Nadnaslov:Kina - svjetski trgovinski partner koji obećava
Naslov: Kinesko tržište: potencijalno ili stvarno?
Podnaslov:Dok su neki od stranih ulagača zamoreni čekanjem napustili
Kinu, oni uspješniji tvrde da se strpljenje isplati te da
ovo već nekoliko godina golemo potencijalno tržište, danas
sve više postaje stvarnost. Prema predviđanjima zapadnih
ekonomista, broj Kineza koji raspolažu prihodima za
potrošnju na potrošačku robu, uz postojeću stopu
gospodarskog rasta, neprekidno će rasti, da bi potom došlo
do prave eksplozije potrošnje u Kini.
Piše: Gilles CAMPION, AFP
PEKING - Kinesko tržište, često nazivano "tržištem stoljeća" sa svojim
stotinama milijuna potencijalnih potrošača, razočaralo je brojne strane
ulagače zamorene čekanjem izvanrednih ugovora, ali oni koji su bili
strpljivi uvjereni su da se ne radi o varci, već da je ta tvrdnja
stvarna.
Nakon zaleđenja gospodarskih odnosa između Pariza i Pekinga koje je
trajalo blizu dvije godine, zbog prodaja francuskog oružja Tajvanu,
francuska poduzeća se spremaju ponovo zauzeti mjesto na kineskom
tržištu, prilikom službenog posjeta premijera Edouarda Balladura od 7.
do 10. travnja.
Kina, čije gospodarstvo raste prosječno 13 posto godišnje u
posljednje dvije godine, postala je u stvari nezaobilazni partner u
svjetskoj trgovini. Otkako je komunistički režim Deng Xiaopinga
pokrenuo politiku otvaranja prema Zapadu prije petnaest godina,
kinesko gospodarstvo se učetverostručilo i za dvadesetak godina bi se
moglo, prema nekim predviđanjima, izdići na razinu gospodarstva
Sjedinjenih Država ili Europske unije.
"Paradoks je da je Kina jedna od posljednjih socijalističkih zemalja
na planeti, ali i jedna od najuspješnijih zemalja po svom napretku",
otkriva jedan zapadni ekonomist. A ta svakako jedinstvena situacija
čini je teško pristupnim tržištem".
"Kina nije za naivne, male i gladne. Ona nije samo nacionalno
tržište, već je središte regionalnog tržišta, gospodarska pluća i
lokomotiva Azije", rekao je nadavno jedan stručnjak za kineska pitanja
tijekom kolokvija o ulaganjima u Kini.
Michel Labie, glavni izaslanik francuske tvrtke Elf-Aquitaine, koji
živi u Kini dvanaest godina, uvjeren je "da se Kini ne prodaje, već je
Kina ta koja kupuje". "Čim se poštuje kineski kupac, prilagođavanjem
ponude njegovim potrebama, mogu se sklapati poslovi. Ali oni koji
stižu u Kinu uvjereni da imaju najbolji proizvod i oni kojima se žuri
potpisati ugovor, brzo će biti razočarani", dodaje on.
Međunaslov: Slijedi potrošačka eksplozija u Kini
Dok većina francuskih tvrtki prelazi kroz teško razdoblje, Elf-
Aquitaine, najveći francuski ulagač u Kini, prodao je prošle godine
francuskih proizvoda u vrijednosti od 295 milijuna dolara, nakon 240
milijuna dolara u 1992. godini.
"Strpljenje se isplati u Kini i poslovni ljudi koji su otišli,
umoreni od čekanja, su pogriješili", ocijenjuje on. "Već nekoliko
godina potencijalno tržište, Kina je postala stvarno tržište, možda ne
tržište ovog stoljeća, ali zasigurno slijedećeg."
Od 1,2 milijarde stanovnika, Kina trenutno ima oko 75 milijuna osoba
koje raspolažu prihodom za potrošnju na potrošačku robu. Zapadni
ekonomisti su izračunali da će za pet godina, uz postojeći gospodarski
rast, njihov broj biti 200 milijuna. Ako se usporedi udio kineskog
stanovništva u svijetu (22 posto) i njegov udio u globalnoj potrošnji
planete (5 posto), može se očekivati prava ekplozija potrošnje u Kini.
Trenutno, gospodarski boom ponajviše doživljava industrija luksuzne
robe: Mercedesi preplavljuju ulice velikih gradova, Rolls Roycevi i
Ferrariji se prodaju kao ludi, a američki telekomunikacijski div -
Motorola dio je nezaobilazne zbirke kineskog "nouveau riche".
"Ali ne treba dopustiti da nas zabljesne to teoretsko tržište od više
od milijarde potrošača, jer Kinezi su shvatili da je bolje proširiti
svoje trgovačke partnere kako bi im mogli poslužili i za njihove
diplomatske interese. A glede velikih ugovora, postali su majstori
umijeća financiranja preko samih dobavljača, na teret zapadnih
poreznih obveznika", naglašava jedan europski poslovni čovjek.
(Hina) mt br
061452 MET apr 94
(Hina) mt br