FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

GOVOR MINISTRA ŠUŠKA NA KONFERENCIJI O PREUSTROJU ORUŽANIH SNAGA U NOVIM DEMOKRACIJAMA - CJELOVIT TEKST

Autor: ;PP;
NOVIM DEMOKRACIJAMA - CJELOVIT TEKST ZAGREB, 28. srpnja (Hina) - Na jutrošnjem otvaranju "Treće međunarodne konferencije o preustroju oružanih snaga u novim demokracijama središnje, istočne i jugoistočne Europe", koja se u organizaciji "Instituta za međunarodne odnose zaklade Hanns Seidel" danas i sutra održava u zagrebačkom hotelu "Intercontinental", uvodni govor pod naslovom "Razvoj Hrvatske vojske kao dijela sveukupnih demokratskih procesa u Republici Hrvatskoj" održao je ministar obrane Gojko Šušak. Tekst njegova govora objavljujemo u cijelosti. "Hrvatska vojska je nastala zbog nužnosti obrane rezultata slobodnih demokratskih izbora kojima je direktno prijetila "vojna demokracija" jednopartijskog režima bivše SFRJ. Hrvatski narod danas bolje nego bilo tko drugi razumije razlike između vojnih sustava koji se nalaze pod kontrolom demokratskih društava, u odnosu na "demokratska društva" koja se nalaze pod kontrolom vojnih režima. Posljedice "vojne demokracije" beogradskog režima najtužniji su dio povijesti suvremene Europe. Više stotina tisuća izbjeglica, stotine tisuća poginulih i ranjenih, stradanja, etnička čišćenja i silovanja, razorena i spaljena sela i gradovi poput Nuštra, Dubrovnika, Vukovara, Sarajeva itd., tragični su rezultati "vojne jednopartijske demokracije" beogradskog režima. U ime obrane demokracije za koju se na prvim slobodnim višestranačkim izborima opredijelio hrvatski narod, u ime obrane svojeg suvereniteta, slobode i prava, hrvatski narod i hrvatska država stvorili su i stvaraju Hrvatsku vojsku. Stvaranje i oblikovanje Hrvatske vojske kroz rat i u ratu na temeljima demokratskih načela i zasada posebno je teška zadaća, jer u ratu operativno-taktički, taktičko-tehnički i neki drugi izazovi i prioriteti nameću se kao najhitniji i najznačajniji. S obzirom da se svaka pravna država temelji na demokratskoj kontroli pravosuđa, policije i vojske kao institucija koje moraju biti odgovorne parlamentu i pod njegovom izravnom kontrolom, posebno ću se osvrnuti na demokratske procese u instituciji za koju snosim odgovornost pred hrvatskim Saborom. Kao ministar obrane smatram kako je razvoj obrambenih sustava na načelima zapadnih demokracija iznimno značajan za ravzoj sveukupnih demokratskih procesa u državama centralne, jugoistočne i istočne Europe u kojima je vladao jednopartijski sustav. Razvoj demokratskih procesa ovisi o mnogobrojnim čimbenicima, od unutrašnjih, vanjskopolitičkih do psiholoških koji u tim procesima sudjeluju. Temeljna komponenta djelotvornog i demokratskog vojnog sustava u svakom demokratskom društvu je visoko stručan i pouzdan časnički sastav, potpuno odan demokratskim načelima i obrani nacionalnih demokratskih institucija. Kako oblikovati oružane snage sukladno očekivanjima demokratskih društava, kako osigurati civilno-vojno školovanje te izobrazbu sadašnjih i budućih visokih časnika i dočasnika, jedna je od najvažnijih zadaća Hrvatske vojske koja ima za cilj stvaranje vojnog ustroja sukladnog modelima zapadnoeuropskih i NATO država. Međutim, geopolitička situacija prisiljava Republiku Hrvatsku da ustroji svoje oružane snage u sustav koji je, prije svega, potpuno spreman i sposoban očuvati Republiku Hrvatsku u njenim međunarodno priznatim granicama, poštujući pri tome u potpunosti demokratski ustroj hrvatske državne vlasti. Stvarnje hrvatske države i agresiija koja je na nju uslijedila sredinom 1991. godine nametnula je nužnost stvaranja Hrvatske vojske. Povijesno iskustvo učinilo je hrvatski narod da se sigurnsot njegove tek stvorene države ne može očuvati i graditi isključivo na podršci postojećih međunarodnih političkih institucija nego i na moći i snazi njegove vojske. Stoga, nikakva isključivo politička mudrost koja ne bi bila utemeljena na vlastitoj vojsci ne bi omogućila da Hrvati danas imaju svoju državu. Hrvatska država nastala je kao