FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

SERVIS POSEBNIH NASLOVA ITALIJA-FORMULA1

Autor:
Nadnaslov:Bez sponzorstva i cigareta formula 1 bi stala Naslov: "Show must go on!" Podnaslov:Nema tog razloga, pa tako to nije ni smrt kolege, zbog kojeg neki vozač formule 1 ne bi trebao poštovati ugovor što ga je potpisao sa sponzorom - pravila koja su nametnuli tvrtke-sponzori pokreću cijeli automobilski spektakl i što je on veći to će ga više gledatelja pratiti, a propagandna poruka ispisana na kapici vozača, ili pak na samom bolidu, biti će šire plasirana. Duhanska industrija danas je u formuli 1 toliko prisutna da bi se bez nje svijet automobila zaustavio. Piše: Nevio LUKŠIĆ, AR RIM - Kada je jedan vozač formule 1 pred tv-kamerama brisao suze za Ayrtonom Sennom, a na glavi nije imao kapicu, prišao mu je jedan čovjek i dao novu. Vozač je morao staviti kapicu. Tako mu piše u ugovoru. Naravno, nije ju trebao staviti iz nekih sigurnosnih razloga, ili da bi lice zaštitio od sunca, već zato što se na njoj nalaze imena sponzora koji su platili vozaču da nosi kapicu kada nema kacigu. Nema toga razloga, pa ni smrt kolege, zbog kojeg neki vozač formule 1 ne bi trebao poštovati ugovor što ga je potpisao sa sponzorom. Ta pravila, koja su nametnule tvrtke-sponzori, pokreću cijeli automobilski spektakl, a vozači su samo nosači poruka, oglasni stupovi. Veliki meštar putujućeg automobilskog cirkusa je Bernie Ecclestone, koji se nalazi na čelu tvrtke FOCA (Formula One Constructors Association), koja godišnje upravlja s više od 2.000 milijardi lira, te u ime FIA-e (Međunarodni automobilski savez) organizira svjetsko prvenstvo formule 1 (F1). FOCA diktira sve, a povodi se za osnovnim pravilom da što bude veći spektakl biti će i više gledalaca, a to znači i više interesa među velikim tvrtkama da izdvoje novce za proizvođače bolida, koji na sebi nose ime tih sponzora. Zbog toga je donešena odluka da se ove godine smanji profil automobilskih guma, kako bi bolid bio brži, a onda je izbačena i elektronika kako bi vozačima bilo teže ukrotiti silne konje u motoru. Dobilo se na spektakularnosti, ali su za to životom platili Ratzenberger i Senna. Istražni suci u Imoli, gdje su poginuli vozači, upravo su obznanili da je protiv 17 osoba pokrenut istražni postupak. Kako će završiti istraga, hoće li se pokazati da su organizatori trke u Imoli odgovorni za smrt Senne, jesu li odgovorni oni koji upravljaju pistom itd., teško da će se odgovori na ta i druga pitanja uskoro pronaći. Međunaslov: Cigarete na karoseriji bolida U međuvremenu "show" se mora nastaviti, nema prekida, jer su sponzori platili jurećim oglasnim stupovima da ih propagiraju. Kada se u Monte Carlu počelo govoriti o mogućem štrajku pilota, menadžer jednog tima rekao je da štrajka zasigurno neće biti jer su vozači dobili novce da voze, a ne da štrajkaju. Uz to, kada su se odlučivali za taj poziv znali su ušto se upuštaju. To je okrutna istina formule 1, koja donosi milijarde, koja tvrtkama sponzorima jamči zarade. Koliko doista stoji jedan trkači automobil, koliko vrhunske momčadi moraju imati novaca da stvore dobar bolid? Ferrari godišnje troši 100 milijardi lira, Mc Laren i Williams po 80 milijardi, Benetton 60, a druge tvrtke manje, premda nema ni jedne koja može proizvesti trkači automobil za manje od 15 do 20 milijardi lira. Ferrari troši najviše zato jer sam proizvodi motor, dok ostale tvrtke dobivaju već gotove motore Forda, Renaulta itd. Samo tri velike automobilske konjušnice, Williams, Mc Laren i Benetton, dobivaju besplatno motore od proizvođača, ostale manje moraju kupovati i motore. Svake godine treba nabaviti tolike novce najprije za proizvodnju automobila, zatim za cijelu organizaciju i dakako za vozača. Početkom šezdesetih godina F1 je zapala u krizu zbog nedostatka novca. Svijet cigareta prvi je otkrio Colin Chapman, kojeg se po sposobnosti konstruiranja automobila može usporediti sa Enzom Ferrarijem, koji je svoje Lotuse najprije obojio zlatnožutom bojom "Gold Lifea", a zatim u crno kako izgleda paket cigareta "John Player Special". Mnogi su tada govorili kako će ulazak cigareta na karoseriju bolida uništiti F1. Chapmana su prozvali heretikom. Do tada je postojalo neko pravilo da engleski bolidi budu zeleni, francuski plavi, a talijanski crveni, slično kao što postoji pravilo u Wimbledonu da tenisači moraju biti u bijelome. No Lotus je prekršio to pravilo i nakon mnogih polemika i ostale automobilske tvrtke počele su svoje bolide pretvarati u kutije cigareta. Pistama na kojima su nekad jurili automobili Ferrari, Lotus, Brabham, Williams, Mc Laren, sada jure "Marlboro", "Camel", itd. Williams je cigarete "Camel" promijenio za "Rothmans", pa se sada neki pitaju hoće li sada toj, inače južnoafričkoj, tvornici duhana pasti promet budući da je u njezinoj "kutiji" poginuo Senna. Rothmans je za sponzorstvo platio 80 milijardi lira, tvrtka Philip Moriss plaća 100 milijardi, Mild Seven 40 itd. Tvornica Ferrari, kojoj je u 90 postotnom iznosu vlasnik FIAT, također se mora pripomoći sponzorima, pa je njezin bolid na crvenu dobio i bijelu boju Marlbora. Bez cigareta, propagiranje kojih je zabranjeno gotovo u svim državama, svijet motora bi se zaustavio. Što spektakl F1 bude veći, više će ga ljubitelja pratiti, a to znači da će više ljudi zapaziti propagandnu poruku. To je zatvoreni krug u kojem je Senna izgubio život. (Hina) br 201025 MET may 94 201025 MET may 94

(Hina) br

An unhandled error has occurred. Reload 🗙