Nadnaslov:Amerika i Europa u osvajanju azijskog audiovizuelnog
Eldorada
Naslov: Eksplozija audiovizualnog tržišta u Aziji
Podnaslov:Dvije i pol milijarde stanovnika, deseci milijuna kabelskih
antena, satelitske televizije, stalno otvaranje novih
kanala - Azija danas, od Južne Koreje do Indonezije, od
Japana preko Kine do Indije, doživljava pravi boom svog
tržišta televizije, što je Ameriku i Europu potaklo da
krenu u osvajanje ovog golemog tržišta.
Piše: Pascal BOURDON, AFP
HONGKONG - Prvi MIP-Asia, tržište televizije za Aziju, što se prošlog
tjedna održao u Hong Kongu, otkrio je svijetu novi Eldorado
audiovizuelne razmjene, u osvajanje kojeg su krenule Amerika i Europa
uz pomoć dolara, satelitskih kanala i kataloga s programima.
Dvije i pol milijarde stanovnika, deseci milijuna domova s kablovskim
antenama, desetak satelitskih televizija, novi kanali koji se kao
čudom pojavljuju svakog mjeseca: Azija, od Južne Koreje do Indonezije,
od Japana do Indije, ne zaboravivši Kinu ili Tajvan, danas doživljava
pravu eksploziju svojeg tržišta televizije.
Primjeri informacija koje su kružile na MIP-Asia: Kina već ima 30
milijuna domova s kablovskim antenama, Južna Koreja pokrenut će 20
kablovskih kanala 1995. godine, niz satelitskih programa Ruperta
Murdocha - Star TV, tržišnog diva, obuhvatit će više od 53 milijuna
domova, Singapur će u četiri godine kablovskom televizijom opremiti
750.000 domova. Uskoro će biti šest satelitskih informativnih kanala,
Singapur i Hong Kong izvoze svoju proizvodnju (fikcija, varijete) po
cijelom kontinentu, više novih tv satelita bit će pokrenuto 1995.
godine, televizija a la carte je već tu...
Predviđanja su optimistična: reklamno tv tržište, prema ispitivanju
britanske tvrtke Kagan World Media, povećat će se za 75 posto do 2003.
i doseći 38 milijardi dolara od kojih 3,3 milijarde za Kinu, dok će se
broj domova opremljenih televizijskim prijemnikom povećati za trećinu.
Međunaslov: Zlatni rudnik za zapadne producente
To je zlatni rudnik na koji ciljaju zapadni odašiljači i producenti.
Ali MIP-Asia, koji je okupio oko 3.000 profesionalaca, jasno im je
iznio poteškoće osvajanja takvog tržišta.
Prvenstveno došavši prodati tisuće sati programa, Amerikanci i
Europljani shvatili su neke istine: potrebu emitiranja na nacionalnim
jezicima, sklonost publike spram lokalnih programa, odsutnost pravog
"panazijskog" tržišta, zahtjev većine vlada za kontrolom informacije
(BBC je isključen sa Star TV zbog optužbi Pekinga).
Mogli su ustanoviti također i gotovo opću zabrinutost vlasti da
sačuvaju "tradicionalne vrijednosti" Azije pred programima punim seksa
ili nasilja, odbijanje "kolonizacije" stranim emisijama i niske iznose
koje je azijska difuzija namjeravala posvetiti njihovim programima
(samo nekoliko stotina dolara za sat emitiranja za neke kanale).
Američke CNN International (vijesti), MTV (glazba), Discovery
(obrazovni program), TNT/Cartoon (film, crtići) ESPN (sport), HBO
(film), NBC (gospodarske vijesti), ABC (za programe za mladež u Kini)
već su uvelike tamo prisutne, na satelitima i kablovima. Mudre, one ne
emitiraju samo na engleskom, već i na lokalnim jezicima i obećavaju
"čiste" kanale. Hollywood, s "velikima" na čelu (Warner, Paramount,
Sony, MGM, MCA/Universal...), spreman je na 'skok'.
Europa malo zaostaje ali pokušava sa suradnjom, "visokokvalitetnim"
programom.
Napokon, sudionici MIP-Asia većinom su ustanovili živo zanimanje za
svoje programe, posebno dokumentarce i crtane filmove, i to od strane
novih tematskih kanala. Marljivi dužnosnici velikih kineskih
televizija, rijetko do sada na velikim međunarodnim tržištima, bili su
snažno salijetani.
Do sljedeće godine i drugog MIP-Asia, što će se ponovo održati u Hong
Kongu, audiovizuelna razmjena u Aziji dosta će napredovati. I Azijci
će uzvratiti ljubaznost Zapadnjacima. I oni imaju ekspanzionističke
planove na vlastitom kontinentu (japanska NHK, TVB ili CETV u Hong
Kongu ) i čak osnivaju kanale.. u Americi i u Europi, za svoje
iseljeničke zajednice s druge strane Urala i Tihog oceana.
(Hina) tm bnš br
121047 MET dec 94
121047 MET dec 94
(Hina) tm bnš br