ratnoj godini, naši su seljaci i poljoprivrednici proizveli više no dovoljno hrane za sve potrebe građanstva i vojske na svim bojištima. Nakon desetljeća tavorenja u bivšoj jugoslavenskoj zajednici, u kojoj hrvatska prirodna srednjeeuropska i sredozemna usmjerenost nikada u cijelosti nije mogla doći do izražaja, uspostava samostalne države 1990. označila je, dakako, povijesnu prekretnicu i u gospodarskom životu. Gospodarstvo bivše Jugoslavije bilježilo je cijelo jedno desetljeće, sve od 1980. trajnu stagnaciju, pa i nazadak u svakom pogledu. Hrvatska je nasljedila iz bivše Jugoslavije hiperinflaciju i tehnološki zastarjelu gospodarsku strukturu, znatnim dijelom okrenutu istočnoeuropskom i jugoslavenskom tržištu, nepriznati unutrašnji javni dug, skrivenu nezaposlenost od 30% i zakonodavstvo suprotno suvremenom tržišnom gospodarstvu. Na takvo nasljeđe došla je jugokomunistička i srpska agresija, okrutni rat, razaranja, okupacija znatnog dijela teritorija, rat u BiH, prognanici i izbjeglice, i svi problemi i troškovi što su svim tim bili uzrokovani. Tek kad sve to imamo na umu, možemo razložno prosuđivati o svemu pa naravno i o gospodarskom stanju. Unatoč nepovoljnim okolnostima učinili smo veliki napredak u izgradnji gospodarskog ustroja i institucija za moderno tržišno gospodarstvo, na putu preustrojstva socijalističkog u tržišno gospodarstvo. Od posebnog je značenja bila provedba dviju monetarnih reformi i uvodenje vlastite nacionalne valute - kune. U isto vrijeme hrvatsko je gospodarstvo nastavilo uspješno poslovati na svjetskim tržištima, gdje mu se otvaraju novi prostori i sve povoljniji uvjeti. Trgovinska razmjena uglavnom je uravnotežena. Oko polovice hrvatskog izvoza i uvoza vezano je za zemlje Europske Unije. Sama trgovinska bilanca bilježi blagi deficit, ali zbog visokih prihoda od izvoza usluga, tekuća platna bilanca trajno je pozitivna, što je izvor brzog rasta deviznih pričuva. U siječnju 1993. devizne pričuve Narodne Banke Hrvatske iznosile su 195,5 milijuna dolara, u ovlaštenim bankama imali smo još 528,1 milijuna dolara, tako da su ukupne devizne pričuve iznosile 723,6 milijuna dolara. Bilo je to neusporedivo bolje od ništice s koje smo pošli danom osamostaljenja. Danas, mjeseca prosinca 1994. godine, devizne pričuve NBH iznose oko 1,4 milijarde dolara, pričuve u ovlaštenim bankama oko 900 milijuna, što čini ukupne devizne pričuve oko 2,3 milijarde dolara, s realnim očekivanjem njihova skorog povećanja na oko 2,5 milijarde. Posebno valja istaknuti da je nova devizna štednja, koja je 1. siječnja 1992. iznosila svega 160,2 milijuna USD, a godinu dana kasnije 221,1 milijun USD, dosada, do 31.listopada ove godine narasla na 1,104 milijardu USD. Brzi rast hrvatskih deviznih pričuva najbolji je izraz gospodarske stabilnosti, povjerenja građanstva u hrvatsku valutu, te životnosti i izvozne usmjerenosti hrvatskog gospodarstva. S druge strane, visoke i dalje rastuće devizne pričuve jamstvo su stabilnosti hrvatske kune, te jamstvo plaćanja i zaduživanja hrvatskog gospodarstva i države. U sve povoljnijim uvjetima potrebno je ubrzano raditi na prestrukturiranju poduzeća, na uvođenju novih proizvoda, novih tehnologija i novih poslovodnih metoda upravljanja, a sve u cilju veće učinkovitosti i nižih troškova proizvodnje, da bi hrvatska poduzeća mogla biti konkurentnija na svjetskim tržištima. Poduzeća glavnih gospodarskih grana moraju trajno ostati usmjerena na rast izvoza. Državni proračun uvijek je izraz općedržavne i gospodarske politike vlade, realnih vanjskih i unutarnjih okolnosti. Nakon dugih stoljeća naši su ljudi shvatili da sada plaćaju poreze svojoj državi, radi toga da bi služili za dobrobit svih hrvatskih građana i hrvatske države. Ove godine, u suradnji sa stručnjacima MMF, po prvi put je pripremljen hrvatski državni proračun po uzoru i metodologiji država razvijenog svijeta. Osim realnog predviđanja prihoda, potrebno je osigurati najsvrhovitiju raspodjelu i