FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

SERVIS POSEBNIH NASLOVA JAPAN-AUTOMOBILI

Autor: ;GM;
gužve Naslov: Sateliti - vodiči u prometu Podnaslov:Navigacijski sustavi koji se koriste satelitima kako bi odredili poziciju automobila na elektronskoj karti te pomogli vozaču da nađe najkraći put do odredišta nisu više novost u Japanu, a prodaja ovih sve dorađenijih elektronskih naprava ove će se godine udvostručiti. Piše: Sebastian MOFFETT, Reuter TOKIO - Vozači koji se probijaju kroz kao mreža gust promet ulicama japanskih gradova upiru pogled u nebo kako bi skrenuli za slijedeći ugao ulice. Predstavljeni prije četiri godine kao novost, navigacijski sustavi koji se koriste satelitima kako bi odredili poziciju automobila na elektronskoj karti postaju sve traženiji na tržištu na kojem potrošači pokazuju sve veći interes za ove male, domišljate naprave. Očekuje se da će se ove godine prodaja udvostručiti i doseći 300.000 prodanih proizvoda te se, kako cijene proizvoda padaju a neke su nove značajke pridodane proizvodu kao pomoć vozačima u izbjegavanju prometnih gužvi, predviđa da će prodaja 1995. godine doseći pola milijuna te 1998. godine milijun prodanih proizvoda. Za razliku od ostalih zemalja, ovaj navigacijski sustav je veoma tražen u Japanu. Iako još uvijek nije postao uobičajena stvar, više se ne smatra novitetom. Jedan od razloga zbog kojih je prodaja izvan Japana počela kasnije jest činjenica da su u Japanu karte snimljene na CD-ROM prije nego li bilo gdje drugdje. Drugi razlog su zakoni koji u raznim zemljama ne dozvoljavaju postavljanje TV ekrana (displaya) u automobilima, budući se smatra da oni odvraćaju pažnju vozača. Sustav se koristi signalima koje odašilju 24 takozvana satelita globalne pozicije koje je lansirala američka vojska a koji mogu odrediti poziciju automobila u promjeru od tridesetak metara. Svaki satelit je opremljen izuzetno točnim satom te je uz svaki signal koji odašilje navedeno i točno vrijeme odašiljanja. Prijemnici na Zemlji koriste svoje vlastite satove kojima određuju udaljenost satelita prema vremenu koje je signalu bilo potrebno da dosegne Zemlju. Budući da se automobil nalazi na površini Zemlje, poznavanje udaljenosti od triju satelita dovoljno je za određivanje jedinstvene pozicije automobila, dok se četiri upotrebljavaju samo u slučaju provjere. Pozicija se nakon toga pojavljuje na karti displaya koja je digitalno pohranjena na compact discu (CD-ROM). Međunaslov: Pomoć, informacije i zabava u automobilu Osobe koje se bave marketingom navode kako vozači ne kupuju ovaj proizvod isključivo zbog određivanja pozicije svojeg automobila već i radi zabave. Za urbanog Japanca, koji ima izbor između vožnje brzim i točnim javnim prijevozom i groznih prometnih gužvi, automobil i nije toliko sredstvo kojim se dolazi od točke A do točke B koliko prostor kojim se nadoknađuje pomanjkanje privatnosti živeći stisnuti u malim stanovima. Osim prikazivanja karata, navigacijski sustav može prikazivati i informacije o hotelima, golf natjecanjima u nekom području, preko njega se može slušati glazba sa CD-a kao i japanska omiljena zabava - karaoke. "Naši glavni potrošači mladi su ljudi dvadesetih godina", navodi Norikita Murata, direktor marketinga za navigacijske sustave tvrtke Pioneer Electronic Corp, koja je u suradnji sa tvrtkom Sony Corp. vodeća tvrtka za navigacijske sustave, sa 40 posto tržišta. Ovaj je trend usvojila i tvrtka Fujitsu Ltd., no njezin je pristup nešto drugačiji. Spomenuta je tvrtka na tržište izbacila navigacijsku verziju svoje video igre "Car Marty". Murata očekuje da će se tržište za nekoliko godina proširiti, nakon što padnu cijene te se usavrše funkcije. On ističe kako je ovaj proizvod veoma sličan osobnom računalu koje se sastoji od elektronskih komponenti kao što su čipovi i LCD, jedan od najskupljih dijelova, a čija cijena pada s povećanjem proizvodnje. Prvi su strojevi stajali 700.000 jena (7.000 dolara) dok sada stoje 250.000 jena ili 2.500 dolara. Do 1998. godine se očekuje da će cijene pasti ispod 100.000 jena tj. 1.000 dolara, što je kritična razina za uspjeh elektronskih proizvoda. Posljednji su modeli opremljeni posebnim dijelom za određivanje pozicije kojom se zamijenjuju satelitski prijemnici. Kada automobil uđe u tunel, senzori izračunavaju njegovu lokaciju na temelju brzine, smjera kao i vremena koje je proteklo od gubitka veze sa satelitom. Predviđa se da će od 1996. godine sustav emitirati elektronski pregled prometnih infomacija, koje će sakupljati policija i odašiljati preko FM radio valova. Vozač će tada biti u mogućnosti navigacijskom sustavu priopćiti svoje odredište a ovaj će mu omogućiti da nađe put kroz jednosmjerne ulice i izabere pravac izbjegavajući najgore prometne gužve. Neki su analitičari mišljenja da sustav neće biti tako dobro prihvaćen u drugim zemljama kao u Japanu. Ulice u Europi i SAD-u nisu toliko zavojite kao ulice Osake i Tokija. Osim toga za razliku od japanskih ulica gdje su adrese utvrđene kroz kompleksni sustav blokova, ove druge uglavnom su jasno označene brojevima i nazivima. Na koncu Europljani i Amerikanci nemaju kao Japanci tako veliku želju za uljepšavanjem unutrašnjosti svojih automobila. "U Japanu nema bojazni od krađe, dok bi vidljiva i skupa aparatura u Europi i SAD-u mogla postati uzrokom povećanja krađa", ističe analitičar Yoshikaru Izumi. (Hina) gm br 061221 MET dec 94 061221 MET dec 94

(Hina) gm br

An unhandled error has occurred. Reload 🗙