povijesna težnja i pravo hrvatksog naroda, a HV nastaje kao zaštita hrvatske države, a time i zaštita prava i sigurnosti svakog hrvatskog državljana. Nažalost, rat na prostoru bivše Jugoslavije nije se mogao izbjeći jer je bio nametnut od strane "vojne demokracije" bivše JNA s ciljem ostvarenja velikosrpskih interesa "vojnu demokraciju" totalitarnih režima u svojoj nedavnoj povijesti isto tako dobro pamte mađarski, češki i slovački narod, kao i drugi narodi zemalja jugoistočne i istočne Europe. Ideja velike Srbije i dalje je realna prijetnja miru na Balkanu, ali i političke platforme radikalnih stranaka izvan područja Balkana kao i vanjskopolitički ciljevi njihovih vođa ne smiju se olako odbaciti samo kao izjave neodgovornih osoba. Na kraju, povijest naš uči kako su neke od takvih vizija i politika bile spremne sve uraditi kako bi rezultirale postavljene ciljeve. Nažalost, mi i danas imamo u svijetu nekoliko takvih vođa, od kojih su neki na našim državnim granicama. Njihovi ciljevi jasno su izraženi i objavljeni. Povijest nas i opet uči, kako su propali svi pokušaji da se te ideje spriječe mehanizmima međunarodne diplomacije. Neučinkovitost zapadnih demokracija tumačena je kao nesposobnost i nemoć tih zemalja da se odupru snažnom vojnm pritisku. Ovakva politika u našoj neposrednoj blizini, pa i malo dalje, razumije i poštuje samo snagu. Nosioci ovakvih ideja javno izjavljuju, citiram: "Jedna vojska ne može postati snažna ako je zatvorena u vojarnama, ona mora imati ciljeve i zadatke!" Sigurn oje potrebno naglašavati koliko je takova doktrina opasna, rizična i pogrešna. Iako je Republika Hrvatska još uvijek u specifičnoj situaciji ni rata ni mira, njena vojska je javna institucija koja se nalazi pod nadzorom demokratske vlasti. Stoga, ne postoji nikakva opasnost da Hrvatska vojska ugrozi stabilnost Ustavom utvrđenog demokratskog poretka hrvatske države, jer parlamentarni nadzor nad Hrvatskom vojskom jamči da je ona sastavni dio hrvatksog demokratskog državnog ustroja. Hrvatska vojska je potpuno samostalna u odlučivanju o svim tehničkim pitanjima ustroja Hrvatske vojske i domobranstva, provođenja obuke, materijalno-tehničkog opremanja, organizacije zapovijedanja i ostalih stručnih aktivnosti. Razumljivo je isto tako da u svim najznačajnijim strateškim pitanjima obrambenog ustroja Republike Hrvatske odlučuje civilna vlast, koja nastoji i u ovom pogledu biti dovoljno kompetentna. Time se uspostavlja takav odnos između Hrvatske vojske i hrvatske države koji demokraciju kao sustav vlasti ne dovodi u pitanje, ali koji i garantira učinkovitost Hrvatske vojske u obrani hrvatske države. U provođenju personalne politike u Hrvatskoj vojsci vodi se računa o sposobnostima, stručnosti i obrazovanju kao temeljnim kriterijima za promaknuća, postavljanja i promjene statusa časnika, dočasnika i drugih djelatnika MO i GSHV. Na unutarnjem planu, sve su češće i otvorenije javne, saborske i izvansaborske rasprave o pitanjima nacionalne sigurnosti čime se obrambeni sustav stavlja pod javni nadzor i otvara prema mogućnosti javnog predlaganja njegovog oblikovanja po uzoru na zapadni model. Na međunarodnom planu, Republika Hrvatska aktivno sudjeluje u građenju i širenju mjera za uspostavu povjerenja i sigurnosti (Confidence and Security Building Measures) prema najvišim standardima međunarodne zajednice. Usprkos specifičnosti situacija u kojoj se nalazi, RH omogućuje potpunu međunarodnu kontrolu vojnih snaga kroz evaluacijske posjete visokih časnika te objavljivanje podataka o vojnom potencijalu, a prema odredbama Bečkog dokumenta KESS-a iz 1992. godine. Uzimajući u obzir broj stanovnika Republike Hrvatske, sasvim je jasno da hrvatska profesionalna vojska nikad neće biti velika. No, s druge strane, uzimajući u obzir geopolitički i geostrategijski položaj Republike Hrvatske karakter i dužinu njezinih granica, jasno je da Hrvatska vojska mora biti visoko profesionalna, te da mora imati visoko profesionalni trening. U tom smislu logične su potrebe za uspostavljanjem zajedničkih