Nadnaslov:Borba protiv droge: Washington bi mogao ponovo otvoriti
pristup svojim radarima Peruu i Kolumbiji
Naslov: Obaranje civilnih zrakoplova s drogom
Podnaslov:Po svemu sudeći kriza koja je nastala kada je 1. svibnja
Pentagon odlučio uskratiti pristup svojoj radarskoj mreži
za nadgledanje trgovine drogom u Andama - pravdajući takvu
odluku američkim zakonima i mogućim stradanjem civila -
uskoro bi, bar privremeno mogla biti riješena. Otvaranje
vatre neće se smatrati kriminalnim djelom ako se to bude
pravdalo razlozima nacionalne sigurnosti, a predsjednik
Clinton zatražit će od Kongresa promjenu zakona.
Piše: Emmanuel SEROT, AFP
WASHINGTON - Peru i Kolumbija mogli bi uskoro biti u prilici da obore
civilne zrakoplove za koje se sumnja da se upotrebljavaju za trgovinu
drogom, koristeći informacije dobivene od američke administracije koja
na taj način živo želi smiriti krizu u čijem je stvaranju i sama
sudjelovala.
Pod pritiskom Kongresa, državni podsekretar zadužen za afere droge,
Robert Gelbard, ocijenio je krajem tjedna da bi se "privremeno
rješenje moglo pronaći za samo nekoliko dana".
Pentagon je naglo 1. svibnja odlučio, ne upozorivši Limu niti Bogotu,
zatvoriti im pristup svojoj radarskoj mreži za nadgledanje trgovine
drogom u Andama. Ta odluka izazvala je negodovanje među brojnim
članovima Kongresa sklonim snažnoj suradnji u borbi protiv droge.
Peru i Kolumbija su glavni dobavljači kokaina, a Sjedinjene Države su
glavni klijent trgovaca. Bez američke pomoći, polovica neba je bez
radarske kontrole.
Peru je ustvari već upotrijebio te informacije za obaranje civilnih
zrakoplova koji prevoze drogu, a Kolumbija je ove godine objavila
svoju namjeru da tako postupi.
Pravdajući takvu svoju odluku, Pentagon je objasnio da administracija
sebi ne može dozvoliti da bude sudski gonjena u slučaju kada tijekom
tih operacija stradaju nevini civili. Američki zakon zabranjuje svako
otvaranje vatre na civilne zrakoplove.
Dvije andske zemlje energično su reagirale protiv te mjere,
odbijajući svako kompromisno rješenje. Peru je također zatvorio svoj
zračni prostor za promatračke letove američkih radarskih zrakoplova
AWACS, a Kolumbija je zaprijetila da će tražiti povlačenje američke
radarske opreme sa svog teritorija.
Međunaslov: Obustavom radarske kontrole letovi pojačani za 20%
Prije nekoliko dana "car borbe protiv droge" Lee Brown, ravnatelj
ureda za borbu protiv droge, objavio je da predsjednik Bill Clinton
ima namjeru zatražiti od Kongresa promjenu američkog zakona.
Otvaranje vatre na civilne zrakoplove neće se više smatrati
kriminalnim djelom ako "predsjednik odredi da se zemlja suprostavlja
prijetnji svojoj nacionalnoj sigurnosti koju predstavlja nedozvoljena
trgovina drogom i ako dotična zemlja slijedi odgovarajuću proceduru za
zaštitu nedužnih zrakoplova", izjavio je Brown tijekom tiskovne
konferencije.
Ta odluka, koju će Kongres najvjerojatnije odobriti, za sada se
odnosi jedino na Kolumbiju i Peru, ali bi mogla biti proširena i na
druge zemlje ako predsjednik to ocijeni potrebnim.
Moglo bi proći nekoliko tjedana, pa čak i nekoliko mjeseci prije nego
li Kongres donese svoju odluku. "Obustavom radarske zaštite, odgovorni
za kolumbijsku i peruansku obranu ocijenjuju da se broj letova
trgovaca droge povećao za 20 posto", ocijenjuje demokratski
predstavnik New Jerseya, Robert Torricelli, predsjednik jedne
podkomisije vanjskih poslova.
Tijekom burne sjednice na tu temu u Kongresu, predstavnici su
predbacili administraciji da je "otvorila nebo" trgovcima prekidajući
tako radarsku zaštitu.
Predsjednik podkomisije o međunarodnoj sigurnosti, demokratski
predstavnik iz Kalifornije, Tom Lantos, ocijenio je da je zatvaranje
radara "ponizilo" kolumbijske i peruanske predstavnike i da se radi o
"neopisivoj pogreški sudskog objašnjenja".
"Apsurdno je naglo zatvoriti (pristup radarskim informacijama) i sada
doći u Kongres i tražiti nepotrebnu uredbu", ocijenio je Lantos.
(Hina) tm br
281134 MET jun 94
281134 MET jun 94
(Hina) tm br