Nadnaslov:Najveći svjetski proizvođači automobila u borbi za najveće
potencijalno tržište na svijetu
Naslov: Svjetski divovi u borbi za kinesko tržište
Podnaslov:Otkako je Peking odustao od dugogodišnje potpore javnom
prijevozu i odlučio se za to da probitačna industrija
automobila postane jedan od stupova kineskog gospodarstva,
najveća imena svjetske automobilske industrije natječu se
u osvajanju što većeg prostora na tržištu vrijednom više
milijardi dolara.
Piše: Jeffrey PARKER, Reuter
PEKING - Najveći svjetski proizvođači automobila pripremili su
proteklog tjedna svoje najnovije automobile za natjecanje vrijedno
više milijardi dolara na kojemu predstavljaju modele kineskog
obiteljskog automobila konkurirajući za mjesto na najvećem
potencijalnom svjetskom tržištu.
Neslužbeno natjecanje najavljeno je u svibnju kad je Peking,
odustavši od dugogodišnjeg davanja potpore javnom prijevozu, odlučio
da vrlo probitačnu industriju za proizvodnju obiteljskih automobila
učini ekonomskim osloncem svojeg rađajućeg "socijalističkog tržišnog
gospodarstva."
Kinezi, ludi za automobilima, u velikom broju su posjetiti priredbu
koja je u sklopu natjecanja organizirana u jednom raskošnom hotelu,
gdje su novinarima već predstavljeni modeli malih automobila
američkih, europskih i japanskih proizvođača, čak i njemačkih
luksuznih marki Mercedes-Benz i Porsche.
Pravo natjecanje održat će se iza zatvorenih vrata kad će svaki
strani natjecatelj dobiti tri sata da kineskim dužnosnicima prikaže
svoju ideju savršenog automobila za kinesku obitelj.
Ulozi su vrlo veliki, posebno za američke i japanske automobilske
'divove' koji su, za razliku od europskih konkurenata Volkswagena i
Peugota, propustili 80-tih godina osigurati teren u Kini.
Rastući prihodi omogućuju sve većem broju kineskih obitelji da
zamijene bicikle automobilima, što povećava potražnju koja je ostala
bez odgovora usprkos ogromnom uvozu, krijumčarenju iz susjednih
zemalja i domaćoj proizvodnji koja će se ove godine povećati za 49
posto, odnosno na 350.000 automobila.
Stručnjaci drže da se će potražnja za automobilima kineske
proizvodnje povećati na 1,6 milijuna automobila godišnje do 2005.
godine, da bi se do 2010. godine taj broj udvostručio. A to je tek
početak.
Međunaslov: Tko će osvojiti posljednje veliko tržište na svijetu?
"Kina, koja se smatra najslabije eksploatiranim tržištem automobila u
svijetu, ima oko 300 milijuna mogućih kupaca", procjenjuje službeni
list China Daily.
Tvrtka Volkswagen, koja je među prvima stigla u Kinu, proizvodi
luksuzne salonske automobile u dva grada i smatra se vodećim
proizvođačem na kineskom tržištu.
Američki Ford, koji je, kao i njegov stari konkurent General Motors,
uspio osigurati samo proizvodnju automobilskih dijelova na principu
zajedničkog ulaganja s kineskim proizvođačima, napominje da njegov
ogromni izložbeni program odražava njegove ambiciozne planove u Kini.
"Namjeravamo u Kini poduzeti operaciju u kojoj ćemo se natjecati sa
svjetskim proizvođačima. Kina može izvoziti u azijsko-pacifičkoj
regiji i potiče vlastiti, nezavisni razvoj proizvodnje", izjavio je
izvršni potpredsjednik Forda Wayne Brooker.
"Ne slažem se s tvrdnjama da nije pogodno vrijeme za ulaganja u
kinesko tržište", rekao je on.
Mnoge tvrtke napominju kako se nadaju da Kina razmišlja o ispravnosti
namjere, najavljene u svibnju, da ujedini svojih 125 nedjelotvornih
proizvođača automobila u tri velika, kako su to učinile razvijene
zemlje.
"S ovako brzim širenjem potražnje, tri ili četiri proizvođača ne bi
mogla ispuniti zahtjeve. Kineski će kupci željeti mogućnost izbora
većeg broja modela", izjavio je Hisashi Nakada, direktor proizvodnje i
prodaje Nissana u Kini.
"Kinu smatramo posljednjim velikim tržištem u svijetu koje se
utrostručuje svakih deset godina", dodaje Nakada.
Na izložbi Mercedes-Benza, kineski novinari i dužnosnici više su bili
zainteresirani za snažnog sedana S-600, nego za mali Kineski
obiteljski automobil (FCC), dizajniran za tu izložbu.
Direktori su kazali da su mnogo uložili u materijalnom i stručnom
smislu u dizajniranje sićušnog FCC-a u želji da u Kini prodaju i druge
vrste automobila osim onih luksuznih.
"Kinezi su organizirali ovo natjecanje i izložbu jer znaju da moraju
podići tehnološku razinu svoje automobilske industrije", kaže
Mercedesov potpredsjednik za usavršeni dizajn Harald Leschke.
(Hina) vb br
200829 MET nov 94
200829 MET nov 94
(Hina) vb br