Nadnaslov:28. svibnja - Dan škotskog whiskyja
Naslov: Škotski whisky slavi 500. godina
Podnaslov:U knjigovodstvenoj knjizi škotskog Poreznog ureda, pod
rednim brojem 305 za 1494. godinu upisano je da je "fra
Johnu Coru osam bačava malta predano, e kako bi od njih
vodu života spravio". To je ujedno i prvi pisani dokument
koji svjedoči o proizvodnji ovog u svijetu čuvenog pića, a
Udruga proizvođača škotskog whiskyja pokrenula je na
temelju njega propagandnu kampanju obilježavanja 500.
godišnjice, kojom će se 28. svibnja proslaviti ovaj
jubilej brojnim svečanostima, među ostalim i besplatnim
ispijanjem tog pića u više od 40 destilerija.
Pij(š)e: Jenny SHIELDS, Reuter
EDINBURGH - Kad slijedeći put kupite bocu škotskog whiskya pažljivo je
pogledajte - na njoj ćete uočiti malu naljepnicu kojom se obilježava
500 obljetnica škotskog nacionalnog pića.
Domišljati proizvođači, očito s namjerom da povećaju prodaju, otkrili
su u poreznim arhivima ubilježbu za koju tvrde da je najstariji
službeni podatak o proizvodnji tog pića.
U knjigovodstvenoj knjizi škotskog Poreznog ureda, pod rednim brojem
305 za 1494. godinu upisano je da je "fra Johnu Coru osam bačava malta
predano, e kako bi od njih vodu života spravio". Iako je gotovo
izvjesno da se whisky proizvodio i ranije, ovaj je skromni dokument
omogućio Udruzi proizvođača škotskog whiskya da smisle propagandnu
kampanju za najpoznatiji škotski izvozni proizvod.
Subotu, 28. svibnja 1994. godine proglasili su Danom škotskog whiskya
i organizirali brojne svečanosti, uključujući i besplatno ispijanje
tog pića u više od 40 destilerija, čime će, nedvojbeno biti na pravi
način obilježen jubilej.
Prije 500 godina 2.646 funti malta, isporučenih samostanu Lindores u
pokrajini Fife, bilo je dostatno da marljivi fra John proizvede 1.400
boca pića, što dokazuje da su destilerije i potkraj XV stoljeća već
imale zavidno znanje i mogućnosti proizvodnje.
U ranije spominjanom poreznom dokumentu upis je po tadašnjoj navadi
bio na latinskom, a upotrijebljeni izraz "aquavitae", dakle "voda
života", samo je doslovni prijevod keltsko-gelskog izraza "uisge
beatha" iz čije prve riječi vuče porijeklo suvremeni naziv whisky.
Najpoznatiji današnji škotski proizvod izvozi se u oko 200 zemalja.
Među pet je najuspješnijih izvoznih artikala Velike Britanije i
Ujedinjenog kraljevstva. Proizvođačima je 1992. godine donio prihod od
oko 3 milijarde dolara, a poreznicima još milijardu.
Međunaslov: U svijetu se svake sekunde proda 30 boca whiskyja
Prema podacima Udruge škotskih proizvođača whiskya svake se sekunde u
svijetu kupi 30 boca pića. Kad bi se 955 milijuna boca, koliko se
proda godišnje, poslagali jednu do druge, njima bi sedam puta mogli
opasati Zemlju. Škotima je osobito mio podatak da se u Francuskoj u
jednom mjesecu kupi, a onda valjda i popije, više whiskya nego što se
godišnje kupi konjaka. Upozoravaju, međutim, da se jačina pića
svojedobno provjeravala tako što bi ga se pomiješalo s barutom i potom
zapalilo.
Proizvodnja whiskya značajna je i sa stajališta zapošljavanja.
Izravno u proizvodnji radi oko 15 tisuća ljudi a još 56 tisuća
zaposleno je u poduzećima koja opskrbljuju proizvođače whiskya bocama,
naljepnicama, čepovima i sličnim.
U mnogim ruralnim dijelovima Škotske upravo je rad za destilerije
spriječio potpuni odlazak stanovništva, a u području od Glasgowa do
Edinburgha pecare i punionice najznačajniji su poslodavci.
Škotski whisky, koji je nerazdvojni dio svakidašnjeg života na
sjeveru britanskog otoka, ima dugu i živopisnu povijest. Mada se
ne može ni približno reći kad je do Škotske doprla vještina priprave
tog pića, poznato je da su je Kelti nazivali "darom od Boga" a piću su
pripisivali sposobnost da "oživi umorna tijela i klonule duše, odagna
hladnoću i pobudi nadu".
Nakon što je 1707. godine stvoren savez Engleske i Škotske,
proizvođači whiskya su doslovno pobjegli u ilegalu. Proizvođači i
poreznici često su vodili prave krvave bitke. Krijumčarenje je bilo
normalna pojava. Nitko to nije osuđivao, pa su čak i svećenici pod
svojim odorama ili među svojim stvarima prenosili boce zabranjenog
pića.
Tisuće tajnih pecara niknulo je na Highlandsu i škotskim otocima sve
dok 1832. godine nije posebnim zakonom njihova proizvodnja
legalizirana, čime su stvoreni temelji suvremene industrije.
Danas vodeće destilerije svjesne su da njihov proizvod ima ponešto
staromodni image. Stoga pokušavaju zaustaviti pad prodaje i
agresivnijom reklamom privući mlade potrošače.
Budući da su reklame za uvozno pivo, votku i rum usmjerene na mlađe
ljude, to i proizvođači whiskya sada traže od svojih stručnjaka za
reklamu da utječu na osobe oba spola, između 20 i 40 godina starosti
kako bi prihvatili "scotch" za 'statusno' piće, što on već jeste u
Europi i drugdje u svijetu.
(Hina) fp br
271118 MET may 94
27HHMM MET may 94
(Hina) fp br