Nadnaslov:Bez sponzorstva i cigareta formula 1 bi stala
Naslov: "Show must go on!"
Podnaslov:Nema tog razloga, pa tako to nije ni smrt kolege, zbog
kojeg neki vozač formule 1 ne bi trebao poštovati ugovor
što ga je potpisao sa sponzorom - pravila koja su nametnuli
tvrtke-sponzori pokreću cijeli automobilski spektakl i što
je on veći to će ga više gledatelja pratiti, a propagandna
poruka ispisana na kapici vozača, ili pak na samom bolidu,
biti će šire plasirana. Duhanska industrija danas je u
formuli 1 toliko prisutna da bi se bez nje svijet
automobila zaustavio.
Piše: Nevio LUKŠIĆ, AR
RIM - Kada je jedan vozač formule 1 pred tv-kamerama brisao suze za
Ayrtonom Sennom, a na glavi nije imao kapicu, prišao mu je jedan
čovjek i dao novu. Vozač je morao staviti kapicu. Tako mu piše u
ugovoru. Naravno, nije ju trebao staviti iz nekih sigurnosnih razloga,
ili da bi lice zaštitio od sunca, već zato što se na njoj nalaze imena
sponzora koji su platili vozaču da nosi kapicu kada nema kacigu. Nema
toga razloga, pa ni smrt kolege, zbog kojeg neki vozač formule 1 ne bi
trebao poštovati ugovor što ga je potpisao sa sponzorom.
Ta pravila, koja su nametnule tvrtke-sponzori, pokreću cijeli
automobilski spektakl, a vozači su samo nosači poruka, oglasni
stupovi. Veliki meštar putujućeg automobilskog cirkusa je Bernie
Ecclestone, koji se nalazi na čelu tvrtke FOCA (Formula One
Constructors Association), koja godišnje upravlja s više od 2.000
milijardi lira, te u ime FIA-e (Međunarodni automobilski savez)
organizira svjetsko prvenstvo formule 1 (F1).
FOCA diktira sve, a povodi se za osnovnim pravilom da što bude veći
spektakl biti će i više gledalaca, a to znači i više interesa među
velikim tvrtkama da izdvoje novce za proizvođače bolida, koji na sebi
nose ime tih sponzora. Zbog toga je donešena odluka da se ove godine
smanji profil automobilskih guma, kako bi bolid bio brži, a onda je
izbačena i elektronika kako bi vozačima bilo teže ukrotiti silne konje
u motoru. Dobilo se na spektakularnosti, ali su za to životom platili
Ratzenberger i Senna.
Istražni suci u Imoli, gdje su poginuli vozači, upravo su obznanili
da je protiv 17 osoba pokrenut istražni postupak. Kako će završiti
istraga, hoće li se pokazati da su organizatori trke u Imoli odgovorni
za smrt Senne, jesu li odgovorni oni koji upravljaju pistom itd.,
teško da će se odgovori na ta i druga pitanja uskoro pronaći.
Međunaslov: Cigarete na karoseriji bolida
U međuvremenu "show" se mora nastaviti, nema prekida, jer su sponzori
platili jurećim oglasnim stupovima da ih propagiraju. Kada se u Monte
Carlu počelo govoriti o mogućem štrajku pilota, menadžer jednog tima
rekao je da štrajka zasigurno neće biti jer su vozači dobili novce da
voze, a ne da štrajkaju. Uz to, kada su se odlučivali za taj poziv
znali su ušto se upuštaju. To je okrutna istina formule 1, koja donosi
milijarde, koja tvrtkama sponzorima jamči zarade.
Koliko doista stoji jedan trkači automobil, koliko vrhunske momčadi
moraju imati novaca da stvore dobar bolid?
Ferrari godišnje troši 100 milijardi lira, Mc Laren i Williams po 80
milijardi, Benetton 60, a druge tvrtke manje, premda nema ni jedne
koja može proizvesti trkači automobil za manje od 15 do 20 milijardi
lira. Ferrari troši najviše zato jer sam proizvodi motor, dok ostale
tvrtke dobivaju već gotove motore Forda, Renaulta itd. Samo tri velike
automobilske konjušnice, Williams, Mc Laren i Benetton, dobivaju
besplatno motore od proizvođača, ostale manje moraju kupovati i
motore.
Svake godine treba nabaviti tolike novce najprije za proizvodnju
automobila, zatim za cijelu organizaciju i dakako za vozača.
Početkom šezdesetih godina F1 je zapala u krizu zbog nedostatka
novca. Svijet cigareta prvi je otkrio Colin Chapman, kojeg se po
sposobnosti konstruiranja automobila može usporediti sa Enzom
Ferrarijem, koji je svoje Lotuse najprije obojio zlatnožutom bojom
"Gold Lifea", a zatim u crno kako izgleda paket cigareta "John Player
Special".
Mnogi su tada govorili kako će ulazak cigareta na karoseriju bolida
uništiti F1. Chapmana su prozvali heretikom. Do tada je postojalo neko
pravilo da engleski bolidi budu zeleni, francuski plavi, a talijanski
crveni, slično kao što postoji pravilo u Wimbledonu da tenisači moraju
biti u bijelome. No Lotus je prekršio to pravilo i nakon mnogih
polemika i ostale automobilske tvrtke počele su svoje bolide
pretvarati u kutije cigareta.
Pistama na kojima su nekad jurili automobili Ferrari, Lotus, Brabham,
Williams, Mc Laren, sada jure "Marlboro", "Camel", itd. Williams je
cigarete "Camel" promijenio za "Rothmans", pa se sada neki pitaju hoće
li sada toj, inače južnoafričkoj, tvornici duhana pasti promet budući
da je u njezinoj "kutiji" poginuo Senna. Rothmans je za sponzorstvo
platio 80 milijardi lira, tvrtka Philip Moriss plaća 100 milijardi,
Mild Seven 40 itd.
Tvornica Ferrari, kojoj je u 90 postotnom iznosu vlasnik FIAT,
također se mora pripomoći sponzorima, pa je njezin bolid na crvenu
dobio i bijelu boju Marlbora. Bez cigareta, propagiranje kojih je
zabranjeno gotovo u svim državama, svijet motora bi se zaustavio. Što
spektakl F1 bude veći, više će ga ljubitelja pratiti, a to znači da će
više ljudi zapaziti propagandnu poruku. To je zatvoreni krug u kojem
je Senna izgubio život.
(Hina) br
201025 MET may 94
201025 MET may 94
(Hina) br