gužve
Naslov: Sateliti - vodiči u prometu
Podnaslov:Navigacijski sustavi koji se koriste satelitima kako bi
odredili poziciju automobila na elektronskoj karti te
pomogli vozaču da nađe najkraći put do odredišta nisu više
novost u Japanu, a prodaja ovih sve dorađenijih
elektronskih naprava ove će se godine udvostručiti.
Piše: Sebastian MOFFETT, Reuter
TOKIO - Vozači koji se probijaju kroz kao mreža gust promet ulicama
japanskih gradova upiru pogled u nebo kako bi skrenuli za slijedeći
ugao ulice.
Predstavljeni prije četiri godine kao novost, navigacijski sustavi
koji se koriste satelitima kako bi odredili poziciju automobila na
elektronskoj karti postaju sve traženiji na tržištu na kojem potrošači
pokazuju sve veći interes za ove male, domišljate naprave.
Očekuje se da će se ove godine prodaja udvostručiti i doseći 300.000
prodanih proizvoda te se, kako cijene proizvoda padaju a neke su nove
značajke pridodane proizvodu kao pomoć vozačima u izbjegavanju
prometnih gužvi, predviđa da će prodaja 1995. godine doseći pola
milijuna te 1998. godine milijun prodanih proizvoda.
Za razliku od ostalih zemalja, ovaj navigacijski sustav je veoma
tražen u Japanu. Iako još uvijek nije postao uobičajena stvar, više se
ne smatra novitetom.
Jedan od razloga zbog kojih je prodaja izvan Japana počela kasnije
jest činjenica da su u Japanu karte snimljene na CD-ROM prije nego li
bilo gdje drugdje. Drugi razlog su zakoni koji u raznim zemljama ne
dozvoljavaju postavljanje TV ekrana (displaya) u automobilima, budući
se smatra da oni odvraćaju pažnju vozača.
Sustav se koristi signalima koje odašilju 24 takozvana satelita
globalne pozicije koje je lansirala američka vojska a koji mogu
odrediti poziciju automobila u promjeru od tridesetak metara.
Svaki satelit je opremljen izuzetno točnim satom te je uz svaki
signal koji odašilje navedeno i točno vrijeme odašiljanja. Prijemnici
na Zemlji koriste svoje vlastite satove kojima određuju udaljenost
satelita prema vremenu koje je signalu bilo potrebno da dosegne
Zemlju.
Budući da se automobil nalazi na površini Zemlje, poznavanje
udaljenosti od triju satelita dovoljno je za određivanje jedinstvene
pozicije automobila, dok se četiri upotrebljavaju samo u slučaju
provjere.
Pozicija se nakon toga pojavljuje na karti displaya koja je digitalno
pohranjena na compact discu (CD-ROM).
Međunaslov: Pomoć, informacije i zabava u automobilu
Osobe koje se bave marketingom navode kako vozači ne kupuju ovaj
proizvod isključivo zbog određivanja pozicije svojeg automobila već i
radi zabave.
Za urbanog Japanca, koji ima izbor između vožnje brzim i točnim
javnim prijevozom i groznih prometnih gužvi, automobil i nije toliko
sredstvo kojim se dolazi od točke A do točke B koliko prostor kojim se
nadoknađuje pomanjkanje privatnosti živeći stisnuti u malim stanovima.
Osim prikazivanja karata, navigacijski sustav može prikazivati i
informacije o hotelima, golf natjecanjima u nekom području, preko
njega se može slušati glazba sa CD-a kao i japanska omiljena zabava -
karaoke.
"Naši glavni potrošači mladi su ljudi dvadesetih godina", navodi
Norikita Murata, direktor marketinga za navigacijske sustave tvrtke
Pioneer Electronic Corp, koja je u suradnji sa tvrtkom Sony Corp.
vodeća tvrtka za navigacijske sustave, sa 40 posto tržišta.
Ovaj je trend usvojila i tvrtka Fujitsu Ltd., no njezin je pristup
nešto drugačiji. Spomenuta je tvrtka na tržište izbacila navigacijsku
verziju svoje video igre "Car Marty".
Murata očekuje da će se tržište za nekoliko godina proširiti, nakon
što padnu cijene te se usavrše funkcije.
On ističe kako je ovaj proizvod veoma sličan osobnom računalu koje se
sastoji od elektronskih komponenti kao što su čipovi i LCD, jedan od
najskupljih dijelova, a čija cijena pada s povećanjem proizvodnje.
Prvi su strojevi stajali 700.000 jena (7.000 dolara) dok sada stoje
250.000 jena ili 2.500 dolara. Do 1998. godine se očekuje da će cijene
pasti ispod 100.000 jena tj. 1.000 dolara, što je kritična razina za
uspjeh elektronskih proizvoda.
Posljednji su modeli opremljeni posebnim dijelom za određivanje
pozicije kojom se zamijenjuju satelitski prijemnici. Kada automobil
uđe u tunel, senzori izračunavaju njegovu lokaciju na temelju brzine,
smjera kao i vremena koje je proteklo od gubitka veze sa satelitom.
Predviđa se da će od 1996. godine sustav emitirati elektronski
pregled prometnih infomacija, koje će sakupljati policija i odašiljati
preko FM radio valova.
Vozač će tada biti u mogućnosti navigacijskom sustavu priopćiti svoje
odredište a ovaj će mu omogućiti da nađe put kroz jednosmjerne ulice i
izabere pravac izbjegavajući najgore prometne gužve.
Neki su analitičari mišljenja da sustav neće biti tako dobro
prihvaćen u drugim zemljama kao u Japanu.
Ulice u Europi i SAD-u nisu toliko zavojite kao ulice Osake i Tokija.
Osim toga za razliku od japanskih ulica gdje su adrese utvrđene kroz
kompleksni sustav blokova, ove druge uglavnom su jasno označene
brojevima i nazivima.
Na koncu Europljani i Amerikanci nemaju kao Japanci tako veliku želju
za uljepšavanjem unutrašnjosti svojih automobila.
"U Japanu nema bojazni od krađe, dok bi vidljiva i skupa aparatura u
Europi i SAD-u mogla postati uzrokom povećanja krađa", ističe
analitičar Yoshikaru Izumi.
(Hina) gm br
061221 MET dec 94
061221 MET dec 94
(Hina) gm br