treninga i manevara kroz razne oblike bilateralnih kao i multilateralnih odnosa. Slanje naših vojnika specijalista na izobrazbu u inozemne vojne akademije i učilišta te, uspostavljanje sustava visokog vojnog obrazovanja je podrdučje na kojem Republika Hrvastka treba pomoć i suradnju. Razvoj nacionalnih oružanih snaga prema NATO standardima, planiranje vojnog proračuna i nabavki, problemi konverzije kao i mnogi drugi zahtjevaju suradnju. Na tom planu MORH razvija i unapređenje, prije svega, direktne bilateralne vojno-vojne oblike suradnje u sferi vojnog obrazovanja i sa SAD. Razumljivo je da su obi oblici suradnje vrlo značajni za Republiku Hrvatsku. Izgradnja specijaliziranih vojnih institucija za trening i izobrazbu vojnog osoblja, razvoj i izgradnja visoke škole Nacionalne obrane važna je državna zadaća. Hrvatska stvara i izgrađuje infrasturkturu svojeg sustava obrane. Suradnja na području razvoja vojnih tehnologija, te na znanstveno-istraživačkom radu u ovim područjima je nužna. Republika Hrvatska je u okvirima svoga Sveučilišta započela organizirane napore na stvaranju i unapređivanju svih onih zemalja i tehnologija koje su bitne i značajne za dalje jačanje sustava obrane Republike Hrvatske u cjelini. Republika Hrvatska je isto tako zainteresirana i za dalje jačanje demokratske kontrole oružanih snaga Hrvatske vojske u cilju sveukupnog jačanja demokratskog društva na ovim prostorima. Naša želja za integracijom u mrežu demokratskih europskih država nije sporna i očekujemo razumijevanje za nju, kao izraz spremnosti šire međunarodne zajednice za učvršćivanje demokratskih procesa i u ovom dijelu Europe. Svjesni smo, međutim, da je to jedan kompleksan evolutivni proces koji zahtijeva značajne intelektualne i materijalne resurse. Svako pojednostavljenje i nekorektno stručno interpretiranje složenosti ovih procesa otežava uspješnost realizacije i implementacije ovih procesa i zadaća u realnim uvjetima. Na planu jačanja sveukupnih demokratskih procesa u okviru Hrvatske vojske i Partnerstvo za mir može imati značajnu ulogu. U tom smislu približavanje Reublike Hrvatske Partnerstvu za mir logičan je put k jačanju demokratskih procesa u Republici Hrvatskoj, ali i obratno, približavanje Partnerstva za mir Republici Hrvatskoj znak je spremnosti za suradnju i potporu NATO-a demokratskim procesima u Republici Hrvatskoj. No, pored političkih, posebno je značajan i vojni aspekt Partnerstva za mir kao di omjera za jačanje sustava globalne sigurnosti u Europi. Zajedničko planiranje obuke i vježbi, poboljšanje interoperabilnostsi s članicama NATO-a, osiguranje uvida u proces planiranja i financiranja sustava nacionalne obrane kao i demokratsko nadziranje oružanih snaga, sve su to elementi od posebnog značaja za izgradnju demokratskih država. Transformacija zemalja centralne, istočne i jugoistočne Europe u kojima je vladao jednopartijski sustav u pravcu dmeokratskih promjena, nosi sa sobom i krupne psihološke probleme: probleme restrukturiranja jedne kolektivno oblikovane svijesti: problem prilagođenja novom načinu života, kriterijima i standardima jednog drugog sustava vrijednosti; dakle te transformacije zahtijevaju restrukturiranje i samog čovjeka. Restrukturiranje vojno-industrijskog kompleksa, sustava vlastsi, stvaranje nove gospodarske strukture, sve su to samo dijelovi svukupnih problema s kojima se susreću sve ove države pa i Republika Hrvatska, a koji su u svakoj od njih bitno različiti po svojoj složenosti i težini. Teškoće koje se pojavljuju pri uspostavljanju snažnijih međunarodnih veza i integracija tih zemalja u sustav zapadnih demokracija, povećavaju opasnosti od obnova totalitarnih režima u nekim od tihi država. Jačanje političkih, ekonomskih, socijalnih te posebno vojno-političkih kao i vojnih integrativnih procesa konkretan je prilog izgradnji nove političke europske arhitekture, koja treba jačati sigurnost i stabilnost u Europi. Suradnja umjesto konfrontacije interes je i hrvatske države. Neširenje naoružanja za masovno uništavanje posebno civila kao i