djelotvorno upravljanje državnim financijama. Neophodno je posvetiti trajnu brigu i odlučan nadzor za pažljivo i štedljivo trošenje novca državnog proračuna. U tu smo svrhu, po uzoru na zemlje slobodnog demokratskog svijeta, uspostavili nezavisnu državnu reviziju sa svrhom nadzora zakonitog trošenja sredstava proračuna. Osnovana je i Državna riznica, posredstvom koje će se obavljati sva plaćanja korisnika proračuna, što će također omogućiti bolji uvid nad trošenjem državnog novca. U okviru provedbe općeg programa stabilizacije, Vlada priprema program za sanaciju banaka, u koju je svrhu osnovana i posebna Agencija. U opredjeljenju za takav europski moderan porezni sustav koji bi poticao poduzetništvo, utvrdili smo porezne stope niže no u većini susjednih država. Hrvatska stopa poreza na dobit od 25% među najpovoljnijima je u Europi. Prišli smo sređivanju nasljeđenog stanja u velikim javnim poduzećima, u financijama zdravstvene i mirovinske zaštite. Postavili smo temelje za njihovo prestrukturiranje i postupnu privatizaciju. U narednom razdoblju nužno je nastaviti i ubrzati reforme, s ciljem izgradnje zdravstvenog i mirovinskog sustava primjerenog tržišnom gospodarstvu i demokratskoj državi, koja mora voditi socijalnu skrb o svim svojim građanima. Nasljeđeni sustav financiranja mirovinske i zdravstvene zaštite doprinosima na plaću i porezom što ukupno opterećuje netto isplatu i s 120%, ne odgovara našem općem usmjerenju. On obeshrabruje novo zapošljavanje, pored nezaposlenosti od oko 12% potiče i zapošljavanje "na crno", a uzrokuje i manju konkurentnost naše izvozne industrije. Treba koristiti iskustva drugih i to opterećenje što prije i što znatnije smanjiti. U provedbi pretvorbe i privatizacije, išli smo za tim da vlasništvo državne imovine dođe u ruke što šireg kruga hrvatskih građana. Uočene nepravilnosti u pretvorbi, o kojima je raspravljano i u Saboru, treba odlučno najstrožom primjenom zakona otkloniti, ali ne radi zadržavanja već da ubrzamo privatizaciju. U provedbi pretvorbe do danas je više od 540.000 hrvatskih građana postalo dioničarima. To je oko 12% stanovnika, što je više no u mnogim razvijenim zemljama. Na temelju stečenih iskustava, ubuduće provoditi promjene tako da olakšamo položaj malih dioničara, produženjem otplate i do 20 godina, i učiniti mogućim da takoreći svaki hrvatski građanin može postati i ostati dioničar. Ukupno ostvarena sredstva iz dosadasnjeg tijeka pretvorbe iznose oko 5,25 milijardi kuna od čega oko 1,53 milijardi kuna u gotovom. Prihodi od privatizacije mogu i trebaju postati izvor gospodarskog razvitka, posebno malog i srednjeg poduzetništva. Do prošlog mjeseca od ukupno 2.421 poduzeća potpuno je privatizirano 1.138 poduzeća. To su pretežito manja i srednja poduzeća. Većim su dijelom privatizirana 892 poduzeća, a njih 391, pretežito velikih poduzeća, privatizirana su manjim dijelom. Privatizaciju velikih poduzeća nastojati provesti u idućoj (1995.) godini, tražeći gospodarski najpovoljnija rješenja. Za provedbu denacionalizacije rezervirano je u Hrvatskom fondu za privatizaciju dionica u vrijednosti od 3,9 milijardi kuna. Na mirovinske fondove preneseno je više od 13,6 milijardi kuna nominalne vrijednosti dionica. To bi trebao biti način da se zasnuju solidni i stalni, dosadašnjim sustavom obezvrijeđeni, mirovinski fondovi. Postoji mogućnost da do završetka privatizacije mirovinski fondovi postanu vlasnici i više od 40 milijardi kuna različitih dionica. Razumije se, koristi od bogatih mirovinskih fondova imat će svi umirovljenici. Tako će se prihodi umirovljenika dijelom vezati, i uz dobit hrvatskih poduzeća, odnosno uz učinkovitost korištenja hrvatskih glavnica. Težiti stvaranju mogućnosti za niže obvezne doprinose, a također otvaranju prostora za dodatna mirovinska osiguranja, primjerena slobodnom izboru u gospodarstvu slobodnog poduzetništva. U provedbi privatizacije sudjeluje sve veći broj i hrvatskih iseljenika. U prošloj i ovoj godini u