njegova uporaba mora se štititi mehanizmima zajedničke sigurnosti posebno u Europi. Postojanje takvog naoružanja u Europi koje je izvan kontrole normalnih demokratskih civilnih procesa posebna je opasnost za regionalnu sigurnsot na Balkanu. Prijetnje nekih srpskih generala u Beogradu upućene Europi nisu bez temelja. Kvalitetna obuka i zajedničke vježbe k profesionalnoj, učinkovitoj i manjoj vojsci. Postizanje interoperabilnosti, tj. prilagođavanje NATO standardima u civilnim obrambenim institucijama, opremi i vojnim zapovjednim strukturama dugotrajan je proces koji zahtijeva suradnju, stručnost i strpljivost. Promoviranje povjerenja u demokratske principe, te jačanje političkih, ekonomskih, vojnih i drugih veza, jačanje političkih i vojnih konzultacija, diplomatskih i drugih kontakata pridonosi jačanju sigurnosti i stabilnosti u Europi. Sasvim je razumljivo da Republika Hrvatska kao mala zemlja koja je tek nedavno izborila svoju nezavisnost, želi pronaći svoju sigurnost i u okviru međunarodnih sdaveza i struktura naglašavajući na taj način međunarodni značaj svoje sigurosti. Sve druge opcije mogu biti vrlo opasne za Republiku Hrvatsku jer je mogu voditi k izolaciji, ostavljajući je na taj način izvan tokova svih međunarodnih procesa. Zbog toga Republika Hrvatska traži svoju sigurnost, kroz uspostavljanje čvršćih ekonomskih i političkih odnosa sa drugim zemljama Europe i svijeta, podržavajući najrazličitije multilateralne međunarodne projekte, tržišnu ekonomiju i razvoj demokracije. Sudjelovanje časnika i vojnika Hrvatske vojske u Mirovnoj misiji KESS-a u Gorskom Karabahu prva je međunarodna vojna akcija u kojoj Republike Hrvatske aktivno sudjeluje, što je dokaz kako visoke stručne razine kadrova Hrvatske vojske tako i orijentacije Republike Hrvatske za učinkovitom suradnjom u međunarodnim demokratskim institucjama, posebno u području očuvanja mira. Republika Hrvatska gleda i na Partnerstvo za mir kao model koji pruža jednake šanse i uvjete svakoj državi da u okviru Partnerstva za mir razvija i svoje individualnost koje doprinose regionalnoj i globalnoj sigurnosti. Posebno ističem veliko i značajno iskustvo koje Republika Hrvatska ima u orgnaizaciji i realizaciji najrazličitijih humanitarnih akcija u BiH i Republici ponuditi, s obzirom da je jačanje i podupiranje mirovnih snaga i humanitarne pomoći u uvjetima rata i jedan od programskih prioriteta Partnerstva za mir. Tu Republika Hrvatska ima značajno iskustvo i znanje. Iz svih navedenih razloga, kao ministar obrane Republike Hrvatske, čvrsto sam uvjeren da nema nikakvi hrazloga za kašnjenje s uključenjem RH u Parnterstvo za mir, budući da je prisustvo Republike Hrvatske u okviru Partnerstva za mir za dalje jačanje demokratskih procesa ne samo u Republici Hrvatskoj nego i u ovom dijelu Europe. Za državu koja tek započinje sa stvaranjem svoje vojske razvoj daemokratskih prodesa njenog nadzora prema standardima suvremenih demokracija najznačajniji je upravo sdada. Republika Hrvatska se nalazi u fazi strukturiranja svojih oružanih snaga, pri čemu se usporedno nastoji jačati demokratska kontrola nad njima. U tom smislu očekujemo da Parrtnerstvo za mir može biti značajno i za razvoj Hrvatske vojske na temeljima suvremenih demokracija. I na kraju, naglašavam, Republika Hratska nalazi se na osjetljivom geopolitičkom prostoru čiji će značaj sve više rasti iz različitih razloga. To potvrđšuju razgovori s našim prijateljima iz Turske i SAD, i drugih zemalja članica NATO-a, ali i ostalih zemalja. Prostor Republike Hrvatske bit će, i danas je, prostor uz koji su vezani mnogi politički i eknomski interesi, kao i prostor vrlo značajan za oblikovanje jedinstvene Europe i njenoga sustava sigurnosti, ali i gospodarstva. I iz svih tih razloga Republika Hrvatska očekuje i dalje jačanje integrativnih europskih procesa i na tom dijelu prostsora kroz Partnerstvo za mir, KESS, EU, NATO i druge međunarodne institucije." (Hina) pp fp 281605 MET jul 94 281605 MET jul 94

(Hina) pp fp

An unhandled error has occurred. Reload 🗙