naša su poduzeća uložili Hrvati iz Novog Zelanda, Australije, Čilea, Sjedinjenih Američkih Država, Kanade i iz većine europskih zemalja. Invalidima domovinskog rata, i obiteljima poginulih branitelja, dodijeljene su dionice 350 različitih poduzeća, procijenjene vrijednosti oko 561,29 milijuna kuna. Po toj osnovi imamo 25.177 novih dioničara, a treba razmotriti i dodjelu dionica hrvatskim prognanicima i ostalim stradalnicima. Sporazumom o uspostavi federacije izmedu Hrvata i Muslimana u Bosni i Hercegovini, i njezine Konfederacije s Hrvatskom, otvorili smo mogućnost da hrvatska poduzeća, osobito u suradnji s poduzećima iz BiH, imaju široko otvorena vrata za gospodarske poduhvate ne samo u BiH nego i u zemljama islamskog svijeta. Postupnim smirivanjem prilika povećavao se turistički promet u Hrvatskoj. Broj turista 1994.g. bio je 51% veći no prošle (1993.) godine. Ostvarena je ukupna turistička potrošnja od 7,41 milijarde kuna (1,3 milijarde USD), a u idućoj i narednim godinama možemo računati ne samo na znatno povećanje nego i umnogostručenje. Za svijet je od naročitog značenja bio uspjeh hrvatske općedržavne gospodarske politike u zaustavljanju inflacije. To da je Hrvatska zemlja s najnižom inflacijom u Europi, i uravnoteženim proračunom, ima jakog odjeka i u političkim i u gospodarskim krugovima. U svojoj državnoj politici mi ćemo odlučno poticati mogućnost inozemnih ulaganja u hrvatsko gospodarstvo, i sveukupnim pravnim sustavom štititi jednako prava inozemnih kao i domaćih ulagača. Razumije se, pri tom ćemo budno voditi računa o nacionalnim interesima i očuvanju državne suverenosti. Ali, ako želimo brzi gospodarski rast tada su nam, pored hrvatskih, potrebne i glavnice inozemnih ulagača. Za davanje zamaha razvitku, proizvodnji i zapošljavanju od posebne su važnosti veliki radovi u izgradnji prometne infrastrukture. Raspisali smo međunarodni natječaj za gradnju autocesta, sa spremnošću da uz naš udjel ponudimo i koncesije. Dobili smo više vrijednih i ozbiljnih ponuda. Pažljivo ih razmatramo. Ne smijemo dopustiti da Hrvatska ostane prometno izolirana. Zato nastojimo da prvi radovi na izgradnji autocesta u Istri, zatim glavne: Rijeka - Zagreb-Goričan, i Zagreb - Macelj počnu odnosno produže već u idućoj godini. Medu hrvatskim prometnim prioritetima svakako je i izgradnja dolinske željeznice Rijeka - Zagreb, te povezivanje i autocestom i željeznicom dalmatinske Hrvatske sa sjevernom. Nužno je osigurati izgradnju više energetskih izvora prijeko potrebnih hrvatskom gospodarstvu, među njima i dovršenje Plomina II, za što također imamo izražen interes inozemnih ulagača. Do osamostaljenja, Hrvatska je ulagala u izgradnju energetskih izvora izvan Hrvatske, tako da je 1989. manje od 50% svoje potrošnje namirivala na svom teritoriju. Bio je i to jedan od načina držanja Hrvatske u ovisnosti i pokornosti. U proteklim godinama uloženo je mnogo u popravak i razvitak prometne infrastrukture i telekomunikacija. Osposobili smo za promet, sve već oslobođene u ratu oštećene, zračne luke; povećali broj telefonskih priključaka sa 17 na 26 na stotinu stanovnika; imamo hrvatsku zrakoplovnu tvrtku, koja danas leti u 14 zemalja; održali smo usprkos ratnih prilika sustav Hrvatskih željeznica; riješili probleme opskrbe električnom energijom svih područja Hrvatske, a posebno Dalmacije, poboljšali trajektne linije duž hrvatske obale; održavali i gradili ceste i dijelove autocesta, brže i više nego u "mirnodopskim" jugoslavenskim godinama. Primjetno je postupno oživljavanje ulaganja u gotovo svim granama gospodarstva i rast uvoza investicijske opreme. Sve u svemu, u prošloj i ovoj godini hrvatska je Vlada, pod predsjedništvom Nikice Valentića, u provedbi hrvatskog gospodarskog preporoda postigla takve rezultate koji pružaju solidnu osnovu za dalji gospodarski razvitak. (Hina - nastavlja se ) pp ds 221427 MET dec 94 221427 MET dec 94

(Hina - nastavlja se ) pp ds

An unhandled error has occurred. Reload 🗙